Transportera/spänna fast på släpkärra.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Funderar lite över detta att spänna fast hojen på släpkärra. Standardmetoden är att spänna så att fjädring komprimeras (mindre risk att spännremmarna slaknar), men hur mår de moderna systemen med aktiv/elektriskt styrda stötdämpare av detta?
Och - frånsett risk för slaka spännremmar - finns det någon annan nackdel att spänna "nedanför" fjädrar/stötdämpare?
 
Funderar lite över detta att spänna fast hojen på släpkärra. Standardmetoden är att spänna så att fjädring komprimeras (mindre risk att spännremmarna slaknar), men hur mår de moderna systemen med aktiv/elektriskt styrda stötdämpare av detta?
Och - frånsett risk för slaka spännremmar - finns det någon annan nackdel att spänna "nedanför" fjädrar/stötdämpare?

Jag tror inte att de mår annorlunda än vilka andra dämpare som helst, men det jag har märkt är att ständigt komprimerade (även lätt) fjäderben tenderar att börja läcka. På en cross med 30 cm fjädringsväg kanske 3-5cm inte spelar någon större roll men på en landsvägshoj med 10-15cm är det ju större påfrestning. Försöker numer därför spänna i ofjädrad del så långt det går.

Detta förutsatt att man inte håller på med tändning på/av eller justering av fjädring medan den är nedspänd, det kan knappast vara bra.
 
Jag tror inte att de mår annorlunda än vilka andra dämpare som helst, men det jag har märkt är att ständigt komprimerade (även lätt) fjäderben tenderar att börja läcka. På en cross med 30 cm fjädringsväg kanske 3-5cm inte spelar någon större roll men på en landsvägshoj med 10-15cm är det ju större påfrestning. Försöker numer därför spänna i ofjädrad del så långt det går.
Spänner du med något av stöden nere? Jag gjorde ett justerbart cykelställ (som greppar om däcket) som står längst fram på släpet så står hojen upprätt utan att använda stöd
 
Spänner du med något av stöden nere? Jag gjorde ett justerbart cykelställ (som greppar om däcket) som står längst fram på släpet så står hojen upprätt utan att använda stöd

Nej absolut inte.

Tjockhojen har ju Telelever, spänner över nedre delen av gaffelben mot hörnet på släpvagnen, sedan bakhjulet lätt i sidled bara.
Använder riktiga spännband och drar fast.

Övriga hojar lättast möjligt 2-3 cm ihopdragen fjädring nedåt/framåt, sedan motsvarande bakhjulet sidled/bakåt.

56a280068adbbe4bb709da2e9f24e4e0.jpg
 
Funderar lite över detta att spänna fast hojen på släpkärra. Standardmetoden är att spänna så att fjädring komprimeras (mindre risk att spännremmarna slaknar), men hur mår de moderna systemen med aktiv/elektriskt styrda stötdämpare av detta?
Och - frånsett risk för slaka spännremmar - finns det någon annan nackdel att spänna "nedanför" fjädrar/stötdämpare?
Senaste hojen jag sålde och kändes lite överdrivet vad den hämtades med ?

FB_IMG_1690126069917.jpgFB_IMG_1690126077599.jpg
 
Svetsade ihop detta framhjulsställ - justerbar öppning
View attachment 487723
Har du en sån där behöver du inget spänn nedåt.
Från styret och så vågrätt ut som möjligt och en kort liten rem fram som hindrar hojen från att backa så kommer den ingenvart.

Åk till närmsta crossbana och kolla hur de lastar, de surrar på max tio sekunder.
 
Last edited:
Har du en sån där behöver du inget spänn nedåt.
Från styret och så vågrätt ut dom möjligt och en kort liten rem fram som hindrar hojen från att backa så kommer den ingenvart.

Åk till närmsta crossbana och kolla hur de lastar, de surrar på max tio sekunder.
Har lastat inför morgondagen - det blev rem snett framåt/ nedåt från undre länkarmen (telelever) till hörnet på kärran och rem genom passagerarpinnarna neråt till sidan på kärran. Kanske lite överkurs, men hellre safe than sorry
 
Jag har två 45X70 reglar skruvade i släpvagns botten för framhjulet bara för att det känns säkrare och har kompletterat vagnen med öglor i mitten av vagnen för att lättare kunna spänna två hojar.

Spänner med spännband från nedre gaffelkronan framåt nedåt och brukar även spänna bak på lämpligt ställe om man skulle bli tvingad att pallnita plus att bakändan inte rör sig i sidled.

Tar inte lång stund att lasta två hojar själv då man gjort det några gånger.

20230804_221122.jpg
 
Jag har två 45X70 reglar skruvade i släpvagns botten för framhjulet bara för att det känns säkrare och har kompletterat vagnen med öglor i mitten av vagnen för att lättare kunna spänna två hojar.

Spänner med spännband från nedre gaffelkronan framåt nedåt och brukar även spänna bak på lämpligt ställe om man skulle bli tvingad att pallnita plus att bakändan inte rör sig i sidled.

Tar inte lång stund att lasta två hojar själv då man gjort det några gånger.

View attachment 487727
Rulla på hojen på kärran är den mest spännande delen av lastning. Köra på är inte aktuellt - har två ramper och visst skulle det gå, men siktar man fel eller får stopp så går det åt pipsvängen - rullar på istället med motorhjälp gående vid sidan av på ena rampen o hojen på den andra (bumsarna är för tunga för att knuffa på).
Får se hur det går att rulla av - kan tilta flaket några grader så att hojen rullar av sig själv, borde underlätta lite. Har inte lastat/lastat av hoj på många år - senast hade jag hästtransport o den kan man köra ombord på utan bekymmer
 
Rulla på hojen på kärran är den mest spännande delen av lastning. Köra på är inte aktuellt - har två ramper och visst skulle det gå, men siktar man fel eller får stopp så går det åt pipsvängen - rullar på istället med motorhjälp gående vid sidan av på ena rampen o hojen på den andra (bumsarna är för tunga för att knuffa på).
Får se hur det går att rulla av - kan tilta flaket några grader så att hojen rullar av sig själv, borde underlätta lite. Har inte lastat/lastat av hoj på många år - senast hade jag hästtransport o den kan man köra ombord på utan bekymmer
Håller med stt köra ellet leda upp är värsta biten av lastningen. Jag har tipp på kärran, så jag brukar oftast köra upp och stanna med hojen på växel och har också ibland brukat dra ett spännrem runt handtaget till frambromsen för att låsa framhjulet.

Första hojen stannar jag med på mitten då det är lättare att veva ner tippen på flaket och rullar hojen sista biten och spänner. Sen tippar jag flaket igen (går tungt med hoj ett surrad) och lastar hoj två och då stannar jag lägre bak för att få jämvikt vid då man ska veva ner.

Är en klar fördel om man är två, en som sköter tippen på flaket för då man man balansera flaket med hojen och sin egen vikt så det går väldigt lätt att veva.

Är ett måste att vara två om det regnar då man måste sitta på hojen för att få nog med friktion mellan däcken och släpvagnnsbotten då den blir hal, i det fallet skulle nog en lastramp vara bättre och behålla flaket plant.
 
Det har ju hänt någon gång att man spunnit bort rampen med bakhjulet och blivit hängande på skyddsplåten med bakhjulet i luften… :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top