Trendspaning

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Väldigt intressant material indeed. Hade du bonnamarker du? Kan kanske vara ett litet projekt att bli bambubonde?

Jag är lite sugen.
Åkermarken ger ju nollochinget, men jag ser det som respektlöst mot föregående generationer att plantera skog på röjd åkermark.
Att skörda bidrag genom vanskötsel ser jag som förnedrande mot mig själv.
Bambu är ju ett otroligt snabbväxande gräs (upp til 5 cm - inte per dygn utan - i timmen!).
Starka, flexibla fibrer och högt energiinnehåll.
Behövs inga bekämpningsmedel.
En framtidsgröda.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Väldigt intressant material indeed. Hade du bonnamarker du? Kan kanske vara ett litet projekt att bli bambubonde?

Nu finns det väl iofs x antal tusen olika bambuarter, men finns det verkligen bambu som är härdig i vårt klimat och som samtidigt ger ved med tillräcklig hållfasthet för industriella applikationer?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nu finns det väl iofs x antal tusen olika bambuarter, men finns det verkligen bambu som är härdig i vårt klimat och som samtidigt ger ved med tillräcklig hållfasthet för industriella applikationer?

Jag är inte helt säker på det men det är ju värt att undersöka. Betänker man hur många bambuarter det finns och hur klimatet är i de delar av världen det växer så har jag vissa förhoppningar i alla fall.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Jag är lite sugen.
Åkermarken ger ju nollochinget, men jag ser det som respektlöst mot föregående generationer att plantera skog på röjd åkermark.
Att skörda bidrag genom vanskötsel ser jag som förnedrande mot mig själv.
Bambu är ju ett otroligt snabbväxande gräs (upp til 5 cm - inte per dygn utan - i timmen!).
Starka, flexibla fibrer och högt energiinnehåll.
Behövs inga bekämpningsmedel.
En framtidsgröda.

Låter också som en potentiellt väldigt invasiv gröda...

(5 cm per timme är väl bara i tropiskt klimat för övrigt?)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Jag är inte helt säker på det men det är ju värt att undersöka. Betänker man hur många bambuarter det finns och hur klimatet är i de delar av världen det växer så har jag vissa förhoppningar i alla fall.

Ja, bambu är ju fint, och bra på många sätt, så absolut!
Ett ex till mig stickade och virkade en hel del, och hon hade bl.a. garn gjort av bambufibrer minns jag. Väldigt tungt dock.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vilken telefon skall man köpa för att visa att man verkligen har pengar? Hopplöst idag när alla blendrökande blivande förorsmorsor har Iphone och kidzen från Rosengård har 2st Galaxy SII.

Haha... Det där tycker jag är lite roligt. Jag har noterat att majoriteten av dom som alltid ska ha de senaste telefonerna är dom som egentligen inte har råd. Min egen amatörpsykoanalys är att den senaste nallen är den enda "statussymbol" som dom kan lyckas skaffa sig. Om än inköpt med hjälp av låst dyrt abbonemang på 24 månader. :död

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Haha... Det där tycker jag är lite roligt. Jag har noterat att majoriteten av dom som alltid ska ha de senaste telefonerna är dom som egentligen inte har råd. Min egen amatörpsykoanalys är att den senaste nallen är den enda "statussymbol" som dom kan lyckas skaffa sig. Om än inköpt med hjälp av låst dyrt abbonemang på 24 månader. :död

Här kommer lite fakta som stödjer din hypotes...

Det har inte fungerat för Fatima. Och att leva på socialbidrag tär. Många skulle säga att det gör en fattig. Med råge uppfyller hon definitionen för att vara långvarigt beroende av socialbidrag. I statistiken hamnar man där om man haft försörjningsstöd mer än tio månader under det senaste året. Fatima och hennes två barn, Selma och Yasir, har haft det i flera år.

Men nyligen fick hennes son en Iphone.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/livet-med-for-lite-pengar

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Vilken telefon skall man köpa för att visa att man verkligen har pengar? Hopplöst idag när alla blendrökande blivande förorsmorsor har Iphone och kidzen från Rosengård har 2st Galaxy SII.
En Ericsson Hotline Combi:

ericsson_hotline450combi_1207243884_12827530.jpg

Hade man en sån, en 911 Targa, Armani och Ray-Bans var man the shit på det glada 80-talet. Kostade svinigt mycke redan då och idag får man lägga sexsiffrigt för ett fint ex. 3G-konvertera den så har du nåt som skiljer dig från den grå massan. :)

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Det är jättekul att man börjar ta klassiska material till heders igen men när folk är ecohippa och dövar sitt miljösamvete genom att köpa ett träskal till sin Ipad med motiveringen att det är ju bra för miljön håller jag på att spränga ett kärl i huvudet. Sluta byt ut din telefon varje gång Jobs lakejer lanserar en nyhet istället.
Det är precis lika mycket dubbelmoral som personer vilka köper ekologiska bananer för att de tänker på arbetarna i plantagen för att sedan på fredagskvällen dra i sig en lina kola.

När det gäller telefonen så var det en ironi över att alla idag använder telefonen som statusmarkör. Jag förvånas ständigt över vilka som prioriterar att köpa en iphone. Vårdbiträde på boenden har sveriges sämsta löner och ändå köper många en telefon jag avstod ifrån då jag ansåg den för dyr trots min fyra gånger högre lön.
Att telefonen dessutom inte förlorar sin coolhetsfaktor bland välbeställda professionella bloggare och liknande trendfolk är spännande. För när trendeliten ser att något de själva använder håller på att bli så vanligt att det används av folk som går på vid fel T-banestation springer de i normalfallet snabbt hem och våldtäktsduschar....

Nu blev jag lite mallig över min SE k750i med bortsliten bakåtknapp:)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

View attachment 357186

Hade man en sån, en 911 Targa, Armani och Ray-Bans var man the shit på det glada 80-talet. Kostade svinigt mycke redan då och idag får man lägga sexsiffrigt för ett fint ex. 3G-konvertera den så har du nåt som skiljer dig från den grå massan. :)

Allvarligt, sexsiffrigt för en hotline? :4skrämd

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!

View attachment 357186

Vänta lite nu... skämtar du?
Har en sådan ståendes i kanonfint skick. Vem köper? Var kränger jag den.. dyrast?

//KaliZ

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Sorry, har farit med osanning. Om man kränger en Hotline Combi i fint skick får man tillbaka vad man gett i Kronor (~30 papp), jag räknade med inflationen också. Vem som köper vet jag inte, prova med BorisJR..

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Verkar av helgens trendspaning som att man ska ha skägg nu...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Verkar av helgens trendspaning som att man ska ha skägg nu...

Trenden kan ligga som så att flickpojkarna prompt måste följa iphone-trenden o de resterande männen väljer ansiktsbehåringen.
Fan har man skäggväxt måste man ju visa upp den.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man ska alltid ha skägg, även när trenden säger "slätrakat" är det de skäggiga som inkasserar mest :ligga

Jag tycker allt skägg över 3 mm är ganska äckligt. Ohygieniskt på nåt sätt.
Som när tjejer inte rakar sig under armarna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker allt skägg över 3 mm är ganska äckligt. Ohygieniskt på nåt sätt.
Som när tjejer inte rakar sig under armarna.

Jo, för skägg är ju hårstrån, och tjejer med mer än 3mm på huvudet är ju jätteäckliga, för dom hårstråna är ju svårare att tvätta än dom som sitter mitt fram i ansiktet...

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS