Trendspaning

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
"Lättviktsdun" :4skrika Här i stan så har tamefanken varenda jäkel såna jackor. Eller västar. Eller kappor. Eller vad det nu är. Tidigare i höst när jag följde med lillsyrran på jakt efter höstjacka så fanns det där lättviktsdunet på alla möjliga affärer, och i alla möjliga modeller (dessutom en hel del skinnjackor av 'brando'-modell, eller jackor av andra material men av samma modell).

För ett par veckor sedan var jag i Göteborg och där förekom lättviktsdunet inte lika frekvent. Men å andra sidan var det ganska varmt där då så det berodde väl på det. Ridjackor var däremot mer vanligt förekommande där än vad det är här.

Såg ett flagrant par igår med matchande jackor av typen du beskriver, söta.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har en såndär faktiskt. De är jäkligt sköna om det inte är för kallt.
Känns knappt som om man har den på sig.

"Lättviktsdun" :4skrika Här i stan så har tamefanken varenda jäkel såna jackor. Eller västar. Eller kappor. Eller vad det nu är. Tidigare i höst när jag följde med lillsyrran på jakt efter höstjacka så fanns det där lättviktsdunet på alla möjliga affärer, och i alla möjliga modeller (dessutom en hel del skinnjackor av 'brando'-modell, eller jackor av andra material men av samma modell).

För ett par veckor sedan var jag i Göteborg och där förekom lättviktsdunet inte lika frekvent. Men å andra sidan var det ganska varmt där då så det berodde väl på det. Ridjackor var däremot mer vanligt förekommande där än vad det är här.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Har börjat ana en trend här.
JETEmånga cheyor tonår-mid20 som går runt i kutarskor och löpartights.
Först trodde jag det berodde på att det kanske var någon tävling eller något i närheten.
Men nu har jag sett det på tåget i över en vecka.
Ofta i kombination med dunjacka och ryggsäck a lá konken. Inte så vanlig tävlingskombo mig veterligen.

Är det för att visa "titta vad hurtig jag skulle kunna vara" :va

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Först trodde jag det berodde på att det kanske var någon tävling eller något i närheten.
Ofta i kombination med dunjacka och ryggsäck a lá konken. Inte så vanlig tävlingskombo mig veterligen.

I Gävle är det såna överallt, men jag är å andra sidan den siste att klaga. :p

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
"Nya" EU-regler:
"Från och med den 7 februari 2011 ska nytillverkade personbilar och lätta lastbilar vara utrustade med varselljus, alltså belysning som i ljusstyrka ligger mellan halvljus och de svagare positionsljusen, som tänds automatiskt när bilen kör iväg. För bilar med automatisk tillkoppling av halvljuset vid sämre ljusförhållanden (ljussensor) får inte de bakre positionsljusen vara tända vid dagsljus. För bilar utan ljussensor får bakljusen vara tända"

Det är ju beklämmande att man tillåter bilar utan bakljus i dessa EU-regler. Här i svedala har det väl inte varit tillåtet att köra stealth vare sig framåt eller bakåt på måååånga år. När jag tog KK så brassade man runt i en Volvo 245 med varselljus på dagtid och tände halvljuset på kvällen. Men nyare bilar har ju haft halvljusautomatik, så man har liksom inte behövt välja. Bakåt har det alltid lyst vad jag kan minnas.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Är väl mer någon önskan om att visa upp sina ben utan att behöva gå och frysa...
Sett det där med yogabrallor och löparbrallor i några år, dels nere i karlskrona, sedan häruppe i sthlm när jag flyttade hit. KAnske har spridit sig till Småland med nu då?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
I vilket fall som, KLAGA (för fan!) INTE! :)

Jajemän, detta finns att skåda här i JKPG med, så finns det inte i övriga delar av Småland så lär det göra det inom kort.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det är väl dom där som inte inte kan duscha i en offentlig dusch utan måste promenera hem efter träningen för att duscha. Som tur är särskilt nu under vinterhalvåret så brukar den här gruppen sällan träna så hårt att de blir svettiga.

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Det är väl dom där som inte inte kan duscha i en offentlig dusch utan måste promenera hem efter träningen för att duscha. Som tur är särskilt nu under vinterhalvåret så brukar den här gruppen sällan träna så hårt att de blir svettiga.

En del föredrar torra kostymbyxor på tanterna :Zzz

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
En trend är väl att enl nyheterna så tror folk på höjda bosdsdspriser.
Ja trend och trend det är kanske mer en förhoppning för egna banklånet?:huvet

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Vad fan!? Här i Örebro verkar motsvarigheten vara alla 19-åriga singelmammor som står och kedjeröker iklädda gråmelerade mysbyxor. Inte riktigt lika hett.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Citerar en polare som har flyttat till Ludvika för jobbets skull och han är ursprungligen från Uppsala:
-"Det finns en del snygga tjejer här men även de snyggaste ser ut som att de precis har varit ute på kanothajk vafan liksom".

Yngre grabbar, runt 14-16, går omkring med hiskeligt fula firisyrer. De ser ut som ena jävla miffon, direkt från Jonas brothers eller vad de nu heter. Längre hår och allt kammat lite rufsigt åt ett håll.
Man kan ju tro att deras fäder har gett dem en rejäl örfil så att håret har lagt sig så men det verkar vara som att de helt enkelt har fått för lite örfilar :dummer

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det är ju beklämmande att man tillåter bilar utan bakljus i dessa EU-regler. Här i svedala har det väl inte varit tillåtet att köra stealth vare sig framåt eller bakåt på måååånga år. När jag tog KK så brassade man runt i en Volvo 245 med varselljus på dagtid och tände halvljuset på kvällen. Men nyare bilar har ju haft halvljusautomatik, så man har liksom inte behövt välja. Bakåt har det alltid lyst vad jag kan minnas.

Jag kan inte heller förstå varför. Är belysningen på bilen så energikrävande att det sparar så mycket bränsle att olyckorna är mindre viktiga.
Värst är snörök i dagsljus. Inga bilar har bakljus och syns, så man kan köra in i en vit bil utan att man sett den.

Men som sagt ny EU regel och det gäller visst. Japp mina två senaste har haft så och jag blir grymt irriterad varje gång jag kör med släp och inser att jag inte har belysning på kärran.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
En trend som gärna får gå över är oskicket att glida runt på stan klädd för soffhäng. Dvs mjukisbrallor alt overall (nä, det heter inte onepiece), uttöjd tröja, öppen jacka och tuggummituggande. Komplettera med lite sköna beteenden som att stå mitt framför t-banedörrarna vid påstigning, aldrig vika in axeln när man möter nån osv.

Den började när 90-talisterna nådde gymnasiet, och ingen bättring är i sikte....

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA