Trevlig polisman

Status
Ej öppen för fler svar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag är ganska övertygad om att det är ganska sällsynt att polisen är otrevliga utan anledning. Så har man någon form av social kompetens själv så brukar kontakt med ordningsmakten vara ganska smärtfri.

Merparten av de skräckexempel man hör/läser har ju ofta drabbat de som inte har intelligens som sin starkaste sida.

Men ja, det är alltid trevligt när man blir trevligt bemött, förmodligen så tycker polisen oxå det :)

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Man kan ju tycka att det är polisens förbannade skyldighet som representant för det allmänna att uppträda korrekt, dvs inte otrevligt. Sen tror jag att de flesta poliser inser att deras jobb blir mycket enklarare om man uppträder trevligt mot folk. De vinner alltså själva på det.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
själv skulle jag inte tycka det är ok att polismannen "lånar" nycklarna utan lov o hade förmodligen påtalat detta.
Tycker 99% av alla trafikpoliser är sura o bittra eller på väg att bli, har blivit stoppad ett par ggr på grund av nummerplåtar på bilar men kommit undan med varning fast dom oftast varit fler än en men sura har dom varit alla ggr, ena gången slutade med att polisen tyckte jag hade fin o välskött bil :)

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
själv skulle jag inte tycka det är ok att polismannen "lånar" nycklarna utan lov o hade förmodligen påtalat detta.
Tycker 99% av alla trafikpoliser är sura o bittra eller på väg att bli, har blivit stoppad ett par ggr på grund av nummerplåtar på bilar men kommit undan med varning fast dom oftast varit fler än en men sura har dom varit alla ggr, ena gången slutade med att polisen tyckte jag hade fin o välskött bil :)

Sura och bittra men låter dej åka med en varning när dom kunde gett dej nån tusing i böter...?Ja det låter ju som dom var himla bittra:D
Har du provat att skämta lite med dom?Antagligen behövs det inte så mycket för att leendet ska spricka igenom den myndiga fasaden dom försöker måla upp...

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
Sura och bittra men låter dej åka med en varning när dom kunde gett dej nån tusing i böter...?Ja det låter ju som dom var himla bittra:D
Har du provat att skämta lite med dom?Antagligen behövs det inte så mycket för att leendet ska spricka igenom den myndiga fasaden dom försöker måla upp...

"Har konstapeln gått upp i vikt över jul? :tuttar"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Iaf här i Sthlm har det blivit så vanligt att sporthojar drar isf att stanna på polismans tecken att det sedan några år vanligt att de kuperar motorn så fort de kommer fram till hojen, Hamrén började dock med detta långt tidigare. :D Ett annat resultat av alla smitningar är att polisen här i Sthlm ofta batongar mot den hojförare som accelererar mot en polisman som gett stopptecken. Det tycker jag är helt ok.

I USA behöver de ju inte kränka den stoppade med nyckelnorpning som här i orättvisa sverje. Fast där får de ju tills skillnad från här dikespreja, jaga eller skjuta mot de förare som vägrar stanna.

Själv har jag blivit bra behandlad av så gott som alla poliser, tom Hamren lät mig fara utan böter en gång, men det tarvade 20 minuters sweet talk för att han skulle lugna ner sig.

Men det är klart att det finns rötägg även inom polisen.
Ibland undrar jag om jag hade haft samma intryck av polisen om jag tex hade haft flyktingbakgrund osv. Det är ju ofta enbart mot vissa grupper som rötäggen röjer sig.

Last edited:

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Va?Är det lag på att poliser alltid måste raportera alla brott dom ser?I sånna fall är det väll därför man ser så lite poliser, dom kan knappt röra sej ute bland folk utan att vara tvungen att raportera små struntbrott hela tiden....:rolleyes:

Poliser har anmälningsplikt. Vad exakt lagen säger om anmälningsplikten känner jag inte till.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
99% av alla poliser är precis som du beskriver, men med fel bemötande så skulle precis lika många agera på ett annat sätt!! :tummenupp

:krama

Ta inte i så du spricker...

En minoritet av poliserna har valt ett straffa-yrke för att skaffa vänner. Att det däremot förekommer snälla poliser är en annan sak. Jag har stött på tre (av många) poliser som uppträtt utan besserwisser-attityd. Har man makt så använder man den vanligtvis.

Enda gången trafikpolisen släpper förseelser är om de saknar bevis.

Jag blev stoppad på natten utan hjälm, utan lyse, utan bromsar med trimmad moped på den tiden de begav sig. De två polismännen stoppade mig med första frågan: "Hå...vad är det där för en moped?"

Den ca. 5min långa diskussionen om vilken modell min moppe var och utsvävningar däromkring avslutade med att jag fick en muntlig varning och ett "hade fint nu och kör försiktigt". (Fick alltså även fortsätta min körning hem eftersom ljuset hade börjat titta fram på morgonkvisten)

Skulle vilja påstå att jag märker en stor skillnad på landsbygdssnuten och stadssnuten.

Last edited:

FamiljenFriberg

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Ninja, xj6
Poliser har anmälningsplikt. Vad exakt lagen säger om anmälningsplikten känner jag inte till.

Poliser har rätt att ge straffeftergift. Släppa iväg dig med en "smäll på fingrarna" Sen beror det ju på vad brottet är.

Tyvärr är det inte många som använder den rätten

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har åkt dit för lite fortkörning och körförbud med bilen samt blivit avplockad på hojen.

Laser, kamera eller vittne(polis) = böter
Ensam polis utan kamera = förmaningstal

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Ta inte i så du spricker...

En minoritet av poliserna har valt ett straffa-yrke för att skaffa vänner. Att det däremot förekommer snälla poliser är en annan sak. Jag har stött på tre (av många) poliser som uppträtt utan besserwisser-attityd. Har man makt så använder man den vanligtvis.

Jag blev stoppad på natten utan hjälm, utan lyse, utan bromsar med trimmad moped på den tiden de begav sig. De två polismännen stoppade mig med första frågan: "Hå...vad är det där för en moped?"

Den ca. 5min långa diskussionen om vilken modell min moppe var och utsvävningar däromkring avslutade med att jag fick en muntlig varning och ett "hade fint nu och kör försiktigt". (Fick alltså även fortsätta min körning hem eftersom ljuset hade börjat titta fram på morgonkvisten)

Skulle vilja påstå att jag märker en stor skillnad på landsbygdssnuten och stadssnuten.

Tror att man ska skillja på dryghet och otrevlighet. Jag tror att det finns en viss "frågemodel" som dom får intränat för att få någon att försäga sig. Denna "frågemodellen" upplevs som skitdryg. De poliser jag personligen har råkat ut för har varit trevliga senast hade till och med jag gett mig böter om jag hade varit dom. Men jag åkte där ifrån utan att behjöva åtgärda/betala något.

Ända jag behövde göra var att lyssna på en polis med sin skit dryga frågemodel i 3 min. Var iof nära att fråga om det var ok att bara få böterna förutsatt att han slutade prata.. höll mig från det.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag har stött på tre (av många) poliser som uppträtt utan besserwisser-attityd. Har man makt så använder man den vanligtvis.

Har fått fotkörningsböter av en jättetrevlig polis i Uppsala.
Ie, trevligheten har absolut inget med ordningsboten att göra.

Släpp kopplingen mellan trevlig och nitisk.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Ett annat resultat av alla smitningar är att polisen här i Sthlm ofta batongar mot den hojförare som accelererar mot en polisman som gett stopptecken.
Är det verkligen så? Finns det fler här som har sådana erfarenheter men inte sagt något?

Minns att någon i Södertälje råkade ut för detta och att t.o.m en polis var med i eftersnacket och summan av det hela var att det var helt efterblivet gjort av polisen och att det inte stod i proportion till "brottet". Trodde det var en engångsföreteelse av en idiot-snut.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det verkligen så? Finns det fler här som har sådana erfarenheter men inte sagt något?

Minns att någon i Södertälje råkade ut för detta och att t.o.m en polis var med i eftersnacket och summan av det hela var att det var helt efterblivet gjort av polisen och att det inte stod i proportion till "brottet". Trodde det var en engångsföreteelse av en idiot-snut.

Det hände vid en poliskontroll vid frescati också, tror det var förra året.
En hoj som inte ville stanna, sedan var det ngt liknande på bogesundsvägen. Vet inte om de träffade, men de fiskade upp batongen. Om det är en uttalad policy har jag ingen aning om. Men jag tycker det är en bra nivå mot ngn som drar på med hoj mot polisen isf att stanna

Jag tycker iaf att det känns lite väl batik-tant om polisen ska kliva åt sidan och stå i diket med mössan i hand om ngn på hoj drar fullt isf för att stanna för polismannen/kvinna som står i vägen och gör stopptecken.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

På sporthoj så berättar man bara om hur man dragit snuten och bombat gata, aldrig om man blivit stoppad eller kört omkull, det är inte heFt1gt!

Jag tycker iaf att det känns lite väl batik-tant om polisen ska kliva åt sidan och stå i diket med mössan i hand om ngn på hoj drar fullt isf för att stanna om polismannen/kvinna som står i vägen och gör stopptecken.

Jag håller med.

Dessutom borde det vara relativt riskfritt om någon försöker dra från en kontroll.

Gissningsvis så går det ju lite långsammare där då folk normalt sett saktar ner för att 1. hoppas att de inte blir invinkade 2. sänker farten för att kunna manövrera undan.

(om blåser förbi i 250km/h genom kontrollen så kan det ju dock vara ganska olämpligt att smacka till dem)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
I 70m/s skall du vara rätt snabb för att träffa någon med battongen ;)

Varför vifta, i den farten kan man ju hålla dildon helt still, träffen lär bränna till bra i axeln ändå på den som passerar.:D

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...