Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Keihin Fcr 39

Har precis vunnit en auktion på e-bay på en flong ny Kehin FCR 39 brygga till min gammel gixxer, allt låg inpackat i orginallådan, fick med 4st trattar, 3 st nya trottlar samt 4 st vacumm"plattor"?

Fick allt för 680$ inkl frakt = 5000:- :D :yoparty :fyllisar

Vet att det är fel tråd men blev ju såååå glad :tungan

Åter till ölandet
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Silverryggen skrev:
2193659 Har precis vunnit en auktion på e-bay på en flong ny Kehin FCR 39 brygga till min gammel gixxer, allt låg inpackat i orginallådan, fick med 4st trattar, 3 st nya trottlar samt 4 st vacumm"plattor"?

Fick allt för 680$ inkl frakt = 5000:- :D :yoparty :fyllisar

Vet att det är fel tråd men blev ju såååå glad :tungan

Åter till ölandet

Jag skall vara lite elak med dig och förstöra lite av din glädje, har du otur så får du betala tull 3,nånting procent och svensk moms på allt.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
gixxer_1255 skrev:
2193677 Jag skall vara lite elak med dig och förstöra lite av din glädje, har du otur så får du betala tull 3,nånting procent och svensk moms på allt.

Tull avgifen skall väl vara 4% på hela beloppet men eftersom säljaren skriver "sample for testing" slipper jag tullavgiften, samt moms eftersom jag handlar av en privatperson...

Den som lever får se, men visst va det billigt!!??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
1327cc skrev:
2181351 Går det att köpa enbart den yttre delen?
För när jag frågade efter en sådan till en 89 så såldes den bara ihop med startmotordrevet och kostade 2500 kr :(

Jag har snokat runt i gömmorna och har hittat en 1052 startmotorkoppling, nåt du fortfarande är i behov av?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hur mycket (vrid) tjänar man på mellanreg. genom att modda tändplattan och vrida tillbax den 5 gr?? motsv Adv.unit.

Motorn är en 1127 med orginal komp.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
2204215 Hur mycket (vrid) tjänar man på mellanreg. genom att modda tändplattan och vrida tillbax den 5 gr?? motsv Adv.unit.

Motorn är en 1127 med orginal komp.

Cirka 2 hästar/2 Nm vid det varvtalet, dvs 7200 rpm. Inte värt besväret enligt min mening då hojen bara går varmare.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
KEIHIN FCR 39 frågor...

Har fått min nya brygga, och har lite funderingar.
Jag trodde(utan att veta..) ju i min enfald att det satt en rör-fläns på luftsidan där man kunde välja tratt/filter men så var ju inte fallet, hur funkar det på gatan med trattar/finmaskigt nät? Kan ju inte vara så bra om det regnar..(Filteradaptrar är svindyra! Göra egna? CNC-fläns, svava rör?)

Hörde också från en som hållit på mycket med dessa knasare att man inte behöver returvajer?? De känns ju som om dom (trottlarna) verkligen vill stänga men hur blir det vid fullt sug? Känns som lite självbevarelsedrift att ha en returvajer.

Kan man spetsa "insugsrören" lite i bandslipen för att få i dom lättare, samt behöver dom gängtejpas i förgasarkroppen?

Kommer flödet i min portade/plastade topp (med org.ventiler) att räcka eller blir det "för mycket" för min lilla 1127, känns dock rätt till den volymökning som komma skall och en bra brygga att bygga vidare från.

Känns förövrig jäkligt nice:a , fin kvalitet dedär :yoparty

Tack
 

Bifogat

  • FCR1.JPG
    FCR1.JPG
    83.2 KB · Visningar: 173
  • IM000014.JPG
    IM000014.JPG
    77.3 KB · Visningar: 203
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Returvajer är ett måste, även med rullagrade trottlar.

Regn har ingen inverkan. Du kan spruta in över 5 dl vatten per minut vid drift utan att hojen kommer att misstända. Betänk att en högsommarkväll kan ha en relativ fuktighet på 100%, dvs när daggpunkten uppnås. Dagtid kan du ha upp till 85% luftfuktighet under kärringveckan. DET är MYCKET vatten per kolvslag.

Metallfilter för sten, småbarnshänder och fotbollar rekommenderas.

Vid montering ska du mjuka upp insugsgummina med ex-vännens hårfön, för den behöll du väl? :tummenupp

39'orna är att växa i, de är nästan för stora men det går. Det är en inlärningstid innan man får till pådraget utan att få motorn att storkna, dvs öppna upp för mycket alldeles för fort så att insugsvakumet kollapsar och inte kan dra upp soppamängd nog via emulsionsrören.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Kan bara hålla med Brink beträffande returvajjer. Jag körde utan när jag var ute och smygkörde (inkörning) med enkelvajjer och det var bitvis hårresande.
Luftfilter kanske du borde ha om du kör mycket med hojjen ?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2209838 Returvajer är ett måste, även med rullagrade trottlar.

Regn har ingen inverkan. Du kan spruta in över 5 dl vatten per minut vid drift utan att hojen kommer att misstända. Betänk att en högsommarkväll kan ha en relativ fuktighet på 100%, dvs när daggpunkten uppnås. Dagtid kan du ha upp till 85% luftfuktighet under kärringveckan. DET är MYCKET vatten per kolvslag.

Metallfilter för sten, småbarnshänder och fotbollar rekommenderas.

Vid montering ska du mjuka upp insugsgummina med ex-vännens hårfön, för den behöll du väl? :tummenupp

39'orna är att växa i, de är nästan för stora men det går. Det är en inlärningstid innan man får till pådraget utan att få motorn att storkna, dvs öppna upp för mycket alldeles för fort så att insugsvakumet kollapsar och inte kan dra upp soppamängd nog via emulsionsrören.

Tackar för mycket bra info!!

(Retur)vajer har jag på lösmeter (2mm), då ska jag ta och löda ihop en wire.

Hade inte en tanke på det där med luftfuktigheten men det har du ju rätt i, tänkte liksom att lite stänk skulle dränka den, men tänker man "out of the box" så är det ju ganska självklart!

Varför metallnät? Ca maskstorlek? (har kvar hennes nylonstrumpor :tungan )Har du något bra tips på hur man kan fästa nätet på trattarna? ,man vill ju inte ha hönsnät runt insugsventilskaftet... Blir nog dock trevigt "nu kommer jag och äter upp dig insugsljud"

Hon hade tyvärr ingen hårfön, hon hade nån plattång, eller nåt.. Men jag har en Krups hårtork från 70-talet på 1300W som jag moddat med ett munstycke, den har jag till att montera krympslang (med smältlim) på jobbet, lite snällare än varmluftspistol.

Har faktiskt bara kört hojar med insprut och vaccumfuggar så det ska bli intressant att prova, börde inte den icke-justerbara accpumpen hjälpa till vidd snabba gasrörelser?

Ska bli kul å se om vi kan bestycka dem så att man får en jämn och fin kurva utan direkta pucklar

J.J skrev:
2209895 Luftfilter kanske du borde ha om du kör mycket med hojjen ?

Jag kommer nog köra en hel del med den ja, men då kommer man till problemet, luftfilter-adaptar som jag inte har och som kostar typ 600.-/styck

Filter har jag, funderar på att göra en rining från plasttratten(flänsen) och CNC-fräsa ut den ur 4mm alu plåt, sedan svarva 4st koniska rör upp till filtrena.
Men trattarna får nog sitta på sålänge, får försöka undvika dammiga grusvägar :gnissla
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Jag kör med Keihin 39:eek:r och enkel vajer och har hittills inte upplevt något som helst problem med gas häng.

En fråga till den som vet, hur mycket mer går det att varva med en 750R tändbox jämfört med en 1100R?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RPM lover skrev:
2210001 Jag kör med Keihin 39:eek:r och enkel vajer och har hittills inte upplevt något som helst problem med gas häng.

En fråga till den som vet, hur mycket mer går det att varva med en 750R tändbox jämfört med en 1100R?

12500 slår väl 750 ifrån - fritt från minnet.

Insugsnät på FCR39 bör väl gå att klämma fast mellan tratten och förgasarkroppen så att de blir osynliga?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2210034 Insugsnät på FCR39 bör väl gå att klämma fast mellan tratten och förgasarkroppen så att de blir osynliga?

Fan va trög jag är!! Varför tänkte jag inte på det?? Ibland blir man imponerad av sin egen enfald, jag tänkte typ trä något över tratten och dra ett buntband runt, men jag kör nog på din idé. :tungan

Fan Anders, du är ju proppfull av bra idéer och finurliga tips å trix, GULD!!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2209838
39'orna är att växa i, de är nästan för stora men det går.

Har du kvar ditt 1277 kit?
Vad ger dom kolvarna för komp?
Sitter här med beslutsångest om jag ska köpa raden av dig... Eller en ny 42" Plasma nu när skatte-pengen snart kommer.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
2211569 Har du kvar ditt 1277 kit?
Vad ger dom kolvarna för komp?

13.5:1. Kolvarna kan med lätthet svarvas av jämte urgröpningen för tändstiftsgropen i kolven och man får då ca 12:1 i komp, mer normalt för landsvägsbruk. Så har jag gjort på mitt 1371-kit som jag nu åker gatturbo med - fast med en 2 mm spacer så jag har 9.5:1 som funkar iom att jag kör på E85. Då kan man även passa på att vikta kolvarna med morsans digitala brevvåg.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2211928 13.5:1. Kolvarna kan med lätthet svarvas av jämte urgröpningen för tändstiftsgropen i kolven och man får då ca 12:1 i komp, mer normalt för landsvägsbruk. Så har jag gjort på mitt 1371-kit som jag nu åker gatturbo med - fast med en 2 mm spacer så jag har 9.5:1 som funkar iom att jag kör på E85. Då kan man även passa på att vikta kolvarna med morsans digitala brevvåg.

Alrajt.. Ska fundera..
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
160 main jet, 35 slow jet , nålen mitten, kan det varar en hyfsad grundbesyckning eller ska jag börja på nå annat?

Vad tror du anders, ? raden aller en plasma?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
2216134 160 main jet, 35 slow jet , nålen mitten, kan det varar en hyfsad grundbesyckning eller ska jag börja på nå annat?

Vad tror du anders, ? raden aller en plasma?

Bestyckning? Noll koll på Keihin.

Ersätta ex-tanten med porrfilm ter sig bättre på en 42" plasma än med bigblock? :näsblod
 

masracer1100

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki gsxr1100 89
masracer1100 skrev:
1985704 OK sköj.
Vad har du gjort åt din motor.
På motorbikers ok. vad ha han gjort åt sin .
Finns det nån av er här i borlänge som ha turbo..
HA nog blivit fast fö att fixa turbo på min. :cdevil
Så jag läser här på SH. o kollar sida ef sida. Men det e svårt o hitta alla sidor där fakta står. Så hu gö man . TIPS.




En fråga.
Har en orginal 1100gsxr 89 med monterat v&h avgas. (låter gött).
Frågan. vad ska jag göra åt tändningen, en sats med 5grades tändning.
mm.
E bra sugen på o turbo konvetera zukan.
:yoparty
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
masracer1100 skrev:
2216465 En fråga.
Har en orginal 1100gsxr 89 med monterat v&h avgas. (låter gött).
Frågan. vad ska jag göra åt tändningen, en sats med 5grades tändning.
mm.
E bra sugen på o turbo konvetera zukan.
:yoparty

Vad vill du uppnå med trimmandet? Det är väl frågan man ska ställa sig först. Att bara trimma lite här och lite där för skojs skull ger så lite men kostar så mycket. Förtändningen ger så lite att det inte ens är värt besväret.

Någon som ska till Falun på lördag och prova lyckan? http://www.copperminecruisers.com/street_race.info_-06.asp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top