Trimning av oljekylda GSXR-tråden

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2459989 Vad ska man ha för typ av tändstift vid turbobruk?
Duger org JR9B eller ska man ha nåt annat?
Funkar 0,70mm gnistgap med gråa dynaspolar och ca 1,3bars laddtryck?
Jag kör med originalstift, dvs JR9B (eller C... kommer inte ihåg). Gråa spolar och 0,55 i gap har jag iallafall, de hängde med utan problem när laddtrycket skenade till oanade höjder...
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Gsxr750....

Har ev. fått nys på en beggad motor GSXR750 (-88-91..ska kolla exakt)
Vad betingar en sån pjäs i värde (för mitt turbobygge / rena pengar) med tanke på kammarna och S2-toppen...
Blocket samt en del kopplings, vxl-lådsprylar samt motorkåpor kanske man kan ha nytta av...?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
5-8k. S2-toppen funkar inget bra i 86-88 ramen iom att insugen kommer att sitta 15 mm högre än med en E1 eller E2 topp. Jag fick våldföra mig rejält på plenumet för att få plats med det jag hade tänkt mig. Håller just nu på att preppa en E2 topp åt mig själv för att få plats med ett fullstort plenum.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tänkte på det, nån som har en 1100-topp (E1, E2, hyffsad lågmilare, dvs under 4k) och kan tänkas vilja byta den mot en snik-race E1 (dvs original ventiler men portad, ventiljobbad samt plastad med insugsgummim avsedda för CV34) som gått noll mil? Well, inte byte jämt av men iaf 50% av vad det skulle ha kostat. Tänkte göra en 31/27 åt mig själv. PM'a isf.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Skulle en Mitsu TD04HL-19T passa rent fysiskt mellan framhjul/motor(dålig koll på sizen på kompressorhus:va ) och hur skulle den fungera (teoretiskt/relativt) på en 1127?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Silverryggen skrev:
2478512 Skulle en Mitsu TD04HL-19T passa rent fysiskt mellan framhjul/motor(dålig koll på sizen på kompressorhus:va ) och hur skulle den fungera (teoretiskt/relativt) på en 1127?

Passar fint! Fysiskt sett inget större än 16T eller 18T.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Wibbe skrev:
2478896 Passar fint! Fysiskt sett inget större än 16T eller 18T.

Hur mycket/vad skiljer 16,18,19T åt...?
Vad skulle ni rekomendera till en 1127?
Målet är ju att köra ca 300hk (orginalstakar), vilket agg ger trevligast karaktär?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Silverryggen skrev:
2479790 Hur mycket/vad skiljer 16,18,19T åt...?
Vad skulle ni rekomendera till en 1127?
Målet är ju att köra ca 300hk (orginalstakar), vilket agg ger trevligast karaktär?

Han jag köpte mitt 16T av sa att det som satte stopp för över 300 hk med det var orginal ventilerna, men du har väl portat/större ventiler? Men för en gathoj hade jag köpt vilket av ovan nämnda aggregat som har bäst pris/nytt.

...har ej bänkat med 19T aggregatet, och nu ska det dit ett större...19T hamnar på bra att ha hyllan till gathojjen kanske? :rolleyes:
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Silverryggen skrev:
2459989 Vad ska man ha för typ av tändstift vid turbobruk?
Duger org JR9B eller ska man ha nåt annat?
Funkar 0,70mm gnistgap med gråa dynaspolar och ca 1,3bars laddtryck?

Inga problem, klarar liite till...

Silverryggen skrev:
2479790 Hur mycket/vad skiljer 16,18,19T åt...?
Vad skulle ni rekomendera till en 1127?
Målet är ju att köra ca 300hk (orginalstakar), vilket agg ger trevligast karaktär?

Mindre agg. ger aggresivare karaktär men tar slut fortare, jag skulle satsa på de större för riktiga högfartshjulningar.

Med större agg så känns det som om motorn varvar "friare" på högre varv.
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Någon som har koll på hur stora motordrev och med hur mycket offset som passar på gsxr 1100 motorerna?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Färnbo skrev:
2484598 Någon som har koll på hur stora motordrev och med hur mycket offset som passar på gsxr 1100 motorerna?

17-kuggars går på om man slipar lite på den bakre stödpinnen i kåpan, mer än så och kopplingspinnen begränsar. Offset? Förmodligen inget alls eftersom drevet i nuvarande skick går väldigt nära slavkopplingens skyddskåpa. Bygger man om drevkåpan går det att få på vad som helst.

Nån som är sugen att trimma lite mer i vinter? http://www.sporthoj.com/annonser/?id=40682
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
andersbrink skrev:
2485623 17-kuggars går på om man slipar lite på den bakre stödpinnen i kåpan, mer än så och kopplingspinnen begränsar. Offset? Förmodligen inget alls eftersom drevet i nuvarande skick går väldigt nära slavkopplingens skyddskåpa. Bygger man om drevkåpan går det att få på vad som helst.

Nån som är sugen att trimma lite mer i vinter? http://www.sporthoj.com/annonser/?id=40682

Tack, som man frågar får man svar....

Ska försöka att förklara mig lite bättre.

Jag menade finns det andra drev från nåt annat märke/modell som har större offset och passar på axeln?
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
gsxr 750 '88

Hej,
Har hittat en motor till en gsxr 750 '88 som jag ska ha till min bandit 600.
Killen som har denna motor är osäkra om kammarna är origanal, Den är markerad med 27A....
Hur vet man om dem är origanal?
Vad är den värd? (Jag ska bara köpa kolvarna,vevstarker, cylindrar, topp)
Underdelan av motorn är trasigt.
Tack.
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Tändmodd ??

Tjenare !!
Jag vet inte var jag skall ställa denna fråga men här handlar det ju om trimmning av oljekylda GSXR så jag provar även om min inte är oljekyld.
Har precis bytt mainjets till 120 och det verkade lovande hittills men tycker fortfarande att den borde göra mer än 255/mätarfart. Har fullt V&H system samt BMC filter.
På mitt regbevis står det 72kw mao en tyskimport GSXR 750 årsmodell -95, har hört historier om att det finns en kabel som skall klippas/moddas vid "boxen" ??
Äger detta rykte någon sanning och var isåfall sitter denna kabel/box ??
Gärna en bild ( säger mer än tusen ord ) :)
Tack på förhand,,,,,Magnus
 

Paskulli

Medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
På 4 våningen
Hoj
GSXR 1100
Keihin 39 eller 41

Hej undrar om det skulle vara någon större skillnad mellan keihin 39 eller keihin 41 på min 1308.Står i valet mellan dessa två.Roos vet du hur många hk skillnad det skulle bli är det bara typ 2hk.
 

neas

Neas
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Gammal Muskelfighter
Strypning??

Hej!

Har köpt en 1100 -92 troligtvis tyskimport som verkar helt oskruvad.

Vet ni vilken/vilka strypningar som finns på den? Står som 74 kw och stoppar vid 230-240 blås mätarfart... hmm :va (sitter smala 39mm krökar 4-2-1 av okänd härkomst)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eventuella strypningar sitter i/på trottlarna, insugsgummit eller kamaxlarna. Ditt avgasrör är inte den begränsande faktorn. Kamaxlarna kan vara svåra att identifiera utan måste mätas upp med indiktorklocka. Men eftersom det är en 92'a med shimskammar så kan det nog uteslutas att kammarna är strypta.
 

neas

Neas
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Gammal Muskelfighter
andersbrink skrev:
2651589 Eventuella strypningar sitter i/på trottlarna, insugsgummit eller kamaxlarna. Ditt avgasrör är inte den begränsande faktorn. Kamaxlarna kan vara svåra att identifiera utan måste mätas upp med indiktorklocka. Men eftersom det är en 92'a med shimskammar så kan det nog uteslutas att kammarna är strypta.
Ok, tackar! Skönt att kammarna kan uteslutas.
Vet du förresten originaldimensionen på grenrör/krökar? Hittar inte det i Haynes...:va
 

peterhenriksson

peter henriksson
Gick med
25 Sep 2005
Ort
mariehamn
Hoj
gsxr 1100
lahi skrev:
1631779 När jag körde sugmotor fick jag 143,9 hk/117 Nm på hjulet med 1109 cc, JE kolvar (runt 13:1 med toppen planad), prostreetportad topp och Mikuni smoothbore 33:eek:r. Hade Dyna 2000 tändsystem också.

Förresten , detta var ju en kanontråd, herr Roos!!! Att man inte kommit på det tidigare... :hihi Då kan jag passa på att fråga: Finns här någon som har 3:ans drev liggande till 1100R -86? :)
hej jag har en låda ligger med växelåds delar till en gsxr 86 gafflar axlar drev trumma o lite till pris 1000kr
hotellkalle.cinderella@vikingline.se
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Shims el skruv

Jaha då är det dags att kolla ventilspel och trycka dit RS36òr
frågor: är det shims el skruv på 91àns topp(ventilspel),
huvudmunstycke rs36 ysi duplex övr orginal 132,5 ok?
Har skruvat en del men det var förlänge sedan och de sista förgasarna man hade att göra med var Lectron 44òr(1605cc)
kollar bara lite med er innan jag börjar skruva:tungan
Tiden man har nu räcker inte till att testa det skall funka direkt:rolleyes
hoj-gsxr1100-91
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top