Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Någon som vet var man får tag på en framstänkskärm till GSX-R1100 '92 som mer är bara en enkel skärm än originalets vintermössa med öronlappar? Gärna glas- eller kolfiberarmerad plast.
Behöver inte vara bolt-on, bara någorlunda rätt form och möjlig att få fast på gaffeln utan en massa extrakonstruktioner.

Något i denna stil:

Framskaumlrm.jpg


Något sådant kanske?
http://www.poly26.com/carenage-moto-tuning-suzuki-1100-gsxr-1991-1992_4-102.html

Kanske något att sätta kapen i och göra en egen unik?
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nån som har en RS- eller FCR-brygga till salu?

(Har testat nu med 40mm CV gasare (från en 1100R -91) på min 1216 motor, det är ett Factory Pro stage 3 kit i dem och hojen ger 160 bakhjulshästar i bänken men när man kör hojen på gatan så är det inte önskvärt gassvar från lägre varv om man ger fullt, det är som att fuggarna inte klarar leverera tillräckligt med soppa snabbt nog för den här motorn. I övre registret svarar den som fan men inte i det lägre vid fullt pådrag.)

Dessa fuggar är f ö till salu om det är någon som behöver CV förgasare till en mer standardbetonad oljekokare än min. De lär räcka till alldeles utmärkt för en 1127 eller 1157 med standardventiler osv...
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Kammarna är ur nu. Sen kom nästa problem. Förgasarbryggan. Det går, för de är ur. Men jag får skylla på materialsvikt här också :) .
Jag tror det är CV 40. Nån som har delar till tomgångs justeringen? Vajer eller "vanlig". Jag funderar på att borra ur en lämplig mutter, och gänga in en stoppskruv från sidan. Så man får lite grepp om man skall justera tomgång. Provade med lång tång(det är trååångt.), och trodde den bekat fast. Men nu med förgasarbryggan löst, så går den lätt. Jag söker fortfarenade ventilkåpsskruv. En st av den typen där sitter 2. I mitten fram och bak.

När jag tog av tändningskåpan, satt där nått blå eloxerat. Under tanken en Dyna2000. Och strecken ligger inte i våg. Men nära början på givarna. Den ene givaren saknade en skruv, och den andre satt löst. Kabel och buntband höll den nästan på plats. Tändningen har aldrig strulat...
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Mors!
Jag har en 750 -90 med turbo och har lite funderingar/problem med plastdistanserna som sitter under nålclipsen till trottelnålarna. Förgsarna är BST40, alltså 750-std förgasare. I trotteln precis bredvid hålet för nålen är en avsats/kant som denna plastdistans vilar på, med tiden blir det ju så att distansen slits ner och nålläget förändras. Har sett sprängskisser på dessa förgasare till olika motorapplikationer både med och utan stålbricka under sagda plastdistans. Med stålbricka på plats klarar ju distansen slitaget men då borde trotteln ryka istället? Har två förgasarbryggor och båda är utan brickor under distansen.

Knepigt konstruerat tycker jag... Är det någon som kan hjälpa mig att kasta lite ljus över det här?

I bifogad bild syns hur trotteln ätit sig in i distanserna. Ett inte alltför orimligt antagande är att trottlarna är motsvarande slitna också (svårt att se)

IMG_0760.jpg
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Mors!
Jag har en 750 -90 med turbo och har lite funderingar/problem med plastdistanserna som sitter under nålclipsen till trottelnålarna. Förgsarna är BST40, alltså 750-std förgasare. I trotteln precis bredvid hålet för nålen är en avsats/kant som denna plastdistans vilar på, med tiden blir det ju så att distansen slits ner och nålläget förändras. Har sett sprängskisser på dessa förgasare till olika motorapplikationer både med och utan stålbricka under sagda plastdistans. Med stålbricka på plats klarar ju distansen slitaget men då borde trotteln ryka istället? Har två förgasarbryggor och båda är utan brickor under distansen.

Knepigt konstruerat tycker jag... Är det någon som kan hjälpa mig att kasta lite ljus över det här?

I bifogad bild syns hur trotteln ätit sig in i distanserna. Ett inte alltför orimligt antagande är att trottlarna är motsvarande slitna också (svårt att se)

View attachment 410398

Jag har också BST40SS och undrar lite över dessa plastbrickor. På min brygga så har tre av fyra brickor en tydlig "klack" längs ena kanten (ser ut ungefär som på dina) men en av brickorna har en klack som går runt hela, d v s den är tjockare i mitten och tunnare längs kanten runt om hela.
Om klacken är "by design", vad är dess funktion?
:va
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag har också BST40SS och undrar lite över dessa plastbrickor. På min brygga så har tre av fyra brickor en tydlig "klack" längs ena kanten (ser ut ungefär som på dina) men en av brickorna har en klack som går runt hela, d v s den är tjockare i mitten och tunnare längs kanten runt om hela.
Om klacken är "by design", vad är dess funktion?
:va

Klacken som du beskriver det finns inte där från början, det är trotteln som äter sig in i distansen. Titta ner i trotteln så ser du varför. Det här gör ju att nålen sjunker med tiden -motorn kommer gå magrare och i mitt fall så går den inte lika på alla cylindrar eftersom slitaget inte är likformat på resp. cylinder.

Fyra nya trottlar har jag ingen lust att köpa...

Ett alternativ är att fila av en sektor på distanserna motsvarande slitaget så distansen bottnar i trotteln och höja nålen motsvarande..??? Det vore fint att veta att alla nålar står lika.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Klacken som du beskriver det finns inte där från början, det är trotteln som äter sig in i distansen. Titta ner i trotteln så ser du varför. Det här gör ju att nålen sjunker med tiden -motorn kommer gå magrare och i mitt fall så går den inte lika på alla cylindrar eftersom slitaget inte är likformat på resp. cylinder.

Fyra nya trottlar har jag ingen lust att köpa...

Ett alternativ är att fila av en sektor på distanserna motsvarande slitaget så distansen bottnar i trotteln och höja nålen motsvarande..??? Det vore fint att veta att alla nålar står lika.

Jag mejlade braigasen.se och han har nya plastbrickor till Mikuni HSR, måtten är yd:7,7mm id:3,3mm och tjocklek:0,9mm

Ska mäta mina och se om de passar, isåfall bara att beställa ett helt gäng på en gång och byta ut dem vid behov.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Är det samma spec på kammarna på oljekylda GSXR1100 olika generationer? Har R-kammar i min B12 topp men vet inte vilken årsmod de kommer ifrån och jag ska justera ventilspel.... undrar hur stort spelet ska va :gnissla
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kammarna för R dvs 1052 och 1127 är identiska, i princip. Det är 88-89 750-kammarna för långslagiga motorn som är "heta", annars är de identiska med 1052/1127. Spelet bör vara 0,20 på avgas och 0,15 på insug.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Klacken som du beskriver det finns inte där från början, det är trotteln som äter sig in i distansen. Titta ner i trotteln så ser du varför. Det här gör ju att nålen sjunker med tiden -motorn kommer gå magrare och i mitt fall så går den inte lika på alla cylindrar eftersom slitaget inte är likformat på resp. cylinder.

Fyra nya trottlar har jag ingen lust att köpa...

Ett alternativ är att fila av en sektor på distanserna motsvarande slitaget så distansen bottnar i trotteln och höja nålen motsvarande..??? Det vore fint att veta att alla nålar står lika.

Tja, fick tips om dessa i oldskoolsuzuki's FB-grupp. Verkar som att "klacken" som jag kallar den är by-design och inte från slitage?? :va

281060_346571808762789_1603343147_o.jpg


https://www.facebook.com/SimonFranc...74036.173455252741113/346571808762789/?type=1

Då är det alltså viktigt hur de sitter inuti slide'n också? Jag trodde att det var slitage som sagt så jag vände mina uppåner och nu hostar och spottar maskinen ganska exakt vid 3k rpm. Är det pga av att jag satt i dem fel? *skäms*
 
Last edited:

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Vad händer med oljeretur rören när man lyfter toppen? Sitter de kvar på motorn? Eller följer de toppen?

Feltema olja. För den har gått långt ändå...
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vad händer med oljeretur rören när man lyfter toppen? Sitter de kvar på motorn? Eller följer de toppen?
Rören sitter löst instuckna i topp och cylinder utan annan infästning än en o-ring runt varje ände så det spelar ingen roll om de råkar sitta kvar eller följer med toppen.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Feltema Syntet. Borde tåla lite mer stryk. Men jag skulle gärna byta till nått som kopplingen gillar. Sist slirade den lite.

Blir till att hålla ett öga på oljerören, Jag vill att de släpper vid toppen.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top