Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Kollade märkningen på kolvarna. 3st H58G4 och en J55A6? Såklart är det den ensame som har spökat. 4617PS tror jag det står på alla. Fotade inte så noga på det.

Nån som har en rörstyrning till kamöverfall? .PIN 09206-08001
Funkar det utan?

Jag behöver även BOLT (L:19) 09106-07010 mitten ventilkåpa. Ev får jag svesta en mutter på den gamla. Insex grrr.

4 st COVER 33543-48B00 skulle även sitta fint. Då mina tändstiftsbrunnar alltid har småsten :-( . Fick inte på tändstiftsnycklen. Kollade ner och en 2mm sten ivägen :-( . Den gick inte att blåsa ut förrän jag spräckt den...

Ref. http://www.ronayers.com
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nån som har en rörstyrning till kamöverfall? .PIN 09206-08001
Funkar det utan?

Jag behöver även BOLT (L:19) 09106-07010 mitten ventilkåpa. Ev får jag svesta en mutter på den gamla. Insex grrr.

Huvudsaken kolvarna väger lika mycket.

Jag har både rörpinne (du måste ha dem) och ventilkåpsbult i min parts-bin. Var bor du? Finns för avhämtning i Hedesunda.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Alltid lika roligt att få delar över :-( . Kamkedjeskidan(eller vad den nu heter). Hoppas jag slipper lyfta toppen. Insugskammen åker ur, hoppas det räcker....
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Verkar som att en extra vevhusventilering har fått min att sluta dra olja =) :banana
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hur gjorde du, ett till hål i ventilkåpan eller på annat ställe?

En sån här rackare

$_35.JPG
 

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
Hej, jag har en gsx-r 750 -85 som vevstaken har gått av på, med ett stort håll i blocket som följd, så min fråga är hur mycket trim pallar en originalstake av?? Då det va 771cc kolvar ,1100kammar, v&h tändpickup, bts34ss förgasare och ett termignoni helsystem och portad topp.
P.S. Jag har en motor i delar allt finns utom block cylinderrad
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja alltså "hur mycket trim" är väl en relativ fråga, det brukar vara varv som dödar vevstakar. Jag har byggt en 750 turbo med ca 280hk och den höll då för 20 repor i bänk iallafall.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Geschwindt bänkade sin 1127 till 425 hästar med originalstakar. Som sagt, varv dödar. Spikningar dödar kolvbultar. Brustna kolvbultar dödar kolvar. Döda kolvar dödar vevstakar.
 

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
När staken gick av så hade jag svindlande 7000 varv, den har inte skurit på veven eller någon kolvbult å rätt oljenivå var det. kan en stake bara gå av, motorn va renoverad för drygt 10 år sen å har nog gått över 2000mil iallafall
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Var skulle ni starta bestyckningsmässigt på en RS36 brygga till följande motorspec?
1216, portad, 30/25 ventiler, standard R-kam, delkevic grenrör och slipon, 50mm trattar med sockor
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Var skulle ni starta bestyckningsmässigt på en RS36 brygga

I relativt kalla sverige bör du jetta upp ett steg från default som är 130 dvs 132.5. Var observant på flottörnivån som bör ligga på 17 mm. Från fabrik kommer de satta hur som helst.

http://andersbrink.se/tech_carburators.html (infon är ca 17 år gammal men gäller än)

T.ex. mina RS40 med 1370cc kör med 142.5 som levereras med 140.

Använd enbart Mikunis originalmunstycken dvs den med fyrkant-i-fyrkant stämplat på sig.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
I relativt kalla sverige bör du jetta upp ett steg från default som är 130 dvs 132.5. Var observant på flottörnivån som bör ligga på 17 mm. Från fabrik kommer de satta hur som helst.

http://andersbrink.se/tech_carburators.html (infon är ca 17 år gammal men gäller än)

T.ex. mina RS40 med 1370cc kör med 142.5 som levereras med 140.

Använd enbart Mikunis originalmunstycken dvs den med fyrkant-i-fyrkant stämplat på sig.

Okej sjysst, jag läste inläggen på sidan och om jag fattar rätt så behöver man inte ändra på något annat munstycke än "mains"?

Bara sätta float height och i med 132.5 mains? Var skulle du börja med nålhöjd?
Sen bara justera idle mixture och provköra?

=)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mittenläget på nålarna är en bra start. Kom ihåg att körbarheten bara skall beaktas med rejält uppvärmd motor, iaf för gatkörning. För strippen vill du gärna ha lite fetare eftersom motorn då oftast bara är fesljummen vid start.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Mittenläget på nålarna är en bra start. Kom ihåg att körbarheten bara skall beaktas med rejält uppvärmd motor, iaf för gatkörning. För strippen vill du gärna ha lite fetare eftersom motorn då oftast bara är fesljummen vid start.

Tack, det handlar om en ren gatmoppe =)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är avståndet från tätningsytan mellan förgasarkropp och flottörhus upp till högsta punkten på flottören. Notera att du lär vinkla förgasaren så att nålventilen precis tätar OCH att den inbyggda fjäderbelastade distanspinnen inte trycks in av flottören dvs lätt anliggning. Du justerar genom att böja flärpen som distanspinnen går emot.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vad tror ni? Turbon slut eller ventiltätningarna?

 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
"Ja"... :hihi ...eller kollapsade kolvringspår. Skruva loss en insugsslang, plugga oljan till turbon och se till att turbon inte kan snurra och prova igen att blippa gasen ett par gånger.

Hehe, bra svar :hihi Kolvringspåren hoppas jag inte på... Men bra tips att låsa turbon och plugga oljan! Det ska jag prova. Hoppas det slutar ryka då så jag slipper byta ventiltätningar eller kolvar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top