1127'ans foder är 85,80 mm ytter och 78 mm inner. dvs 3,9 mm godstjocklek. För 81 mm borr blir det 2,4 mm. Jag har aldrig fått 1216 att funka på 1127 cyllar, däremot banditens 1157 79mm borr med 1216 dvs 2,9 mm tjocklek. De allra flesta säger att 2 mm räcker, men det är inte min erfarenhet.
Nikasil används på aluminium, inte gjutjärnsfoder.
Tack Anders, om mina foder slagit sig, visar det sig vid ett leak-down / komp prov?
Jag har min Bandit cylinder kvar i originalborr, får väl i värsta fall borra den till 81mm istället för denna 1127 cylinder.
Maskinen gav 156rwhp i mattes bänk, tror du att jag förlorar mycket effekt på ev blow-by av ovan nämnda orsak? Eller ger den en bra effektsiffra, bara det att jag får fylla olja lite oftare? Isåfall kan jag leva med det. Det som stör mig lite är att den kanske skulle kunna gå ännu bättre om den var helt tight...
Det sitter Wiseco kolvar i (jag vet inte vilket part# på dem), vad är ditt generella omdöme om wiseco och har de olika 81mm kolvar för denna motor eller är det en och samma kolv?
Om man kollar här så listar de olika part# (och olika comp/ratio) för 1127an och för 1157an fast båda är 81mm?
http://gsxrzone.com/pistons.html
Om jag ska borra min banditcylinder istället, bör jag även isf gå till en annan kolv (JE är tydligen avsedd för högre komp?) eller är mina wiseco fullt tillräckliga för en gatmaskin?
=)
- - - Updated - - -
1127'ans foder är 85,80 mm ytter och 78 mm inner. dvs 3,9 mm godstjocklek. För 81 mm borr blir det 2,4 mm. Jag har aldrig fått 1216 att funka på 1127 cyllar, däremot banditens 1157 79mm borr med 1216 dvs 2,9 mm tjocklek. De allra flesta säger att 2 mm räcker, men det är inte min erfarenhet.
Nikasil används på aluminium, inte gjutjärnsfoder.
Tack Anders, om mina foder slagit sig, visar det sig vid ett leak-down / komp prov?
Jag har min Bandit cylinder kvar i originalborr, får väl i värsta fall borra den till 81mm istället för denna 1127 cylinder.
Maskinen gav 156rwhp i mattes bänk, tror du att jag förlorar mycket effekt på ev blow-by av ovan nämnda orsak? Eller ger den en bra effektsiffra, bara det att jag får fylla olja lite oftare? Isåfall kan jag leva med det. Det som stör mig lite är att den kanske skulle kunna gå ännu bättre om den var helt tight...
Det sitter Wiseco kolvar i (jag vet inte vilket part# på dem), vad är ditt generella omdöme om wiseco och har de olika 81mm kolvar för denna motor eller är det en och samma kolv?
Om man kollar här så listar de olika part# (och olika comp/ratio) för 1127an och för 1157an fast båda är 81mm?
http://gsxrzone.com/pistons.html
Om jag ska borra min banditcylinder istället, bör jag även isf gå till en annan kolv (JE är tydligen avsedd för högre komp?) eller är mina wiseco fullt tillräckliga för en gatmaskin?
=)