Trimning av oljekylda GSXR-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eftersom bänkningen normalt sker inomhus är det svensk sommar dvs 20 grader och 60 procent. Du skall inte bänka och bestycka den vid under 10 grader och inte över 30 grader. Fullvarv kör jag efter ett ca 10 mil. Kurviga vägar med varvtalet mellan 5k och 9k (1/4 till 3/4 pådrag) är min inkörning. Noll tomgångskörning. ymmv.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Nu har jag fått lite info om topplocks brickorna. Alla kupolmuttrar skall ha kopparbrickor. För att hindra att olja rinner förbi. På min satt nog nått från rörläggarn... Då även där det inte behövdes. Alt beställt.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tjena, jag postade just detta i oldskoolsuzuki.info. Tänkte lägga ut samma frågor här också. Det är skrivet på engelska... tack för input ang. detta =)

"Hi all, I have a 1127 cylinder block, bored to 81mm (1216cc). However I'm not sure the bores were correctly done (the play between cylinder wall and piston). I have Wiseco 81mm pistons in it.

The problem is she's consuming too much oil (I think), about 100ml per 100km. Or a litre / 1000km. It's not normal consumption level right? Im thinking there is some blow-by the pistons rings. If it is the rings themselves that are no good or if there is too much play?

So my thought was to re-do the bores to 82mm (1246cc) and get JE pistons instead.


My question is, can the 1127 cylinder bores be taken out to 82mm without the need for new sleeves etc? Just bore, hone (maybe nicasil??) and install is what Im thinking. Or is 81mm (current size) the biggest bore size I can use on the 1127 cylinders?

If 81mm is the biggest, assuming the current cylinderwall-to-piston distance is correct, can I just get new (better?) rings and install them in the current bores (re-honed)?

The engine is pulling 155rwhp now with ported/decked head, 30/25 valves, delkevic headers and RS40's. I cant help but thinking that should be a little more if the piston rings are correctly sealing. Suspecting a little bit of blow-by since she is consuming a bit of oil.


Anyone know if Wiseco are known for poor rings? Do they have different/better rings that can be used with my pistons?


I also have a Bandit 1157 cylinder block, that can safely be bored out to 82mm right?? Thicker liners than the 1127 cylinders correct?


Thanks guys."


Vad skulle ni gjort i det här läget?
Att gå upp till 1247 är i sig inte en prioritet, 1216 räcker gott och väl.
Jag vill bara försäkra mig om att jag har en tät motor som fungerar "optimalt".
Brukar man behöva extra/modifierad vevhusventilation när man trimmar enligt min spec? Kan det vara för högt tryck i vevhus som gör att den drar olja? Ringarna kanske tätar precis som de ska och att det är något sådant som spökar...
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att borra 1127 till 1216 är inget jag rekommenderar. Har själv inte fått det att funka speciellt bra genom åren. Ovala foder är resultatet. Bandit-cyllen 1157 kan borras till 1216 då den är tjockare. Jag mäter (äger själv) med en sån här. Cylinder-bore.jpg

Vill du få den att inte sluka olja, borra och fodra om din cylinder.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Att borra 1127 till 1216 är inget jag rekommenderar. Har själv inte fått det att funka speciellt bra genom åren. Ovala foder är resultatet. Bandit-cyllen 1157 kan borras till 1216 då den är tjockare. Jag mäter (äger själv) med en sån här. View attachment 420305

Vill du få den att inte sluka olja, borra och fodra om din cylinder.

Blir fodren ovala redan vid inkörning? Mina har gått kanske max 300 mil sen de borrades och går sällan på toppvarven, men oljekonsumtionen märkte jag mer eller mindre på en gång.

Så du menar att borra 1127 cyllen till 82mm eller 83mm och sätta i stålfoder då eller? Eller menar du att jag ska låta bli 1127 cylindern helt och borra 1157 cylindern till 81mm? Utveckla gärna, jag har ingen direkt erfarenhet på områden förutom vad jag snappat upp vid den här trimningen. =)

Om cylindern mäts upp till godkänd spec, men ringarna tätar dåligt ändå, kan jag bara skaffa nya ringar och hona om och köra?

Vad kan få ringarna att täta dåligt? Den kördes in ganska hårt redan från början.
Vet att blandningen var för fet från början, kan det ha käkat upp ringarna?

Tack =)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De slår sig vid första rejäla varmkörningen om de är för tunna. Du kan ju prova med nya kolvringar och honad cylle. Ingen tomgångskörning, alls. Varmkör (dvs kör hojen) 10 min och variera mellan 2k-5k. Kör sen inspirerat mellan 5k-9k (inte landsvägskörning på jämn gas) med max 3/4 gaspådrag första 10 milen. Det är även viktigt att låta den få motorbromsa. Fodertjockleken bör inte understiga 2 mm. Ett normalt köpe-foder brukar vara 3/32" dvs 2.38 mm.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
De slår sig vid första rejäla varmkörningen om de är för tunna. Du kan ju prova med nya kolvringar och honad cylle. Ingen tomgångskörning, alls. Varmkör (dvs kör hojen) 10 min och variera mellan 2k-5k. Kör sen inspirerat mellan 5k-9k (inte landsvägskörning på jämn gas) med max 3/4 gaspådrag första 10 milen. Det är även viktigt att låta den få motorbromsa. Fodertjockleken bör inte understiga 2 mm. Ett normalt köpe-foder brukar vara 3/32" dvs 2.38 mm.

Vad blir fodertjockleken på en 1127 som är borrad till 81mm?

Gör en nikasilbehandling någonting alls för stabiliteten i cylindern?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad blir fodertjockleken på en 1127 som är borrad till 81mm?

1127'ans foder är 85,80 mm ytter och 78 mm inner. dvs 3,9 mm godstjocklek. För 81 mm borr blir det 2,4 mm. Jag har aldrig fått 1216 att funka på 1127 cyllar, däremot banditens 1157 79mm borr med 1216 dvs 2,9 mm tjocklek. De allra flesta säger att 2 mm räcker, men det är inte min erfarenhet.

Nikasil används på aluminium, inte gjutjärnsfoder.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
1127'ans foder är 85,80 mm ytter och 78 mm inner. dvs 3,9 mm godstjocklek. För 81 mm borr blir det 2,4 mm. Jag har aldrig fått 1216 att funka på 1127 cyllar, däremot banditens 1157 79mm borr med 1216 dvs 2,9 mm tjocklek. De allra flesta säger att 2 mm räcker, men det är inte min erfarenhet.

Nikasil används på aluminium, inte gjutjärnsfoder.


Tack Anders, om mina foder slagit sig, visar det sig vid ett leak-down / komp prov?
Jag har min Bandit cylinder kvar i originalborr, får väl i värsta fall borra den till 81mm istället för denna 1127 cylinder.

Maskinen gav 156rwhp i mattes bänk, tror du att jag förlorar mycket effekt på ev blow-by av ovan nämnda orsak? Eller ger den en bra effektsiffra, bara det att jag får fylla olja lite oftare? Isåfall kan jag leva med det. Det som stör mig lite är att den kanske skulle kunna gå ännu bättre om den var helt tight...

Det sitter Wiseco kolvar i (jag vet inte vilket part# på dem), vad är ditt generella omdöme om wiseco och har de olika 81mm kolvar för denna motor eller är det en och samma kolv?
Om man kollar här så listar de olika part# (och olika comp/ratio) för 1127an och för 1157an fast båda är 81mm?
http://gsxrzone.com/pistons.html

Om jag ska borra min banditcylinder istället, bör jag även isf gå till en annan kolv (JE är tydligen avsedd för högre komp?) eller är mina wiseco fullt tillräckliga för en gatmaskin?

=)

- - - Updated - - -

1127'ans foder är 85,80 mm ytter och 78 mm inner. dvs 3,9 mm godstjocklek. För 81 mm borr blir det 2,4 mm. Jag har aldrig fått 1216 att funka på 1127 cyllar, däremot banditens 1157 79mm borr med 1216 dvs 2,9 mm tjocklek. De allra flesta säger att 2 mm räcker, men det är inte min erfarenhet.

Nikasil används på aluminium, inte gjutjärnsfoder.


Tack Anders, om mina foder slagit sig, visar det sig vid ett leak-down / komp prov?
Jag har min Bandit cylinder kvar i originalborr, får väl i värsta fall borra den till 81mm istället för denna 1127 cylinder.

Maskinen gav 156rwhp i mattes bänk, tror du att jag förlorar mycket effekt på ev blow-by av ovan nämnda orsak? Eller ger den en bra effektsiffra, bara det att jag får fylla olja lite oftare? Isåfall kan jag leva med det. Det som stör mig lite är att den kanske skulle kunna gå ännu bättre om den var helt tight...

Det sitter Wiseco kolvar i (jag vet inte vilket part# på dem), vad är ditt generella omdöme om wiseco och har de olika 81mm kolvar för denna motor eller är det en och samma kolv?
Om man kollar här så listar de olika part# (och olika comp/ratio) för 1127an och för 1157an fast båda är 81mm?
http://gsxrzone.com/pistons.html

Om jag ska borra min banditcylinder istället, bör jag även isf gå till en annan kolv (JE är tydligen avsedd för högre komp?) eller är mina wiseco fullt tillräckliga för en gatmaskin?

=)
 

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
Hej Jag har ett Termignoni helsystem Gsx-r 750 -85 som jag önskar byta mot ett originalsystem till en
Gsx-r750 -85, kan tänka mej lägga pengar i mellan om det är fint system.
MVH Robert
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det sitter Wiseco kolvar i (jag vet inte vilket part# på dem), vad är ditt generella omdöme om wiseco och har de olika 81mm kolvar för denna motor eller är det en och samma kolv?

Det är Wiseco som är 11:1 och JE som är 13.5:1. För en gathoj är 11:1 att föredra. Dale Walkers Holeshot-kolvar är speciella customdesignade JE 11:1 @ http://www.holeshot.com/

Jag har inga preferenser mellan Wiseco och JE, båda gör kvalitetskolvar. Med JE kan du få med heavy-duty pins utan pristillägg, det kunde man för 14 år sedan iaf. SÅ länge var det jag köpte nya kolvar! :hihi

Kan du leva med lite oljerök så är ju inte det hela världen. Ovala lopp kan du bara mäta upp mha s.k. tri-pod mätare.

1216cc och 156 hästar på slangen är normalt med lite masserad topp.
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Jag kan hjälpa till och mäta upp din cylinder i koordinatmätmaskin om du vill. Lider med dig då du undrar vad som strular. Jag kollade allt när jag gjorde min helrenonvering/trimning. Har du fått till monteringen av oljeringarna ? Jag sitter på 1127 cylle och har borrat 1216. Hoppas mina prylar håller sig runda. Har ingen oljeförbrukning ännu. Har Wisecos 11:1 kolvar med ringar.
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Har märkt att det är mer mos i hojen nu. Har lyckats få lite kopplings-slir vid rejäla pådrag under växling. Skall byta olja strax. Borde det vara smart att dyka på kopplingsfjäder då. Är det det brickan som sitter axiellt på kopplingen ? Var köpa ? Hur stor ? Tar tacksamt emot tips på lämplig bricka samt inköpsställe. Tror jag har ca 150Hk eller i dom krokarna. Böt inte lameller vid renovering då jag mätte upp dom till klart godkänd tjocklek.

Kanske ska nämna att jag inte bytt oljetyp utan detta jag härleder detta till ökad effekt på motorn.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag kan hjälpa till och mäta upp din cylinder i koordinatmätmaskin om du vill. Lider med dig då du undrar vad som strular. Jag kollade allt när jag gjorde min helrenonvering/trimning. Har du fått till monteringen av oljeringarna ? Jag sitter på 1127 cylle och har borrat 1216. Hoppas mina prylar håller sig runda. Har ingen oljeförbrukning ännu. Har Wisecos 11:1 kolvar med ringar.

Tack, det är ingen panik men man vill ju ha allt så sjysst som möjligt, får väl kanske ta och riva ner och mäta upp allt sen. Så jag kanske tar ditt erbjudande om mätning såsmåningom =)

Har en liten tanke att kan det kanske vara övertryck i vevhuset? Att den ventilerar för dåligt? Ska nog prova med en extra ventilering från oljepåfyllningen och se om det hjälper.
Skulle det duga med en sånhär?
http://www.ebay.co.uk/itm/SUZUKI-GS...408?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item33943dd960

Har du extra ventilering på din?
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det är Wiseco som är 11:1 och JE som är 13.5:1. För en gathoj är 11:1 att föredra. Dale Walkers Holeshot-kolvar är speciella customdesignade JE 11:1 @ http://www.holeshot.com/

Jag har inga preferenser mellan Wiseco och JE, båda gör kvalitetskolvar. Med JE kan du få med heavy-duty pins utan pristillägg, det kunde man för 14 år sedan iaf. SÅ länge var det jag köpte nya kolvar! :hihi

Kan du leva med lite oljerök så är ju inte det hela världen. Ovala lopp kan du bara mäta upp mha s.k. tri-pod mätare.

1216cc och 156 hästar på slangen är normalt med lite masserad topp.

Det är bandittoppen i och den är portad av matte, det är R-kammar och 30/25 ventiler i den.
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Jag har ingen extra ventilering utan bara en slang ut från vanliga vevhusventilationen på toppen.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top