Trimning av oljekylda GSXR-tråden

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
J-Bone: Ring Bra i Gasen i Göteborg - http://www.braigasen.com/ - för alla frågor om RS-förgasare.

Vance&Hines SSR grenrör ger en dip runt 5700 varv och funkar precis som du beskriver.
Beror på att ett 4-1 rör inte går att avstämma så att det funkar i bredare varvområde - tror jag eftersom jag byggt ett 4-2-1 rör där de två (egentligen 3) delarna var dimensionerade för att ge resonans nära maxvarv respektive i höga mellanvarv. Funkade, bättre mellanregister utan märkbar förlust av maxeffekt.

Mm okej, så om jag inte lyckas fila till det med förgasarinställningar så kanske annat grenrör råder bot?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det var den här bilden som gjorde att jag fimpade ax-pumpen.
dyno-af-2004-05-26.jpg

Jag är inte så bra på att läsa A/F grafer, om du förklarar lite förenklat i ord vad som händer med acc-pumpen inkopplad, som inte är bra? =)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ax-pumpen gör att den går våldsamt fett på låga vartal när man skaftar. Kör man ofta "till kiosken" brukar stiften slagga ihop. Dvs A/F (vänsterkolumnen) 10:1 är fett och 12.5:1 blir maxeffekt för min sugmotor. Effekten är högerkolumnen och varvtalet den undre linjen. Ligger effektpuckeln närmare maxvarvet får man ut några hästar till genom att gå från 12.5 till 13.5.

Grafen är från min 8:1 kompade 1371cc turbo motor (utan turbo) med RS40. Vridet är 120+ Nm från 4k5 till 11k.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ax-pumpen gör att den går våldsamt fett på låga vartal när man skaftar. Kör man ofta "till kiosken" brukar stiften slagga ihop. Dvs A/F (vänsterkolumnen) 10:1 är fett och 12.5:1 blir maxeffekt för min sugmotor. Effekten är högerkolumnen och varvtalet den undre linjen. Ligger effektpuckeln närmare maxvarvet får man ut några hästar till genom att gå från 12.5 till 13.5.

Grafen är från min 8:1 kompade 1371cc turbo motor (utan turbo) med RS40. Vridet är 120+ Nm från 4k5 till 11k.


Fast skulle den kunna ha något med min dipp vid 6k att göra? :va:)

Och om jag skulle behöva lite fetare blandning i det registret, hur skulle du prova att justera för det? :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vid 5k ser du att den klenar ut på A/F. Det gör det på alla gixxrar och banditer. Det beror på en himla många saker sammantaget. Enda sättet att kurera det lite (det som går) är att höja flottörnivån lite. Utan justerbar insprutning är det nog omöjligt att korrigera.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Var det inte någon här som hade en MTC spacer för lockup till gammelgixxer liggande?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag håller på att flytta in i nya garaget - får se om jag kan hitta någon spacer - men tror inte det.

Efterlysning! Individuella insugsfilter till cv36'orna, anslutningsdiameter 50 mm, någon som har några gamla liggandes? Skall ha det på besiktningbryggan.

Finns nya på ebay från UK för 700 spänn, men frakttiden - det är ju vår! De jag har är på 60 mm, för stort.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag ska försöka få upp min B1216 i mattes bänk snart och se om vi kan justera in mina RS40 lite bättre för att slippa svackan vid 6k men det kan ju vara så som brinken säger att 40mm är för stort för min motor så jag tänkte höra om någon sitter på en brygga fräscha RS36'or och är intresserad av ett byte? De är fräscha och genomgångna i höstas av Matte B.
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Kan tipsa om hur jag fixade anpassning av mina luftfiler.
Svarvade en distanshylsa i aluminium och slitsade upp med bågfilen.
Hur funkat bra i flera år nu.

En fråga sen min helrenovering och lätta trimning.
Förra sommaren låg min oljetemperatur på ca 90 grader max. (komp ca 8kg)
Nu ser jag att den ligger på ca 100 grader och vi har bara ca 10 grader ute just nu.
Har knappt kört i motorn. Kört ca 30 mil nu.
Är det bara jag som nojjar. Är 100 grader utan problem på denna motor ?
Kan det vara som så att jag har lite högre friktion i cylinderloppen pga nya grejor?
Kan det vara som så att mitt komp är betydligt högre nu så den går varmare. (12kg nu)
Har läst att högra komp ger högre värme.

Vid vilken temperatur skall man börja oroa sig ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vid vilken temperatur skall man börja oroa sig ?

Över 120 grader och man bör byta olja lite oftare. Kör med 20w50 istället för 10w40. Min 1371'a med billet cylinder (utan kylkanaler mellan 1-2, 3-4) blir långt varmare än 100 grader vid vanlig körning i 90 km/h.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Det gick att få ur toppen med motorn i ramen. Vissa kamöverfall får tas bort. Det fattades en bit på toppackningen. Bakom cyl 2. Nån som har en 1216cc toppackning på hyllan?

Min ram är från 1986, och motorn 1992.

Nån har satt dit kopparbrickor under topplocksbultarna (8 st av 12). Vad är visen med det?
Koppar deformeras och hålet krymper grrrr. Tog nog en time att få bort dem grrrr.
Det får inte vara för lätt.....
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nån har satt dit kopparbrickor under topplocksbultarna (8 st av 12). Vad är visen med det?
Koppar deformeras och hålet krymper grrrr. Tog nog en time att få bort dem grrrr.
Det får inte vara för lätt.....

Nån, det är suzukifabriken det :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har möjligen Cometic 1216-packningar, dock använda. PM'a om du vill prova. Med biltemas svarta gegga runt kamkedjan funkar det om o-ringarna i ändarna är okej.

Kopparbrickorna ploppar bort av sig själv (och landar med 97% sannolikhet i oljetråget via kamkedjetunneln) när du bryter upp toppen med ett avrundat 3 mm plattjärn.
 

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
Tja är det någon där ute som har grejer till gsx-r 750 -85 som man vill bli av med, jag letar efter original förgasarbryggan och en tank bla. Mvh Robert
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag söker slangarna som går från oljekylaren ner till motorn på en 1127 med böjda oljekylaren. Nån som har dom liggandes? Bara höger sida går bra också :krama
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Nu till nästa fundering. Har nu kört ca 50mil med hojen och den känns trevlig.
När passar det att köra i bromsbänk.
Jag är som sagt lite försiktigt lagd och har inte varvat ur motorn ännu.
Sen har jag läst något om luftfuktighet och bänkning osv.
Men i mitt fall så skulle jag vilja ha någon slags bekräftelse på att inte bestyckningen är tokig.
Som sagt den går ok på alla register men har inte vart på fullvarv ännu.

Hur kinkigt kan det vara med luftfuktighet ???
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top