Trimning av oljekylda GSXR-tråden

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Jag har portad topp med 28mm insug och 30mm avgas. Samma gubbe som portat, Matte Bolin.
Inte hundra på att det är 28mm på insugssidan. Kan vara 27. Har inte bytt ventilsäten.
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
OK Anders !
Tack för svar som vanligt. Du är en klippa.
Om jag nu har slir i denna efter lite trim.
Vad skulle du göra ?
Hur får jag tag i starkare fjädrar ?
Vem tillverkar / säljer denna koppling.
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Jag börjar bli väldigt osäker på din bedömning Anders.
Denna koppling som jag hittade på Ebay är fruktansvärt lik den som sitter i min hoj.
Hur pass lika är dessa kopplingar mellan storlekar på på motorer och årsmodeller ?
Har Suzuki samma grejor på allt från litet till stort ?
Byter dom bara fjädrar för att klara effekt-starkare hojar ?

http://www.ebay.co.uk/itm/SUZUKI-GS...382?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item35eb5a1e0e
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur får jag tag i starkare fjädrar ?

MC-Shopen i Karlstad har Suzukis förråd av delar till gamla hojar. Montera en extra stållamell längst in bredvid den första stållamellen eller en extra fjäder. Skippa eftermarknadsfjädarna, de har viss förmåga att spricka.

Originalfjädrarna i en ny diafragmakoppling klarar upp emot 200 hästar. Ju äldre/slitnare den blir desto mer slirar den.
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
OK Anders !
Hur skall jag gå till väga ?
Jag är inte hundra på vilken koppling jag verkligen har.
Så fort jag kommer i kontakt med Suzuki reservdelar måste man känna till vad man har.
Hur får jag fram Suzukis artikelnummer på denna ring alt. den extrafjäder du talar om.
Jag tittade på Suzukis sprängskisser senast i går kväll.
Är inte alls säker på vad jag skall köpa.
Kan man via dimensionerna på brickorna avgöra vad man skall köpa ?
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Jag har löst mysteriet.
Dom rackarna har satt en Bandit koppling i min motor. (suck)
Hur gör jag nu ?
Jag har läst att Bandit-kopplingen är vekare än GSX-R original.
Jag gissar att jag har runt 150hk. Klara Bandit kopplingen det ?

Kan jag trimma själva kopplingen ?
Köpa detalj:
2141331E20
2147131E20
2147231E20

Se bilder:
View attachment 420679View attachment 420680View attachment 420681

Vilken av dessa brickor är det läge att byta eller öka antal på.

Se länk för schematisk skiss: http://www.cmsnl.com/suzuki-gsf1200-s-bandit-1997-2000-usa_model16062/partslist/96425.html#results
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag har löst mysteriet.
Dom rackarna har satt en Bandit koppling i min motor. (suck)
Hur gör jag nu ?
Jag har läst att Bandit-kopplingen är vekare än GSX-R original.
Jag gissar att jag har runt 150hk. Klara Bandit kopplingen det ?

Min B12 koppling håller fint iallafall, jag har bytt en av fjädrarna till en hårdare bara (Barnett).
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
J-Bone, vart köpte du den. Har du rekommendation på någon webshop med artikelnummer ?

Har beställt nya brickor på AVAmc. Shit vad dom kan ta betalt för några brickor. Har lite bråttom att fixa kopplingen då jag skall plåga hojen lite på Gotland-ring nästa vecka. Ska bli kul. :yoparty
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Slirar din begagnade bandit-koppling, montera en extrafjäder dvs ha tre istället för bara två fjädrar.

<edit>Om du har fyra små M3-skruvar som håller den lilla "korgen" bakom muttern. Släng skruvarna i lådan "skrot". </edit>
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
J-Bone, vart köpte du den. Har du rekommendation på någon webshop med artikelnummer ?

Har beställt nya brickor på AVAmc. Shit vad dom kan ta betalt för några brickor. Har lite bråttom att fixa kopplingen då jag skall plåga hojen lite på Gotland-ring nästa vecka. Ska bli kul. :yoparty

En polare hade en Barnett bricka över så jag vet inte var han hade köpt den men kika på ebay.uk om det inte är tokbråttom.

Jag har monterat en vevhusventilering i oljepåfyllningshålet, få se om det kan ha något med för högt tryck i vevhuset att göra att min drar olja.
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Vad har dom små skruvarna för funktion ?
Eller är det du menar Anders. Att dom inte har någon vettig funktion ?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Den gamla R1100:an har nu Banditmotor efter att 1127-motorn rasat två gånger trots nytt inkråm monterat av kompetent mekaniker. Bra, portad topp finns till 1127:an - hur krångligt är det att bygga om en sådan till en 1157-motor?

1127-kammarna är skadade, vilka original- eller trimkammar för andra modeller som ger mer effekt passar i en standard 1157?
Annat kamval med 'snikportad' 1127-topp? Filad och plastad men med original ventilstorlekar.

(Körs mest på gata med Mikuni RS36 och V&H SSR grenrör.)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
1127-toppen funkar rakt av på 1157'an. Du lär dock byta släpan för kamkedjan baktill på toppen.

Kammar hämtar du enklast från 86-90 gsxr1127 .330" lyft eller 88-89 gsxr750 (bästa kammarna) .350" lyft.

Jag rekommenderar inte trimkammar med mer lyft än .350" till originalvipporna. Vippor bör bytas vid kambyte - om inte - rekommenderas översyn typ var 500 mil.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
1127-toppen funkar rakt av på 1157'an. Du lär dock byta släpan för kamkedjan baktill på toppen.

Kammar hämtar du enklast från 86-90 gsxr1127 .330" lyft eller 88-89 gsxr750 (bästa kammarna) .350" lyft.

Jag rekommenderar inte trimkammar med mer lyft än .350" till originalvipporna. Vippor bör bytas vid kambyte - om inte - rekommenderas översyn typ var 500 mil.
Tack, bra info!
Har kollat lite efter gamla gsxr-kammar, finns inte så många. Gör någon annan än Suzuki nya kammar med samma mått?
Har inte ens frågat hur mycket nya original kostar men förutsätter att de inte är billiga.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gör någon annan än Suzuki nya kammar med samma mått?

Brist på kamaxlar är det gott om.

http://www.kentcams.com/product-details/897/Camshaft/Camshaft/SUZ7-Street/

http://www.webcamshafts.com/
.330/.330 266°/266° 240°/240° 223 N/A hardweld: 70-191 $616, new core70-192 $627
Bolt in performance cams for stock 750cc. Requires Exhaust System, and Hardwelded Rockers. Price Per Set (2).

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_o...camshaft.TRS0&_nkw=gsxr+camshaft&_sacat=10063
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top