Trimning av oljekylda GSXR-tråden

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Att finjustera nu när det är 5 gradig "värme" ger väl annars inte så mycket, spar det till vårvärmen. :brinnerup

Nä inte finjustera kanske, men jag vill försäkra mig om att fuggarna är sjyssta och funkar bra med min motor så jag kan fukusera på annat under vintern än att jaga andra...

Då kan jag känna mig trygg med att sälja 40'orna också.

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
spänn de små "glasögonfjädrarna i trottellänkaget.,,,,,, testa ta bort filtren , stoppa in fingret ,lyft på sliden försiktigt , det skall vara bra spänst , brukar vara ett spel på ett par millimeter ,.
det som händer är att alla trottlarna inte kommer ner samtidigt . några draggar ivacuumet o blir hänngande en sund innan dom pulserar/skramlar ner.. mao varvet hänger en stund.
kolla sprängskissen så ser du de små ögglefjädrarna , pilliigt att ta isär ,såta med bryggan till jus o fin arbetsbänk (mycket små pryttlar /komma bort)
det är bara att bryta isär fjädern så blir det spännst itrottellänkaget igen

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
hej
spänn de små "glasögonfjädrarna i trottellänkaget.,,,,,, testa ta bort filtren , stoppa in fingret ,lyft på sliden försiktigt , det skall vara bra spänst , brukar vara ett spel på ett par millimeter ,.
det som händer är att alla trottlarna inte kommer ner samtidigt . några draggar ivacuumet o blir hänngande en sund innan dom pulserar/skramlar ner.. mao varvet hänger en stund.
kolla sprängskissen så ser du de små ögglefjädrarna , pilliigt att ta isär ,såta med bryggan till jus o fin arbetsbänk (mycket små pryttlar /komma bort)
det är bara att bryta isär fjädern så blir det spännst itrottellänkaget igen

Okej, tack för tipset. Ska se om jag kan lista ut hur du menar :)

Nr 11 i sprängskissen?
http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf

Last edited:

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ja just den ,den ska ta upp allt spel i lenkaget ,när det blir lite slitet o fjädern sittat där ett tag så räcker inte spänsten o trottel är sladdrig/vill inte ner med en gång , så böj ut så den blir" längre "...................
När man synkar sedan så skruva ner tomgångsruven så det blir svart mot ljus/lampa genom fuggen ,skruva så ljus syns
inspetera de tre trottlar som har justering ,justera,, börja om men tomgångsskruven släck /hitta ljus kontrollera /justera osv,,,,

(backa aldrig ,bara typ gaspådrag vid justeringen)

Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Äntligen hittat "Timing retard" strypningen till tändningen och klippt den kabeln till cdi....återstår att prova och se om vridet ökar och trottel responsen ökar på gsxr 1100´an...:banana

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ha bara inte för stora förväntningar på ändrad tändförställning. Jag var uppe i bänk och rörde den fram och tillbaks, ca 1-1/2 häst hittade jag vid varvtalet för maxvridet och planade ut till noll några tusen rpm över och under. Bänkade vid ca 34 grader +/- 4 grader. Så här i efterhand var det inte värt tiden och bänkpengarna - möjligen för vetskapen att det inte betydde annat än hetare motor vid högre tändning - fast det visste vi ju alla redan. :rodnar

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Ha bara inte för stora förväntningar på ändrad tändförställning. Jag var uppe i bänk och rörde den fram och tillbaks, ca 1-1/2 häst hittade jag vid varvtalet för maxvridet och planade ut till noll några tusen rpm över och under. Bänkade vid ca 34 grader +/- 4 grader. Så här i efterhand var det inte värt tiden och bänkpengarna - möjligen för vetskapen att det inte betydde annat än hetare motor vid högre tändning - fast det visste vi ju alla redan. :rodnar

:( hehe ok...hoppas på att få lite mer vrid i mellanregistret där tillsammans med en 4 gr. ignition advancer (bortslängda pengar ?) , hoppas nu när kabeln är klippt, cdi´n inte ändrar tändförställningen på 3-5 växeln ( strypningen) tillsammans med Factory pro 3 till cv förgasarna hoppas jag på lite mer punch/vrid. Vill göra det bästa av det enkla som kan optimeras ihop med org. set up på hojen (4-1 V&H SSR, pod filter). De större operationerna undviks nu i detta skede...men finns rätt kul grejer till vatten buffeln med har jag sett, även om de inte är lika extrema som till oljekokaren. Det får vänta...:)

Är väldigt sugen att få till en snikportning och slipa själv...slipverktyg finns tillgängligt, men vet inte hur den utförs till den buffel toppen...förstår även att det är en liten hemlighet för de som lever på portning, men roligt skulle det vara att prova.

Last edited:

kjepet

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Yamaha TRX, GSX1100EF-r, Z1000 -77, Tr1, Z750 -83, Moto Martin Kawa -80, Triumph Truxton R -16, Frej 250 -52 och ett gäng Zündappar
Jag har en portad topp om någon är intresserad. Bilder via PM

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Idag har det varit finväder så jag har kunnat prova RS36'orna.

Blandskruvarna ut 1/4 varv ytterligare, totalt 1och7/8 varv. Nålarna på mittenspåret och 130 mains. Acc.pump justerad så den har så lite inverkan som möjligt. Den påverkar iallfall inte botten.

Intryck:

Tjurig att starta, även med choke, tog tid att få upp tomgångsvarv(och temp) mot vad jag är van vid med 40'orna.

Lite orolig, snudd på ryckig gång på låga varv (i fart, krypa bakom bilar etc)
Efter den fått upp tempen så vill tomgångsvarvet inte riktigt hålla upp när man drar in kopplingen t ex när man kommer fram mot en korsning eller rödljus. Man får hålla upp varvet med en touch på gasrullen men sen när man står still så ligger varvet ganska stabilt. Det där med att varvet hänger upp sig lite när man "blippar" på rullen finns kvar till viss del men inte alltför mycket. Det märks inte när man kör. Går den fortfarande för snålt trots nästan två varv ut på blandskruvarna?

Drar jämnt och fint genom mellanregistret! Borta verkar tveksamheterna i mellanregistret vara, det där med att man inte kunde öppna trottlarna för snabbt mellan 5-7k. Verkar som att teorin kanske stämde att 40'orna är lite för stora =) Saknar kanske den där riktiga punchen på topp just nu jämfört med tidigare men går absolut bra, det är ju låga temperaturer ute så den kanske skulle gillat lite större mains.

Diagnos på bestyckningen utifrån beskrivningen?
Jag väldigt nöjd förutom kallstart och lågfart som behöver lite jobb än.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Lite orolig, snudd på ryckig gång på låga varv (i fart, krypa bakom bilar etc)

Som sagt, hur hojen beter sig innan den inte är uppvärmd är inte speciellt intressant. Däremot ryckigheten vid fjös-körning och en tomgång som sänks efter en duktig repa tyder på för fet tomgång. Efter lite fjöskörning, ser stiften blöta ut eller är det en matt sotig yta, eller brun/grå? Avviker något stift? En ute-temp under 10 grader gör ju att hojen går helt annorlunda jämfört med en 20 gradig värme. Spar det här finlirande tills vi har en +15C vårsol!

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Hejsan..
Är det ingen som trimmar nån 750 eller är det bara 1100 som gäller??:huvet
//Tanken

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hejsan..
Är det ingen som trimmar nån 750 eller är det bara 1100 som gäller??:huvet
//Tanken

När det är så lätt att byta 750 motorn till en 1100 eller Bandit1200 och trimma på de istället, "Nothing beat CC" ;)

Men det går ju att fixa toppen på en 750, köpa bättre kammar och byta förgasare :)

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Jo iofs är det lättare, men tänkte att det var nån mer än jag som åkte trimmad 750..

Åker 860cc, Carillo, lättad vev, donad topp, värre kammar samt Rs36..:rock
//Tanken

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jo iofs är det lättare, men tänkte att det var nån mer än jag som åkte trimmad 750..

Åker 860cc, Carillo, lättad vev, donad topp, värre kammar samt Rs36..:rock
//Tanken

I Gävle bor ju PW som tryckte dit en turbo på en tidig 750R, han skrev ihop en tråd om det men om den blev helt klar är jag osäker på....... :fyllisar

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen