Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
braigasen.com har reservdelar till RS-förgasare om du skulle behöva det, vet också en hel del om bestyckning.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Låt nålen vara böjd. Luftskruvarna är identiska mellan 36/38/40. Du kan ju ställa ax-justerskruven så att den gör minst inverkan på pumpstången, själv tar jag bort stången.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag ropade hej för tidigt, ettans luftskruv är avbruten i kanalen :'(
Finns något trix att få ut spetsen eller vad göra? :-(
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Och nu vet jag varför jag inte fattade accpump justeringen, det sitter ingen justerskruv där... :huvet
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Wohoo! Jag fick bort spetsen ur kanalen för en liten stund sen. Bara halva min mekhelg gick åt till den där jäkeln... Har inte hunnit testa fuggarna nåt än :huvet

Hann iallafall justera ventiler, då det är en bandit topp med r-kammar var jag lite osäker på vilka mått som gäller men kollade för båda modellerna och satte insug till .15 och avgas till .25
Låter vettigt?

Hur gör ni om ni ska portmatcha insugsgummin mot toppen? Kan man slipa dem med dremel?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hur brukar ni synka RS gasare?
Läst om vissa som mäter trottelns (på nr 3) höjd i det lägsta läget genom att ta en borr eller liknande och kolla att den precis går igenom öppningen och sen ställer övriga likadant. Brukar det funka bra eller har ni bättre tips?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att ställa med 1 mm borr är grovjustering och duger om man inte är anal och vill ha det exakt - och mäta med vakum. Ställ upp med tomgångsskruven och låt bakänden på borret göra mätningen. Vakumbryggan med 4 mätare från Tyskland kostade 700 och tjänade in sig själv på andra (åt en kompis) justeringen.

Någonstans runt 0.15 på insug och 0.20 på avgas. Håll koll på förändring över tid så vet du vilka ventiler som är på väg utför.

Matcha insugsgummin funkar med sliptrumma (grovlek 80) och dremmel.
 
Last edited:

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Finns det risk för att ventilspelet minskar, med tiden?

På kawa trripplar, ställer vissa med 3 skedar.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Att ställa med 1 mm borr är grovjustering och duger om man inte är anal och vill ha det exakt - och mäta med vakum. Ställ upp med tomgångsskruven och låt bakänden på borret göra mätningen. Vakumbryggan med 4 mätare från Tyskland kostade 700 och tjänade in sig själv på andra (åt en kompis) justeringen.

Ok, 1mm alltså? Jag såg ett par olika referenser där de pratar om att 2,5mm skulle vara rätt. Jag gör så att jag kollar hur 40'orna är ställda för de går ju bra. Det behöver inte vara exakt, jag vill bara försäkra mig om att de är hyfsat rätt grundinställda innan jag monterar och provar.

Någonstans runt 0.15 på insug och 0.20 på avgas. Håll koll på förändring över tid så vet du vilka ventiler som är på väg utför.

Har ställt 0.15 på insug och 0.25 på avgas. Vad är effekten av för mycket spel på avgassidan?
Insugsventilerna (30mm) var helt nya för några hundra mil sedan och har för mig att de ställdes på 0.15 senaste jag kollade och nu låg de på ca 0.10 så de nya ventilerna har tajtat till sig en aning men det ska väl vara normalt?


///

En grej som jag sett i olika trådar om bestyckning av RS här på forumet är att en trimmad motor (borr/portning osv) kan behöva mindre huvudmunstycken än en motsvarande motor med lägre trimningsgrad?
Vad är teorin där? Spontant så tänker jag att en trimmad motor skulle behöva mer bränsle och därför större huvudmunstycken men det är alltså tvärtom?

Ex: En 1127 standardmotor går bra med RS36 med #130 mains, men efter normalt trim så kan man behöva gå ner till #127.5 eller lägre. Känns ju som att man borde behöva gå upp då? :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För stor spel på ventilerna gör bara att det slamrar lite mer. Prestandamässig försumbart med för stort spel då normala lyftet ligger runt 9 mm, +/- 0.05 mm är ju bara 0.5% av totala lyftet.

Jag vågar inte ge mig in i en debatt om Bernoullis principer och dess inverkan på förgaseriet, alldeles för klent IQ där vad gällande vetenskapen bakom fenomenet. Vad jag vet är att det bli "bra" om man kör på Mikunis default-storlekar. Det optimala... är att bänka. :tungan

Det lilla jag vet om trimning av topplock etc är att hajar och golvbollar är något på spåren och att det lilla extra för motoreffekten avgörs av luftens tröghet/inertia och kamaxeltiden relaterat till kolvens position. Dvs att få en fyllnadsgrad som är långt mer än 100%.

T.ex. den toppen jag har på min Bandit med 1371cc har mindre insugsdiameter vid korta radien än originalet och klämmer trots det fram ca 180 på slangen med bara 9.7:1 i komp (med 13.5 i komp bör det bli ca 200 om mina formler stämmer) med RS40 och 142.5 på huvudmunstycket. Min 1216 med RS36 gick bäst med 127.5 (130 original).
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
För stor spel på ventilerna gör bara att det slamrar lite mer. Prestandamässig försumbart med för stort spel då normala lyftet ligger runt 9 mm, +/- 0.05 mm är ju bara 0.5% av totala lyftet.

Jag vågar inte ge mig in i en debatt om Bernoullis principer och dess inverkan på förgaseriet, alldeles för klent IQ där vad gällande vetenskapen bakom fenomenet. Vad jag vet är att det bli "bra" om man kör på Mikunis default-storlekar. Det optimala... är att bänka. :tungan

Det lilla jag vet om trimning av topplock etc är att hajar och golvbollar är något på spåren och att det lilla extra för motoreffekten avgörs av luftens tröghet/inertia och kamaxeltiden relaterat till kolvens position. Dvs att få en fyllnadsgrad som är långt mer än 100%.

T.ex. den toppen jag har på min Bandit med 1371cc har mindre insugsdiameter vid korta radien än originalet och klämmer trots det fram ca 180 på slangen med bara 9.7:1 i komp (med 13.5 i komp bör det bli ca 200 om mina formler stämmer) med RS40 och 142.5 på huvudmunstycket. Min 1216 med RS36 gick bäst med 127.5 (130 original).

Hehe, total överkurs för mig, jag tror jag nöjer mig i det här fallet med att det är som det är helt enkelt.. ska inte fundera så mycket mer på varför men tack så mycket :p

Tror jag har fått ordning på bryggan nu iallafall och den är redo att provas, håller på och försöker matcha in Banditens originalgummin mot toppen nu först bara.

En till grej, jag köpte helt nya blandskruvar som ska vara till alla RS 34/36/38/40. Men när jag jämför dem med de gamla så ser de annorlunda ut. :va

Kan jag använda dem eller är de fel för mina fuggar?

DSC_0965_zpsvlibant8.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Luftskruven skall ju ha plats för o-ring, bricka och fjäder så den högra ställskruven kan få det kämpigt att lira. Mikunis originalnummer för den är 604-26003. Utan att ha kikat på mina egna förgasare ser den vänstra "normal" ut, dvs har svarvat läge för fjädern som styr. Men kan du får nålspetsen att bottna med båda typer av ställskruvar spelar det ju ingen roll vilken du använder.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Luftskruven skall ju ha plats för o-ring, bricka och fjäder så den högra ställskruven kan få det kämpigt att lira. Mikunis originalnummer för den är 604-26003. Utan att ha kikat på mina egna förgasare ser den vänstra "normal" ut, dvs har svarvat läge för fjädern som styr. Men kan du får nålspetsen att bottna med båda typer av ställskruvar spelar det ju ingen roll vilken du använder.

Det märkliga är att det är den skruven till höger man får upp när man söker på det numret :va

http://www.ebay.com/itm/Mikuni-RS34...ash=item281a893ba8:g:F9YAAOSw14xWM~Zn&vxp=mtr
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Letat högt och lågt på nätet... båda versionerna heter tydligen 604-26003 och det pratas om old/new style. Det som är viktigt är själva nålspetsen samt att o-ringen kan täta. Hur fjäder, bricka och o-ring monteras är likadant. Man har skippat ett arbetsmoment (Mikuni har sparat typ 0,1 öre per tillverkad nål) på den ena nåltypen.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Letat högt och lågt på nätet... båda versionerna heter tydligen 604-26003 och det pratas om old/new style. Det som är viktigt är själva nålspetsen samt att o-ringen kan täta. Hur fjäder, bricka och o-ring monteras är likadant. Man har skippat ett arbetsmoment (Mikuni har sparat typ 0,1 öre per tillverkad nål) på den ena nåltypen.

Okej, det verkar rimligt ju , tack för det. Nu har jag monterat bryggan med de gamla skruvarna i och satan vad jag fick kämpa för att få in den i B12 gummina så det vettifan om jag orkar riva av den igen nu. De nya skruvarna får ligga som reserv...

Ang. min tidigare fråga om trimgrad och storlek på huvudmunstycken så hittade jag en post på GSresources.
--snip--

" The more compression your motor makes the smaller main will be required"

--snip--
http://www.thegsresources.com/_forum/archive/index.php/t-226874.html


Det överensstämmer ju isåfall, verkar det vettigt? :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"The more compression your motor makes the smaller main will be required"

Mjaeä, jag håller nog inte med i det resonemang som han skrev på GS-forumet. Gashastigheten på inströmmad blandning ändras ju inte av kompressionsförhållandet. En storlek upp elller ner från default gör ju inte att motorn går sönder, däremot kan man kanske hitta några hästar extra - i bänk.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Har testkört lite nu ikväll och den går fint på tomgång och det går att smyga runt lite utan problem (mörkt, kallt och blött så jag kunde inte testa några högre trottellyft. MEN när den står på tomgång, om man blippar gasen lite då så hänger varvet. Jag ställde båda fjädrarna på det hårdaste läget men det blir så iallafall och jag tyckte det blev värre när motorn blev varm. Har det med fjädrarna att göra eller går den väldigt snålt? Jag har nu blandskruvarna 7/8 varv ut, började på 1/2 varv och försökte feta på lite eftersom. Trottlarna kärvar inte, de går tillbaka jättefint när inte motorn är igång så det är inte någon gasvajer som är för spänd eller så....
Vad kan hängande varv bero på?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är kallt ute så en fetare blandning är på plats, även på tomgången. 1-1/2 varv är nog mer lämpligt i 5 gradig "värme". Enligt mikuni-stickan går man upp/ned en storlek på huvudmunstycket med 10C graders ändring.
132430lg.jpg
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det är kallt ute så en fetare blandning är på plats, även på tomgången. 1-1/2 varv är nog mer lämpligt i 5 gradig "värme". Enligt mikuni-stickan går man upp/ned en storlek på huvudmunstycket med 10C graders ändring.
132430lg.jpg
Okej, du tycker jag ska feta på ordentligt alltså? Hinner nog testa det imorgon isåfall. Tänkte att om man går upp mot ett helt varv eller mer så är det något annat som inte stämmer eftersom de flesta säger så lite som 1/8 - 1/2 varv. Men jag kan behöva gå upp mot 1,5-2 varv alltså utan att det är något "fel"?
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top