Att ställa med 1 mm borr är grovjustering och duger om man inte är anal och vill ha det exakt - och mäta med vakum. Ställ upp med tomgångsskruven och låt bakänden på borret göra mätningen. Vakumbryggan med 4 mätare från Tyskland kostade 700 och tjänade in sig själv på andra (åt en kompis) justeringen.
Någonstans runt 0.15 på insug och 0.20 på avgas. Håll koll på förändring över tid så vet du vilka ventiler som är på väg utför.
För stor spel på ventilerna gör bara att det slamrar lite mer. Prestandamässig försumbart med för stort spel då normala lyftet ligger runt 9 mm, +/- 0.05 mm är ju bara 0.5% av totala lyftet.
Jag vågar inte ge mig in i en debatt om Bernoullis principer och dess inverkan på förgaseriet, alldeles för klent IQ där vad gällande vetenskapen bakom fenomenet. Vad jag vet är att det bli "bra" om man kör på Mikunis default-storlekar. Det optimala... är att bänka.
Det lilla jag vet om trimning av topplock etc är att hajar och golvbollar är något på spåren och att det lilla extra för motoreffekten avgörs av luftens tröghet/inertia och kamaxeltiden relaterat till kolvens position. Dvs att få en fyllnadsgrad som är långt mer än 100%.
T.ex. den toppen jag har på min Bandit med 1371cc har mindre insugsdiameter vid korta radien än originalet och klämmer trots det fram ca 180 på slangen med bara 9.7:1 i komp (med 13.5 i komp bör det bli ca 200 om mina formler stämmer) med RS40 och 142.5 på huvudmunstycket. Min 1216 med RS36 gick bäst med 127.5 (130 original).
Luftskruven skall ju ha plats för o-ring, bricka och fjäder så den högra ställskruven kan få det kämpigt att lira. Mikunis originalnummer för den är 604-26003. Utan att ha kikat på mina egna förgasare ser den vänstra "normal" ut, dvs har svarvat läge för fjädern som styr. Men kan du får nålspetsen att bottna med båda typer av ställskruvar spelar det ju ingen roll vilken du använder.
Letat högt och lågt på nätet... båda versionerna heter tydligen 604-26003 och det pratas om old/new style. Det som är viktigt är själva nålspetsen samt att o-ringen kan täta. Hur fjäder, bricka och o-ring monteras är likadant. Man har skippat ett arbetsmoment (Mikuni har sparat typ 0,1 öre per tillverkad nål) på den ena nåltypen.
"The more compression your motor makes the smaller main will be required"
Okej, du tycker jag ska feta på ordentligt alltså? Hinner nog testa det imorgon isåfall. Tänkte att om man går upp mot ett helt varv eller mer så är det något annat som inte stämmer eftersom de flesta säger så lite som 1/8 - 1/2 varv. Men jag kan behöva gå upp mot 1,5-2 varv alltså utan att det är något "fel"?Det är kallt ute så en fetare blandning är på plats, även på tomgången. 1-1/2 varv är nog mer lämpligt i 5 gradig "värme". Enligt mikuni-stickan går man upp/ned en storlek på huvudmunstycket med 10C graders ändring.
![]()
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |