Trimning av oljekylda GSXR-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Larsgu skrev:
Hur går det att köra med 31/25 ventiler?

Du loosar nån enstaka kuse längst i registret men maxvridet blir i princip detsamma. Det förutsätter dock att man portar avgassidan trots att man behåller originalventilerna där.
 

Larsgu

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
andersbrink skrev:
"Bäst", det beror ju helt och hållet på vad du tycker är bäst, eller snarare - lämpligt. Eller som jag, trimmar tills det tar slut i plånboken. :D

Om vi säger att jag vill ha ca:170 hk på hjulet då lite lättare med
förslag vad som behöver göras.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Larsgu skrev:
Om vi säger att jag vill ha ca:170 hk på hjulet då lite lättare med
förslag vad som behöver göras.

Med en så pass liten motor som 1216 kubik blir det lite tajt att nå 170 på bakhjulet, men det går. Det är 31/26 som gäller, dvs nya säten på insuget och en väldigt bra raceportning/plastning med uppsvetsad avgasport. Avgasröret är viktigt och du kan inte ha kvar det dubbelväggiga originalet. Det minsta du kan montera på insuget är RS38 men helst RS40. Minst 12:1 i komp är ett måste och du måste minst använd WebCam's .370 kammar eller vassare. Med 1340cc eller 1370cc räcker det med en betydligt mindre arbetad topp.

Kostnad från scratch? 6800 för kolvar, 1500 för borrning/honing. 6000+1500 för portningen/plastningen. Ca 4000 för ventilerna och 1000 för sätena. Sätesjobbet 1600. Nya styrningar 2000. Montering/brotchning styrningar 2500. Titanretainers 2000. Hårdare fjädrar, 1300. Kamaxlar, 6000. Det drar iväg som satan... dvs prismässigt.

Jag har en nygjord okörd 30/26 med titanretainers och nya APE-fjädrar för 15k. Hittar du en fräsch begagnad 30/26 topp som Marklund eller Grottis gjort för under 10k, köp! Är toppen o-fräsch kan det kosta mer än 10k för att göra den körbar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RPM lover skrev:
Uppsvetsad avgasport vad gör man då ? har hört det så många gånger men aldrig frågat.

Man bygger upp (med påsvetsad aluminium) från den korta radien ut till mynningen så att utblåset ser ut som ett liggande "D". Det hindrar en del av returpulsen att nå den öppna ventilen vid överlappsfasen. Operationen gör att toppen oftast slår sig och lär planas efteråt. Småjobbigt att snygga till svetsen efteråt. Tidsödande.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersbrink skrev:
Jag har en nygjord okörd 30/26 med titanretainers och nya APE-fjädrar för 15k. Hittar du en fräsch begagnad 30/26 topp som Marklund eller Grottis gjort för under 10k, köp! Är toppen o-fräsch kan det kosta mer än 10k för att göra den körbar.

Du pratar om hårdare fjädrar. Jag kör orginal fjädrar på min 30/26 topp skilljer det något förutom att jag sliter mindre på kamloberna och att jag inte kan varva mer än orginal. Bör jag byta ut fjädrarna? Ska ju endå ur med motorn för att ställa ventilerna.

Jag har en marklund topp. Menar du att bara min topp är vär 10kakor.
 

Larsgu

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Begagnade toppar är det svårt att få tag på verkar det som. Hade jag 15K
över nu så skulle jag ha köpt din topp.
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
Topp

Larsgu skrev:
Begagnade toppar är det svårt att få tag på verkar det som. Hade jag 15K
över nu så skulle jag ha köpt din topp.



Jag har en 31/26 Portad med hårdare fjädrar + titanretainers. Toppen är superfin, finns även kammar CM G21/ 0,380 lyft eller Megacycle 0,420 lyft.

Kom med vettiga bud, som brink sa, säkert 25-30 000 att bygga en sådan här topp.

170 hk skulle jag uppnå med 1277 eller 1308, borrat 1127 block ca 12:1, snälla kammar 30/26 topp ock 38-40 fuggar.

170 ur en 1216 har jag aldrig sett i sverige, min gamla race motor 1195 cc gav 160-165.

mvh H
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Qwerty skrev:
Du pratar om hårdare fjädrar.

Hårdare fjädrar behövs när kamlobernas ramptider är agressivare, som de t.ex. är på trimkammar. Högre lyft med snarlik duration gör att ventilkantarellen landar snabbare/hårdare på ventilsätet och studsar mer med mjuka originalfjädrar monterade än med hårdare eftermarknadsfjädrar. Kör du med originalkammar är det lugnt så länge du inte varvar mer än vad original tändsystem klarar.
 

Larsgu

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
RoosRacing skrev:
Jag har en 31/26 Portad med hårdare fjädrar + titanretainers. Toppen är superfin, finns även kammar CM G21/ 0,380 lyft eller Megacycle 0,420 lyft.

Kom med vettiga bud, som brink sa, säkert 25-30 000 att bygga en sådan här topp.

170 hk skulle jag uppnå med 1277 eller 1308, borrat 1127 block ca 12:1, snälla kammar 30/26 topp ock 38-40 fuggar.

170 ur en 1216 har jag aldrig sett i sverige, min gamla race motor 1195 cc gav 160-165.

mvh H

Skulle gärna köpa en färdig topp men för tillfälligt lite tajt med pengarna
bilsaten pajade fick lov att kosta på den också. Jag har RS 40 och yosi system kanske bättre att borra lite mera och snällare topp som ni säger.
Då måste man byta foder och borra blocket också??
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
Larsgu skrev:
Skulle gärna köpa en färdig topp men för tillfälligt lite tajt med pengarna
bilsaten pajade fick lov att kosta på den också. Jag har RS 40 och yosi system kanske bättre att borra lite mera och snällare topp som ni säger.
Då måste man byta foder och borra blocket också??


Nya foder ca 2000 borra & plana& montera foder ca 3000 kolvsats 4500 ( mitt pris för JE) packning 500, fräsa upp övre blockhalvan...500 kr ( för att få ner de större fodren.

mvh H
 

Larsgu

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
RoosRacing skrev:
Nya foder ca 2000 borra & plana& montera foder ca 3000 kolvsats 4500 ( mitt pris för JE) packning 500, fräsa upp övre blockhalvan...500 kr ( för att få ner de större fodren.

mvh H

Vad för kubik kan man ha om man ska köra normalt på gatan
också utan att den blir för varm??
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersbrink skrev:
.... Kör du med originalkammar är det lugnt så länge du inte varvar mer än vad original tändsystem klarar.

Okey. Då borde man alltså byta dessa. Jag kör med V&H modified kammar. 240 och 246 och 9,3(tror jag) i lyft.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Larsgu skrev:
Vad för kubik kan man ha om man ska köra normalt på gatan
också utan att den blir för varm??

1255cc /1277cc 83mm i borr skall vara max man kan åka på gatan utan problem påstår många, jag har åkt 1255cc i många år utan problem. Det borde gå att åka med mer volym, jag har tänkt prova med 1340cc.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Larsgu skrev:
Skulle gärna köpa en färdig topp men för tillfälligt lite tajt med pengarna
bilsaten pajade fick lov att kosta på den också. Jag har RS 40 och yosi system kanske bättre att borra lite mera och snällare topp som ni säger.
Då måste man byta foder och borra blocket också??

För mer än 1216 på en 1127'a lär du byta foder. Foder kostar ca 500 styck, plus borrning av cylle, krympmontering av foder samt borrning plus honing av loppet, plus kolvar. Jag har ett nästintill sprillans 1277cc BigBlock (ca 50 mil) med 13.5:1 kolvar liggandes. Längst ned på sidan http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nu när vi endå håller på med en massa tips och bilder. Någon som har bild och kanske några tips att ge ang vevhusvent. Har idag slang från topp till kärl och från oljepåfyllningshålet till samma kärl, där ifrån har jag slang upp till under kutsen.
Fick ju problem med min uppe på lunda när det kommit ut ca 1dl i kärlet, skvimpa och rann olja. Felet var för litet kärl(bromsvätskeburk) och för dåligt ventilerat. Nu har jag en 1L flaska.
 

Larsgu

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
andersbrink skrev:
För mer än 1216 på en 1127'a lär du byta foder. Foder kostar ca 500 styck, plus borrning av cylle, krympmontering av foder samt borrning plus honing av loppet, plus kolvar. Jag har ett nästintill sprillans 1277cc BigBlock (ca 50 mil) med 13.5:1 kolvar liggandes. Längst ned på sidan http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm


Jag har kanske fått tag på en topp från en 750R -88 som skulle
vara fint portad får svar på måndag om den finns kvar för 2500kr
det måste den vara värd eller?
Hur blir det med komp är det lika eller??
Skulle behöva kammar då också..
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top