Trimning av oljekylda GSXR-tråden

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Larsgu skrev:
Jag har kanske fått tag på en topp från en 750R -88 som skulle
vara fint portad får svar på måndag om den finns kvar för 2500kr
det måste den vara värd eller?
Hur blir det med komp är det lika eller??
Skulle behöva kammar då också..

En 750-topp är förrutom det höjda insugsgolvet en 1100 topp som blivit planad 2 mm. Det blir tajt mellan kolv och ventil. Det bör man ha i åtanke när man monterar den. En portad topp kan vara portad eller portad eller portad eller portad. En bänkning som referens bör du ha om nu inte plastningen är utförd av någon erkänd.

Du är ute efter en värsting-motor men ha i åtanke att de interna delarna slits snabbt som t.ex. vippor, kammar och ventiler. Att åka 10 mil på landsväg kostar inte bara 10 liter bensin utan även ca 200 kronor i förslitning.
 

Larsgu

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
andersbrink skrev:
En 750-topp är förrutom det höjda insugsgolvet en 1100 topp som blivit planad 2 mm. Det blir tajt mellan kolv och ventil. Det bör man ha i åtanke när man monterar den. En portad topp kan vara portad eller portad eller portad eller portad. En bänkning som referens bör du ha om nu inte plastningen är utförd av någon erkänd.

Du är ute efter en värsting-motor men ha i åtanke att de interna delarna slits snabbt som t.ex. vippor, kammar och ventiler. Att åka 10 mil på landsväg kostar inte bara 10 liter bensin utan även ca 200 kronor i förslitning.

Det är inte heller bra jag vill också ha den som gathoj utan att behöva renovera motorn varje vinter, hmmm
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Larsgu skrev:
Det är inte heller bra jag vill också ha den som gathoj utan att behöva renovera motorn varje vinter, hmmm

Förslaget från mig är då att borra och fodra om originalcylindrarna till 85 mm med 3.500" foder så att du får maximalt med kylning då ett bigblock blir för varmt. Kolvar, MTC 10:1 kolvar som med 750-toppen får ett komp på 11.5:1. Jag körde en liknande setup 2000 till 2003 fast med 31/26 topp, WebCam .370" insug och gsxr avgas med RS40 och fick 183 hästar på bakhjulet.
 

Larsgu

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
andersbrink skrev:
Förslaget från mig är då att borra och fodra om originalcylindrarna till 85 mm med 3.500" foder så att du får maximalt med kylning då ett bigblock blir för varmt. Kolvar, MTC 10:1 kolvar som med 750-toppen får ett komp på 11.5:1. Jag körde en liknande setup 2000 till 2003 fast med 31/26 topp, WebCam .370" insug och gsxr avgas med RS40 och fick 183 hästar på bakhjulet.

Vad sitter det för storlek på ventiler i en -88 750R topp?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Qwerty skrev:
Nu när vi endå håller på med en massa tips och bilder. Någon som har bild och kanske några tips att ge ang vevhusvent. Har idag slang från topp till kärl och från oljepåfyllningshålet till samma kärl, där ifrån har jag slang upp till under kutsen.
Fick ju problem med min uppe på lunda när det kommit ut ca 1dl i kärlet, skvimpa och rann olja. Felet var för litet kärl(bromsvätskeburk) och för dåligt ventilerat. Nu har jag en 1L flaska.

Har du fått nåt bra svar på din fråga ? jag har bara från kopplingen på min och den trycker ur sig lite men inte dina mängder. Jag skall gå upp i dimension på slangen det säger man skall hjälpa.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vevhusventilation? Det finns bara en riktig metod... det "tråkiga" är att samtidigt som man fixar att blow-by'en minskar så får man mer effekt på bakhjulet. Dvs nyhonat lopp, nya kolvringar och en inspirerad inkörning UTAN tomgångskörning alls vid förstagångsstarten efter kolvringsbytet. Wrom, ut och kör direkt efter det att startmotorn dragit igång motorn.

Det tar nog mindre tid att fixa källan till det än att försöka lista ut hur man kommer runt problemet. Att separera luft och olja och återföra oljan kontrollerat är inte det enklaste. Vill man egentligen återcirkulera oljedimman som är full av koksat material, syror, bensin och vattenånga? Klart det går att återcirkulera med noll oljeåtgång, men är det meningen att man ska bygga ett härke som ser ser ut som ett mindre oljeraffinaderi på hojen?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Maxvarv

Hur mycket varv tål en gsxr motor med riktiga stakar, kolvar och v.fjädrar?

Ni som åker PSB sug eller PS någon hur mycket varvar ni?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Färnbo skrev:
Hur mycket varv tål en gsxr motor med riktiga stakar, kolvar och v.fjädrar?

Ni som åker PSB sug eller PS någon hur mycket varvar ni?

Det som bestämmer maximalt varvtal bestäms av hur mycket du kan spendera på slit/reservdelar samt vem det är som skruvar på motorn. En proffs-skruvad 59 till 66 mm slag motor kan dras till minst 13k innan (de smidda) kolvarna börjar ge med sig. Fabriksgjutna kolvar, glöm +11k. Carillo och Falicon-stakar håller för mer än så om de är rätt monterade. Original kolvbultar håller för nätt och jämt 11k, Thick Wall minst 13k. Det mest kritiska är ventilprylarna. Håller du koll på ventilfjädrarna efter varje tävlingshelg, dvs fjädertrycket, kan du dra till 13k och kanske lite till. Orkar du inte mecka varje helg, håll dig under 12k trots att du har värstingprylar. Med ökat ventilfjädertryck får du exponentiellt ökat slitage på vippor, kammar och kantareller. För 11k och lite till klarar du dig med 40 Lbs fjädertryck. För 12k, 50 Lbs och för 13k minst 60 Lbs fjädertryck, cirka. As always, your mileage may vary.

Dvs, det finns inget enkelt svar på frågan. Saker kommer att gå sönder, förr eller senare. Hur ofta, det beror på varvtalet.

Jag växlar vid 10.5k, dvs är snål och försiktig av mig. Däremot vet jag att motorn kommer att hålla väldigt länge även om jag missväxlar och rev-limitern går in på 11k.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
RPM lover skrev:
Har du fått nåt bra svar på din fråga ? jag har bara från kopplingen på min och den trycker ur sig lite men inte dina mängder.

Nej inget svar. Men 1DL på nästan hela mcåret är inte mycket. Det va bara orutinen som inte visste att det ska kollar ibland.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gixxerrider skrev:
Nån som har erfarenhet av Si ventiler?

Relativt okänt fabrikat, t.ex. Kibblewhite finns listat 10 ggr oftare på Google. Skillnad på fabrikat är relativt liten. Kromat skaft och Stellite skaftände borgar för lång livslängd. Är de billigare än t.ex. Kibblewhite eller Ferrera kan det vara värt ett försök, annars inte.
 

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
GSXR 600 -98
andersbrink skrev:
Relativt okänt fabrikat, t.ex. Kibblewhite finns listat 10 ggr oftare på Google. Skillnad på fabrikat är relativt liten. Kromat skaft och Stellite skaftände borgar för lång livslängd. Är de billigare än t.ex. Kibblewhite eller Ferrera kan det vara värt ett försök, annars inte.

Dom kostar 17 dollar styck, vad kostar dom andra i usa?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När det begav sig betalade jag 15 dollar styck för Kibblewhite White Diamond från Carolina Cycle, rabatterat. Mellan 17 till 19 styck är normalpris. Räkna med att en dollar kostar 14 kronor när allt är betalt, dvs frakt, moms, tull etc. Dvs, det blir inte så mycket billigare om man ska köpa "vitt" från USA. Däremot om man har en polare där som kan skicka en gåva... och sätt ett väldigt lågt försäkringsvärde, typ 1/20 av värdet. Skicka med UPS från USA så får du moms/tull/frakt via en faktura från Svenska UPS.

Jag har två portade/plastade toppar med original ventilstorlek liggandes, en 88-89 gsxr750 och en 91-92 shims som är skruvkonverterad. Förmodligen även en eller två orörda i källaren.

Toppar som passar är alla luft-olje 1052/1127/1157 gsxr/gsf/gsx samt 88-89 gsxr750 med 73 mm borr. Alla dessa toppar har 28.5/25 ventiler.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top