Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
det pratas så mycket om RS varför inte lika mycket om Kehin? Är dom sämre, pilligare att montera, ger sämre effekt? Finns det någon som kan lämna ut en korsreferenslista om vad en given RS motsvarar i Kehin?

RS 33 = Kehin xxx
RS 36 = Kehin xxx
RS 38 = Kehin xxx
RS 40 = Kehin xxx

Komentarer, skillnader ,för och nackdelar mellan RS & Kehin....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
masracer1100 skrev:

170 bakhjulshästar får du för 20k bara om du köper begagnade prylar. Jag har ett komplett 1277-kit för 10k men den sprillans nygjorda 30/26 topp jag har vill jag ha 15k för. Sen har jag även en 31.5/27.5 topp som kräver minst RS40, helst Lectron 44 (insugen är 44mm, bör helst gå med 1370+cc). Den vill jag har 16k för.

Den börjar bli dyrt att sugmotortrimma om man vill komma över 160 hästar på slangen.

Vill du bara använda nya prylar? Det mest ekonomiska om man ska gå på nya prylar är att borra sin egen cylle till 84 eller 85 mm, dvs att borra och fodra om originalcyllen. Trimma originaltoppen och montera 30/26. Köpa begagnade RS40 (nya är inte ekonomiskt försvarbart). Kolvar + fodring + arbete ca 10k. Toppjobb 6.k + ventiler blir ca 10k. RS40-förgasare ca 4k. Då får du ca 170 på slangen.

Jag har allt ovanstående på min bra-att-ha-hylla för minst 170+ bakhjulshästar, fast det kostar ju så in i brallan... och det kostade ännu mer att köpa nytt!

Är du händig eller har händiga polare så kan en turbokonvertering vara ett alternativ, då räcker 20k hela vägen och du får runt 250 pålitliga bakhjulshästar. Köp bara färdigt plenum, intercooler och turbokrökar och gör resten själv. Din egen arbetstid är ju trots allt "gratis".
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Kawwa skrev:
det pratas så mycket om RS varför inte lika mycket om Kehin? Är dom sämre, pilligare att montera, ger sämre effekt? Finns det någon som kan lämna ut en korsreferenslista om vad en given RS motsvarar i Kehin?

RS 33 = Kehin xxx
RS 36 = Kehin xxx
RS 38 = Kehin xxx
RS 40 = Kehin xxx

Komentarer, skillnader ,för och nackdelar mellan RS & Kehin....

Kehin är dyrare, svårare att hitta beg, lite bökigare att bestycka och dom ger lite mer effekt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kawwa skrev:
det pratas så mycket om RS varför inte lika mycket om Kehin?

Keihin kommer i storlekar om 35, 37, 39 och 41 mm. Keihin har rullagrade trottlar och är ca dubbelt så dyra som Mikuni RS. Keihin är lite bökigare att justera in och lämpar sig inte för den ovane hemmapularen.
 

masracer1100

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki gsxr1100 89
andersbrink skrev:
170 bakhjulshästar får du för 20k bara om du köper begagnade prylar. Jag har ett komplett 1277-kit för 10k men den sprillans nygjorda 30/26 topp jag har vill jag ha 15k för. Sen har jag även en 31.5/27.5 topp som kräver minst RS40, helst Lectron 44 (insugen är 44mm, bör helst gå med 1370+cc). Den vill jag har 16k för.

Den börjar bli dyrt att sugmotortrimma om man vill komma över 160 hästar på slangen.

Vill du bara använda nya prylar? Det mest ekonomiska om man ska gå på nya prylar är att borra sin egen cylle till 84 eller 85 mm, dvs att borra och fodra om originalcyllen. Trimma originaltoppen och montera 30/26. Köpa begagnade RS40 (nya är inte ekonomiskt försvarbart). Kolvar + fodring + arbete ca 10k. Toppjobb 6.k + ventiler blir ca 10k. RS40-förgasare ca 4k. Då får du ca 170 på slangen.

Jag har allt ovanstående på min bra-att-ha-hylla för minst 170+ bakhjulshästar, fast det kostar ju så in i brallan... och det kostade ännu mer att köpa nytt!

Är du händig eller har händiga polare så kan en turbokonvertering vara ett alternativ, då räcker 20k hela vägen och du får runt 250 pålitliga bakhjulshästar. Köp bara färdigt plenum, intercooler och turbokrökar och gör resten själv. Din egen arbetstid är ju trots allt "gratis".


Ok.Tack Anders.
Hur e en turbo hoj att köra i fö hållandet te en trimmad .
Fö vanligt Gatbruk o ev nåt race.
Vad få man tag på plenum o intercooler o turbokrökar.
Vad behöv man mer.va fö turbo agregat ska man använnda.mm
Ska jag byta förgasare el gå upp te cv40 ???
Turbo låter kul.
många nya ???? bli det.
Men mycke nytt o bita i.
se ut att jag få blodad tand nu, :cdevil .hehehehe
Vad fö bak fälg passar te min zuka. Vill ha en bredare, ha org nu.

Måste ge er :tummenupp till alla er som har tips.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Plenum, intercooler och krökar kan du beställa av t.ex. http://www.ncracing.com/ men räkna med att det inte är hyllvara. Du kan ju även höra med Marklund på MC-Xpress.

Använd originalförgasarna, dvs CV34 eller CV36. CV34'or klarar av att supporta minst 400 hästar med 2 bars laddtryck. Aggregat för förstagångsmotorn? Nästan vad som helst med inbyggd wastegate, det blir enklast så. En Mitsubishi-turbo från en Saab eller Volvo funkar, spelar mindre roll vilken modell egentligen om du bara siktar på max 250 hästar till en början. Det är lätt att uppgradera när du väl fått på allt annat. Det finns många gamla trådar här på SH om turbo där man går igenom vad som krävs och inte.

masracer1100 skrev:
Ok.Tack Anders.
Hur e en turbo hoj att köra i fö hållandet te en trimmad .
Fö vanligt Gatbruk o ev nåt race.
Vad få man tag på plenum o intercooler o turbokrökar.
Vad behöv man mer.va fö turbo agregat ska man använnda.mm
Ska jag byta förgasare el gå upp te cv40 ???
Turbo låter kul.
många nya ???? bli det.
Men mycke nytt o bita i.
se ut att jag få blodad tand nu, :cdevil .hehehehe
Vad fö bak fälg passar te min zuka. Vill ha en bredare, ha org nu.

Måste ge er :tummenupp till alla er som har tips.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
andersbrink skrev:
170 bakhjulshästar får du för 20k bara om du köper begagnade prylar. Jag har ett komplett 1277-kit för 10k men den sprillans nygjorda 30/26 topp jag har vill jag ha 15k för. Sen har jag även en 31.5/27.5 topp som kräver minst RS40, helst Lectron 44 (insugen är 44mm, bör helst gå med 1370+cc). Den vill jag har 16k för.

Den börjar bli dyrt att sugmotortrimma om man vill komma över 160 hästar på slangen.

Vill du bara använda nya prylar? Det mest ekonomiska om man ska gå på nya prylar är att borra sin egen cylle till 84 eller 85 mm, dvs att borra och fodra om originalcyllen. Trimma originaltoppen och montera 30/26. Köpa begagnade RS40 (nya är inte ekonomiskt försvarbart). Kolvar + fodring + arbete ca 10k. Toppjobb 6.k + ventiler blir ca 10k. RS40-förgasare ca 4k. Då får du ca 170 på slangen.

Jag har allt ovanstående på min bra-att-ha-hylla för minst 170+ bakhjulshästar, fast det kostar ju så in i brallan... och det kostade ännu mer att köpa nytt!

Är du händig eller har händiga polare så kan en turbokonvertering vara ett alternativ, då räcker 20k hela vägen och du får runt 250 pålitliga bakhjulshästar. Köp bara färdigt plenum, intercooler och turbokrökar och gör resten själv. Din egen arbetstid är ju trots allt "gratis".
Men 1216cc, RS36, portad topp & helsystem.. "Vettigt" hk/pris eller!?
 
Last edited:

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
wannagofast skrev:
Men 1216cc, RS36, portad topp & helsystem.. "Vettigt" hk/pris eller!?

Jag hade 1216 cc, portad topp (Bohlin), RS40 och Yoshirör. Med det åkte jag 9,86 / 227km/h men den var aldrig körd i bänk. Räknar man borde det motsvara ca. 150 på hjulet har jag hört.
Klart prisvärd trimning tycker jag.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
wannagofast skrev:
Men 1216cc, RS36, portad topp & helsystem.. "Vettigt" hk/pris eller!?

RS36'orna är det sista du ska köpa av ovanstående. 1216 med CV36'or och en portad originaltopp klarar av 150 hästar på bakhjulet med ett "stepped header" avgassystem. Med ett vanligt helsystem ca 145. RS36'orna chokar vid ca 155 hästar, RS38 vid ca 170 och RS40 vid ca 200. CV36 ca 150. CV38 ca 160 och CV40 ca 180.

1216 är det första ingångssteget man brukar göra. Det är absolut max borr på en 1127-cylle. Jag själv föredrar 80 mm, dvs 1186cc, för att fodren ska hålla sig riktigt runda. Banditen har 0.5 mm större foder och passar perfekt för 1216/81mm.

Ska man trimma bör man inte göra det i små steg utan gör allt på en gång. Att trimma på "måfå" blir hiskeligt dyrt över tid. Köpa begagnat är ju ett alternativ.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
andersbrink skrev:
RS36'orna är det sista du ska köpa av ovanstående. 1216 med CV36'or och en portad originaltopp klarar av 150 hästar på bakhjulet med ett "stepped header" avgassystem. Med ett vanligt helsystem ca 145. RS36'orna chokar vid ca 155 hästar, RS38 vid ca 170 och RS40 vid ca 200. CV36 ca 150. CV38 ca 160 och CV40 ca 180.

1216 är det första ingångssteget man brukar göra. Det är absolut max borr på en 1127-cylle. Jag själv föredrar 80 mm, dvs 1186cc, för att fodren ska hålla sig riktigt runda. Banditen har 0.5 mm större foder och passar perfekt för 1216/81mm.

Ska man trimma bör man inte göra det i små steg utan gör allt på en gång. Att trimma på "måfå" blir hiskeligt dyrt över tid. Köpa begagnat är ju ett alternativ.
Hmm, blev lite rörigt..
Jag har tidigare frågat på forumet och fått svaret att 1216cc (+ topp-jobb) är ett utmärkt trim till gsxr 1127.. Storlek på RS tycks vara en svår fråga, och nu är då även 1186cc "på tapeten"..
Inte så lätt!!
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
andersbrink skrev:
RS36'orna är det sista du ska köpa av ovanstående. 1216 med CV36'or och en portad originaltopp klarar av 150 hästar på bakhjulet med ett "stepped header" avgassystem. Med ett vanligt helsystem ca 145. RS36'orna chokar vid ca 155 hästar, RS38 vid ca 170 och RS40 vid ca 200.

Det lär bli bättre gassvar och låg/mellanvarvsegenskaper om man kör med tex. RS36:eek:r jämfört med RS40:eek:r ??? Det beror väl mycket på hur stor volym/maxvarv man lägger sig på om jag inte är ute och cyklar ?
Kör man bara gatkörning (inte strippen) är kanske inte RS36:eek:r helt fel.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
wannagofast skrev:
Hmm, blev lite rörigt..
Jag har tidigare frågat på forumet och fått svaret att 1216cc (+ topp-jobb) är ett utmärkt trim till gsxr 1127.. Storlek på RS tycks vara en svår fråga, och nu är då även 1186cc "på tapeten"..
Inte så lätt!!

Om vi säger så här, ett foder bör vara mer än 2 mm tjockt för att inte slå sig så lätt. Ett originalfoder brukar vara ca 3.50 mm tjockt. Borrar man upp från 78 till 81 mm blir då godstjockleken 2.00 mm, dvs lite i underkant för att vara optimalt. Ett Bandit-foder blir med 81 mm borr 2.25 mm tjockt. Inte bra, men bättre.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
andersbrink skrev:
Om vi säger så här, ett foder bör vara mer än 2 mm tjockt för att inte slå sig så lätt. Ett originalfoder brukar vara ca 3.50 mm tjockt. Borrar man upp från 78 till 81 mm blir då godstjockleken 2.00 mm, dvs lite i underkant för att vara optimalt. Ett Bandit-foder blir med 81 mm borr 2.25 mm tjockt. Inte bra, men bättre.
Ok.. så med 1186cc får man större "marginal".. Mig förstå..
 

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
bad santa skrev:
hitta två gsxrer på blocket båda kosta 18k något att köpa 88or båda två den ena va ombyggd till 02a med lite småfix kvar :confused: blev lite sugen :gnissla


Bra pris det var väl 1100 oxå om man haft lite mer kulor så skulle jag köpt en av dom.
 

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
En liten fråga hur ser man skillnad på cv36,38 & 40?
Mäter man innerdiametern på fuggen som sitter mot insugsgummit ex 38mm är det då cv38or?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
GixxerMike skrev:
En liten fråga hur ser man skillnad på cv36,38 & 40?
Mäter man innerdiametern på fuggen som sitter mot insugsgummit ex 38mm är det då cv38or?

ja....
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
bad santa skrev:
hitta två gsxrer på blocket båda kosta 18k något att köpa 88or båda två den ena va ombyggd till 02a med lite småfix kvar :confused: blev lite sugen :gnissla


japp...såg också den och blev riktigt sugen på köpa...men tyvärr
så har man inte så mycket cash än :(
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top