masracer1100 skrev:Ja runt 20000.
Kawwa skrev:det pratas så mycket om RS varför inte lika mycket om Kehin? Är dom sämre, pilligare att montera, ger sämre effekt? Finns det någon som kan lämna ut en korsreferenslista om vad en given RS motsvarar i Kehin?
RS 33 = Kehin xxx
RS 36 = Kehin xxx
RS 38 = Kehin xxx
RS 40 = Kehin xxx
Komentarer, skillnader ,för och nackdelar mellan RS & Kehin....
Kawwa skrev:det pratas så mycket om RS varför inte lika mycket om Kehin?
andersbrink skrev:170 bakhjulshästar får du för 20k bara om du köper begagnade prylar. Jag har ett komplett 1277-kit för 10k men den sprillans nygjorda 30/26 topp jag har vill jag ha 15k för. Sen har jag även en 31.5/27.5 topp som kräver minst RS40, helst Lectron 44 (insugen är 44mm, bör helst gå med 1370+cc). Den vill jag har 16k för.
Den börjar bli dyrt att sugmotortrimma om man vill komma över 160 hästar på slangen.
Vill du bara använda nya prylar? Det mest ekonomiska om man ska gå på nya prylar är att borra sin egen cylle till 84 eller 85 mm, dvs att borra och fodra om originalcyllen. Trimma originaltoppen och montera 30/26. Köpa begagnade RS40 (nya är inte ekonomiskt försvarbart). Kolvar + fodring + arbete ca 10k. Toppjobb 6.k + ventiler blir ca 10k. RS40-förgasare ca 4k. Då får du ca 170 på slangen.
Jag har allt ovanstående på min bra-att-ha-hylla för minst 170+ bakhjulshästar, fast det kostar ju så in i brallan... och det kostade ännu mer att köpa nytt!
Är du händig eller har händiga polare så kan en turbokonvertering vara ett alternativ, då räcker 20k hela vägen och du får runt 250 pålitliga bakhjulshästar. Köp bara färdigt plenum, intercooler och turbokrökar och gör resten själv. Din egen arbetstid är ju trots allt "gratis".
masracer1100 skrev:Ok.Tack Anders.
Hur e en turbo hoj att köra i fö hållandet te en trimmad .
Fö vanligt Gatbruk o ev nåt race.
Vad få man tag på plenum o intercooler o turbokrökar.
Vad behöv man mer.va fö turbo agregat ska man använnda.mm
Ska jag byta förgasare el gå upp te cv40 ???
Turbo låter kul.
många nya ???? bli det.
Men mycke nytt o bita i.
se ut att jag få blodad tand nu, .hehehehe
Vad fö bak fälg passar te min zuka. Vill ha en bredare, ha org nu.
Måste ge er till alla er som har tips.
Men 1216cc, RS36, portad topp & helsystem.. "Vettigt" hk/pris eller!?andersbrink skrev:170 bakhjulshästar får du för 20k bara om du köper begagnade prylar. Jag har ett komplett 1277-kit för 10k men den sprillans nygjorda 30/26 topp jag har vill jag ha 15k för. Sen har jag även en 31.5/27.5 topp som kräver minst RS40, helst Lectron 44 (insugen är 44mm, bör helst gå med 1370+cc). Den vill jag har 16k för.
Den börjar bli dyrt att sugmotortrimma om man vill komma över 160 hästar på slangen.
Vill du bara använda nya prylar? Det mest ekonomiska om man ska gå på nya prylar är att borra sin egen cylle till 84 eller 85 mm, dvs att borra och fodra om originalcyllen. Trimma originaltoppen och montera 30/26. Köpa begagnade RS40 (nya är inte ekonomiskt försvarbart). Kolvar + fodring + arbete ca 10k. Toppjobb 6.k + ventiler blir ca 10k. RS40-förgasare ca 4k. Då får du ca 170 på slangen.
Jag har allt ovanstående på min bra-att-ha-hylla för minst 170+ bakhjulshästar, fast det kostar ju så in i brallan... och det kostade ännu mer att köpa nytt!
Är du händig eller har händiga polare så kan en turbokonvertering vara ett alternativ, då räcker 20k hela vägen och du får runt 250 pålitliga bakhjulshästar. Köp bara färdigt plenum, intercooler och turbokrökar och gör resten själv. Din egen arbetstid är ju trots allt "gratis".
wannagofast skrev:Men 1216cc, RS36, portad topp & helsystem.. "Vettigt" hk/pris eller!?
wannagofast skrev:Men 1216cc, RS36, portad topp & helsystem.. "Vettigt" hk/pris eller!?
Hmm, blev lite rörigt..andersbrink skrev:RS36'orna är det sista du ska köpa av ovanstående. 1216 med CV36'or och en portad originaltopp klarar av 150 hästar på bakhjulet med ett "stepped header" avgassystem. Med ett vanligt helsystem ca 145. RS36'orna chokar vid ca 155 hästar, RS38 vid ca 170 och RS40 vid ca 200. CV36 ca 150. CV38 ca 160 och CV40 ca 180.
1216 är det första ingångssteget man brukar göra. Det är absolut max borr på en 1127-cylle. Jag själv föredrar 80 mm, dvs 1186cc, för att fodren ska hålla sig riktigt runda. Banditen har 0.5 mm större foder och passar perfekt för 1216/81mm.
Ska man trimma bör man inte göra det i små steg utan gör allt på en gång. Att trimma på "måfå" blir hiskeligt dyrt över tid. Köpa begagnat är ju ett alternativ.
andersbrink skrev:RS36'orna är det sista du ska köpa av ovanstående. 1216 med CV36'or och en portad originaltopp klarar av 150 hästar på bakhjulet med ett "stepped header" avgassystem. Med ett vanligt helsystem ca 145. RS36'orna chokar vid ca 155 hästar, RS38 vid ca 170 och RS40 vid ca 200.
Det lär bli bättre gassvar och låg/mellanvarvsegenskaper om man kör med tex. RS36r jämfört med RS40r ??? Det beror väl mycket på hur stor volym/maxvarv man lägger sig på om jag inte är ute och cyklar ?
Kör man bara gatkörning (inte strippen) är kanske inte RS36r helt fel.
wannagofast skrev:Hmm, blev lite rörigt..
Jag har tidigare frågat på forumet och fått svaret att 1216cc (+ topp-jobb) är ett utmärkt trim till gsxr 1127.. Storlek på RS tycks vara en svår fråga, och nu är då även 1186cc "på tapeten"..
Inte så lätt!!
Ok.. så med 1186cc får man större "marginal".. Mig förstå..andersbrink skrev:Om vi säger så här, ett foder bör vara mer än 2 mm tjockt för att inte slå sig så lätt. Ett originalfoder brukar vara ca 3.50 mm tjockt. Borrar man upp från 78 till 81 mm blir då godstjockleken 2.00 mm, dvs lite i underkant för att vara optimalt. Ett Bandit-foder blir med 81 mm borr 2.25 mm tjockt. Inte bra, men bättre.
bad santa skrev:hitta två gsxrer på blocket båda kosta 18k något att köpa 88or båda två den ena va ombyggd till 02a med lite småfix kvar blev lite sugen
GixxerMike skrev:En liten fråga hur ser man skillnad på cv36,38 & 40?
Mäter man innerdiametern på fuggen som sitter mot insugsgummit ex 38mm är det då cv38or?
bad santa skrev:hitta två gsxrer på blocket båda kosta 18k något att köpa 88or båda två den ena va ombyggd till 02a med lite småfix kvar blev lite sugen
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |