Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
GSXR 600 -98
masracer1100 skrev:

Kul att vi blir några som kör GSXR i Blge, Jag har själv en som är trimmad
sen har vi också en som jobbar på Motorbikers i Romme han kör också
trimmad GSXR 1100 och 1 eller 2 st till.
 

masracer1100

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki gsxr1100 89
Gixxerrider skrev:
Kul att vi blir några som kör GSXR i Blge, Jag har själv en som är trimmad
sen har vi också en som jobbar på Motorbikers i Romme han kör också
trimmad GSXR 1100 och 1 eller 2 st till.


OK sköj.
Vad har du gjort åt din motor.
På motorbikers ok. vad ha han gjort åt sin .
Finns det nån av er här i borlänge som ha turbo..
HA nog blivit fast fö att fixa turbo på min. :cdevil
Så jag läser här på SH. o kollar sida ef sida. Men det e svårt o hitta alla sidor där fakta står. Så hu gö man . TIPS.
 

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
GSXR 600 -98
masracer1100 skrev:
OK sköj.
Vad har du gjort åt din motor.
På motorbikers ok. vad ha han gjort åt sin .
Finns det nån av er här i borlänge som ha turbo..
HA nog blivit fast fö att fixa turbo på min. :cdevil
Så jag läser här på SH. o kollar sida ef sida. Men det e svårt o hitta alla sidor där fakta står. Så hu gö man . TIPS.

Min 1216 portad topp rs 40.
Han på motorbikers har mera kommer inte ihåg.
Har sett en GSXR utan kåpor en svart 2-3 gånger
med turbo men vet inte om har är härifrån har bara
sett den parkerad har inte pratat med han.
Jag ska sätta på turbo nästa vinter brorsan jobbar
på Rolf Eriksson så han kan svetsa och annat som
behövs. Kolla den här tråden finns mycket om GSXR där.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66900
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Någon som kan uppskatta på ett ungefär vilka hästar jag har på bakhjulet så vore det kanon! :tummenupp

Borrad 1056cylinderrad (har inte lyft toppen så jag vet inte mer än förra ägarens beskrivning), portad topp (se bild), Mikuni rs36:eek:r, Youshimura avgassystem (not for road use). Kammarna har jag ingen anning om vilka som är org och inte. Det var nog allt tror jag.

attachment.php

Har jag dem 150hk som jag själv uppskattade det till eller är det drömponnysar?

/Henrik
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Henkka skrev:
Någon som kan uppskatta på ett ungefär vilka hästar jag har på bakhjulet så vore det kanon! :tummenupp

Borrad 1056cylinderrad (har inte lyft toppen så jag vet inte mer än förra ägarens beskrivning), portad topp (se bild), Mikuni rs36:eek:r, Youshimura avgassystem (not for road use). Kammarna har jag ingen anning om vilka som är org och inte. Det var nog allt tror jag.

attachment.php

Har jag dem 150hk som jag själv uppskattade det till eller är det drömponnysar?

/Henrik

Tyvärr så är det nog drömponnysar, för att få 150hk så behöver du minst 1186cc. Skulle tippa att du har 130-135hk. Borrad 1056cc?????????????????? Om man borrar en 1052cylinder (76mm borr) så borrar man den 2mm till 1109cc, men 1056cc det kan inte bli mer än någon 0,10-0,20mm borrning????????

Här har du en bromsbänkskurva på en liknande motor
 

Bifogat

  • 130hp.jpg
    130hp.jpg
    56.3 KB · Visningar: 199

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
gixxer_1255 skrev:
Tyvärr så är det nog drömponnysar, för att få 150hk så behöver du minst 1186cc. Skulle tippa att du har 130-135hk. Borrad 1056cc?????????????????? Om man borrar en 1052cylinder (76mm borr) så borrar man den 2mm till 1109cc, men 1056cc det kan inte bli mer än någon 0,10-0,20mm borrning????????

Här har du en bromsbänkskurva på en liknande motor

Okej, men 130åsnor får väl duga i sommar då.

Värst vad du hängde upp dig på 1056, skrev fel, klart de ska va 1052. Och den raden är borrad till dia 76+x. Okej?
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Henkka skrev:
Okej, men 130åsnor får väl duga i sommar då.

Värst vad du hängde upp dig på 1056, skrev fel, klart de ska va 1052. Och den raden är borrad till dia 76+x. Okej?

Om vi nu antar att den är borrad de 2mm som nämdes, vad mer behövs då för att nå +150hk?
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
Keihin

andersbrink skrev:
Keihin kommer i storlekar om 35, 37, 39 och 41 mm. Keihin har rullagrade trottlar och är ca dubbelt så dyra som Mikuni RS. Keihin är lite bökigare att justera in och lämpar sig inte för den ovane hemmapularen.


Jag har använt & sålt Keihin FCR under många år. De är en klass över Mikuni RS på alla plan. Gassvar & lättkördhet, modernare uppbyggnad är överlägset på Keihin.

De används i dag till twinnar radfyror alla 4-takts croos/enduro/motard mm.

Var används RS ??

Tex RPM här på forumet bytte från RS till Keihin, vad jag vet så blev han lyrisk. RPM ?

Nackdelen är priset, jag säljer dem beggade för ca 6500 att jämföra med 3500-4000 för RS så skulle jag välja Keihin alla gånger.

mvh H Roos (tråd startare.........)
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
GSXR 750 RK (RR) projekt...går framåt!!

Sakta men säkert pular det på. 1277 motorn är klar..stålomspunna oljeslangar med eloxerade kopplingar från Earls...till oljekylare & toppkylning.

Adapter till bromsok är på prototypstadie, Keihin FCR 41:eek:r är på ingång..eller Mikuni RS 40 Yoshimura kit förgasare...(så ovanliga att de borde stå i bokhyllan)

Kåporna är snart slipade & skall på lack, bakbromsok är köpt av Acke på ISR.....

Titansystemet verkat passa.........

Yoshimura gasrulle mm är på g, håller på med en instumentering med Yoshi kit varvräknare & tempmätare.

Kanske till midsommar......165 på hjulet & 195 kg körklar....R1000 ? ha...ha...ha

mvh H

mvh H

More pics...........
 

Bifogat

  • rrhel.JPG
    rrhel.JPG
    109.6 KB · Visningar: 252
  • rs40.JPG
    rs40.JPG
    103.9 KB · Visningar: 239
  • titans.JPG
    titans.JPG
    69.8 KB · Visningar: 243
  • gasrulle.JPG
    gasrulle.JPG
    76.2 KB · Visningar: 190
  • apok.JPG
    apok.JPG
    75.9 KB · Visningar: 199

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Henkka skrev:
Om vi nu antar att den är borrad de 2mm som nämdes, vad mer behövs då för att nå +150hk?

En riktigt bra portning och plastning med originalventiler, men förmodligen krävs det 30mm insugventiler. RS36/FCR37. Helsystem. En kompression på 12:1 eller mer.
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
shit alltså :jisses

Man läser o läser och det kliar värre än innan i händerna...
Måste snart skaffa mig en Suzuki GSXR... :yoparty

(helt klart bästa tråden på sh) :tummenupp
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
andersbrink skrev:
En riktigt bra portning och plastning med originalventiler, men förmodligen krävs det 30mm insugventiler. RS36/FCR37. Helsystem. En kompression på 12:1 eller mer.

Okej. Verkade ju vettigt. Kan du genom min bild som jag skickade med tidigare se om den är bra portad? RS36or och helsystem har jag. Ventiler och komp får jag kolla nästa gång motorn går sönder/renoveras.

Tackar

BTW: Roos, vilken skönhet du bygger! :yoparty
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
andersbrink skrev:
Det där är ett s.k. "snik-jobb" som ger ca 10 hästar jämfört med originaltoppen.

Intressant. Hur kan det förbättras, eller måste man plasta? Vilka hästar tas ur "bra" toppar då? Har du en bild på en sådan?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Henkka skrev:
Intressant. Hur kan det förbättras, eller måste man plasta? Vilka hästar tas ur "bra" toppar då? Har du en bild på en sådan?

En annan oljekyld tråd har ett bänkdiagram före och efter ett snik-race jobb, dvs portning och plastning med originalventiler. 18 till 20 hästar mer vid varvtalet för maxvridet vilket betyder ytterligare lite fler hästar på toppen. Med 30 mm insugare ca 20 till 25 hästar extra. Avgasventilernas storlek börjar inte bli ett problem förrän vid ca 160 på slangen.

Det är inga absolutvärden man kan utlova utan enbart en effekthöjning, dvs relativt mot vad man hade tidigare.

Bilder finns på t.ex. min hemsida http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
RoosRacing skrev:
Tex RPM här på forumet bytte från RS till Keihin, vad jag vet så blev han lyrisk. RPM ?

Stämmer bra, satte på ett gäng Keihin 39:eek:r och det var en enorm skillnad mot dom gamla RS38 som jag hade på innan.
Responsen framför allt.
Och dom ska få flöda fritt i ny preppade toppen..:tummenupp
 

Bifogat

  • ny1.jpg
    ny1.jpg
    106.2 KB · Visningar: 213
  • ny2.jpg
    ny2.jpg
    114.9 KB · Visningar: 162
  • PICT00161.jpg
    PICT00161.jpg
    138 KB · Visningar: 175
  • PICT00841.jpg
    PICT00841.jpg
    134.5 KB · Visningar: 142
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RPM lover skrev:
Och dom ska få flöda fritt i ny preppade toppen..:tummenupp

Hm, plastningen av den korta radien - är det en förstagångstrimmare som gjort jobbet? Meningen med att plasta 'korta' är ju att öka radien och då brukar man höja golvet rätt rejält i början av insuget och sen låta en slippappersremsa (in i insuget och ut genom ventilsätet) bestämma resten - vilket innebär att det 'automagiskt' blir en jämn och fin yta. Jag tycker att mitt-på-insuget-i-botten verkade vara lite i lägsta laget. Iofs svårt att avgöra från en bild...

Intressant länk om vikt på delar och roterande massa i motorer http://members.aol.com/tiocbima/tech_article.htm
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top