Trimning av oljekylda GSXR-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RPM lover skrev:
2043243 Finns pm grabbar :)

Det finns många sportnissar bland MC-åkarna och jag iaf hoppas att någon känner igen sig eller någon annan känner igen vad det är. Tre läkare i Gävle står som stora frågetecken och kliar sig i huvudet.

Så, enda fördelen med att inte kunna arbeta normalt och utsätta sig för fysisk och psykisk stress... är att kunna trimma topplock på heltid! Fast det vore roligare om det gick att kombinera det hela.

/snart desperat
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
andersbrink skrev:
2044495 Det finns många sportnissar bland MC-åkarna och jag iaf hoppas att någon känner igen sig eller någon annan känner igen vad det är. Tre läkare i Gävle står som stora frågetecken och kliar sig i huvudet.

Så, enda fördelen med att inte kunna arbeta normalt och utsätta sig för fysisk och psykisk stress... är att kunna trimma topplock på heltid! Fast det vore roligare om det gick att kombinera det hela.

/snart desperat

Hoppas verkligen att du kommer till rätta med din fysiska ohälsa, men jag tror du har större chans att få svar från "sportnissarna" om du skapar en egen tråd om det.
Har du inte öppnat "topplock" på heltid då? för extraknäcket har du väl passerat med råge.... :hihi

/inte desperat
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RPM lover skrev:
Har du inte öppnat "topplock" på heltid då? för extraknäcket har du väl passerat med råge.... :hihi

Något i den stilen! :D Men det blir mycket jobb "for free" eftersom jag lägger ner mer tid än normalt på prylarna, fast de flesta verkar fastna för snik/plast, dvs behålla originalventilerna fast i övrigt göra så mycket det nu bara går. Trots snik blir det väldigt trevliga motorer, vridet börjar väldigt tidigt och håller i sig bra högt och det är bara på det sista tusende varvet som skillnaderna märks.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
lahi skrev:
2043456 Tänkte bara slänga in en fråga (obs. detta är ingen säljesannons...):
Hur mycket kan man begära för en 1109 cc cylinderrad (borrad 1052-rad) med smidda högkompressions JE-kolvar? (~12,5:1 har jag för mig) Har gått ca 1000 mil och är i bra skick. Har sådant liggande och vet inte riktigt om jag behöver grejorna. Jag vet ungefär vad jag gav för kolvar och ringar, men vad det kan vara värt tillsammans med cylinderraden vet jag inte...
Ingen alls som har en aning? :confused:
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
gsxr 750

Är på väg att köpa en gsxr 750 motor från '88 som jag ska bytta med min 600 bandit motor.
1. Kan man använder cdi boxen från 600:n?
2. Passar förgasare från min 600 till 750:n insugsgummi?
3. Passar avgassystem från min 600?
Är tacksam för all info/tips.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
1. Alla luft/olje-kylda använder en vanlig brytarlös tändning och är inte av kapacitiv typ, dvs CDI. http://www.tonyfoale.com/Articles/Ignition/Ignition.htm

Dvs om 600'ans ECU inte passar 750-motorns signalgivare på höger motorsida kan du montera 600'ans signalgivare på 750-motorn. Både 600'an och 750 tål att varvas till 12k då. En 1052-motor använder samma typ av motorblock som gsxr750 88-89. Funderar på en sådan istället? Så länge du inte kopplar upp den på bakhjulet utan bara gasar så håller den klena svingen på 600'an.

2. Förmodligen passar de, om inte... finns det hopers liggandes i garagen.

3. Om det har det skrivits mycket om tidigare här på SH. Den mest avgörande faktorn är oljetråget och oljepickupen, som du kan knycka från 600-motorn om det skiter sig.

caddick skrev:
2050612 Är på väg att köpa en gsxr 750 motor från '88 som jag ska bytta med min 600 bandit motor.
1. Kan man använder cdi boxen från 600:n?
2. Passar förgasare från min 600 till 750:n insugsgummi?
3. Passar avgassystem från min 600?
Är tacksam för all info/tips.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
2049768 Jag sålde motsvarade för 3k för två veckor sedan, men är det i exceptionellt bra skick, en lusentapp till kanske.
Jaha, jaja, då behåller jag nog grejorna till framtida projekt. Det kostar ju runt 2000:- för oborrat cylinderpaket och originalkolvar som gått kanske 3000 mil, så får man en eller två tusenlappar till för borrade cylindrar och kolvar som kostade strax över 6000 spänn för tusen mil sedan så behåller jag det hellre :hihi Tackar för svaret!
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Eftersom gsxr 750 '88-'91 skulle passar min bandit 600
skulle en gsxr 1100 '91-'92 passar utan problem?

Är det samma motor block i '88-'89 och '91-'92 ?



"Dvs om 600'ans ECU inte passar 750-motorns signalgivare på höger motorsida kan du montera 600'ans signalgivare på 750-motorn. Både 600'an och 750 tål att varvas till 12k då. En 1052-motor använder samma typ av motorblock som gsxr750 88-89. Funderar på en sådan istället? Så länge du inte kopplar upp den på bakhjulet utan bara gasar så håller den klena svingen på 600'an."
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Motorfästena är identiska på alla luft/olje-kylda.

Efter motorbytet till något kraftfullare är svingen det du ska byta härnäst.

caddick skrev:
2052517 Eftersom gsxr 750 '88-'91 skulle passar min bandit 600
skulle en gsxr 1100 '91-'92 passar utan problem?

Är det samma motor block i '88-'89 och '91-'92 ?



"Dvs om 600'ans ECU inte passar 750-motorns signalgivare på höger motorsida kan du montera 600'ans signalgivare på 750-motorn. Både 600'an och 750 tål att varvas till 12k då. En 1052-motor använder samma typ av motorblock som gsxr750 88-89. Funderar på en sådan istället? Så länge du inte kopplar upp den på bakhjulet utan bara gasar så håller den klena svingen på 600'an."
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
caddick skrev:
2054433 Typ, Bandit 1200......
passar den rakt av?

Motorfästena är identiska. Det kan bli så trångt att du måste ur med motorn för att justera ventilerna, men passar gör den i ramen. Betänk att 1200 motorn inte tål att varvas speciellt mycket mer än 11k och 600-motorn varvar mer än så.

Kika lite på vad som skiljer en B6 och B12, det är inte speciellt mycket chassimässigt.

caddick skrev:
2052517Är det samma motor block i '88-'89 och '91-'92 ?

750 88-89 är luft/olja. 750 91-92 är vattenkyld. 1100 86-92 är luft/olja. Luft/olja har samma motorfästen. Hur de vattenkylda passar vet jag inte.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2053033 Motorfästena är identiska på alla luft/olje-kylda.

Efter motorbytet till något kraftfullare är svingen det du ska byta härnäst.

Undrar hur min sving gillar lite "mosigare" effekt, chassi är ju från en GSXR 750 -90 och motorn är ju en 1127 från -92 med RS36 och " ABK37S" topp :hihi
Det skall ju tilläggas att den kopplas upp på bakhjulet på både 2:an och 3:an och det burnas ju rätt våldsamt oxå ibland...

Ang. ventiljusteringen så går det att lossa den "lösa" rambiten samt de undre motorfästena och det övre, bakre så att motorn tiltar fram och vilar med topp mot ram, då går det att lirka ut ventilkåpan utan det lilla locket uppepå...
Testat och bevisat..dvs jag VET att det går.
Hurvida detta går att göra på en Bandit-ram vet jag inte.
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
Försökte montera RS36,or på en 1052 motor utan att lyckas.
Provade alla möjliga trix men insugsgummina verkar vara för små.
Har någon ett bra knep eller är 1027 gummina större?

Har monterat Dyna 2000 system och skall göra en grundinställning men hur drar man runt veven nu när tändtriggern är ersatt med en utan möjlighet
att dra runt motorn. Insexan som är kvar känns klen att använda för detta.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
GSRecycle skrev:
2065527 Försökte montera RS36,or på en 1052 motor utan att lyckas.
Provade alla möjliga trix men insugsgummina verkar vara för små.
Har någon ett bra knep eller är 1027 gummina större?

Har monterat Dyna 2000 system och skall göra en grundinställning men hur drar man runt veven nu när tändtriggern är ersatt med en utan möjlighet
att dra runt motorn. Insexan som är kvar känns klen att använda för detta.

Rs36or i 1052ans original gummin skall funka, men gummina krymper om dom får stå utan förgasare. Jag brukar slipa av förgasarhalsarna lite och runda av inner kanten på gummina så dom inte är lika tvära, sedan så brukar jag ta av gummina från motorn om förgasarna skall bort sedan förvara jag gummina monterade på gasarna, då krymper dom inte lika mycket.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
GSRecycle skrev:
2065527Har monterat Dyna 2000 system och skall göra en grundinställning men hur drar man runt veven nu när tändtriggern är ersatt med en utan möjlighet
att dra runt motorn. Insexan som är kvar känns klen att använda för detta.

Du ska ALLTID dra runt motorn på startkopplingssidan, annars "äter" den lilla piggen sönder triggerhjulet!
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
gixxer_1255 skrev:
2065547 Rs36or i 1052ans original gummin skall funka, men gummina krymper om dom får stå utan förgasare. Jag brukar slipa av förgasarhalsarna lite och runda av inner kanten på gummina så dom inte är lika tvära, sedan så brukar jag ta av gummina från motorn om förgasarna skall bort sedan förvara jag gummina monterade på gasarna, då krymper dom inte lika mycket.


Wibbe skrev:
2065748 Du ska ALLTID dra runt motorn på startkopplingssidan, annars "äter" den lilla piggen sönder triggerhjulet!

Tack gentlemen för snabba svar!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
andersbrink skrev:
Så, enda fördelen med att inte kunna arbeta normalt och utsätta sig för fysisk och psykisk stress... är att kunna trimma topplock på heltid! Fast det vore roligare om det gick att kombinera det hela.

/snart desperat

Tänk så lätt det kan vara, lite rent bikarbonat E500 nu å då och man ger kroppen en chans att justera till blodets PH-värde. Inte fan var det läkare som på det heller! :huvet

Nu är det dags att skruva ihop storulven, dvs SPSB-hojen!

/brink - på väg tebax... med hjälp av Google
 

ronnyracer

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrland
Hoj
Katana 1428 + Honda XR 640
Funderingar...

Har räknat lite på statisk komp nu och behöver lite input!

Har räknat fram kompförhållande med mina flat top kolvar och kommit fram till att jag landar kring 12,3:1 i komp. Bygget är en Gsx 1428 motor.

Beräkningen grundades på följande;

förbränningsrum: 23,5 cc
borr: 83 mm
slag: 66 mm
klämspalt: 1,25 mm (0 däckhöjd, 1,25 mm toppackning)
ventilfickor uppskattat till 1.0 cc/ kolv

Följande har inte tagits med: xtra volym kring toppackning, xtra volym kring kolv ner till översta kolvring. Har ingen aning om hur mkt dessa "okända" faktorer gör men antar att det rör sig om typ 1 cc eller så.

Har någon koll på hur mkt dessa parametrar gör i volym !?!

Nästa fundering!
Har konstaterat att mina nya ventiler (31/27) behöver mer plats i kolvtoppen jmf med nuvarande ventilfickor. Idag mäter ventilfickorna 28,5 resp 26 mm. Hur mkt större bör ventilfickan vara jmf med ventilen om man kalkylerar med att kammens lyft/ dur gör att ventilfickan verkligen behövs?

Till sist...
Hur mkt gods bör lämnas i kolvens ytterkant när man fräser ur ventilfickor i kolvarna, ser ut att bli lite skört i mina ögon.

Kul om någon vill dela med sig av sina åsikter!

Mvh Ronny
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top