Trimning av oljekylda GSXR-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enligt dina data:
cyl_cc: 357.10 * 4 = 1428 cc
bore: 83.00 mm
stroke: 66.00 mm
head_cc: 23.50 cc
gasket_cc: 6.76 cc (1.25 mm)
deck_cc: 0.00 cc (0.00 mm)
dome_cc: -1.15 cc (ventilfickor)
squish: 1.25 mm
compression: 12.37:1

-1 cc för "det okända":
cyl_cc: 357.10 * 4 = 1428 cc
bore: 83.00 mm
stroke: 66.00 mm
head_cc: 23.50 cc
gasket_cc: 6.76 cc (1.25 mm)
deck_cc: 0.00 cc (0.00 mm)
dome_cc: -2.15 cc
squish: 1.25 mm
compression: 12.02:1

Ventilfickorna ska vara minst 1 mm större i diameter än ventilerna. Ventilen kan få fladdra upp till +/- 0.5 mm innan styrningen anses som totalslut.

Avståndet mellan kolv/ventil mäts hela vägen vid +/- 10 grader vid Ö.D. när båda kammarn är "in action". Insug, minst 1.50 mm spel och avgas 2.00 mm mätt med ventiljusteringen först satt till noll spel.

ronnyracer skrev:
Hur mkt gods bör lämnas i kolvens ytterkant när man fräser ur ventilfickor i kolvarna, ser ut att bli lite skört i mina ögon.

T.ex. Busakolvarna har urfräst ända ut till kolvkanten. Fräs hellre ända ut än att lämna en rimpa på 1 mm som kan utgöra en källa för detonation.
 

ronnyracer

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrland
Hoj
Katana 1428 + Honda XR 640
Tack för snabbt svar!

Hur svårt är det att lyckas med urfräsning för ventiler. funderar på om det funkar med pelarborr/kordinatbord/pinnfräs ? Har själv ingen erarenhet alls på området!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ronnyracer skrev:
2080111 Tack för snabbt svar!

Hur svårt är det att lyckas med urfräsning för ventiler. funderar på om det funkar med pelarborr/kordinatbord/pinnfräs ? Har själv ingen erarenhet alls på området!

Har man inte en bra och ändamålsenlig fastspänningsanordning är det väldigt lätt att kolven tippar/rör på sig och man har förstört en kolv. Jag själv ritsar upp för hand och använder ett frässtål i Dremmeln och tar god tid på mig. Betydligt billigare än en ny kolv.

Leffe skrev:
2080437 Någon som har över en 1127 cylinderrad?
Eller en uppsättning Hayabusakolvar kan oxå vara intressant.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=32971

Vad exakt i cylinderradväg är du intresserad av?

Jag har en komplett 1127/1186-rad med 13:1 kolvar liggandes (numera med reparerade kylflänsar) samt en 1127/1216 utan kolvar som skull må bra av en omfodring. Har även en bigblock 1277 med 13.5:1 kolvar.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
andersbrink skrev:
Vad exakt i cylinderradväg är du intresserad av?

Jag har en komplett 1127/1186-rad med 13:1 kolvar liggandes (numera med reparerade kylflänsar) samt en 1127/1216 utan kolvar som skull må bra av en omfodring. Har även en bigblock 1277 med 13.5:1 kolvar.

Jag upptäckte igår kväll när jag tog isär min motor att det antagligen varit rost i ett cylinderloppet för länge sedan. Den "bågformade" skadan är lite för stor för att det ska räcka att hona. Kolven såg dock helt oberörd ut.
Det jag i första hand letar efter är bara en fräsch std cylinderrad.
Nummer två är en cylinderrad kompl med kolvar. Men eftersom jag tänkt bygga turbo känns dina 13:1 kolvar lite fel. Fast dom kanske går att svarva ner?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Leffe skrev:
2080956 Jag upptäckte igår kväll när jag tog isär min motor att det antagligen varit rost i ett cylinderloppet för länge sedan. Den "bågformade" skadan är lite för stor för att det ska räcka att hona. Kolven såg dock helt oberörd ut.

Svarva kolvar är inte lämpligt, det blir alldeles för tunt med material på kolvtoppen.

Byta foder är enkelt. Palla upp cylinderraden så att blocket inte står direkt på fodren. In med cylinderraden i ugnen 1 timme som är satt på 225 grader. Var försiktigt när du plockar ut cylinderraden eftersom alla foder nu sitter lösa. Tryck upp det skadade fodret för hand och direkt montera det nya. Försök undvika att rubba de andra fodren ur läge. (eventuellt borra och) Hona det nyinstallerade fodret.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Så där då var Bettan igång igen och provkörd(lätt) :) fick nämligen tillbaka min nyrenoverade kam idag, mycket snyggt jobb ska slänga upp bilder på den imorgon.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Här kommer 2 bilder på min nyrenoverade 0.370 kam. Har inga bilder på hur den såg ut innan men den var slut.
 

Bifogat

  • ren1.jpg
    ren1.jpg
    110.4 KB · Visningar: 110
  • ren2.jpg
    ren2.jpg
    91.4 KB · Visningar: 105
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
2099492 Hur går det med storulven?? Blire nå snurr i bitarna...? :yoparty

Mitt kortisol/adrenalin-syndrom sinkar mig från att jobba speciellt effektivt med den. Hjärtläkaren skickade mig till Endokrin-läkaren som skickar mig till min husläkare (som jag bad om från första början). Dvs pumpen är kärl/kärnfrisk och likaså hormon-motorn. Därmot resten vet vi mindre om... överträning, verkar man inte veta vad det är - inte jag heller. Pyton mår man iaf emellanåt, skitkul NOT!

Jag har alla prylar i garaget, står nu och monterar en 93-sving à la jätteförlängd på en 86'a 1100-ram med okänd gaffel och Brembo. Kolfiberkaross à la NCRacing och 1292-motor med 30/26.5 och V60R turbo. Schnitz Pro Street tändning. 7" M/T slicks.
 

Mogge_H

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Timrå
Hoj
Suzuki GSXR 750
Trimning GSXR 750-89

Undrar bara vad det kan kosta att få 30 hk till till min org GSXR 750-89 med 4-1slipon + breddat bakdäck 1 tum! I toppskick 2800 mil vad ska man satsa på? Mkt tacksam för svar!

Mogge





RoosRacing skrev:
1629690 Hej allihopa.

Startat här en tråd om trimmning av gsxr oljekylda motorer från 1985-1992.
Anledningen är att jag får många frågor varje vecka om detta ämne, då jahg hållit på med dessa i snart 11 år nu. Har tävlat i dragracing sen 1995, och även byggt en del gatmotorer åt mig själv & andra.

Jag säljer även en hel del delar nya & beg till dessa maskiner & då dyker det ofta upp frågor i samband med en affär.

Denna tråd är enbart ämnad för att ge snabb och bra info till de som behöver.
Tacksam om fler som är duktiga är med & svarar, Brink m.fl.

Jag börjar här med ett litet smakprov på motorer som jag ägt:

"Lillen": 86 snurra på 1109 cc. 11:1 komp. G21 kammar, RS 36, V&H Comp Only rör.......bänkade aldrig men körde 10,09/226 på strippen med orginallängd så ca 140 på hjulet gav den nog. Väldigt trevlig för övrigt.

"Index": Samma motor med ombyggd med 1195 cc, 13:1 komp, 30/26 rostria ventiler, RS 40 frästa till 41,5 mm. Murray sidewinder 1 5/8 primärrör.
Bänkade till 166 hk/125 Nm på hjulet vid 10700 rpm. Gick 9,75/241 på strippen med sänkt orginalhjulbas. Stor skillnad mot "Lillen"........

"Lucky": 90:a motor med 1216 cc, 11,5:1 komp, Web 370 kammar, Portad av LHL motor, RS 38 & V&H Supersport. Gav 161hp/130 Nm på hjulet helt osjusterad med fel munstycken på Schneiders Dynojet.........ovanligt bra siffror,,,,,hmmmmm

"Big Street": Fortsättning på Lucky med 1308 cc, 11:1,30/26 ventiler, Keihin FCR 39 fuggar, Yoshi Race Only Duplex rör & Dyna 2000 tändning....
Gav 173hk/136 Nm på hjulet, gick 9,66/236 med 1520 hjulbas.

"Race 1": 89:a med 1371 cc, 12:1, 30/26, Keihin 39, G21 kammar, Yoshi race only rör, gav 184 hk/140 Nm i Marklunds Superflow bänk ( utg drev Din hästar)......sliten motor....

"Race 2": Samma motor men med 14:1 komp, nyrenoverad topp 31/26 & G9/G7 kammar samt Mikuni TMR 41, Cope Pro Stock rör. gav 193hk/146 Nm på hjulet och gick 9,05/251 med 1520 hjulbas & 70 mm markfrigång.

"Race 3": Ny snurra 89:a med APE vev, Carillo stakar, JE custom kolvar 1403 cc, 14:1. Isärflyttad topp 32/28 ventiler, G13/G7 kammar, Lectron 44.
Gav 206hk/148 Nm på hjulet vid 11000 rpm. Gått 8,80/262 med 1520 hjulbas 50 mm markfrigång & 176 kg körklar vikt.

Detta är bara lite olika smakprov på vad dessa gamla trotjänare kan åstadkomma.......har ni frågor så kom igen bara så kan vi få fart i fler av dessa orginalsnurror som surrar omkring där ute......

mvh H Roos :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att få 30 häst till ur en 750 är våldsamt dyrt då originalet ligger redan på ca 112 hästar. Räkna med ca 30k+ pengar. 40mm förgasare, plastat portat med 31/27, 883-kolvar med 13.5:1 i kompression, .430/.410-kammar. Väldigt otrevlig motorkaraktäristik för gatkörning.

Absolut billigast är att montera en lätt portad 1052, 1127 eller 1157 i ramen istället och slipa bort kubik-märkningen från cylindern. Du får då ca 145 hästar för runt 15k. Väldigt rolig för gatbruk.

Mogge_H skrev:
2101072 Undrar bara vad det kan kosta att få 30 hk till till min org GSXR 750-89 med 4-1slipon + breddat bakdäck 1 tum! I toppskick 2800 mil vad ska man satsa på? Mkt tacksam för svar!

Mogge
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top