Trimning av oljekylda GSXR-tråden

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Nu har jag fått igång den. Det var en liten kabel som var av. Den såg avklippt ut så jag trodde att nån tidigare ägare hade klippt den av någon anledning men jag måste på nåt konstigt vis ha klämt den när jag monterade ut 750 motorn.
Men en annan fundering angående toppen. Jag har ju tagit en komplett topp med kammar från en gsxr 750 88/89 och monterat på en 1127 F. Har googlat lite och hittat trådar som säger att man ska byta kamdreven för att annars blir timingen fel. Borde jag sätta på kamdreven från F-motorn?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gör inget som någon annan säger om du inte förstår varför. Ställer du tändningen på T-märket och kamaxlarnas fasningar i ändarna stämmer överens enligt manualen vet du att det borde vara okej. För att vara absolut 100 säker ska du mäta upp lobcenter för in och ut.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Vet du om det är någon skillnad på kamdrevet mellan 750 eller 1052/1127?


-----------------------
Gör inget som någon annan säger om du inte förstår varför. Ställer du tändningen på T-märket och kamaxlarnas fasningar i ändarna stämmer överens enligt manualen vet du att det borde vara okej. För att vara absolut 100 säker ska du mäta upp lobcenter för in och ut.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Kolla på reservdelsnr för de olika motorerna
Cmsnl.com eller csmnl.com , namezeimers you know ;)

Tack. Inte samma nr mellan 750 och 1100. Det är samma tillverkningsnr. för alla oljekylda 750 samt samma för att alla kamdrev på 1100 oavsett om det är F-motor eller R.
 

O.L

#37, back on track.
Gick med
18 May 2006
Ort
Linköping
Hoj
'09 ZX6-R
Fråga! Passar ett GSX-R 1100 '88 grenrör på en GSX-R 750 '88 ? Är det inte olika "höjd" på motorerna? Tack på förhand!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fråga! Passar ett GSX-R 1100 '88 grenrör på en GSX-R 750 '88 ? Är det inte olika "höjd" på motorerna? Tack på förhand!
Det funkar, ev så hänger systemet lite lägre, 1100R cylindern är nån cm högre men å andra sidan så har jag ett 750 4-1 på en bandit 1200.......
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Läser av i realtid , lättöverskådlig display som jag sneglar på då och då

Vilken bredbandslambda använder du? Andra som har tips på lämplig bredbandslambda?
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Söker efter en axel till framhjulet till Min 91 Gsxr. Någon som har en extra att avyttra? Bor i Stockholm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Hej! Jag behöver ventiltätningar, 2 avgasventiler och en insug. 25 och 28,5mm .
1100 shimstopp 1992. Även tips.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Vilken årgång har bästa motorn? GSXR 86-92.

91-92 vekar ha mest pållar org. Och varvar mest. Men vassare kam verkar svårt/omöjligt.
Så det får nog bli äldre om man skall trimma.

Vilka toppar passar 91-92 om man vill varva?
Finns det någon annan bra trimmbas tex GSX 1400? Från familjen oljekylt såklart.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du kan faktiskt konvertera en 91-92 topp till icke-shims och använda gamla gixxrarnas kammar. Jag gjorde den operationen för ca 15 år sedan.

1) Du får modifiera vipparmsaxlarna med nya oljehål och täppa till de som inte behövs.

2) Montera gamla stilen av vippor och svarva till "spacers" för att få vipporna i rätt axiell position.

3) Modifiera ett eller två överfall, svetsa på material och fräsa rätt spel, så att gamla kamaxel-typen hålls på rätt plats axiellt.

En osäkerhetsfaktor är skaftlängden på ventilerna, om de är för korta, långa eller lagom kommer jag inte ihåg.

Bästa topparna (näst efter 91-92) är DOT-topparna (rund cirkel i gjutningen) från en 750 som är märkta i gjutningen med S1 eller S2 under ett av insugen. Kräven insugsgummi som passar respektive topp då insuget är gjutet lite högre upp = rakare inlopp.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är bara luft/olje Banditens 1157-motor som är något att arbeta med av de nyare. Det finns de som avskyr HyVo-kedjan för kammarna men jag har inte haft problem med dessa. GSX1400-motorn verkar tråkig att jobba med.

Bigblock (säljs fortfarande i UK) och 1371cc är rätt kul. Motorn blir dock rätt varm. Undvik MTC turbokolvar med teflon-knappar.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Jag har för många ventilfjäder shims. Det står "this side up" på dem, och på andra sidan är det massa spår.

Är org shimsen tunna och släta? Och sitter bara på avgas enl skisserna. Samman med plåten med 4 hål i.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top