Trist! Ännu en dödsolycka...

Status
Ej öppen för fler svar.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Matematiken är ganska enkel. Flest räddade människor per krona. Lägg mer pengar och det går att rädda fler. Med mer pengar går det alltid att rädda fler men vi kan aldrig rädda alla.

Dessutom finns det bara en viss mängd pengar som skall användas till allt, inte bara trafiksäkerhet.

Vill du att sjukhuset i din stad skall läggas ner? Du får åka till grannstaden den dag du kapar en pulsåder i garaget och riskerar att förblöda längs vägen, men du kan i gengälg MC-säkra ett antal mil wireräcken i kommunen?

Wireräckena är nog bra. Kvoten räddade liv/krona är extremt hög. Däremot tycker jag det var klokt sagt att det borde finnas gratis information om alternativa vägar där man slipper dem, eftersom de passar en specifik om än lite grupp trafikanter så extremt dåligt.

Alla som har två hjärnceller som inte slåss inser att nollvisionen är ovanligt dum t o m för att vara en politiskt konstruktion. Inget blir någonsin helt säkert, inte ens om vi investerar alla resurser vi har i det.

Ha det.
/Fredrik
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Satt för någon dag sedan och tänkte på att det som tur är inte varit någon sådanhär tråd på länge nu, så dyker det upp... V.i.f :(

ps.
Tydligen ingen kille som kör med RR eller R.O.H.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Kan vi inte bestämma att den som skriver om en dödsolycka ska endera varit där/med eller kunna relatera till personen i fråga, är så jävla less på de här trådarna.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Twosaint skrev:
Kan vi inte bestämma att den som skriver om en dödsolycka ska endera varit där/med eller kunna relatera till personen i fråga, är så jävla less på de här trådarna.
strunta i o läsa dom då tycker jag, kan vi inte komma överrens om det.
Den som inte vill läsa såna här trådar struntar i att klicka på tråden.
 

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
MT 01
Min flickvänns barndomskompis...
Lite synd när sånt händer...
Det påverkar så pass många fler än vad man tror.. :(
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Jag tycker att wirevägar är bra man slipper iallafall bekymra sig över hälften av idioterna på vägarna (dom på andra sidan vägen).
Sen är det upp till en själv att inte köra in i wiren.
Fast en olycka kan ju alltid hända.
Lider verkligen med personens släkt och vänner
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Angående NollVisionen så är det just en vision, dvs,
hur man skulle vilja att något ska vara.
I det här fallet så kan man väl säga "Sikta mot
stjärnorna och hamna i trädtopparna".

Självklart vill väl de flesta ha noll dödsolyckor i trafiken,
det har pratats om att människor gör misstag och det måste accepteras,
ja så länge det är så måste vi även acceptera dödsolyckor,
det är ytterst sällan det beror på materialfel.

När det gäller olika typer av skiljebariärer och att det är
de som förorsakar olyckor så är det ju inte helt sant.
Antingen åker jag in i bariären och dör/skadar mej eller så åker
jag ut i andra körbanan och flera riskerar att dö/skadas.
Tro dessutom inte att en flygande MC är ofarlig för en bil, det är den.

Räcket är ju där för att begränsa skadan av uppkommna
misstag för att minimera konsekvenserna.

Sen att det skulle vara bristen på pengar som är orsak till att
man väljer en viss typ av bariär:
Ja pengar har säkert del i saken men störst del har
nog ändå tekniska begränsningar.
Det finns helt enkelt ingen bariär som är snäll mot precis alla kategorier.

Jag har inte sagt det tidigare men givetvis tycker
jag jättesynd om killens familj o vänner.
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Shit :( ... Jag fick idag veta vem det var som körde ihjäl sig :( . Jag har själv varit med och arrangerat bankörningar som han deltagit på, han var en rutinerad knutte. Ett litet "förtydligande" då man lätt kan få fel uppfattning om man enbart läser blänkaren i Aftonbladet (Dooh)...

Citat från skitblaskan "Men han klarade inte av att sätta ner framhjulet säkert igen utan körde rakt in i mitträcket...". Vad som hände var att vid nedslaget från bakhjulskörningen så sprack framfälgen :( Tacka tusan för att man inte har kontroll på hojen efter det.

En tragisk förlust och jag lider med familj och anhöriga... Kan inte heller vara lätt att vara kompisen på plats som bevittnade olyckan :(


/T

.
 

Skorpan

Guest
tragiskt med olyckan :(

har sagt det innan o säger det igen-med vanliga räcken o dubbla rännor (en längs ner oxå) så hade det aldrig hänt
jag skulle kunna tänka mej o betala dubbla bil/mc skatten om bara dom pengarna gick till vanliga räcken med 2 rännor istället för wirar
det mest tragiska är att det inte var den siste än,hur många ska gå åt innan dom fattar??
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Skorpan skrev:
tragiskt med olyckan :(

har sagt det innan o säger det igen-med vanliga räcken o dubbla rännor (en längs ner oxå) så hade det aldrig hänt
jag skulle kunna tänka mej o betala dubbla bil/mc skatten om bara dom pengarna gick till vanliga räcken med 2 rännor istället för wirar
det mest tragiska är att det inte var den siste än,hur många ska gå åt innan dom fattar??
håller med du, dubbla räcken e klart bäst
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Ravetrancer skrev:
håller med du, dubbla räcken e klart bäst

Avgjort, men det är som sagt en kostnadsfråga. De här wire-räckena drar man tydligen ner med hydraulhammare rätt i asfalten, går snabbt, lätt och är förhållandevis billigt. Om bara mer av bensin- och fordonsskatter gick till vägarna.....

Edit: kanske inte helt rätt tråd att dryfta såna här saker i. Men det blir ju lätt en spin-off-effekt. Det är ju trots allt relaterat till olyckan. Hoppas ingen tar illa upp.
 
Last edited:

Skorpan

Guest
hrc skrev:
Avgjort, men det är som sagt en kostnadsfråga. De här wire-räckena drar man tydligen ner med hydraulhammare rätt i asfalten, går snabbt, lätt och är förhållandevis billigt. Om bara mer av bensin- och fordonsskatter gick till vägarna.....

Edit: kanske inte helt rätt tråd att dryfta såna här saker i. Men det blir ju lätt en spin-off-effekt. Det är ju trots allt relaterat till olyckan. Hoppas ingen tar illa upp.
wiren kanske e billigare-stolparna ska ju dit i vilket fall...
bättre o lägga till några kronor o få ett fullgott skydd än ett som är hyffsat men likförbannat tar liv
tänk om dom fatta det nångång o gjorde nåt åt det istället för o komma med massa bortförklaringar,undanflykter mm
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Skorpan skrev:
wiren kanske e billigare-stolparna ska ju dit i vilket fall...
bättre o lägga till några kronor o få ett fullgott skydd än ett som är hyffsat men likförbannat tar liv
tänk om dom fatta det nångång o gjorde nåt åt det istället för o komma med massa bortförklaringar,undanflykter mm
Vilka är "dom"? Exemplifiera bortförklaringar och undanflykter. Citat, inga "jag hörde av en kompis".
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Skorpan skrev:
wiren kanske e billigare-stolparna ska ju dit i vilket fall...
bättre o lägga till några kronor o få ett fullgott skydd än ett som är hyffsat men likförbannat tar liv
tänk om dom fatta det nångång o gjorde nåt åt det istället för o komma med massa bortförklaringar,undanflykter mm

Hur jävligt det än låter så tror jag det går att undvika en del olyckor av denna sort genom att till exempel hålla båda hjulen i backen på såna här "mördarvägar".
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav1 skrev:
Hur jävligt det än låter så tror jag det går att undvika en del olyckor av denna sort genom att till exempel hålla båda hjulen i backen på såna här "mördarvägar".
Äntligen, tack. Fast du vet, det är ju Vägverkets fel att man dör om man uuiiilar omkull, det ska vara soft airfence i mitten och längs vägen.
 

Skorpan

Guest
valmers skrev:
Äntligen, tack. Fast du vet, det är ju Vägverkets fel att man dör om man uuiiilar omkull, det ska vara soft airfence i mitten och längs vägen.
är du dum på riktigt eller gör du dej till??
Timmy uuiiila INTE o se hur det gick med honom i våras
kan du vara snäll o ge fan i o spela Allan nu,en olycka kan hända vem,när & hur som helst :mad:
 

Mr. Cap

Stunta gör ont
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -02
valmers skrev:
Äntligen, tack. Fast du vet, det är ju Vägverkets fel att man dör om man uuiiilar omkull, det ska vara soft airfence i mitten och längs vägen.

Är du bränd i huvet eller??? Hoppas inte du kör i laglig fart på en väg med wirar och det händer något som att du kör på en hare eller nåt annat som orsakar att du åker omkull och åker rätt in i wirarna som sliter dig i tusen bitar. Då ska vi se om du fortfarande är helt nöjd med Vägverkets lösningar på räcken :kocko
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Skorpan och Mr.Cap, kan ni inte iallafall hålla med om att bakhjulsåka ökar olycksrisken?

Visst kan man få punktering, köra över en hare, men risken är nog rätt liten.
Låt säga att 2 stycken motorcyklister drabbas av detta per säsong på wirebeklädda vägar samtidigt som 50 liv räddas, ska vi ta bort våra wireräcken då?

Eller är jag bara dum i huvvet å bordee sjutas nu?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav1 skrev:
Skorpan och Mr.Cap, kan ni inte iallafall hålla med om att bakhjulsåka ökar olycksrisken?

Visst kan man få punktering, köra över en hare, men risken är nog rätt liten.
Låt säga att 2 stycken motorcyklister drabbas av detta per säsong på wirebeklädda vägar samtidigt som 50 liv räddas, ska vi ta bort våra wireräcken då?

Eller är jag bara dum i huvvet å bordee sjutas nu?
Antagligen, högst sannolikt.
Tänk om extremtoaletterna kunde hålla sig på det forum de hävdar är så jävla mycket bättre än SH.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top