Triump Tiger 800(XC)-tråden

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Trodde den skulle hjälpa mer, dock får man något underligt baksug som gör att skiten lägger sig uppepå huggern och upp på tail väskan. kanske beror på Huggern Pyramid, har sett att det finns andra hugger som är lite mer längre & spetsiga. Men den får sitta där nu.
Ja det låter inte som att det är något man vill ha, man vill ju ha mindre stänk.
Jag har funderat på laserskära och bocka rostfri plåt och skruva fast på varje sida under ramen för att minska stänk vid kraftiga regn, det finns 3 st hål som är lämpliga punkter för den typen av plåt.
när jag ska åka touring genom Europa nu i sommar så blöter och skitar man gärna ner sig så lite som möjligt då man inte vet när nästa tvätt och torkmöjlighet kommer.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur mycket ska du höja?
för 20mm höjningen behöver du inte längre kablar.

läste också på triumphrat om någon som stoppat fästet från XC på vägtigern och som var nöjd med det.
http://www.triumphrat.net/tiger-chat/220229-2012-tiger-800-handlebar-risers.html

Hej och tack för svar. :tummenupp
Det var precis XC'ns styrhöjare jag tänk mig så det blir väl ca 20mm.
Jag beställde förra veckan så det skall komma när som helst.
Med lite tur blir påsk-turerna med nya höjaren. :banana

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Satte på höjarna igår. :)
Faller in bättre i kurvorna.
Och bättre stå-ergonomi.
Nöjd.:tummenupp

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Kul att det fungerade bra.

Nu är det bara att köpa skärm, fälgar och handtagsskydd så har du den riktiga tigern :D

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Lite service innan jag tar fram hojen för säsongen.

Så här ser luftfiltret ut efter 600 mil, nedre högra hörnet är där luften kommer in i luftburken.
IMAG1852.jpg

Alla förutom Triumph original påstår att det ska sitta en 124 länkars kedja på denna hoj, med denna bild så ser ni att det är bullshit.
IMAG1847.jpg

Och så här ser distansen ut till bakhjulet IGEN, 800 mil håller original och sen så är det skit.
Nu blir det rostfria distanser runt om och så blir det inga fler Original Taiwanesiska packboxar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Kul att det fungerade bra.

Nu är det bara att köpa skärm, fälgar och handtagsskydd så har du den riktiga tigern :D

Haha. :D

Handtagsskydden har jag redan.
Ang skärm såg diskussionen ut så här.
Frun: -Vad gör den för skillnad?
Jag: -Det ser snyggt ut.
Hon: -Nix.
Jag: :whip

Orkar aldrig tvätta ekerfälgar. :3freak

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Har en tiger 1050 med handtagsvärmare. När jag slår på den tänds ingen lampa på omkopplaren. (ska det inte göra heller, dvd inget fel) Hörde att på 800 sitter en i stort sett lika omkopplare fast med lampa. Stämmer det? (att omkopplaren har en lampa)

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
Tiger 800XC -13
Hej!
Nu har min tiger rullat 750mil och mina däck är tokslut både fram och bak.
Tips på däck som är bra för 80% asfalt och 20% grusväg mottages.
Funderar på Anakee3 men det verkar vara nästan 100% asfalt.

Tips?
/Nicke

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Hej!
Nu har min tiger rullat 750mil och mina däck är tokslut både fram och bak.
Tips på däck som är bra för 80% asfalt och 20% grusväg mottages.
Funderar på Anakee3 men det verkar vara nästan 100% asfalt.

Tips?
/Nicke

Jag kom hem igår från min semester och har kört 830 mil med Anakee3 under dom 2 senaste veckorna genom en stor del av Europa, jag är faktiskt ganska imponerad över deras mångsidighet och livslängd.
Jag har kört på Nurburgring och offroad uppe på mount jafferau och dom har inte svikit mig en enda gång, iofs så motsvarar inte min körning med 30 kilo packning en vardaglig körning men jag är nöjd hittills, få se nu när man är hemma om dom fortsätter leverera nu när man hängt av packväskorna.

http://www.dangerousroads.org/europe/italy/282-monte-jafferau-italy.html

Enligt Michelin själv så är det mer grepp i Anakee 3 än 2, med anakee 2 körde jag 450 mil innan dom var slut.

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
Tiger 800XC -13
Nu har du kört drygt 800mil touring, hur mycket har du kvar på däcken?

På tisdag blir det nya däck fram och bak. Beställde Anakee 3, får se hur dom känns, ☺

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Dom har faktiskt precis börjat bli så att man känner av en platt kant och ser ut nästa som ny. trots att jag kört med last och i högt tempo (Första 170 milen körde jag en Ironbutt, www.ironbutt.se)

Jag tänkte först lägga Anakee 2 men dom har utgått i Tigerns dimension och går nu bara att få tag på som restparti.
(Kommer inte ihåg om det var fram eller bak som dom utgått)

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
Tiger 800XC -13
Nu har jag lagt på Anakee3 fram och bak. Kört ca: 50mil och tycker dom känns mycket bra. MEN, vägljudet från dessa är utöver det vanliga... För att vara ett däck mer inriktat på asfalt så är ljudnivån oacceptabelt hög. Speciellt vid 63km/h och 93km/h..

Jag tänker inte köpa Anakee 3 nästa gång. Om ni funderar på A3:eek:r försökt testa någon hoj som har däcken innan ni köper.
/N

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
MEN, vägljudet från dessa är utöver det vanliga... För att vara ett däck mer inriktat på asfalt så är ljudnivån oacceptabelt hög. Speciellt vid 63km/h och 93km/h..
Om du har ett ljud som inte ökar konstant med farten så kommer det inte från däcket,
det du hör är ett ljud från transmission eller drivlina och inget annat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Egenfrekvens

har däremot letat och hittat forumtrådar om att däcken inte är tysta men det är inget jag själv märkt,

Last edited:

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
Tiger 800XC -13
Om du har ett ljud som inte ökar konstant med farten så kommer det inte från däcket,
det du hör är ett ljud från transmission eller drivlina och inget annat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Egenfrekvens

har däremot letat och hittat forumtrådar om att däcken inte är tysta men det är inget jag själv märkt,

Det har inte med drivlina/transmission att göra, problemet försvann när jag bytte tillbaka till Pirelli scorpion. Jag har varit i kontakt med Michelin och dom säger själva att det funnits problem med A3. Skall tilläggas att jag har en Madstad vindruta så jag hör motor/däck -ljud väldigt tydligt. Tror inte jag skulle upptäck "problemet" om jag haft kvar Triumphs orginal ruta.
Nåja, till våren blir det nog ett par Continental tkc70, ska bli intressant att prova dom.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har varit i kontakt med Michelin och dom säger själva att det funnits problem med A3.
Intressant, om dom menar på att det funnits problem så tolkar jag det som ojämn kvalite.
Var det så dom menade?

Jag har inte själv kvar originalrutan men jag kan inte påstå att den rutan jag har nu gjorde så stor skillnad, din är nog bättre om du fått bort vindljudet.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...