Triump Tiger 800(XC)-tråden

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Oj här var det lugnt.

Köpte mig en tiger 800 xcx idag :)
Trevligt. Jag fick aldrig köpt någon av modellerna jag pratade om nån sida tidigare utan varit nästan hojlös (har en xr650r). Och lite beroende på nästa lön mm så finns risken att det blir en xcx för min del också. synd bara att dom inte verkar ha fått igång några bra kampanjer med väskor o prylar på senaste modellen än. (eller?)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Jag kör med packrullar jämt.
Nya däck
Ny ruta (klart)
Slipon

Är det enda jag kommer fixa till den.
 

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Ort
Götene
Hoj
Triumph Tiger XC, Suzuki GSXR 750, 1953 Monark Blue Arrow, Tuono V4R
Håller med om att det är lugnt här, enda förklaringen är att alla Tiger 800 Xc är ute och drar istället för att hänga i ett forum.
Absolut roligaste och mest användbara hoj jag ägt.
Var uppe i Värmland på en grussafari och kan inte tänka mig bättre hoj, perfekt balans och motor för att skicka ut bakhjulet i långa sköna sladdar och samtidigt smidig på skoterleder och enduro stigar.
Samtidigt snabb och bekväm på transporter. Inga problem att hänga med sporthojar på krokiga asfaltsvägar heller trots grova TKC80 däck.

Komplett hoj!
Kan bara rekommendera den, särskilt med lite Modifieringar.
 

bjornus

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2014
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Tiger 800XCx - 15
En 800 XC är jag på jakt efter! Så trevlig och snygg hoj. Någon som har tips på något bra begagnat? Letar efter en bra kitad med väskor och ABS.
 

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Tiger 800 har fallit mig i smaken. Jag är ute efter något att köra lite längre med passagerare och lite packning. Är det nödvändigt att då kosta på sig en XC pga fjädring?
 

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Ort
Götene
Hoj
Triumph Tiger XC, Suzuki GSXR 750, 1953 Monark Blue Arrow, Tuono V4R
Tiger 800 har fallit mig i smaken. Jag är ute efter något att köra lite längre med passagerare och lite packning. Är det nödvändigt att då kosta på sig en XC pga fjädring?

xc:n blir bättre val ju sämre väg du har tänkt att du ska åka på. Särskilt om du har matchande däck.
Kan starkt rekommendera tiger 800 xc med Conti TKC70 däck för allt från grusbus till alptouring.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
tjena på er i xc tråden (inte den mest livligaste tråden tyvärr) nybliven xcx ägare med bara 60 mil på mätaren än. körde bmw f800gs tidigare, men den va inge kul när man kör kombinerat asfalt/grus. provat många olika däck uppsättningar på den men med min typ av körning blir det jobbigt och kör typ tkc80 och liknande.det sista som var på var anake3 och det var det bästa däcken hittills för mig, ska bli kul och testa tkc70 när battelwingen gjort sitt. provade en inkörd xcx innan köp och kan bara hålla med det som tidigare skrivets vilken jävla allround hoj. visst den hänger inte med bmw s1000r, men den är inte långt efter heller pga vad jag upplever lägre utväxling och på rätt vägar (toppfart kan vi glömma) ryckigheten som varet på tidigare xc är helt borta sen är det suveränt med olika körlägen och valmöjligheter. beställde lite extra och har monterat gps fäste, kamera fäste, samt sc-projeckt pipa. som sagt riktigt nöjd så här långt.Screenshot_2016-06-16-17-19-30.jpg
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
ryckigheten som varet på tidigare xc är helt borta
Vilken ryckighet? Motorn har ju varit hyllad över skyarna ända sen 800ans födelse.
Ska jag klaga över något på motorn så är det just krypkörning på myrstigar där den är alldeles för högt växlad och jag kunde faktiskt lättare krypa med min ZR-7S....fast den körde jag å andra sidan fast i lera upp till drevet så XCn är bättre. körde nästan inget förra sommaren av personliga skäl men har ändå fått ihop 3600 mil på min -11 som jag köpte hösten 2012 med typ 150 mil på mätaren
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
ursäkta om jag formulerade mig fel ang "ryckighet" vad jag menar är den där on/off känslan i gashandtaget. min förra grushoj bmw hade massor av det och för några år sedan när jag fick prova en xc var det samma upplevelse som på bmw,n. nu var det dags att byta och efter att ha plöjt kilometer med tester bland annat läs det här "Alla sagt och gjort, var det Tiger nya gaspådrag-by-wire-system som förvånade mig mest. Jag hade använt den äldre versionen av detta på Trophy 1200 och Tiger Explorer och jag hatade absolut det. Med Tiger 800 XCX eliminerar nya gaspådrag alla utom en antydan av on-off svar plågar de flesta moderna cyklar. Jag fann att även om det tog ett tag att vänja sig den övergripande känslan i slutändan jag uppskattade de olika ryttare lägen och gasreglage kartor som tillåter mig att finjustera hur jag ville cykeln för att svara" hela artikeln här http://www.revzilla.com/common-tread/triumph-tiger-800-xcx-review beslöt jag mig för att prova en triumph igen. nu var det "noll" av/på känsla, trivdes jättebra med test-exet. med mappläget offroad kan man köra rätt så knepiga stigar på krypfart utan tjuvstopp även med orginal battelwing däcken. har inte din hoj någon sådan on/off känsla är det bara och gratulera. på bmw,n hjälpte det lite och dreva ner men så bra som på den här blev det aldrig. hoppas du förstår bättre vad jag menar nu.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
har inte din hoj någon sådan on/off känsla är det bara och gratulera.
Har inte kört någon ride by wire men har ändå svårt att tänka mig att gaswire har någon framtid så jag tror dig utan att behöva syna det...Jag hade bara inte hört talas om on/off som ett problem på 800an.

Att ändra mappningar verkar vara rätt fränt, är oprovat det också för min del, kikar lite på ny hoj men funderar på om det kanske skulle bli en multistrada eller något sånt....nackdelen är väl mest att den är sjukt dyr och närmsta service med garanti är 35 mil bort.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
ja du, servicen är ett elände. hd,n och thruxton fixar jag själv (har ändrat så mycket på thruxton,n så någon garanti gäller inte iaf) sen är man helt i händerna på handlarna med garantier och service-indiktatorer och meddelanden över hela displayen. sen kan man ge sig fn på att när man bokat upp till en månad i förväg så hällregnar det den dagen det är dags. ja det här med olika mappar är kul, testade och köra lite grus med den jag fick låna med tcc av samt abs i offroad läge och sportmapp. herrejösses vad det går och köra brett då. lägger man sen allt i offroad läge går det och köra väldigt kontrollerat med lite sladd. asfalt och krokig väg samt sportmapp är inte heller fel. lycka till med ducatin, men då får du nog överge dina myrspår för gott.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ducatin ligger nog långt fram i tiden fast drömma måste man ändå, håller på att bygga ett 70kvm garage med 360 i takhöjd så just nu har jag nog med utgifter.
 

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
tibro
Hoj
Triumph 800xc -14
Jag är hyffsat ny ägare av en 800xc -14 special edition, det börjar bli dags att byta däck bak och blir inte klok på vad man ska ha. Det sitter karoo3 på den idag men funderar på om man skulle gå över till k60 bak för att få lite grövre däck till grusåkat. Det blev en 150mila tur förra veckan och det är inte mkt kvar på bakdäcket. Funkar det att behålla karoo3 fram? Det är mycket mönster kvar på det så vill ju helst inte byta..

Hur lägger jag smidigast upp bild här på sporthoj?
 

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Ort
Götene
Hoj
Triumph Tiger XC, Suzuki GSXR 750, 1953 Monark Blue Arrow, Tuono V4R
Rekommenderar Conti Tkc 70, fungerar nästan lika bra på grus som Tkc 80 men är helt överlägsna på asfalt och riktigt bra på våt asfalt. 350 mil alptouring och de är inte mätbart slitna jämfört med 80 däcken som knappt höll 200 mil, betydligt tystare också men rensar inte lera då det är ett helt mönster i mitten på backdäcket.
Har hört att K60 är luriga på våt asfalt men har inte provat själv.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har haft 3 olika bakdäck med lite mer grusegenskaper, dock inte så grova som ni pratar om.
Igår så fick jag en ingivelse och lade istället på ett asfaltdäck då 90% av min körning sker på asfalt...får se vad jag tycker om det i förlängningen.

En ren impulsgrej då jag blev lite panik efter att jag på morgonen när jag skulle köra till jobbet hittade felet som gjorde att den liksom räknade varven med rullningen.

20160712_073104.jpg
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
god eftermiddag :) , försöker hålla lite liv i tråden. i veckan var det dags för första service, allt ok och fick en annan mapp när dom såg att jag monterat slip-on. idag avverkat 50 mil kombinerat asfalt-grus, kan väl inte direkt påstå att jag känner någon större skillnad med nya mappen, men hojen går bra och idag fick vi varva 8000. för min typ av körning är battelwingen helt ok så här långt, men fasen va kul det ska bli och få på tkc 70 när dom här gjort sitt. aldrig provat michelin anake wild heller, bara anake 2 och 3 och 3an var kanon. hade jag haft bmw,n 800 kvar hadde jag testat även där, men anake 3 verkar ge väldigt många mil så det blev aldrig så. känns som hojen är ganska komplett för mina behov just nu, fast sen jag började köra med actionkamera i skogen har man knappt sett en gråsvarv, och innan dess, förra våren en björn med två ungar två veckor i rad.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
hejsan, hoppsan så här på söndagskvällen. igår körde vi road, favoritvägen och släppt varvtal , dvs hojen passerade 160 mil. attans va det går och åka alltså. har även en bmw s1000r men den är bara för mycket. här sitter man riktigt bra och lite lägre växlad som jag upplever det så matchar den här bmw,n alla dar i veckan :) , idag komb grus/asfalt det är ju det som är så kul när man lägger rutter i gps,n. riktigt nöjd att jag bytte bort min bmw f800gs mot den här. ja allt är inte guld o gröna skogar tyvärr :( , när jag stod vid ett rödlyse idag började bakomvarande bil tuta och peka hejvilt. det visade sig att höger bakblinkers brann :((smälte ihop totalt) kommer givetvis och gå på garantin förutsätter jag, men fan va läppigt. ska det brinna någonannanstans undrar man :( trots detta här jag helnöjd så här långt, men det behöver inte brinna nå mer nu.
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Hallå alla tigerägare!
Har lite funderingar då jag själv är ute efter en. Planen med den är att pendla så gott som året runt. Vilka däck skulle ni rekomendera för det? Är det tkc70 som gäller där eller vill man ha lite mer mönster för bättre grepp? Eller rent utav mindre mönster?
Helt novis på dels adventurehojar samt vinterkörning.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Vinterkörning så tänker jag på halka och där är det väl rätt få MC däck som har egenskaper för det....sen kanske grusdäck är bättre men det törs jag inte svara på.
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Jo när det är som värst halka så åker jag kommunalt. Men största del kommer vara motorväg/essingeleden så jag hoppas det är någorlunda underhållet.
Körde hela december förra året med min nuvarande och det funkade fint, dock kommer vi flytta en bit utanför stan, därav behovet för en bättre pendlarhoj.
Skulle dock tro att den får stå jan-feb om det inte är väldigt bra väder för hoj.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top