Triumph Daytona 675-tråden!

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Ahh, som sagt. Jag är grymt sugen på en daytona, men som sagt SV:n är en trevlig hoj (som Gary säger) :tummenupp som jag varmt rekomenderar till folk som vill ha en rolig hoj för vettiga pengar, eller om man e nybörjare så är det en mycket bra hoj.

Tänkte på försäkring: Jag har min SV försäkrad på "Bilsport & Mc" där är det förbjudet att köra på bana överhuvud taget. Men funderar på att byta bolag (och kanske hojj :hihi ).

Fråga: Är det mycket billigare att försäkra på "Bilsport & Mc" gemföreslevis än på andra försäkringsbolag??
(Ska ringa runt och kolla, tänkte jag kunde ställa frågan och få snabba svar :tungan )

Det borde ju vara billigare på "Bilsport & Mc" eftersom man har så mycket att tänka på. Bl.a. att bankörning är förbjudet (eller försäkringen täcker inte).
En annan sak är att man även är tvungen att ha fullständig skyddsutrustning, men det kanske är det på alla försäkringsbolag??

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Swedie - vore mycket roligt att höra om Dina åsikter om britten - Du har ju en minst sagt diger referensbank att jämföra emot... :)

Ankan - Bilsport & MC är inte särskilt intresserade utan hänvisar till IF... IF och Folksam var i läge (för mig) - men kollade inte TH fullt ut... Fick bli Folksam (avställningsbar) för mig detta första året!

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
roffe_s skrev:
2302287 Swedie - vore mycket roligt att höra om Dina åsikter om britten - Du har ju en minst sagt diger referensbank att jämföra emot... :)

Ankan - Bilsport & MC är inte särskilt intresserade utan hänvisar till IF... IF och Folksam var i läge (för mig) - men kollade inte TH fullt ut... Fick bli Folksam (avställningsbar) för mig detta första året!

Okey, tack för svaret roffe. Ska ringa dit o kolla lite. Saken är ju den att jag har åldern emot mig så försäkringen blir ju allt annat än billig.
Jag är som sagt inte så hemma på försäkringar, men om man köper en ny hoj har man väl skadegaranti på den? Hur länge då? Då behöver man väl bara halvförsäkring när man har skadegaranti??
Sen finns det väl försäkringar där man kan ha en högre självrisk så man får ner själva försäkringen?? Hade kanske varit något för mig, jag som kör så försiktigt :hihi :3freak

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Ankan- nu spammar vi nästan sönder tråden:) Men här kommer en länk till märkesförsäkringen: http://www.johansmc.se/Forsakring.htm Du går väl på under 35, trafikzon 3-7, och Daytonan tillhör sport, vilket ger 10 660 pix Helförs/Helår. Nope - ingen vagnskada på dessa hojar. Villkor för försäkringen finns på Triumph:s hemsida (OBS- banåkningsreservationen).

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
roffe_s skrev:
2303559 Ankan- nu spammar vi nästan sönder tråden:) Men här kommer en länk till märkesförsäkringen: http://www.johansmc.se/Forsakring.htm Du går väl på under 35, trafikzon 3-7, och Daytonan tillhör sport, vilket ger 10 660 pix Helförs/Helår. Nope - ingen vagnskada på dessa hojar. Villkor för försäkringen finns på Triumph:s hemsida (OBS- banåkningsreservationen).

Hehe, tackar för hjälpen, mycket bra länk btw.
Nu ska jag kolla runt lite o provköra, fick aldrig gjort det igår men ska testa inom kort:) Tack för alla bra svar...
:)

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Yes - nemas problemas (hrmm :rolleyes: )! Ettan - accelerera upp till 5-6k på varvräknaren, släpp och vrid fullt. Då jag inte vill ha upp henne så högt vrider jag måttligt snabbt- då håller hon framhjulet uppe till dess jag sätter ned henne för växling. Har inte lyckats peta in 2:an med hjulet i luften, då jag trivs bäst på låg höjd - men det får bli ett senare problem (är för feg och rädd om hojen ännu...)

Väger 85 kg och är 184 cm - så det blir väl en viss kompression av framdämparen i släppet samt lastväxelreaktion i pådraget :brinnerup

Men det finns säkert andra som är betydligt mer drivna i denna konstart än moá! Lycka till, och...

Ha de!

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Börja på 2:an direkt istället, det finns kraft så det räcker och blir över för att ta upp den utan koppling även på tvåan
roffe_s skrev:
2308394 Yes - nemas problemas (hrmm :rolleyes: )! Ettan - accelerera upp till 5-6k på varvräknaren, släpp och vrid fullt. Då jag inte vill ha upp henne så högt vrider jag måttligt snabbt- då håller hon framhjulet uppe till dess jag sätter ned henne för växling. Har inte lyckats peta in 2:an med hjulet i luften, då jag trivs bäst på låg höjd - men det får bli ett senare problem (är för feg och rädd om hojen ännu...)

Väger 85 kg och är 184 cm - så det blir väl en viss kompression av framdämparen i släppet samt lastväxelreaktion i pådraget :brinnerup

Men det finns säkert andra som är betydligt mer drivna i denna konstart än moá! Lycka till, och...

Ha de!

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Yepp - har testat 2:an både med och utan skjuts. Enligt min högst ringa mening ger 2:an ett behagligare och mer kontrollerat lyft...

Ha de!

Taz79

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Triumph Daytona 675 -06
roffe_s skrev:
2310524 Yepp - har testat 2:an både med och utan skjuts. Enligt min högst ringa mening ger 2:an ett behagligare och mer kontrollerat lyft...

Ha de!

Ok, när jag provkörde hojen så lyfte den på 1:an utan problem, jag släppte inte ens gasen utan gasade bara på från ett rödljus.. 2:an testade jag dock inte :) O min nya hoj är på inkörning nu... Tog den till jobbet idag för övrigt :banana :banana

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Grattis Taz- så Du gjorde affär till slut? Lycka till med nya hojen!

Ha de!

Taz79

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Triumph Daytona 675 -06
roffe_s skrev:
2311883 Grattis Taz- så Du gjorde affär till slut? Lycka till med nya hojen!

Ha de!

Yes, det blev den gula :D Grymt nöjd. O så mycket smidigare än min gamla Daytona 955i !! Skönt ljud med orginalsystemet från 6-8000 varv :) Det blir "effekt" systemet sen vid första servicen.. O sen ska de gasas :D

Vi borde ju ta en runda alla som har Daytona hojar i GBG ju.. Hade varit fräckt :D Eller va säger ni?

graphite ghoast

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Yaaama Retta
Taz79 skrev:
2314891 Yes, det blev den gula :D Grymt nöjd. O så mycket smidigare än min gamla Daytona 955i !! Skönt ljud med orginalsystemet från 6-8000 varv :) Det blir "effekt" systemet sen vid första servicen.. O sen ska de gasas :D

Vi borde ju ta en runda alla som har Daytona hojar i GBG ju.. Hade varit fräckt :D Eller va säger ni?

Håller med, klart vi ska ta en runda!!!!

Börja på 2:an direkt istället, det finns kraft så det räcker och blir över för att ta upp den utan koppling även på tvåan

hmm..ok!! (jag måste göra nått konstigt fel) får helt enkelt fortsätta försöka!! :huvet

Mr. Hyde

Tillräckligt ung för att veta allt.
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Daytona 675 - 06
Ny ägare: 675

Äntligen! Beslutsångesten har sinat och ett beslut har tagits. Idag köpte jag min alldeles egen Daytona 675. :yoparty

Vänner, halvbekanta och försäljare har alla låta dela med sig av sina "pep-talks" eller skrämselhistorier kring att den ena hojen är mer eller mindre lämplig för en nybörjare. Samtidigt har man stirrat sig blind i de olika företagens kataloger och beundrat sig över de spektakulära bilderna som pryder varje modells hörna på webben. Prestandasiffror har jämförts fram och tillbaks, fram och tillbaks; recensioner lästs om och om igen.

Valet kom efter en serie provkörningar. Daytonan passar mig ypperligt och jag hoppas få en lång och trivsam sommar!

/Hyde

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Mr. Hyde skrev:
2322148 Äntligen! Beslutsångesten har sinat och ett beslut har tagits. Idag köpte jag min alldeles egen Daytona 675. :yoparty

Vänner, halvbekanta och försäljare har alla låta dela med sig av sina "pep-talks" eller skrämselhistorier kring att den ena hojen är mer eller mindre lämplig för en nybörjare. Samtidigt har man stirrat sig blind i de olika företagens kataloger och beundrat sig över de spektakulära bilderna som pryder varje modells hörna på webben. Prestandasiffror har jämförts fram och tillbaks, fram och tillbaks; recensioner lästs om och om igen.

Valet kom efter en serie provkörningar. Daytonan passar mig ypperligt och jag hoppas få en lång och trivsam sommar!

/Hyde

Varför tveka,mitt bästa köp någonsin :tummenupp
Vad blev det för färg då?
Hoppas du tänkt sätta på slipon,de blev grymt :yoparty

Ha en fortsatt bra sommar!

graphite ghoast

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Yaaama Retta
Perra72 skrev:
2325068 Varför tveka,mitt bästa köp någonsin :tummenupp

kan inte mer än hålla med..en sweeeet hoj!! se til att tuta och kör så mkt som möjligt!! see ya on the road!! :yoparty

Mr. Hyde

Tillräckligt ung för att veta allt.
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Daytona 675 - 06
Perra72 skrev:
2325068 Varför tveka,mitt bästa köp någonsin :tummenupp

Jo, låt mig klargöra: nybliven körkortstagare som man är har man låtit sig influeras av allas (vänner, säljare och halvbekanta) synpunkter kring vad som utgör en bra förstahoj. Sporthojar har, i dessa folks ögon, inte varit realistiska alternativ till "typiska nybörjarhojar". Därav ångesten; provköra en massa hojar som bara var tråkiga, slöa och tunga. När väl testturen med 675:an var över så kom beslutet ögonblickligen! Tycker den är extremt lättkörd och så himla underhållande.

Så till färgen: "scorched yellow", som det så fint heter. :banana

Hade!

/Hyde

graphite ghoast

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Yaaama Retta
Mr. Hyde skrev:
2325143 Jo, låt mig klargöra: nybliven körkortstagare som man är har man låtit sig influeras av allas (vänner, säljare och halvbekanta) synpunkter kring vad som utgör en bra förstahoj. Sporthojar har, i dessa folks ögon, inte varit realistiska alternativ till "typiska nybörjarhojar". Därav ångesten; provköra en massa hojar som bara var tråkiga, slöa och tunga. När väl testturen med 675:an var över så kom beslutet ögonblickligen! Tycker den är extremt lättkörd och så himla underhållande.

Så till färgen: "scorched yellow", som det så fint heter. :banana

Hade!

/Hyde

det e min första hoj också, och hade inte ens kortet när jag köpte den, brorsan fick provköra den..i Linköping..hehe.. :tummenupp
så han fick äran att köra den de första 28 milen..

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Hoppas ingen kvaddar bara, vore ju trevligt att ha råd att försäkra hojen nästa år också :gnissla

På en såpass ovanlig hoj skulle en enda vurpa förmodligen ge ett stort genomslag när premierna skall sättas för nästa år.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0