Triumph Daytona 675-tråden!

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Lycka till med testerna - jag tycker absolut Du ska ställa hänget och i alla fall
prova knepet med fjäderbenen. Det går snabbt att justera och justera tillbaks bara Du har någon som sliter upp hojen över stödet medan Du justerar.

Tackar, jag har sparat undan texten till sommaren. Ser på min hoj att ca 4 mm sticker upp ovan gaffelkronan (vilket är enkelt, då den står bredvid soffan ... i vardagsrummet).

En följdfråga: vad menas med "hänget"? Är det cykelns lutning i längsled?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
En följdfråga: vad menas med "hänget"? Är det cykelns lutning i längsled?

Hänget är det mått på fjädringen som trycks ihop när du sätter dig på den. Utgångsmåttet ska tas från helt utsträckta gafflar och bakstötta.

Tex, du lyfter hojen fram(i styret eller styrkrona så gafflarna fjädrar ut max) och mäter avståndet mellan tätningen på gaffelbenet och den aluminium bit som bromsoket sitter i. Sätt dig nu på hojen i körställning utan att röra marken med fötterna på fotpinnarna, ta hjälp av en kompis så du inte behöver balansera hojen, du kan inte göra detta på ett depåstöd då vikten flyttas framåt och ger fel värde.

/J

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
moment

tja! nånn som har nånn manual för hur mycket man ska dra grejjer på moppen? lossa fram/bakhjul, gaffelkrona etc? vill ju inte stressa materialet för mycket :gnissla

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Quickshifter + annan fotpinnssats?

Är ordentligt sugen på Triumphs plug-and play Quickshifter till 675. Någon som testat den? Passar den bara till original fotreglage eller går den att kombinera med Gilles, Arrow etc? :)

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Är ordentligt sugen på Triumphs plug-and play Quickshifter till 675. Någon som testat den? Passar den bara till original fotreglage eller går den att kombinera med Gilles, Arrow etc? :)

Passar garanterat till eftermarknadsreglagen, sitter på staget från axeln till fotreglaget, det viktiga är att du måste ha nya generationen fom -09 för att använda deras egen QS, äldre har inte stöd i ecu.n och saknar kablage så på tidigare modeller blir det mer mek men det finns eftermarknads QS även till dessa, och för mer info om du har -08 så passar jag till Roffe:Bugar

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

Man ska inte citera sig själv men jag pekar på en tidigare post. Tyvärr hamnade offerten på £400 + ca £15 för stången + frakt = ca 5 360:-:näsblod

Jag har mailat svenska Cordona, men inte fått något svar på om den skulle kunna funka på en trecylindrig och vad priset skulle bli. Dessutom bökigare installation med klumpigare styrenhet.

Triumphs egna funkar tyvärr bara för nya -09, om Du inte installerar race-ECU. Men då bör Du också investera i stora delar ave race-kittet till höööga kostnader... Passar eftermarknadsfotpinnar (i alla fall från Triumphs eget program)

Tuneboy har tittat på en lösning som t. ex. skulle ge oss möjligheten att använda brytaren till stödet. Tyvärr tror jag det stötte på hårdvaruproblem då inget hänt på ett år...

Ett försök till installation pågår enligt en tråd på 675.net (Commoto?). Dock verkar det kombineras med Race-ECU om jag kommer ihåg de senaste inläggen rätt.

Så än så länge avvaktar jag med QS till dess att alternativen klarnar. För mycket stålar i f t de sekunderna. Tyvärr...

En liten tanke bara - använd gärna Tropas länk men citera den med försiktighet. Den typen av länkar har försvunnit och siteägaren varnats/skrämts när dom publicerats på andra siter...

Mina 2p

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Så än så länge avvaktar jag med QS till dess att alternativen klarnar. För mycket stålar i f t de sekunderna. Tyvärr...

Du är en vis man.
Som jag fattat det så kan hojen ta mycket stryk om QS inte är inställd helt rätt. Och det kan man ju förstå. 15.000rpm och smälla i en ny växel. Bryter tändningen bara lite fel så tar det nog inte länge innan det låter rassel och pling. Jag avstår nog så länge jag inte känner det som helt nödvändigt.

Ska du komma ner hit till tropicerna å räsa nått i sommar?

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Du är en vis man...

Ska du komma ner hit till tropicerna å räsa nått i sommar?
Spammode on:// Tack för det:) Om man bara kunde bli lite snabb också. Men klarar Du Dina tider utan QS så kan jag nog överleva ännu ett tag:tummenupp Och visst har Du rätt om vådan av en taskigt justerad mackapär.

Bara jag och skamkärran tinar fram någon gång så..:huvet Lämnat Gällivare för gott nu? Det blir mycket SMC-körning på bland annat G-åsen (även CSS!), Kinnekulle, Mittsverige och Kemora för mig men NRS årsmöte vill jag inte missa igen!

Lägger Du upp Ditt körschema på bloggen? Det vore nämligen roligt för en åldring att få fraternisera sig med de snabba pöjkarna på storcyklarna:D //:Spammode off

Några axplock för Er som ändå klurar på QS:
Dynojet
Translogic
Yoyodyneti
Starlane

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Spammode on:// Tack för det:) Om man bara kunde bli lite snabb också. Men klarar Du Dina tider utan QS så kan jag nog överleva ännu ett tag:tummenupp Och visst har Du rätt om vådan av en taskigt justerad mackapär.

Bara jag och skamkärran tinar fram någon gång så..:huvet Lämnat Gällivare för gott nu? Det blir mycket SMC-körning på bland annat G-åsen (även CSS!), Kinnekulle, Mittsverige och Kemora för mig men NRS årsmöte vill jag inte missa igen!

Lägger Du upp Ditt körschema på bloggen? Det vore nämligen roligt för en åldring att få fraternisera sig med de snabba pöjkarna på storcyklarna:D //:Spammode off

Några axplock för Er som ändå klurar på QS:
Dynojet
Translogic
Yoyodyneti
Starlane

Ja de låter ju bra. Är jäkligt sugen på kemora själv men det krockade med andra körningar. Körschema kanske inte vore en dum ide.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag är lite lat så orkar inte kika igenom/söka i tråden. Var kan man hitta kedja till 675an för bra pris? T3-racing säljer drev men inte kedja konstigt nog

Edit:
Hitta ett ställe nu men tar gärna emot tips iaf. :)

Lite frågor:
  • Skall man ha X eller O-kedja? Praktisk skillnad?
  • Spelar det någon roll om man väljer gå ned en kugg fram eller upp 3 kuggar bak?
  • Är 520 standard (enligt en sida)?
  • Vad skall man ha för bäst livslängd, jag är inte ute efter att tjäna några hk. Skall bara hålla och vara så billigt som möjligt :)

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
  • Skall man ha X eller O-kedja? Praktisk skillnad?
    A: RTFM
  • Är det någon praktisk skillnad om man går ned en kugg fram eller upp 3 kuggar bak?
    A: Ja. mer acc, mer wheelie-benägen, man får fel hastighetsindikation
  • Är 520 standard (enligt en sida)?
  • Vad skall man ha för bäst livslängd, jag är inte ute efter att tjäna några hk. Skall bara hålla och vara så billigt som möjligt :)

Facit: RTFM: Read The Fucking Manual

Fler tips: Man brukar byta hela drivpaketet oavsett motorcykel, både drev och kedja. Kit finns. (iaf till min yama)

Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018

• Facit: RTFM: Read The Fucking Manual

Fler tips: Man brukar byta hela drivpaketet oavsett motorcykel, både drev och kedja. Kit finns. (iaf till min yama)

• Tack för detta mycket givande inlägg. :tummenupp
    Forum skall endast användas för..vad? Om man inte får ställa frågor utan enbart skall "rtfm".. Ne, kryp du tillbaka under den sten du krälade fram ifrån och sätt mig på ignore istället.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Var kan man hitta kedja till 675an för bra pris? ...

Svar på lite frågor:

- Skall man ha X eller O-kedja? Praktisk skillnad?
X-rings sägs hålla lite bättre - håller kvar fettet i länkarna
- Är det någon praktisk skillnad om man går ned en kugg fram eller upp 3 kuggar bak?
Inte i utväxling men en mindre framdrev kan slita lite mer på kedjan.
- Är 520 standard (enligt en sida)?
Nope - 525 är standardstorlek
- Vad skall man ha för bäst livslängd, jag är inte ute efter att tjäna några hk. Skall bara hålla och vara så billigt som möjligt :)
525

Jag köpte från www.addemoto.se till gamla hojen, dom hade dock inte 675 sist jag kollade. Framdrevet delar vi med Gixxrar och R6, det är bakdrevet som är lite kinkigt. Denna Regina-sats från www.louis.de för 167€ verkar prisvärd, Du kan säkert skriva och fråga om alternativ drevstorlek. Jag skulle rekommendera att Du passar på att köpa ett verktyg för kedjebrytning/nitlås när Du ändå håller på - clipslås är ingen höjdare i längden...:näsblod

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tack för detta mycket givande inlägg. :tummenupp
Forum skall endast användas för..vad? Om man inte får ställa frågor utan enbart skall "rtfm".. Ne, kryp du tillbaka under den sten du krälade fram ifrån och sätt mig på ignore istället.

Det var inte meningen att vara häftig .. så bespara mig de häftiga kommentarerna.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy