Triumph Daytona 675-tråden!

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Det är inte OK. Det är ockerpriser. Jag betalar 7,5k för min idag, och det är också ockerpris. Man skulle fan startat ett eget försäkringsbolag med Sporthojs medlemmar, för att börja ändra på saker och ting. De traditionella försäkringsbolagen sätter såna priser för att DE KAN. Det finns ingen konkurrens. Undrar varför inte de engelska bolagen kommer hit. kanske för liten marknad

Visst det är mycket pengar(och till och med ruggigt mycket), men har du ringt runt till andra bolag ang. 675:an? vilket bolag betalar du under 15 på en ny 1000 fireblade? jag skulle inte vilja bedriva försäkringsbolag för sporthojar, sporthojsägare dom jävlarna krånglar som fan, jag vet av egen erfarenhet :hihi

Vaddå, tror du den står i garaget? Hell no, den står inne :yoparty

hårdrock :yoparty
 
Last edited:

PeterM

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675
Hej.

Jag är lite sugen på att köpa en Daytona 675.
Om någon har en till salu så skicka gärna ett pm med lite info.:tummenupp

/Peter
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vad kan ni tipsa om för passande däck? Mestadels gatkörning, men lite körning på bandagar kommer det att bli. Vill ha ett kvickstyrt set som gärna aviserar att nåt surt är på G...

Jag och en kompis var iväg och köpte en begagnad Däckmaskin i morse:)

Trajja rekommenderar Supercorsa Pro eller Michelin (liknande profil). Mina erfarenheter:

1 - SuperCorsa. Kanondäck. Var bara lite försiktig till dess att Du fått upp temperaturen.
2 - Michelin PP 2CT. Jättebra på gata och i regn, släpper ganska plötsligt när dom överhettar. För mycket banåkning skulle nog Power utan 2CT funka bättre.
3 - Dunlop Qualifier (ej RR...). Vettiga däck i torrt men inte i vått. Godmodigt uppträdande när det släpper.

Denna säsong kör jag:
- Ett Qualifier RR bak för att göra slut på framdäcket
- Ett set med SuperCorsa SC2 åker på för en period med mycket banåka.
- Michelins nya Power One ska testas när Supercorsat bak börjar tröttna...

Metzler M3 har jag inte testat själv.

Så Pirelli eller Michelin Power One vore min rekommendation.

Försäkringar - IF:s hemsida eller Folksam (SMC eller SMC sporthojsförsäkring) är väl de alternativ jag sett.

Lycka till!
 
Last edited:

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Klockrent! Stort tack :tummenupp

Jag och en kompis var iväg och köpte en begagnad Däckmaskin i morse:)

Trajja rekommenderar Supercorsa Pro eller Michelin (liknande profil). Mina erfarenheter:

1 - SuperCorsa. Kanondäck. Var bara lite försiktig till dess att Du fått upp temperaturen.
2 - Michelin PP 2CT. Jättebra på gata och i regn, släpper ganska plötsligt när dom överhettar. För mycket banåkning skulle nog Power utan 2CT funka bättre.
3 - Dunlop Qualifier (ej RR...). Vettiga däck i torrt men inte i vått. Godmodigt uppträdande när det släpper.

Denna säsong kör jag:
- Ett Qualifier RR bak för att göra slut på framdäcket
- Ett set med SuperCorsa SC2 åker på för en period med mycket banåka.
- Michelins nya Power One ska testas när Supercorsat bak börjar tröttna...

Metzler M3 har jag inte testat själv.

Så Pirelli eller Michelin Power One vore min rekommendation.

Försäkringar - IF:s hemsida eller Folksam (SMC eller SMC sporthojsförsäkring) är väl de alternativ jag sett.

Lycka till!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Klockrent! Stort tack :tummenupp

Ingen fara:) Förresten - Nya Pirelli Diablo Rosso fick jättebra kritik i senaste Bike (det vann testet), och en australiensare på 675.net som åker mycket och bra canyon var helnöjd med det på sin 675. Kanske ett bättre alternativ än SuperCorsa i våra temperaturer och om Du kör mycket landsväg (långsammare upphettning, lägre temperaturer)?

Sedan ställer Du in hänget (30-32 fram, 25 -30 bak), minskar returdämpningen bak något (om Du åker på gropiga vägar/banor) samt sänker fjäderbenen i styrkronan 2-3 mm. Då har Du en fin grundsetup för sommaren:tummenupp
 
Last edited:

berkasson

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Daytona 675
Tjena grabbar! Så här inför kommande säsong så tänkte håller jag på att sätta på krachkåpor och lite annat smått och gott. Tänkte dock installera lysen i mina krachkåpor och undrar om de är nån gjort detta och isåfall skulle de jag vara tacksam om man kunde få några tips. Jag tänkte installera projektor lampor från alienmoto
http://www.alienmoto.se/index1.html?lang=sv&target=search.html&lmd=0.8072638502049834.
 

berkasson

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Daytona 675

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Sedan ställer Du in hänget (30-32 fram, 25 -30 bak), minskar returdämpningen bak något (om Du åker på gropiga vägar/banor) samt sänker framgaffeln i styrkronorna 2-3 mm. Då har Du en fin grundsetup för sommaren:tummenupp

Varför sänker man hojen fram? Har hört det från flera ...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nope - Du sänker gaffelbenen i styrkronan och höjer därmed hojens framända något. Instruktionsboken säger att Du ska se ungefär 3 mm guld ovanför styrkronan. Jag trivdes bäst med 0-1 mm.

Allt handlar om geometri och massförflyttning. Sänker Du gaffelbenen höjer Du hojens front och ökar försprånget något vilket ger en stabilare men lite mindre lättsvängd hoj. Detta kompenseras i någon mån av att tyngdpunkten höjs något vilket hjälper till att lägga ned.

Våra hojar är i grunden väldigt snabba att lägga ned och med en otroligt hög markfrigång vid nedlägg. Jag upplevde däremot att den inte var stabil i nedlägget (lättstörd) och faktum är att rätt många har fått framhjulssläpp, vilket dels kan vara körteknik, däck men också att viktfördelningen när man går från broms till nedlägg i lite för hög grad hamnar på framdäcket. Dessutom gick min hoj brett i utgångarna när jag gick på gas.

Nåväl - en kille som tävlar (tävlade?) i Syd-Afrika och jobbar med mc-fjädring började skriva om sina experiment med 675:an och jag provade några av hans ideer. I korthet:

- Höj fronten 2 - 3 mm genom att sänka gaffelbenen i styrkronan. Testat och gillat.

- I grunden har -06 till -08 en 12-13 kg fjäder bak. 10-11 kg är ett bättre val för normalstora förare. Men detta kostar ju pengar att åtgärda, testa att öka förspänningen i stället så att hänget blir bra.

- Ställ in hänget. Testat och gillat. Sätt kattstrypare på framdämparna för att kolla hur mycket av fjädringsvägen Du använder. Kom ihåg att våra dämpare bottnar 17 mm upp på innertuben - och det vill vi inte. Justera med kompressionsskruven. Testat och gillat.

- Rebound (retur bak). Vissa talar om bara 2-3 klick ut från innersta läget. Då ville min dämpare "packa ihop" sig, d.v.s. den hann inte räta ut sig innan den komprimerades av nästa gupp och hojen blev understyrd ut ur kurvan. Leta upp en kurva som är lite skumpig och som öppnar sig bra (ökande radie). Skruva ut rebounden 12-14 klick från innersta läget. Den ska sparka upp snabbt i det läget - lite som en pogo-stick. Minska sedan rebounden med 2 klick åt gången till dess att hojen känns i balans. Stanna där. Jag vill minnas att jag hade 7-9 klick ut på standarddämparen. Testat och gillat.

- Minska hjulbasen maximalt. Ta bort någon eller några länkar från kedjan så att hjulet kommer så långt fram i svingen som det bara är möjligt. Detta gjorde jag sent i höst och provkörningen kändes bra - svänghastigheten kan ha ökat ganska rejält. Jag vill dock prova i varmare temperatur på bana innan jag uttalar mig om skillnaden. Lovande.

Är Du intresserad tror jag jag angav mina inställningar någonstans i början av mc-bloggen (innan jag satte på WP-dämparen). Jag väger väl 85 kg utan ställ. EDIT - i bloggen hittar Du även en länk till Öhlins guide för inställningar (häng = SAG = Ride height, se VR-8:s förklaring senare i tråden) - EndOfEdit

Lycka till med testerna - jag tycker absolut Du ska ställa hänget och i alla fall
prova knepet med fjäderbenen. Det går snabbt att justera och justera tillbaks bara Du har någon som sliter upp hojen över stödet medan Du justerar.

Att inte justera fjädringen så den passar Dig är bara dumt - det är ju därför möjligheterna finns där. Skriv bara upp vad Du gör och ändra bara en sak åt gången.

Mina personliga 20 öre - Lycka till!

Varför sänker man hojen fram? Har hört det från flera ...
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Roffe, Du borde sadla om till pedagog, det du skrev ovan är så tydligt så en syförening skulle kunna ställa in en 675a:tummenupp

Dags för Wiki om 675.an och du bör skriva den.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Frågan om Piteå gäller Dig också - men när vädret blivit liiite varmare. Vill klämma på -09:an men Du är också välkommen:hihi

Men visst borde väl någon av oss tota ihop något om 675 på svenska?

...Dags för Wiki om 675.an och du bör skriva den.

Dålig kondition, gammal kropp och fegt sinnelag måste ju kompenseras... - med inställningar! (kompressor räknas ju i stället som potenshöjare - eller hur:D ). När kommer Du till Piteå? Får logga in mig på MSN snart... :tummenupp

Shit Roffe.........får ju hyra in dig till bantesterna med min kompressormatade Ducce......:D ...så mycket kunskap. Nice!

/J
 
Last edited:

berkasson

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Daytona 675
Angående körteknik så kan de vara lite skoj att läsa Keith.Code-A.Twist.Of.The.Wrist.Volume.II. Jag tycker att man känner igen sig en hel dig när man läser boken.. Men å andra sidan så är ju inte jag precis proffs på att styra hojen runt banan. PM:a om intresse..
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Frågan om Piteå gäller Dig också - men när vädret blivit liiite varmare. Vill klämma på -09:an men Du är också välkommen:hihi

Men visst borde väl någon av oss tota ihop något om 675 på svenska?

Den röda kommer upp och hälsar på till sommaren, jag lovar, jag hänger med som objuden:hihi.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top