Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Missa inte tillfället en del grejer är inte lätta att få tag i begagnade. :tummenupp...

Schyssta prylar, vet Du om det sitter en 10 eller 11 N/mm fjäder på bakdämparen? Synd att fälgarna hamnar lite utanför min budget...:glömdet

Lycka till med försäljningen:tummenupp
 

PeterM

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675
Hej.

Kommer inte ihåg nu vilken det är får kolla nästa gång i garaget.

Det är klart du ska ha guldiga extra fälgar, det underlättar ju nåt fruktansvärt när det börjar regna som det alltid gör i Sverige.

Ha det bra.
/Peter


Schyssta prylar, vet Du om det sitter en 10 eller 11 N/mm fjäder på bakdämparen? Synd att fälgarna hamnar lite utanför min budget...:glömdet

Lycka till med försäljningen:tummenupp
 

ben0

Unknown
Gick med
7 Oct 2008
Ort
M
Hoj
2008 Triumph Daytona 675
Jag klistrade på fälgtape igår då jag tyckte de grafitfärgade fälgarna var lite tråkiga. Jag har sett Daytonas med flera olika färger (vit, röd, blå m.m) så jag fixade tape i samma ljusgrå/silver färg som dekalerna. Vad tycks? Ursäkta de kassa mobilbilderna.

Före:

dvghvs.jpg


Efter:

voaq01.jpg


15ulqb.jpg


11ad7v8.jpg
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Tänkte höra med er hur pass stor skillnad det är i ljud mellan original slipon och triumphs egna öppna slipon.

Jag har idag den tysta burken (med tre utblås) och den ska bort:)
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Jag har varit kategoriskt emot fälgstripes ... Men jag tycker det vart riktigt bra!

Det är mycket skönare ljud i det "icke orginal" slip-on som Traja säljer.

Hur får man bort Stomp grips utan att förstöra dem? Förslag på klister för att återmontera dem?
 

dayt675

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
2008,Triumph,Daytona675
Nu har min MIL-lampa (Malfunction Indicator Lamp)börjat lysa på min D675 -08. Alltså den gula på varvräknarn med motorsymbolen -styrsystemet. Omstart inga problem, men lampan lyser stadigt. Har ingen Tuneboy så jag får åka från Uddevalla till Johans på måndag och läsa av koderna. Temp, olja prestanda m.m helt ok. Har precis gjort 1000 - mila service. Nu har ju jag den STORA manualen och där står att om det är ett skitfel som lagar sig självt (ja, det står inte precis så...) så slutar lampan lysa när ett antal felfria värmecykler passerat. Så nu undrar man ju om man ska ut och gasa några ggr tills lampan släcks? Eller handlar det om 50-60 cykler? Nån som vet? Om jag hade haft Tune-Boy (rätt sugen på köp) hade jag kunnat läsa av detta då?
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Jag klistrade på fälgtape igår då jag tyckte de grafitfärgade fälgarna var lite tråkiga. Jag har sett Daytonas med flera olika färger (vit, röd, blå m.m) så jag fixade tape i samma ljusgrå/silver färg som dekalerna. Vad tycks? Ursäkta de kassa mobilbilderna.


Jag tyckte att det blev bra! :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Värm ordentligt med värmepistol och dra försiktigt bort dom i flack vinkel.

Scotch 90 (alt 76) enligt denna länk. Kan köpas på Ahlsells, om jag inte missminner mig fullständigt.

...Hur får man bort Stomp grips utan att förstöra dem? Förslag på klister för att återmontera dem?

Vanligaste orsakerna är enligt min erfarenhet att:
- Avgasventilen (EXBV) kärvar eller är utanför justeringsintervallen. Det brukar Du kunna höra genom att motorn till höger om bakdäcket går extra länge och slår mellan ytterlägena när Du vridit på nyckeln.

- En inte helt ovanlig orsak är också att tempgivaren i luftburken givit upp.

Går hojen som den ska kan Du gott köra hojen ordentligt varm några gånger (låt den svalna ordentligt mella körningarna). Efter tre cykler släcks lampan för de vanligaste småfelen (under förutsättning att felkällan inte finns kvar).

Yepp, med Tuneboy läser du av samtliga givarvärden, felkoder och kan göra några självtester.

...Omstart inga problem, men lampan lyser stadigt...

...Så nu undrar man ju om man ska ut och gasa några ggr tills lampan släcks? Eller handlar det om 50-60 cykler? Nån som vet? Om jag hade haft Tune-Boy (rätt sugen på köp) hade jag kunnat läsa av detta då?
 
Last edited:

dayt675

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
2008,Triumph,Daytona675
Tack för tips Roffe (både om Stompgripsen och lampan) Ska testa..-TuneBoy verkar vara ett måste...
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Tänkte höra med er hur pass stor skillnad det är i ljud mellan original slipon och triumphs egna öppna slipon.

Jag har idag den tysta burken (med tre utblås) och den ska bort:)

Den största skillnaden mellan TOR och Arrow som jag misstänker du menar är ljudvolymen och framförallt vikten på burken, Arrow-pipan är mycket lätt.

Hade Tor på min förra och var nöjd, Arrow i en tunnel är bättre en sex, tror inte jag behöver säga mer.:D
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Den största skillnaden mellan TOR och Arrow som jag misstänker du menar är ljudvolymen och framförallt vikten på burken, Arrow-pipan är mycket lätt.

Hade Tor på min förra och var nöjd, Arrow i en tunnel är bättre en sex, tror inte jag behöver säga mer.:D


Jag kör 2bröders och kan också hålla med, irrationellt varvande i tunnlar är potenshöjande :hihi
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Kört de 20 första milen nu. Den vibrerar ganska kraftigt runt 8000 varv på höga växlar, är det fler som har det fenomenet?

Har köpt en -09a och håller på att köra in den på allmän väg ( Har kört 45 mil nu). Skall bli en banhoj sedan. Tycker dock att vibrationerna är så starka att händer och fötter domnar. Stickningar när man kör. Någon som har uppblevt liknande? Blir det bätttre med mera mil på mätare?
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Det låter inte bra! Visst vibrerar den lite men inte så det stör! Jag har kört 40mil i sträck utan problem av det slaget.. Kan inte minnas att den vibrerade mer under inkörning heller..

mvh/ Henrik

Har köpt en -09a och håller på att köra in den på allmän väg ( Har kört 45 mil nu). Skall bli en banhoj sedan. Tycker dock att vibrationerna är så starka att händer och fötter domnar. Stickningar när man kör. Någon som har uppblevt liknande? Blir det bätttre med mera mil på mätare?
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Har köpt en -09a och håller på att köra in den på allmän väg ( Har kört 45 mil nu). Skall bli en banhoj sedan. Tycker dock att vibrationerna är så starka att händer och fötter domnar. Stickningar när man kör. Någon som har uppblevt liknande? Blir det bätttre med mera mil på mätare?

Nix, känner inte igen det du beskriver...låter konstigt att det vibrerar så mycket.
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Det låter inte bra! Visst vibrerar den lite men inte så det stör! Jag har kört 40mil i sträck utan problem av det slaget.. Kan inte minnas att den vibrerade mer under inkörning heller..

mvh/ Henrik

Skall ta och ringa Triumph-handlaren i morgon. Känns lite skumt. Har dock läst om vibrationer på http://www.triumph675.net och det finns lite att läsa om detta.

Nix, känner inte igen det du beskriver...låter konstigt att det vibrerar så mycket.

Kanske jag är van vi Duccen som inte vibrera då det är en 90 graders twin.

Har för mig att den Daytona som jag provkörde i höstas inte hade dessa vibrationer, men jag är inte säker.
 
Last edited:

dayt675

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
2008,Triumph,Daytona675
Tack roffe_s för tipset om MIL-lampan (motorstyrningvarning). Jag slapp åka till Johans för lampan släcktes efter ett par körningar. Den tändes efter det att jag hamnade i ett längre spolarvätskeregn efter en buss. Kanske en sensor blev knäpp då? Sedan undrar man ju: som gammal busschaufför har jag svårt att tro det - men kan folk vara så jävliga att att man sysslar med krigföring på det viset? Bara för att jag kör om den varje morgon på en landsväg där det är lätt att köra ngn enstaka km för fort tänker man då att "den jäveln ska inte ha roligt 6.30 på morronen".. - ja, det är kanske jag som nojjar...
Sedan slocknade lampan när jag gjorde en wheelie - så det är kanske så man helst ska köra??
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top