Ptja, det beror ju lite grand om Du tycker den går dåligt nu?
Jag ska undvika att teoretisera och försöka hålla det kort. Mina erfarenheter gäller ju en Daytona med TBR-pipa, men mellan slipon-varianterna skiljer inte särskilt mycket.
- Originalmappen är mager framför allt i mellanregistret 4 - 7k, mycket beroende på att det är i detta register som utsläpp och soppaförbrukning mäts. Kan märkas i en liten effektsvacka samt ryckighet i av/på-reaktionen
- TOR-mappen är faktiskt riktigt bra när det gäller toppeffekt. Den är fortfarande lite ryckig på delbelastning och i mellanregistret. Den har dessutom en bättre tändmapp som är en del i den bättre prestandan.
- En ommappning av insprutningen (PCIII) ger 1-2 hk i större delen av effektregistret och bättre körbarhet, MEN det kräver en körning i dyno eller en mapp som utvecklats på dyno på en liknande hoj MED TOR-mappen i ECU.
Ytterligare 1-2 hk kan Du få fram om Du ytterligare vässar tändmappen, men det kan Du inte göra om Du inte har Tuneboy.
Körbarheten är den största vinsten tycker jag. Hojen går mycket jämnare vid kurvtagning med en bra mapp.
Sammantaget: Blir kanske lite mycket pengar att köpa PCIII, installera och bänka? Vi talar väl 5-6kkr?. Hank har ju en PCIII som snart är till salu med en mapp utvecklad på dyno som kan vara ett alternativ?
Mina 10 öre - Lycka Till
En fråga grabbar. Jag har TOR-blåset och TOR-mappen. Kommer hojen gå bättre om jag investerar i och monterar en PC3?