Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
OK, fick svar att det var okey att lägga ut detta. Jag vill bara göra klart att jag inte har något att göra med killen i övrigt utan endast köpt fälgarna plus bromsskivorna.

Hans username är darkmindzz på 675.net och ser Ni något av intresse på bilderna kan Ni maila honom via denna adress: wtennelle(at)mail.com (ersätt (at) med @)

Priserna är prutbara, var beredda på att meddela vad Ni kan tänkas betala. Fraktpriser verkar vettigast beräknas på www.usps.com .
 

Bifogat

  • IMG_3462_2.jpg
    IMG_3462_2.jpg
    197.4 KB · Visningar: 92
  • IMG_3464_2.jpg
    IMG_3464_2.jpg
    203.8 KB · Visningar: 77
  • IMG_3466_2.jpg
    IMG_3466_2.jpg
    182.1 KB · Visningar: 77
Last edited:

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Ok.tack för alla svar.:tummenupp det blir nog som du sa ett flertal stopp längs vägen och att ta det lugnt ner...eller iallfall så inget dumt händer.Har kört bil genom Europa och på Autobahn i närmare 12 år men aldrig mc....kollade igenom statistiken lite vad gäller olyckor och det var ju inte särskilt upplyftande...så jag som inte är så erfaren vad gäller långturer på mc.n kommer ta många pauser och sen köra relativt lugnt göra lite avstickare i lugnare tempo och köra via lite småbyar antagligen.Men lät som en kanonresa ner genom Mosel.Som du sa..att packa rätt och ej köra med tankväska var med min tanke..hade tankväska på från Höllviken i Skåne och upp till Göteborg och blev trött på att köra med den redan på den i jämförelse korta sträckan..
tack för alla svar:yoparty:tummenupp

Jag var nere i moseldalen förrförra sommaren, funkade fint men boka kotknäckare när du kommer hem så förkortar du lidandet :tummenupp

Vi stannade ofta och sträckte på oss och körde rätt friskt med snabba uppvärmningsgympa pass emellanåt, annars funkar iallafall min längd (170) bra att krypa ihop bakom det förhöjda kåpglaset. Man hittar likssom touring sittställningen nånnstanns efter danmark :D Ett tips är ju att så fort som möjligt hitta ställningen så man pallar längre sträckor utan att belasta handleder, jag kröp ihop så att mina armbågar vilade mot knäna... ungefär, sen är det bara att lägga sej över tanken och vrida ur den på autobahn. Rekomenderar verkligen inte att köra med tankväska, du vill komma ner bakom kåpglaset så du inte blir hörselskadad och även av anledningen hjälmfladder som efter en dag i sadeln gör dej rätt mör i nacken.

jag körde med två mjuka sidoväskor och ett nät över kutsen, eh. mellan väskorna likssom där jag hade regnkläder och vatten. Säj till om du vill se nånn packningsbild om du behöver inspiration :)

EDIT: min fru boxas och jag lånade hennes sånna där band man lindar händerna med, lindade upp över handlederna. Det blev inte alls speciellt stelt och jag är övertygad om att det hjälpte till att likssom göra handlederna stadigare så dom höll längre. på hemvägen hade jag glömt av hur hon visade att man skulle linda och då lindade jag lite på måfå, det blev sådär. Man ska linda rätt så blodet inte stannar :huvet
 

Dan17

PMC
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675
Jag köpte den http://www.mc-online.se/shop/default.aspx?tillsida=prod&productid=382907&lng=SWE. Körde Kinnekulle,Råsen,men i Mittsv, fick jag sätta på den(lite stor yttre diameter)=slipa bort + Ett hål för fästskruven månste borras.

Nån som vet om det finns DB-killer till TOR röret.
Så jobbigt att byta rör när man vill köra bana.



Polidom....:tummenupp

Kunde inte hålla mig så att när dottern somnat smet jag ut och monterade de nya kåporna. Passade hur bra som helst:tummenupp

Nu ska det bara slipas ur för lysen fram och sen lackas i något snyggt.
 
Last edited:

Dan17

PMC
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675
Roffe_s... Ta sig lungt... sluta poputs godisar här,plånboken är inte så tjock (iaf)min. man vill köpa allt.......:huvet
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Priserna är prutbara, var beredda på att meddela vad Ni kan tänkas betala. Fraktpriser verkar vettigast beräknas på www.usps.com .

Skall allt säljas eller? :)
Jag behöver ju bara lite smådelar, typ generator-/kopplingskåporna, framskärm. Säljer han det mån tro eller vill han helst sälja motorn i ett?
Köpte du både fram och bakfälg eller? :) Jag är på jakt efter framfälg nämligen.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Sweet! Satte på mina likadana kåpor för några veckor sedan. Kan du svänga fullt styrutslag åt höger med dina? Min frambromsjusterarskruv tar i kåpan vid fullt styrutslag med frontkåpan monterad. Blir till att ta fram slipen:yoparty



Menade åt vänster, skyller på vinet...... Det är ju ändå lördagkväll

Det går men det ligger kanske lite väl nära, man kanske får slipa bort lite på kanten för större marginal.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Efter lite mätande, skissande och kliandes i håret kom jag fram till att det inte är helt enkelt att få det snyggt med originallyse och krashkåporna.

Förslag på inköpsställe och andra lysen? har planer på att köra en hel del gokartbana i sommar och då måste jag ut och åka på vanliga vägen så nått måste dit. Tar nog en tur till touringbutiken på måndag för att kika lite på vad som finns där.

Jupp.
Fick svartflagg på Gälleråsen i somras:huvet

Jag har klarat mig bra där, ingen som tittade surt på mig i vart fall.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Om jag sammanfattar mina erfarenheter så är ljud något inihelsickes svårt att förstå sig på och mäta. Det varierar med lufttryck, temperatur, fukt, vindförhållanden, mätinstrument, mätmetod, omgivande buller m.m.

Ett enkelt sätt om Ni plockas av är helt enkelt att växla några tusen varv tidigare. Eller så har Ni med en standarddämpare av den typ Ni redan diskuterat i tråden som enkelt borras fast och fästs med en plåtskruv genom den befintliga öppningen. Krymp inte öppningen till mindre än ca 30 mm, då förvärras bara ljudet enligt min erfarenhet.

Mina 10 öre
Jupp.
Fick svartflagg på Gälleråsen i somras:huvet

Jag ska lägga av, lovar... Bergis...:)
Roffe_s... Ta sig lungt... sluta poputs godisar här,plånboken är inte så tjock (iaf)min. man vill köpa allt.......:huvet

Han tänker tydligen demontera hela hojen och sälja. Jag köpte både fram och bakfälg inkusive bromsskivor, tyvärr.

Däremot vet jag av en omgång fälgar på en skrot här i Sverige, framfälg 3 kkr och bromsskivor 1 kkr, om det är intressant.

Jag skulle tro att i a f högersidans motorkåpor är lite repade, den ser ut att ha landat tungt där... Men skicka ett mail och fråga om pris och bild på de delar Du är intresserad av.
Skall allt säljas eller? :)
Jag behöver ju bara lite smådelar, typ generator-/kopplingskåporna, framskärm. Säljer han det mån tro eller vill han helst sälja motorn i ett?
Köpte du både fram och bakfälg eller? :) Jag är på jakt efter framfälg nämligen.
 
Last edited:

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Jupp.
Fick svartflagg på Gälleråsen i somras:huvet

Jag tänkte åka BKK på Knutstorp till våren med mitt TOR. Där mäter de med DB mätare på en meters avstånd före man får köra in på banområdet. Tänkte att det kunde vara intressant att få reda på var TOR dämparen ligger. Ligger man på fel sida om strecket är det ju bara att sätta i DB killern :banana
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra tänkt:tummenupp

Mätmetoderna varierar ju beroende på gällande miljötillstånd för banägaren och jag har aldrig kört på Knutan. Men statisk mätning har jag aldrig stött på på någon bana utan de allra flesta mäter dynamiskt vid förbifart.

Mätgränserna vid racing verkar visa att nivån vid förbifart normalt är tuffare att klara än den statiska. Vid förbifart är gränsen 95dB på de flesta banor, vid statisk ljudmätning vid en viss kolvhastighet (=varvtal) bakom och vid sidan av röret är gränsen 100dB (Tack Maverick:tummenupp)

Min TBR/rensat grenrör utan kat och EXUP med pip mäts till 93-97dB vid förbifart. Utan pip är toppnoteringen 102dB:näsblod. En TOR utan insats tror jag ligger runt 96-97dB vad jag sett. En standardinsats reducerar normalt ljudet med 2-3dB.

Jag tänkte åka BKK på Knutstorp till våren med mitt TOR. Där mäter de med DB mätare på en meters avstånd före man får köra in på banområdet. Tänkte att det kunde vara intressant att få reda på var TOR dämparen ligger. Ligger man på fel sida om strecket är det ju bara att sätta i DB killern :banana
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Min TBR/rensat grenrör utan kat och EXUP med pip mäts till 93-97dB vid förbifart. Utan pip är toppnoteringen 102dB:näsblod. En TOR utan insats tror jag ligger runt 96-97dB vad jag sett. En insats reducerar normalt ljudet med 2-3dB.

Jag kör ju TBR också, låter som ett as :yoparty hur mycket skiljer ompackning rent teoretiskt från en burk som gått 1000 mil? nånn gissning?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag tänkte åka BKK på Knutstorp till våren med mitt TOR. Där mäter de med DB mätare på en meters avstånd före man får köra in på banområdet. Tänkte att det kunde vara intressant att få reda på var TOR dämparen ligger. Ligger man på fel sida om strecket är det ju bara att sätta i DB killern :banana
Njaaaa. SMC i Skåne och BKK kommer förmodligen att mäta precis som vi gör i Sydskanes Emse, enligt FIM metoden. Detta innebär:

2.14 SOUND CONTROL
Noise limits in force Noise will be controlled to: Max. 100 dB/A measured at a mean piston speed of 11 m/sec.

2.14.1 With the microphone placed at 50 cm from the exhaust pipe at an angle of 45° measured from the centre-line of the exhaust end and at the height of the exhaust pipe, but at least 20 cm above the ground. If this is not possible, the measurement can be taken at 45° upwards.

2.14.2 During a noise test, machines not equipped with a gear box neutral must be placed on a stand.

2.14.4 The rider shall keep his engine running out of gear and shall increase the engine speed until it reaches the specified Revolutions Per Minute (RPM). Measurements must be taken when the specified RPM is reached.

2.14.5 The RPM depends upon the mean piston speed corresponding to
the stroke of the engine.

2.15.5 In other than moderate wind, machines should face forward in the
wind direction. (Mechanical noise will blow forward, away from microphone).

2.15.6 'Slow' meter response must be used.

2.15.7 'A' weighted setting on sound level meter.

2.15.8 Always round down meter reading, that is: 100.9 dB/A = 100 dB/A.

2.15.9 Correction
Type 1 meter: deduct 1 dB/A
Type 2 meter: deduct 2 dB/A

2.15.10 Ambient temperature
Below 10° Celsius: deduct 1 dB/A
Below 0° Celsius: deduct 2 dB/A

2.14.6 Noise control
Due to the similarity of the piston stroke in different engine configurations within
the capacity classes, the noise test will be conducted at a fixed RPM. For reference only, the mean piston speed at which the noise test is conducted, is calculated at 13 m/sec (2-stroke engines) and 11 m/sec (4-stroke engines).

För oss som kör Daytona med slaglängd 52,3 mm skall det mätas på 6310 rpm vilket ger kolvhastighet 11,0004 m/s :fakta

Tyvärr är det dock så att detta är en statisk mätning. Om den dynamiska mätningen vid bankanten ger utslag över 95 dB så kommer ni ändå att plockas av banan och Daytonan har en rälig förmåga att väsnas. Vet folk som haft problem även med orginalburk monterad. :brinnerup
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Bra tänkt:tummenupp

Mätmetoderna varierar ju beroende på gällande miljötillstånd för banägaren och jag har aldrig kört på Knutan. Men statisk mätning har jag aldrig stött på på någon bana utan de allra flesta mäter dynamiskt vid förbifart.
Det är dags... se preliminärt schema för SSEmses körningar 2010. Det finns några goa dubbeldagar och även en trippelhelg att kika på om man kommer från långtbortistan.

Mätgränserna vid racing verkar visa att nivån vid förbifart normalt är tuffare att klara än den statiska. Vid förbifart är gränsen 95dB på de flesta banor, vid statisk ljudmätning vid en viss kolvhastighet (=varvtal) bakom och vid sidan av röret tror jag gränsen har varit strax över 102dB (?).

Min TBR/rensat grenrör utan kat och EXUP med pip mäts till 93-97dB vid förbifart. Utan pip är toppnoteringen 102dB:näsblod. En TOR utan insats tror jag ligger runt 96-97dB vad jag sett. En standardinsats reducerar normalt ljudet med 2-3dB.
Som vanligt uttömmande svar, gränsen är som sagt 100 db/A :tummenupp
 

Bifogat

  • Prel kalender-Sydskanes-Emse-2010.jpg
    Prel kalender-Sydskanes-Emse-2010.jpg
    204.7 KB · Visningar: 61

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph D675, KTM 250 EXC, Wilier Izoard
Det är dags... se preliminärt schema för SSEmses körningar 2010. Det finns några goa dubbeldagar och även en trippelhelg att kika på om man kommer från långtbortistan.


Som vanligt uttömmande svar, gränsen är som sagt 100 db/A :tummenupp

Är alla välkomna att boka in sig på bankörning med SSEmse eller krävs medlemskap med mera coh i så fall, hur grejar jag det. Tjejen är från skåne bara 2 mil från knutan så jag kör gärna där så mycket det går i sommar:Bugar
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Är alla välkomna att boka in sig på bankörning med SSEmse eller krävs medlemskap med mera coh i så fall, hur grejar jag det. Tjejen är från skåne bara 2 mil från knutan så jag kör gärna där så mycket det går i sommar:Bugar
Allt du vill veta om Sydskanes Emse finns på vår hemsida www.sydskanesemse.nu det finns även en tråd med vanliga frågor i vår forumdel http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204292

Tar dina frågor här ändå:

För att bli medlem i föreningen så måste du först registrera dig på hemsidan. Därefter kan man ansöka om medlemsskap (ställa sig i kö) samt boka sig till körningar.

Medlemmar har förtur till bokningen av körningar men även du som inte är medlem har möjlighet att köra med oss i mån av plats. Dessa platser släpps några veckor innan körningen. Det brukar inte vara svårt att få plats.

Mellan den 1:e – 31:e januari ska medlemmar betala sitt medlemskap i Sydskanes Emse för 2010. De som inte betalat senast den 31 januari anses ha gått ur föreningen. Därefter kommer de som står i kölistan att erbjudas medlemskap. Hur många platser som erbjuds vet vi efter den 31:e.

Sydskanes Emse är en populär förening och för att våra medlemmar ska få ut maximalt av sitt medlemskap och de aktiviteter vi arrangerar så har styrelsen satt en gräns om max 350 st medlemmar.

Om styrelsen anser att vi kan ta in fler medlemmar än vad det finns uppsatta intressenter på kölistan, kommer i så fall dessa resterande platser bli bokningsbara på vanligt sätt på hemsidan.
Dessa platser kommer i så fall att läggas ut vid tre separata tillfällen så alla ska ha en chans att boka sig.

Det är ett rätt stort gäng hos oss som kör Daytona och vi kan ju aldrig bli för många! :tummenupp

Läs mer om grupper och regler på hemsidan.
 

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph D675, KTM 250 EXC, Wilier Izoard
Allt du vill veta om Sydskanes Emse finns på vår hemsida www.sydskanesemse.nu det finns även en tråd med vanliga frågor i vår forumdel http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204292

Tar dina frågor här ändå:

För att bli medlem i föreningen så måste du först registrera dig på hemsidan. Därefter kan man ansöka om medlemsskap (ställa sig i kö) samt boka sig till körningar.

Medlemmar har förtur till bokningen av körningar men även du som inte är medlem har möjlighet att köra med oss i mån av plats. Dessa platser släpps några veckor innan körningen. Det brukar inte vara svårt att få plats.

Mellan den 1:e – 31:e januari ska medlemmar betala sitt medlemskap i Sydskanes Emse för 2010. De som inte betalat senast den 31 januari anses ha gått ur föreningen. Därefter kommer de som står i kölistan att erbjudas medlemskap. Hur många platser som erbjuds vet vi efter den 31:e.

Sydskanes Emse är en populär förening och för att våra medlemmar ska få ut maximalt av sitt medlemskap och de aktiviteter vi arrangerar så har styrelsen satt en gräns om max 350 st medlemmar.

Om styrelsen anser att vi kan ta in fler medlemmar än vad det finns uppsatta intressenter på kölistan, kommer i så fall dessa resterande platser bli bokningsbara på vanligt sätt på hemsidan.
Dessa platser kommer i så fall att läggas ut vid tre separata tillfällen så alla ska ha en chans att boka sig.

Det är ett rätt stort gäng hos oss som kör Daytona och vi kan ju aldrig bli för många! :tummenupp

Läs mer om grupper och regler på hemsidan.

Tackar för bra / utfördligt svar. ÄR nu registrerad och klar!!
Avvaktar lite med medlemsskap, bra att man kan köra ändå i mån av plats. Håller nu hemsidan under uppsikt så jag inte missar anmäla mig. Hojta gärna när det finns datum och det går att boka:krama
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Han tänker tydligen demontera hela hojen och sälja. Jag köpte både fram och bakfälg inkusive bromsskivor, tyvärr.

Däremot vet jag av en omgång fälgar på en skrot här i Sverige, framfälg 3 kkr och bromsskivor 1 kkr, om det är intressant.

Jag skulle tro att i a f högersidans motorkåpor är lite repade, den ser ut att ha landat tungt där... Men skicka ett mail och fråga om pris och bild på de delar Du är intresserad av.

Okej, tackar för infon! :)
Bra att vänstern isf förhoppningsvis är oskadd för det är den som är skrapad på min.

Glömde fråga i mailet jag skicka till dig, du vet ingen som säljer bakre bromskiva? Har fälg men ingen skiva, än. Eller om någon annan i tråden vet? :)

Jupp.
Fick svartflagg på Gälleråsen i somras:huvet

Åhfan :skrämd
Jag har kört där ett par bandagar plus hela Bikeweek förra året, inte det minsta problemet. Undra om det betyder att jag kanske fegkör mer än dig då.. :va:D
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
E-bay? 50 £ + frakt för en spriller ny. Tyvärr vet jag inte av ngn begagnad, men skroten hade ju även ett komplett bakhjul så fråga dom:)

...du vet ingen som säljer bakre bromskiva? Har fälg men ingen skiva, än...
 
Last edited:

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Okej, tackar för infon! :)
Bra att vänstern isf förhoppningsvis är oskadd för det är den som är skrapad på min.

Glömde fråga i mailet jag skicka till dig, du vet ingen som säljer bakre bromskiva? Har fälg men ingen skiva, än. Eller om någon annan i tråden vet? :)



Åhfan :skrämd
Jag har kört där ett par bandagar plus hela Bikeweek förra året, inte det minsta problemet. Undra om det betyder att jag kanske fegkör mer än dig då.. :va:D

Nä det tror jag inte:)
Snarare fel person som mätte, var ju inte själv på rakan direkt åkte ju i klunga typ.
men köper man en BD-killer borde man va på den säkra sidan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top