Jag tänkte åka BKK på Knutstorp till våren med mitt TOR. Där mäter de med DB mätare på en meters avstånd före man får köra in på banområdet. Tänkte att det kunde vara intressant att få reda på var TOR dämparen ligger. Ligger man på fel sida om strecket är det ju bara att sätta i DB killern
Njaaaa. SMC i Skåne och BKK kommer förmodligen att mäta precis som vi gör i Sydskanes Emse, enligt FIM metoden. Detta innebär:
2.14 SOUND CONTROL
Noise limits in force Noise will be controlled to: Max. 100 dB/A measured at a mean piston speed of 11 m/sec.
2.14.1 With the microphone placed at
50 cm from the exhaust pipe at an angle of
45° measured from the centre-line of the exhaust end and at the height of the exhaust pipe, but at least 20 cm above the ground. If this is not possible, the measurement can be taken at 45° upwards.
2.14.2 During a noise test, machines not equipped with a gear box neutral must be placed on a stand.
2.14.4 The rider shall keep his engine running out of gear and shall increase the engine speed until it reaches the specified Revolutions Per Minute (RPM). Measurements must be taken when the specified RPM is reached.
2.14.5 The RPM depends upon the mean piston speed corresponding to
the stroke of the engine.
2.15.5 In other than moderate wind, machines should face forward in the
wind direction. (Mechanical noise will blow forward, away from microphone).
2.15.6 'Slow' meter response must be used.
2.15.7 'A' weighted setting on sound level meter.
2.15.8 Always round down meter reading, that is: 100.9 dB/A = 100 dB/A.
2.15.9 Correction
Type 1 meter: deduct 1 dB/A
Type 2 meter: deduct 2 dB/A
2.15.10 Ambient temperature
Below 10° Celsius: deduct 1 dB/A
Below 0° Celsius: deduct 2 dB/A
2.14.6 Noise control
Due to the similarity of the piston stroke in different engine configurations within
the capacity classes, the noise test will be conducted at a fixed RPM. For reference only, the mean piston speed at which the noise test is conducted, is calculated at 13 m/sec (2-stroke engines) and 11 m/sec (4-stroke engines).
För oss som kör Daytona med slaglängd 52,3 mm skall det mätas på 6310 rpm vilket ger kolvhastighet 11,0004 m/s
Tyvärr är det dock så att detta är en statisk mätning. Om den dynamiska mätningen vid bankanten ger utslag över 95 dB så kommer ni ändå att plockas av banan och Daytonan har en rälig förmåga att väsnas. Vet folk som haft problem även med orginalburk monterad.