Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som synes blev min Daytona lite lessen,tilltufsad och stukad efter äventyret i sandlådan på Kemora. Fördelen är dock att jag efter en insats på ebay lyckats handla in det mesta av de delar som krävs för en triumphatorisk återuppståndelse, ännu elakare än tidigare. Det jag egentligen saknar är en OEM styrände i vettigt skick samt en oskrapad vänster backspegel för att hojen ska vara komplett som ban- och gathoj.

Har någon av Er något av detta liggande som dammsamlare kan Ni väl PM:a ett pris?

Behöver någon en gul bantank komplett MED redig buckla, soppapump(ej monterad) och stomps samt diverse kraschkåpedelar (cuts, skärmar) är det bara att skrika till.

Ett bra tips på vem som snickrar till lite snygga tankloggor skulle också välkomnas. Det blir nämligen helt ny färgsättning på fula gula framledes.

För övrigt är jag mer än lite imponerad av det nya programmet TuneECU som jag tipsade om tidigare - bara diagnosdelen borde göra investeringen i en kabel som denna intressant:tummenupp

Fast LucaBrasis tips är ju ännu enklare - så länge som fotpinnarna hålls uppfällda:mattias:hihi
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Hur mår chauffören?

Pucken här på SH har väl dekalmaskin, och Lucabrassi har öga för design. Kanske kan vara något?

Efter en helg på Gotland Ring lägger jag min "racekarriär" på hyllan, så nu finns min cykel DEFINITIVT till salu! Blir en S3 istället!
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Lägger en liten blänkare här om någon med en 675:a typ 2006 i sthlm-området funderar på att sälja sin cykel kan du kontakta mig ;)
 

HighfidelitY

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Ort
Östersund
Hoj
Triumph STR-R *grå*
För övrigt är jag mer än lite imponerad av det nya programmet TuneECU som jag tipsade om tidigare - bara diagnosdelen borde göra investeringen i en kabel som denna intressant:tummenupp

Nu har jag beställt kabel! Nu fattas bara vindåvvs och lite Roffesupport! :Bugar
Kommer min norrlänske vän till Molanda i Juli månne?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
@Saeco - Chauffören mår bara bra, eller i a f inte sämre än tidigare. Inga :kryckor eller :ätapiller än så länge, och :nurse har (ännu) inte fått mera arbete på grund av mig.

Sorry, sticker till det stora äpplet senare i veckan varför hojen inte är ihopskruvad och jag lär jobba häcken av mig för att komma tillbaka till nuläget att ständigt bara vara ett kvartal försenad med allt vad gäller kneget:3freak

Så Kemora lär förmodligen bli ett realistiskt målsnöre för mig, om nu inte Fällfors får klar sin asfaltslinga och det blir något arrangemang i samband med det...:)

...Kommer min norrlänske vän till Molanda i Juli månne?
 
Last edited:

BearMan79

Konstant hjälmfrezzyr
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Södermalm, Sthlm
Hoj
Daytona 675 -06, "Golden Boy"
Behöver någon en gul bantank komplett MED redig buckla, soppapump(ej monterad) och stomps samt diverse kraschkåpedelar (cuts, skärmar) är det bara att skrika till.

Kan vara intresserad! PM:a detaljer(och kanske lite bilder?) ?


För övrigt är jag mer än lite imponerad av det nya programmet TuneECU som jag tipsade om tidigare - bara diagnosdelen borde göra investeringen i en kabel som denna intressant:tummenupp

Det där lät riktigt intressant när jag läste ditt tips om'et! :tummenupp
Och det funkar rakt av med TB-kabeln? (Förutsatt att man gör som du beskrev i ditt tidigare inlägg)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du har PM med länk till några mobilbilder:)

Yepp. Du ska INTE installera någon drivrutin över huvud taget, när Du lagt program- och licensfil i ett bibliotek är det bara att tuta och köra.

Tack J.Porta för backspegeln, det är himmelens bra med kompisar som har välfyllda gömmor efter lite äventyr på våra banor:tummenupp I owe You one...:)

...Och det funkar rakt av med TB-kabeln? (Förutsatt att man gör som du beskrev i ditt tidigare inlägg)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lycka till:tummenupp. Nu är det fortfarande så att TuneECU använder ett speciellt filformat- *.hex - vilket gör att Ni inte kan ladda ned tuneboy-mappar hursomhelst. Men några äldre versioner av mappar, bl a mina och Waynes, finns inlagda i deras "Tuneshop". Jag har laddat ur min senaste mapp ur ECU't så den finns nu i hex-format.

Annars kan Ni be någon vänlig själ med Tuneboy ladda ned den mapp Ni vill ha i sitt ECU och sedan läsa tillbaks den via TuneECU. Ni kan även importera PCIII-mappar på Er basmapp och på så sätt få en custommapp. Hank har en PCIII-mapp för TBR om någon skulle vara intresserad, det finns även PCIII-mappar för Arrows helsystem att ladda ned från t675.net.

Kabel beställd och programmet hemtankat, tack för tipset Roffe
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Tackar för tipset om denna programvara! :) Har tankat hem det och precis beställt kabel. Iom det är sånt tjöt och gnäll på ljudet på banorna tänkte jag slänga på orginaldämparen. Du råkar inte ha någon trevlig mapp för den? :)

Edit:
Vad är de för mappar som finns på hans sida? Massa olika med kryptiska namn :va


Lycka till:tummenupp. Nu är det fortfarande så att TuneECU använder ett speciellt filformat- *.hex - vilket gör att Ni inte kan ladda ned tuneboy-mappar hursomhelst. Men några äldre versioner av mappar, bl a mina och Waynes, finns inlagda i deras "Tuneshop". Jag har laddat ur min senaste mapp ur ECU't så den finns nu i hex-format.

Annars kan Ni be någon vänlig själ med Tuneboy ladda ned den mapp Ni vill ha i sitt ECU och sedan läsa tillbaks den via TuneECU. Ni kan även importera PCIII-mappar på Er basmapp och på så sätt få en custommapp. Hank har en PCIII-mapp för TBR om någon skulle vara intresserad, det finns även PCIII-mappar för Arrows helsystem att ladda ned från t675.net.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, har tyvärr aldrig kommit på tanken att montera tillbaka den blydaggen, skulle rekommendera Waynes mapp för originalpipan, den verkar herr Joseph Sta... nej, Porta menar jag gilla:) Har inte Du tillgång till hans garageplats? Koppla i så fall in Dig på hans ECU (med batteriladdaren inkopplad), läs in mappen, spara den på Din hårddisk och tanka ned den i Din egen hoj. Klart!

Mapparna går till olika hojar och olika generationer av ECU. Filerna som slutar på *.dat är Tuneboy-filer som Du inte kan hantera med TuneECU. Du hittar en bra sammanställning över vilka mappar som passar till vilka hojar på www.tuneboy.com.au . När man pratar om VIN-nummer så är det de sex sista siffrorna på ramnumret (instansat på höger sida av styrhuvudet).

...tänkte jag slänga på orginaldämparen. Du råkar inte ha någon trevlig mapp för den? :)

Edit:
Vad är de för mappar som finns på hans sida? Massa olika med kryptiska namn :va
 

BearMan79

Konstant hjälmfrezzyr
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Södermalm, Sthlm
Hoj
Daytona 675 -06, "Golden Boy"
Jag kör med Waynes "dyno-map" för originalpipan och jag tycker att den funkar kanon! :tummenupp

Tyvärr verkar det som att alla Waynes mappar inte längre är tillgängliga till Tune ECU, de länkarna är iaf borttagna från nedladdningssidan... Så ska man ha dessa så krävs att man har en kompis med Tuneboy, precis som Roffe beskriver nedan(i det citerade inlägget). Lycka till! :)


/B

Edit: Såg nu att Waynes mapp framtagen i bänk för originalpipan inte finns kvar på TB's hemsida. Någon som vet varför?


Nej, har tyvärr aldrig kommit på tanken att montera tillbaka den blydaggen, skulle rekommendera Waynes mapp för originalpipan, den verkar herr Joseph Sta... nej, Porta menar jag gilla:) Har inte Du tillgång till hans garageplats? Koppla i så fall in Dig på hans ECU (med batteriladdaren inkopplad), läs in mappen, spara den på Din hårddisk och tanka ned den i Din egen hoj. Klart!

Mapparna går till olika hojar och olika generationer av ECU. Filerna som slutar på *.dat är Tuneboy-filer som Du inte kan hantera med TuneECU. Du hittar en bra sammanställning över vilka mappar som passar till vilka hojar på www.tuneboy.com.au . När man pratar om VIN-nummer så är det de sex sista siffrorna på ramnumret (instansat på höger sida av styrhuvudet).
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Tackar för tipset om denna programvara! :) Har tankat hem det och precis beställt kabel. Iom det är sånt tjöt och gnäll på ljudet på banorna tänkte jag slänga på orginaldämparen. Du råkar inte ha någon trevlig mapp för den? :)

Edit:
Vad är de för mappar som finns på hans sida? Massa olika med kryptiska namn :va

Nej, har tyvärr aldrig kommit på tanken att montera tillbaka den blydaggen, skulle rekommendera Waynes mapp för originalpipan, den verkar herr Joseph Sta... nej, Porta menar jag gilla:) Har inte Du tillgång till hans garageplats? Koppla i så fall in Dig på hans ECU (med batteriladdaren inkopplad), läs in mappen, spara den på Din hårddisk och tanka ned den i Din egen hoj. Klart!




Mapparna går till olika hojar och olika generationer av ECU. Filerna som slutar på *.dat är Tuneboy-filer som Du inte kan hantera med TuneECU. Du hittar en bra sammanställning över vilka mappar som passar till vilka hojar på www.tuneboy.com.au . När man pratar om VIN-nummer så är det de sex sista siffrorna på ramnumret (instansat på höger sida av styrhuvudet).

Jovisst är det så, det är ju under den där dammhögen till höger i garaget Styret. Under den finns en 675:a :gnissla
 
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Tackar för tipset om TuneECU Roffe! Har ebayat mig en kabel och ska kika på detta med mappar till streeten, har hittat OEM mapparna.

Har ni nån bra tutorial-sida till hur man tweakar fram en bra mapp på egen hand?

Tacksamt,
Danne.. er Daytona-wannabe :)
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Nej, har tyvärr aldrig kommit på tanken att montera tillbaka den blydaggen, skulle rekommendera Waynes mapp för originalpipan, den verkar herr Joseph Sta... nej, Porta menar jag gilla:) Har inte Du tillgång till hans garageplats? Koppla i så fall in Dig på hans ECU (med batteriladdaren inkopplad), läs in mappen, spara den på Din hårddisk och tanka ned den i Din egen hoj. Klart!

Mapparna går till olika hojar och olika generationer av ECU. Filerna som slutar på *.dat är Tuneboy-filer som Du inte kan hantera med TuneECU. Du hittar en bra sammanställning över vilka mappar som passar till vilka hojar på www.tuneboy.com.au . När man pratar om VIN-nummer så är det de sex sista siffrorna på ramnumret (instansat på höger sida av styrhuvudet).

Har inte heller haft det i åtanke men fick lite inofficiellt veta att jag lät 98dB med en handhållen mätare så tänkte jag får förbereda mig för att ev byta. Skall testa någon mer bandag och se om de gnälls annars kör jag vidare med TOR-mappen. :)


Jovisst är det så, det är ju under den där dammhögen till höger i garaget Styret. Under den finns en 675:a :gnissla

Haha, skall försöka hitta den ;)
Du lär för övrigt ha världens bäst laddade batteri vid de här laget.. :tungan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Och vilken schtekig Street Du har sen:) Vad gäller mappning är det svårt att hitta en sammantagen källa någonstans, jag har ju en bredbandslambda fast monterad på hojen och fick mycket hjälp av Peppe, Olzzon, VR-8 och de andra "gurusarna" i en tråd som heter "Tuneboy + Bredbandslambda".

Utan mätning skulle jag jämföra ett antal mappar för att lista ut vad som skiljer dom åt och sedan prova mig fram. Du hittar bra mappar i URL- stickyn på triumph675.net i post#1 där Crazycam kört sin striple på bänk. Installera TuneEdit på din dator, ladda ner hans filer och jämför gentemot basmappen. Har Du två fönster öppna kan Du ju föra över värdena direkt till TuneECU, det kostar bara lite kaffe, whisky och tålamod.

De viktigaste tabellerna är soppamapparna F1-3 samt tändmappen Ign(TP) som påverkar när Du kör med lite högre trottlar. Tabellerna beskrivs rätt bra i manualen för Tuneboy

Hoppas det blir bra för Er nu, lycka till:)

Tackar för tipset om TuneECU Roffe! Har ebayat mig en kabel och ska kika på detta med mappar till streeten, har hittat OEM mapparna.

Har ni nån bra tutorial-sida till hur man tweakar fram en bra mapp på egen hand?

Tacksamt,
Danne.. er Daytona-wannabe :)
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
...uttömmande svar som alltid...

Hoppas det blir bra för Er nu, lycka till:)

:tummenupp
Gäller alltså bara o våga skruva (knappa) på det allra heligaste nu också då...har hållit mig undan motorer hittills och bara vågat mig på att pimpa hojen :mad:
Kanske får bli en dubbel whiskey INNAN man sätter igång :gnissla

Bild på schtekmoppen bifogas :tuttar
 

Bifogat

  • DSC_0171c.jpg
    DSC_0171c.jpg
    54.5 KB · Visningar: 66

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
:tummenupp
Gäller alltså bara o våga skruva (knappa) på det allra heligaste nu också då...har hållit mig undan motorer hittills och bara vågat mig på att pimpa hojen :mad:
Kanske får bli en dubbel whiskey INNAN man sätter igång :gnissla

Bild på schtekmoppen bifogas :tuttar

Nice, ser snabb ut!!!!! :banana
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Jag ska titta på en begagnad 2006:a ikväll - några tips på vanliga fel jag ska kolla efter?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top