Okey, för mååånga sidor sedan resonerade vi vilt om detta i tråden men jag ger mig inte ens på att söka reda på inläggen. Men Hank har rätt, kompressiondämpningen avgör hur snabbt fjäderbenet arbetar under kompression liksom returdämpningen hur snabbt det fjädrar ut igen. Därför, och under en lång period som t ex en inbromsning, trycks gaffeln ihop lika mycket relativt oberoende av dämpinställningarna.
Relativt. Att gå så långt som att säga att de inte påverkar varandra är egentligen fel, men ju bättre (=dyrare) komponenter Du har på hojen, desto mindre påverkar en förändring av en egenskap de övriga.
Observera Hanks påpekande att gaffeln bottnar ur när det är 17 mm kvar av det blanka benet.
Det som kan påverka verkningssättet en hel del är hur mycket luftpelare Du lämnar i fjäderbenet samt vilken viskositet oljan har. Observera att rephandboken verkar ha en helt felaktig angivelse av vilken nivå som ska användas när benet fylls, det stämmer definitivt INTE med den mängd som finns i hojen vid leverans. Så lämna mer luftpelare än vad som anges vid byte. En utmärkt how-to hittar Ni
här som rekommenderar 110 mm i st f manualens 72. Jag har 90 mm i mina då jag är något... fullvuxen...
Generellt sett har Daytona en mycket hård fjäder bak, 90-100 kg eller mer är inga problem. Fram är den perfekt om Du väger 75-85 kg med utrustning.
Till saken! Du har gjort en grundinställning säger Du? Innan Du gör det bör Du utgå från värden på komp och retur som ligger i närheten av manualens rekommendationer, dom är inte så tokiga. Vilka värden valde Du då? Ett häng på 30-40 mm fram och 25-35 mm bak fungerar oftast bra för en sporthoj, följ Spiffs utmärkta manual på
www.svmc.se så hamnar Du rätt.
När hänget är rätt ger jag mig på returen, först balanserar jag fronten för att sedan ställa bakreturen efter gaffeln. Finjusteringar görs på bana men alltid så att front- och bakrörelse harmonierar.
Kompressionen - broms till stopp ger faktiskt inte störst kompression, i a f inte för mig utan den justeras på bana eller längs någon favoritvägsträcka med hjälp av kattstrypare. Jag vill ha 5-10 mm marginal till stoppet och därför är ett målvärde på 25 mm "blankt" ben en bra start.
Kollar Du Swedies bilder finns där en bra bild över lite förslag på "symptomen - åtgärd" när det gäller fjädringsjusteringar.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp - Lycka till