Triumph Daytona 675-tråden!

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Jag skulle inte sätta någon tillit till den typen av test som Du beskriver, Spiff (som skrivit dokumentet) har rätt i det han skriver. Rekommendationerna gäller dock om Din vikt ligger vettigt inom fjäderns arbetsområde och det lägre värdet på häng för banåka är helt enkelt en konsekvens av att fjädringen belastas hårdare på bana och annars riskerar att bottna.

Vad Du då gör är att ställa förarhänget så att Du har en vettig geometri och ligger i övre delen av "the sweet spot". Sedan justerar Du arbetsområdet med kompressionsskruven så att Du nyttjar fjädringsvägen optimalt.

Om Du aldrig nyttjar fjädringsvägen eller får ett stort statiskt häng (vilket Du verkar få) tyder det på en för hård fjäder. Vill Du inte investera i en ny jobbar fjädringen förmodligen ändå bättre om Du minskar förspänningen och ökar hänget och låter den jobba mer i sitt bästa område och med längre fjädringsväg. Men behåll ca 5 mm mer häng fram än bak, det verkar funka bra på våra hojar. Jag skulle utan vidare kunna tänka mig att ca 35 mm fram och ca 30 mm bak kan vara bra riktvärden om Du är lite lättare. Du kan ju i alla fall testa? Lämna övriga inställningar orörda medan Du testar.

Lycka till:)

Hmm... ju mer man lär sig desto mer inser jag att jag borde ha ställt fjäderförspänningen lite mjukare :va

Eller så tvättar du hojen och ställer undan den för vintern så testar vi resultatet av den inställning vi gjort på banan till våren. :krama

Fjädringsinställningar måste man testa, det går inte att stå och gunga hojen i garaget.

Hojen e tvättad... jag kan bara inte låta bli att pilla på den :tungan

Bla bla bla...
Så jag vill gärna göra lite jämförelser...
vad väger du utan utrustning? hur ser dina däck ut? vilken årsmodell har du?

....

Mina däck har iaf stor kant fram i mönstret och lägre i bakkant på alla fabrikat o typer jag kört(jaja, bara 3 olika, men ändå)
Jag har petat lite på inställningarna, men verkar inte få någon större skillnad..

Snälla Bullen, min fråga är: är jag kass??:näsblod
Eller är det så att det skulle kunna göra en hel del nytta att byta bakfjädern?:va

Jag väger på kilot lika mycket som dig. Det är en 08:a. Mina däck börjar bli slitna och ska bytas nästa säsong :tungan Skämt åsido. Däcken slets jämt och fint före inställningen. Sedan inställningen är gjord har jag inte kört bana :näsblod
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Fjädringsinställningar..

Ja detta är en mycket intressant diskussion som jag läser i detalj! Är själv en riktig rookie vad gäller fjädring.

Nu har jag ju en feting dämpare bak och orginal fram.

Finns det någon som kan rekomendera något prisvärt att stoppa i fram och finns det experthjälp att få med en grund inställning för bana?

Typ effektbolaget ( håller dom på fortfarande?) har försökt få tag i dom utan svar...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tydligen är det många som tar hjälp av Tommy från Effektbolaget för att få till en schysst grundinställning.

Som Maverick säger - Ställ hänget och kör sedan ett pass på bana eller en känd favoritvägsträcka innan Ni ens försöker Er på att utvärdera inställningarna!

För att förändra egenskaperna i gaffeln gäller:
1 - Om fjädern är felaktig byts den ut till en med rätt styvhet.
2 - Laborera med oljenivå och/eller viskositet för att finjustera egenskaperna
3 - Shimsa om eller byt cartridge till t ex Öhlins, Matris eller Traxxion (deras AK20-kit brukar säljas begagnat för vettiga pengar).

Det är dyyyrt att uppgradera framgaffeln (ett beggat Öhlinskit för 1 350$ hittar Du här)och den är faktiskt riktigt bra för normal bankörning, den dag Du vinner R600 och vill köra SS600 kanske det är dags att kitta framgaffeln...

Då Du har en uppdaterad bakdämpare skulle jag nog nöja mig med en grundinställning av häng vilken är rätt enkel att göra. Jag antar att Du inte har grundvärden för bakdämparen då den kommer från en Supersporthoj och förmodligen är duktigt masserad invändigt, därför skulle jag börja med att ställa lågfartsretur och kompressionsdämpning i mittenläge. Sedan skulle jag ställa in framgaffeln på standardinställning och ratta på returen bak till dess att fronten och baken återgår till normalläge ungefär samtidigt efter att jag tryckt på tank och sadel.

Efter det gör Du en grundinställning av hänget och monterar buntband runt gaffelbenet för att justera på vanligt sätt.

Och vad Ni än gör - justera bara en egenskap åt gången mellan provkörningarna och notera mellan gångerna vad Ni förändrar och hur förändringen upplevs. Annars skruvar man oftast bort sig fullständigt.

Met tanke på väderleken lär de flesta av Er bara hinna med en grundinställning i år, provkörningar och finlir behöver man som sagt en bana eller känd vägsträcka i kombination med vettigt fäste för att genomföra...

Lycka till!

...Finns det någon som kan rekomendera något prisvärt att stoppa i fram och finns det experthjälp att få med en grund inställning för bana?

Typ effektbolaget ( håller dom på fortfarande?) har försökt få tag i dom utan svar...
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Funderar på att montera backspeglar med integrerade blinkers.
Typ som denna modell.
Backspegel med blinkers
Hittar ingen som har dem hemma.
Någon som vet var jag kan få tag på dem eller liknande speglar?

//Andreas
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den är här: Daytona 675R!

Och StephanD har fått sina önskningar angående färgval på bakramen uppfyllda:)

Jag vet en spargris som ligger risigt till fram emot vårkanten...
 

Bifogat

  • Daytona 675R.jpg
    Daytona 675R.jpg
    102.5 KB · Visningar: 81
Last edited:

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Den är här:
Jag vet en spargris som ligger risigt till fram emot vårkanten...

Är det riktigt säkert? Triumph själva har inte yppat något om denna modell...

Men om det är sant...:yoparty

Ska vi beställa varsin?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tror det kan stämma, releasen finns på ett antal siter med officiella bilder och lite specifikationer.

Det har spekulerats kring en sådan här modell ett tag och det är väl ca ett år sedan Triumph annonserade sitt samarbete med Öhlins utan att vi egentligen sett något resultat förrän nu.

Jag är helt klart frestad och tänker nog ta ett samtal med någon ÅF inom närmaste tiden. "Ring en vän", typ:)
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Den är här: Daytona 675R!

Och StephanD har fått sina önskningar angående färgval på bakramen uppfyllda:)

Jag vet en spargris som ligger risigt till fram emot vårkanten...

Den ser ju trevlig ut. Men är det inte lite som en fejslift på fejsliften? Visserligen på ett förträffligt sätt men jag menar hojen kom ju -06. Jag skulle gärna se en ersättare snart. Någon som vet om de jobbar på en sådan och när den kan tänkas komma?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nope, förmodligen inte före -13 i alla fall.

Grejen med denna är att man kostar på hojen Öhlinsprylar i gaffel och dämpare samt Brembook från fabrik. Visst, vi talar inte deras värsta prylar, men det är nog alldeles tillräckligt bra för de flesta av oss.

I analogi med STR3R förväntar jag mig inte mer motoreffekt, artikeln talar endast om lite kosmetisk kolfiber förutom ovan nämnda godis. Det jag saknar mest är väl slirkopplingen, det får väl bli till att flytta över prylarna från min gamla trotjänare i så fall.

Jag tycker faktiskt Daytonan håller än idag och skulle gärna tillbringa de närmaste säsongerna i sadeln på en 675R.

Den ser ju trevlig ut. Men är det inte lite som en fejslift på fejsliften? Visserligen på ett förträffligt sätt men jag menar hojen kom ju -06. Jag skulle gärna se en ersättare snart. Någon som vet om de jobbar på en sådan och när den kan tänkas komma?
 

Glennswe

Medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW och Ducati
Efter 1 månad med en Daytona som tyvärr stals :kulspruta och återfanns aldrig är jag sugen på att byta bort R1an mot en 675R, nåt roligare går det knappast att köra. Kanske en S3R el Speedtriple åt frugan, ska bli kul att kolla mc-mässan:tummenupp
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag tror det kan stämma, releasen finns på ett antal siter med officiella bilder och lite specifikationer.

Det har spekulerats kring en sådan här modell ett tag och det är väl ca ett år sedan Triumph annonserade sitt samarbete med Öhlins utan att vi egentligen sett något resultat förrän nu.

Jag är helt klart frestad och tänker nog ta ett samtal med någon ÅF inom närmaste tiden. "Ring en vän", typ:)

Så funkar ju marknadsföring, man vill skapa "snackisar". Man kanske till och med plåtar en prototyphojj själva som åker runt med tejpade sopsäckar runt sej, eller smäller ihop ett photomontage, "läcker" dom till väl valda tidningar och webbsajter och så vipps skapas rykten och förväntningar. Förväntningar och kringsnack analyserar man sedan nogrannt för att inte göra någon blunder med färg och ev. komponentval. (exempelvis triumphs nya lilla tiger, som är ett ypperligt exempel på denna typ av marknadsföring, där man vill dra ut på lanseringen för att få upp en ordentlig snackis)

De så kallade early adoptors är viktiga för en produkt för att skapa image. Early adoptors i det här fallet är folk som byter hojj ofta, alltid måste ha det senaste och häftigaste och förmodligen men inte nödvändigtvis kör hårt på bana. Kör de inte hårt på bana kommer det naturligtvis funka ändå efterssom de kommer babbla så käften ryker om den häftiga hojj dom köpt och parkerar vid korvkiosken, de kommer garanterat peka med hela handen och ljuda brääämbåå(de skiter fullständigt i hur de funkar och skulle inte märka skillnad på skiv och trumbroms). Initialt är det dessa som kommer synas och höras mest.

De som redan äger en 675 i dag är mindre viktiga efterssom man inte ökar volymerna genom att sälja till redan "Triumph frälsta" köpare. Nytillskottet är viktigt som fan för Triumph, och det kanske är därför en slirkoppling blir svårare att sälja in än ett par brääämbååå ok :) Ända sedan 2005 har ju Triumph varit väldigt aggresiva på att sälja in till nya målgrupper och inte minst plocka tillbaka målgrupper (läs Bonneville)

(Ja jag är en synisk reklamare) :banana
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Aha, Du har ju nästan fått till en liten handbok i " konsten att dupera en marknad", Luca:) Och Du har rätt i allt Du skriver, ibland är det nästan gulligt att se företag följa mallen slaviskt!

Nu är ju R inte ett helt nytt koncept som Tiger, därför tror jag inte att presentationen tagit lika stor plats som t ex nya lillTigern.

Så funkar ju marknadsföring, man vill skapa "snackisar". Man kanske till och med plåtar en prototyphojj själva som åker runt med tejpade sopsäckar runt sej, eller smäller ihop ett photomontage, "läcker" dom till väl valda tidningar och webbsajter och så vipps skapas rykten och förväntningar....

...De så kallade early adoptors är viktiga för en produkt för att skapa image. Early adoptors i det här fallet är folk som byter hojj ofta, alltid måste ha det senaste och häftigaste och förmodligen men inte nödvändigtvis kör hårt på bana...

...De som redan äger en 675 i dag är mindre viktiga efterssom man inte ökar volymerna genom att sälja till redan "Triumph frälsta" köpare. Nytillskottet är viktigt som fan för Triumph, och det kanske är därför en slirkoppling blir svårare att sälja in än ett par brääämbååå ok :) Ända sedan 2005 har ju Triumph varit väldigt aggresiva på att sälja in...

...(Ja jag är en synisk reklamare) :banana
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
675R Borde ha slirkoppling och kanske nån hästkraft extra, inte för att effekten är otillräcklig utan för att ge köparen känslan av något unikt. Helsystem eller justerbara fotpinnar hade också suttit fint!

Men jag förstår att det handlar om marknadsföring och att hitta nya kunder. När jag tänker efter så är det bara öhlinsgaffeln som jag egentligen vill ha, och då är det inte motiverat att lägga ut pengar på en helt ny hoj... MEN! Nytt är nytt!

Föresten: Får den inte öhlins styrdämpare? Jag har inte läst något om det, och det hade väl varit nice.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Den är här: Daytona 675R!

Och StephanD har fått sina önskningar angående färgval på bakramen uppfyllda:)

Jag vet en spargris som ligger risigt till fram emot vårkanten...
Röd bakram, Öhlinskomponenter, Brembo, kolfiberdetaljer och ett tillagt "R". Känns väldigt mycket "vi gör en Ducati". Inte dåligt i och för sig men inte heller unikt.
En "single seat" i linje med Ducces monoposto kanske så blir det ännu mer rejs?
20071107132517_SBK1098R_08S_R_B01S1024x768.jpg

02triumph_daytona675r_01.jpg
 
Last edited:

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Några frågor: Vad för batteri använder ni till era 675 or? Vilket är bäst lämpat för hojen?Eller är det hugget som stucket? Jag har har en 675.A -08 Inga problem med batteriet framtills för 2 månader sedan(Yuasa batteri,batteriet har underhålls laddats under förra vintern) Men en dag för 2 mån sen startar ej hojen. Vad gör jag då: Laddar upp det fullt och den startar ok i ca 4 dagar sen helt slut igen. Ok batteriet är antagligen slut utslitet tänker jag(den förra ägaren kanske inte skötte om det riktigt från då han köpte hojen ny) Ialf Så jag köper ett nytt lågpris batteri för att testa så att inget är fel på hojen utan enbart batteriet.Det nya lågpris batteriet tar slut efter 1.5 vecka.(kan vara dålig kvalitet på det men ändå). Iallfall jag ber mc verkstan kolla på hojen och dom kan bara konstatera att den laddar upp som den ska och vad dom kan se så läcker den inte ström eller drar mer än vad den ska så dom kan bara konstatera att det måste vara fel på bägge batterierna. MEN vad för batteri ska jag använda då?Hurlänge ska man nna köra på ett batteri innan man måste ladda det?Säg att jag köper helt nytt batteri till våren när måste jag underhållsladda det?Eller ens tänka på det?Hurlänge ska det hålla innan man måste börja tänka på plocka ur det?
Hörde något om att -09 -10 modellerna har starkare batteri? Vad tror ni är felet? Tacksam för svar.Hojen funkar förutom detta irriterande fel perfekt.Tacksam för hjälp.:huvet:yoparty:D
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Några frågor: Vad för batteri använder ni till era 675 or? Vilket är bäst lämpat för hojen?Eller är det hugget som stucket? Jag har har en 675.A -08 Inga problem med batteriet framtills för 2 månader sedan(Yuasa batteri,batteriet har underhålls laddats under förra vintern) Men en dag för 2 mån sen startar ej hojen. Vad gör jag då: Laddar upp det fullt och den startar ok i ca 4 dagar sen helt slut igen. Ok batteriet är antagligen slut utslitet tänker jag(den förra ägaren kanske inte skötte om det riktigt från då han köpte hojen ny) Ialf Så jag köper ett nytt lågpris batteri för att testa så att inget är fel på hojen utan enbart batteriet.Det nya lågpris batteriet tar slut efter 1.5 vecka.(kan vara dålig kvalitet på det men ändå). Iallfall jag ber mc verkstan kolla på hojen och dom kan bara konstatera att den laddar upp som den ska och vad dom kan se så läcker den inte ström eller drar mer än vad den ska så dom kan bara konstatera att det måste vara fel på bägge batterierna. MEN vad för batteri ska jag använda då?Hurlänge ska man nna köra på ett batteri innan man måste ladda det?Säg att jag köper helt nytt batteri till våren när måste jag underhållsladda det?Eller ens tänka på det?Hurlänge ska det hålla innan man måste börja tänka på plocka ur det?
Hörde något om att -09 -10 modellerna har starkare batteri? Vad tror ni är felet? Tacksam för svar.Hojen funkar förutom detta irriterande fel perfekt.Tacksam för hjälp.:huvet:yoparty:D

Jag tror inte verskatden gjort så bra arbete när de kollat din hoj. Tror inte ditt batteri laddas.

Mvh
Andreas
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Nej..den lättaste slutsatsen vore ju det..att den inte laddar..men dom kollade om hojen laddade batteriet,jag var med.Och den laddade upp då den var igång.Och finns ju ingen anledning tro dom skulle ljuga om något sådant..men..sen kan man ju undra..om det kan vara något annat elfel som dom kan missat..vetti fan alltså men verkar som det är kvalitet som gäller vad gäller batteri..och att en del haft problem med batteriet läste runt lite i olika forum om 675.ans relativt svaga batteri men men vetti fan får väl satsa på ngt bättre batteri till våren samt se till så det blir en riktig riktig genomgång men jvlgt irriterande är det..:va Mvh Marcus
Jag tror inte verskatden gjort så bra arbete när de kollat din hoj. Tror inte ditt batteri laddas.

Mvh
Andreas
 
Last edited:

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Så sugen nu....

FAn, är så sjukt sugen på att köpa mig en Daytona nu.. men tycker inte det finns något vettigt till salu... men är det någon av er som importerat nytt? fan, kollade i england. en -11 675 SE kostar ju för bövelen bara 8199£ dvs med dagens kurs 10.30 (om man kör direkt överföring) kostar 85000 + frakt och reg (ca 5´) och de e listpris!!

att den vita -11 va snuskigt läcker gör ju inte saken sämre...
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har du larm/imobolizer på hojen?
Har en polare som har det på sin Street Triple och där ryker det batterier som aldrig förr. Larmet drar ju batteri när den står stilla och tydligen ganska bra med batteri med.

//Andreas

Nej..den lättaste slutsatsen vore ju det..att den inte laddar..men dom kollade om hojen laddade batteriet,jag var med.Och den laddade upp då den var igång.Och finns ju ingen anledning tro dom skulle ljuga om något sådant..men..sen kan man ju undra..om det kan vara något annat elfel som dom kan missat..vetti fan alltså men verkar som det är kvalitet som gäller vad gäller batteri..och att en del haft problem med batteriet läste runt lite i olika forum om 675.ans relativt svaga batteri men men vetti fan får väl satsa på ngt bättre batteri till våren samt se till så det blir en riktig riktig genomgång men jvlgt irriterande är det..:va Mvh Marcus

Kommer bli en lång vinter för dig. :tungan

FAn, är så sjukt sugen på att köpa mig en Daytona nu.. men tycker inte det finns något vettigt till salu... men är det någon av er som importerat nytt? fan, kollade i england. en -11 675 SE kostar ju för bövelen bara 8199£ dvs med dagens kurs 10.30 (om man kör direkt överföring) kostar 85000 + frakt och reg (ca 5´) och de e listpris!!

att den vita -11 va snuskigt läcker gör ju inte saken sämre...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, bland annat HrHptm har bytt regulatorn på sin hoj, det är den som brukar strula mest. Men för att VETA kan Du ju alltid ladda Ditt batteri med laddare och sedan provstarta. Funkar det då - så har Du nog likväl ett problem med laddning under drift.

Om Du inte redan hittat tråden på 675.net med både felsökning och diskussioner/eftermarknadslösningar så hittar Du den här.

Lycka till:)

Nej..den lättaste slutsatsen vore ju det..att den inte laddar..men dom kollade om hojen laddade batteriet,jag var med.Och den laddade upp då den var igång...

Räkna med lite pengar för framlyktorna också, Du behöver ett par med reflektorer som är anpassade för högertrafik. Jag tror att TropaDeElite importerade sin första hoj begagnad (>1 år och/eller ett visst antal mil) och då finns det en kille som heter Mark Jennings som kan vara till god hjälp med papper och transport.

... men är det någon av er som importerat nytt? fan, kollade i england. en -11 675 SE kostar ju för bövelen bara 8199£ dvs med dagens kurs 10.30 (om man kör direkt överföring) kostar 85000 + frakt och reg (ca 5´) och de e listpris!!

att den vita -11 va snuskigt läcker gör ju inte saken sämre...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top