Jag skulle inte sätta någon tillit till den typen av test som Du beskriver, Spiff (som skrivit dokumentet) har rätt i det han skriver. Rekommendationerna gäller dock om Din vikt ligger vettigt inom fjäderns arbetsområde och det lägre värdet på häng för banåka är helt enkelt en konsekvens av att fjädringen belastas hårdare på bana och annars riskerar att bottna.
Vad Du då gör är att ställa förarhänget så att Du har en vettig geometri och ligger i övre delen av "the sweet spot". Sedan justerar Du arbetsområdet med kompressionsskruven så att Du nyttjar fjädringsvägen optimalt.
Om Du aldrig nyttjar fjädringsvägen eller får ett stort statiskt häng (vilket Du verkar få) tyder det på en för hård fjäder. Vill Du inte investera i en ny jobbar fjädringen förmodligen ändå bättre om Du minskar förspänningen och ökar hänget och låter den jobba mer i sitt bästa område och med längre fjädringsväg. Men behåll ca 5 mm mer häng fram än bak, det verkar funka bra på våra hojar. Jag skulle utan vidare kunna tänka mig att ca 35 mm fram och ca 30 mm bak kan vara bra riktvärden om Du är lite lättare. Du kan ju i alla fall testa? Lämna övriga inställningar orörda medan Du testar.
Lycka till
Hmm... ju mer man lär sig desto mer inser jag att jag borde ha ställt fjäderförspänningen lite mjukare
Eller så tvättar du hojen och ställer undan den för vintern så testar vi resultatet av den inställning vi gjort på banan till våren.
Fjädringsinställningar måste man testa, det går inte att stå och gunga hojen i garaget.
Hojen e tvättad... jag kan bara inte låta bli att pilla på den
Bla bla bla...
Så jag vill gärna göra lite jämförelser...
vad väger du utan utrustning? hur ser dina däck ut? vilken årsmodell har du?
....
Mina däck har iaf stor kant fram i mönstret och lägre i bakkant på alla fabrikat o typer jag kört(jaja, bara 3 olika, men ändå)
Jag har petat lite på inställningarna, men verkar inte få någon större skillnad..
Snälla Bullen, min fråga är: är jag kass??
Eller är det så att det skulle kunna göra en hel del nytta att byta bakfjädern?
Jag väger på kilot lika mycket som dig. Det är en 08:a. Mina däck börjar bli slitna och ska bytas nästa säsong Skämt åsido. Däcken slets jämt och fint före inställningen. Sedan inställningen är gjord har jag inte kört bana