Triumph Daytona 675-tråden!

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Kolla med killarna på denna firma.
http://www.autopoolen.com
Köpte en Buell av en kille där för snart 2 år sedan.
Han bytade samtidigt däck åt mig på den och jag behövde inte göra någonting. Dock köpte jag däck genom honom så jag vet inte vad han säger om man kommer med egna däck.
Han är kopplad till http://www.dackonline.se
Hans verkstad ligger mitt emot Hondacenter i Sisjön.

//Andreas

autpoolen tog enbart emot lösa hjul. Dom hade alldeles för mycket att göra. Jag slog en signal till Johans MC istället och där visade sig att 1 hjul gick på 859 när man kommer dit med cykeln. Om någon som läser i tråden har något bättre alternativ så srkiv gärna :Bugar

/Irr
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
autpoolen tog enbart emot lösa hjul. Dom hade alldeles för mycket att göra. Jag slog en signal till Johans MC istället och där visade sig att 1 hjul gick på 859 när man kommer dit med cykeln. Om någon som läser i tråden har något bättre alternativ så srkiv gärna :Bugar

/Irr
Köp två depåstöd och lär dig montera av hjulen själv. Det kommer du att tjäna på i längden, dessutom är det både kul och lärorikt.

I annat fall är det nog bara till att pröjsa.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
EDIT - pucktvåa denna gång, dock med samma budskap:)

Irvas, det är en god ide att köpa depåstöd på t ex Biltema och sedan ta loss hjulen själv. Visst kan det vara lite bökigt första gången, men med hjälp en sexpack, lite tilltugg och en kompis brukar det lösa sig så bra så.

Till framaxeln behövs en stor insexskalle, om man inte väljer att fulmecka ihop en själv m h a en sexkantsskruv och två muttrar samt en normal insexsats. Bak klarar Du Dig med vad som finns i en normal hylsnyckelsats.

Att ha depåstöd gör livet så mycket lättare i vardagslivet, t ex när man ska smörja eller sträcka kedja, justera sittställning etc.

autpoolen tog enbart emot lösa hjul. Dom hade alldeles för mycket att göra. Jag slog en signal till Johans MC istället och där visade sig att 1 hjul gick på 859 när man kommer dit med cykeln. Om någon som läser i tråden har något bättre alternativ så srkiv gärna :Bugar

/Irr
 
Last edited:

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
EDIT - pucktvåa denna gång, dock med samma budskap:)

Irvas, det är en god ide att köpa depåstöd på t ex Biltema och sedan ta loss hjulen själv. Visst kan det vara lite bökigt första gången, men med hjälp en sexpack, lite tilltugg och en kompis brukar det lösa sig så bra så.

Till framaxeln behövs en stor insexskalle, om man inte väljer att fulmecka ihop en själv m h a en sexkantsskruv och två muttrar samt en normal insexsats. Bak klarar Du Dig med vad som finns i en normal hylsnyckelsats.

Att ha depåstöd gör livet så mycket lättare i vardagslivet, t ex när man ska smörja eller sträcka kedja, justera sittställning etc.


Tack för svaren gubbar! Jag förstår att det hade underlättat en del faktiskt om man lärde sig detta själv, men jag behöver ha med någon som har tid och kunskap så att det inte går helt galet och sen lossnar däcket i farten eller dylikt haha.

Tror det får bli att ja lämnar in den för denna gång och så får jag göra ett försök när jag har lite mer fritid.

Hade jag haft hojen där jag bor så hade det underlättat hade man kunnat hitta tid lättare, men nu är ja 3h bort så det får nog bli att punga upp lite pengar ännu en gång :död.

Men depåstöd är något jag ska köpa, alltid bra att ha som ni säger även för den okunniga :D.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Har suttit och letat på Biltemas hemsida, men hittar fan inget batteri som stämmer enligt specarna till Daytonan. Är det någon som har köpt batteri där och kan peka mig till rätt artikelnummer som fungerar i triplen vore jag mycket tacksam. :va
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har suttit och letat på Biltemas hemsida, men hittar fan inget batteri som stämmer enligt specarna till Daytonan. Är det någon som har köpt batteri där och kan peka mig till rätt artikelnummer som fungerar i triplen vore jag mycket tacksam. :va

Hej.

Vad tror du om dessa.
Underhållsfritt: 80261 12 6,5 139 x 66 x 102 2,29 kg 239,00
Gel: 80814 12 6 114 x 69 x 135 2,64 kg 319,00

Du borde kunna få i det underhållsfria dock är det 1 cm högre.
Gel batteriet är 4 mm bredare och 4,3 cm högre än orginal så vet ej om det går i.



Mvh
Andreas
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Hej.

Vad tror du om dessa.
Underhållsfritt: 80261 12 6,5 139 x 66 x 102 2,29 kg 239,00
Gel: 80814 12 6 114 x 69 x 135 2,64 kg 319,00

Du borde kunna få i det underhållsfria dock är det 1 cm högre.
Gel batteriet är 4 mm bredare och 4,3 cm högre än orginal så vet ej om det går i.



Mvh
Andreas

Humm, ser ut som jag får ta på mig dumstruten ikväll. Jag hittade inte ett enda batteri i närheten.:huvet. Tack som fan :yoparty, får mäta lite o se vad man får plats med imorrn.
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Dååå, sitter äntligen de fantastiskt snygga kedjesträckarna på hojen :D

I samband med monteringen av de så har jag bytt till mer gatuvänliga däck, men blev lite fundersam när jag skulle dra åt momenten på hjulaxeln på framhjulet.

I den fantastiska (NOT!) handboken man får med hojen står det "hjulaxelmoment 110 Nm". Det står ingenting om specifikt framhjul resp bakhjul. Däremot så har jag ju lyckats få tag i en engelsk version av verkstadshandboken (Tack Anders :)). Där står det 65 Nm på framhjulet, vilket kanske iofs är mer rimligt. Tänkte ändå extrakolla med typ dig Roffe ;). Detta kanske står nånstans i denna tråden, men jag orkar inte kolla igenom alla inlägg :brinnerup.

Sen så trodde jag i min enfald att jag skulle kunna skruva dit bromsoken och hade momentnyckel i högsta hugg- hade ju kollat upp alla moment (klapp på axeln).....men nej jag hade ju naturligtvis inte rätt adapter för att den där lilla hylsan skulle passa på momentnyckeln..morr..

ja ja här kommer en najs detaljbild iaf :D
 

Bifogat

  • Kedjesträckare titan - Kopia.jpg
    Kedjesträckare titan - Kopia.jpg
    109.1 KB · Visningar: 118

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Dååå, sitter äntligen de fantastiskt snygga kedjesträckarna på hojen :D

I samband med monteringen av de så har jag bytt till mer gatuvänliga däck, men blev lite fundersam när jag skulle dra åt momenten på hjulaxeln på framhjulet.

I den fantastiska (NOT!) handboken man får med hojen står det "hjulaxelmoment 110 Nm". Det står ingenting om specifikt framhjul resp bakhjul. Däremot så har jag ju lyckats få tag i en engelsk version av verkstadshandboken (Tack Anders :)). Där står det 65 Nm på framhjulet, vilket kanske iofs är mer rimligt. Tänkte ändå extrakolla med typ dig Roffe ;). Detta kanske står nånstans i denna tråden, men jag orkar inte kolla igenom alla inlägg :brinnerup.

Sen så trodde jag i min enfald att jag skulle kunna skruva dit bromsoken och hade momentnyckel i högsta hugg- hade ju kollat upp alla moment (klapp på axeln).....men nej jag hade ju naturligtvis inte rätt adapter för att den där lilla hylsan skulle passa på momentnyckeln..morr..

ja ja här kommer en najs detaljbild iaf :D


haha, jag stod faktiskt själv och kom på att jag saknade adapter i måndags = ), just för bromsoken :huvet
däremot så drar jag med ovanstående moment, och enligt verkstads manualen så är det de som gäller. Så du kan nog dra enligt dessa med gott samvete, det gör jag ialla fall :tummenupp
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Angående Johans Mc. Jag gillar butiken inget ont att säga om butiken/kläder/tillbehör men då det kommer till verkstan undrar jag Hur är eran erfarenhet när ni servat där??
Jag bad om prisuppgift på byte av bromsbelägg på min Daytona 675 -08a detta sa killen skulle max 25-30min
Totalpris inklusive bromsbelägg(503kr original material) plus arbete Totalt: 2000 kronor. (dyra arbetstid.... :död)
Sen kollade jag vad beläggen kostade i deras webshop 503 kronor kostade dom bak så 2000 kr :gnissla tyckte jag oavsett lät väldigt mkt för ett sådant jobb.Rätta mig om jag har fel.(Jag reserverar mig ifall jag var otydlig och han missförstod mig,ber isåfall om ursäkt men jag tvivlar på han missförstod mig för jag var tydlig med vad jag ville ha ordnat)
Lägger ut denna fråga det skulle vara intressant veta var ni servar era hojar då smågrejer kommer som man ej hinner(för er som är duktiga och gör allt själva...ja..ni är duktiga men för oss som är är lika ambitiösa så kan det vara intressant var man får bäst service/pris) jag brukar byta smågrejer själv vanligtvis men har ej haft tiden denna vår ialf tyckte detta pris lät lite väl mycket för en sån sak.Inget ont om Johans annars.Jag har förövrigt bara varmt att säga om butiken/försäljning reservdelar.Jättefina lokaler nu och mycket trevliga i butik reservdelar kläder dylikt.Dom har även vart trevliga mot mig i verkstaden tagit in den snabbt men ibland börjar jag bara undra över prisbilden där.(Yamaha center tog förövrigt 800kr totalt för samma jobb,samma med Kenneths mc,är man ej så duktig på meka med hojen så kanske man tror det skall kosta såpass mycket och ej hör sig för med andra och betalar 2000kr och då blir man ju mer eller mindre lurad på pengar vilket är trist). :död
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Dååå, sitter äntligen de fantastiskt snygga kedjesträckarna på hojen :D
ja ja här kommer en najs detaljbild iaf :D

Sträckaren var snygg, den där frästa alu pryteln lägst bak är det någon form av skydd som tex hajfena? behövs den verkligen där bak? för i min värld så är allt jag kan plocka av hojen en viktbesparing och kan jag inte plocka bort det så kanske det går att ersätta med kolfajber:D

Skämt och sido, förstår inte riktigt syftet.:va

Angående Johans Mc. Jag gillar butiken inget ont att säga om butiken/kläder/tillbehör men då det kommer till verkstan undrar jag Hur är eran erfarenhet när ni servat där??
Jag bad om prisuppgift på byte av bromsbelägg på min Daytona 675 -08a detta sa killen skulle ta ca 25min max och totalpris inklusive bromsbelägg/arbete (original belägg räknat kostar 503kr) skulle bli: 2000 kronor. Sen kollade jag vad beläggen kostade i deras webshop 503 kronor kostade dom bak så 2000 kronor tyckte jag oavsett lät väldigt mkt för det.Rätta mig om jag har fel.(Jag reserverar mig ifall han missförstod mig och ber isåfall om ursäkt om jag var för han otydlig men tror ej han missförstod mig jag var extremt tydligt med vad jag ville få utfört) Lägger ut denna fråga det skulle vara intressant veta var ni servar era hojar om ni ej har tiden göra det själva jag brukar byta smågrejer sjäv vanligtvis men tyckte detta lät lite mycket för en sån sak.Inget ont om Johans annars men är nyfiken på vad ni anser om servicen i verkstaden och på Johans mc i övrigt. Jag har förövrigt bara varmt att säga om butiken/försäljning reservdelar.Jättefina lokaler och trevliga i butik reservdelar kläder dylikt.

Servar alltid på Johans och tycker att dom har en prissättning presis som alla andra, vad det gäller ditt specifika jobb så har jag ingen referens för jag har enbart lämnat in för årsservice som man måste göra enl serviceboken.

Vad det gäller Johans servicenivå så tycker jag dom är proffsiga och trevliga att ha att göra med, tar sig tid för kunderna, svarar på frågor m.m så dom kan jag varmt rekomendera, samma gäller butik och försäljning.
 
Last edited:

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Ok tack för svaret var intressant höra din åsikt :tummenupp. Ja de stora service.arna kan dom väl inte ändra så mycket på då det finns riktlinjer för vad dom ska kosta.Det är de små arbetena som dom tjänar pengar på kanske men det måste samtidigt vara skäligt tycker man.Jag har lämnat in på års service där med och kommer göra i framtiden med,de stora service.arn är ju hänvisade till auktoriserade verkstäder så självfallet kommer jag göra dom där.Men tyckte priset 2000 kronor för byte av bromsbelägg bak var mer än väl saltat.Är en ren princip sak att ej betala överpris för något som då är oskäligt i förhållande till utfört arbete tid och material.Men som du sa,dom har varit trevliga svarat på frågor så inget ont där.Men det skrivs mycket om en skev prisbild i olika forum på Johans och jag var nyfiken på om det stämde eller om det bara var snack därav min föregående fråga.Jobbar som jurist och inom fastighetsbranshen så jag är inte helt dum men att montera på bromsbelägg hade jag ej tid för nu men det betyder ej man vill dom ska ta ut överpris, rätt skall vara rätt
och är mycket noggrann vad gäller prissättning och att det stämmer överens med tid dom lagt på ett jobb respektive hur mycket en reservdel kostar och totalpris.Butik/Reservdelar bara plus som jag sa och verkstan har jag tidigare goda erfarenheter av men blev nyfiken på om det som skrivs om dom stämmer vad gäller prisbilden där.Tack för svaret och dina åsikter :tummenupp

Sträckaren var snygg, den där frästa alu pryteln lägst bak är det någon form av skydd som tex hajfena? behövs den verkligen där bak? för i min värld så är allt jag kan plocka av hojen en viktbesparing och kan jag inte plocka bort det så kanske det går att ersätta med kolfajber:D

Skämt och sido, förstår inte riktigt syftet.:va



Servar alltid på Johans och tycker att dom har en prissättning presis som alla andra, vad det gäller ditt specifika jobb så har jag ingen referens för jag har enbart lämnat in för årsservice som man måste göra enl serviceboken.

Vad det gäller Johans servicenivå så tycker jag dom är proffsiga och trevliga att ha att göra med, tar sig tid för kunderna, svarar på frågor m.m så dom kan jag varmt rekomendera, samma gäller butik och försäljning.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Sträckaren var snygg, den där frästa alu pryteln lägst bak är det någon form av skydd som tex hajfena? behövs den verkligen där bak? för i min värld så är allt jag kan plocka av hojen en viktbesparing och kan jag inte plocka bort det så kanske det går att ersätta med kolfajber:D

Skämt och sido, förstår inte riktigt syftet.:va
Tror "kroken" är till depåstödet. Omvänd funktion mot bobbiner (de sitter på stödet istället)
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Det där var pjåååååååååår rejsing!! :kär
Var köper man en sån och vad kostar den? :drool

Ha ha, ja de är riktigt riktigt coola faktiskt, men jag vet faktiskt inte var de är köpta, eftersom jag fick de i present för några veckor sen. Ärligt talat skulle jag inte lägga pengar på sånt själv, i o m att jag har för mig att min kära pojkvän sa att de kostade typ 2000 spänn :gnissla. Jag ska försöka komma ihåg att fråga. Somliga sitter nämligen bortom all civilisation och har inget Internet, så han kan inte se dialogen och själv svara.

Ja, krokarna bak är för att hänga upp hojen på depåstödet, precis som nämns ovan. Jag har precis kommit fram till att jag troligen skruvar bort de i helgen. Som sagt onödigt krafs :).
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Tjena boys & girls,

Ska kanske börja med att säga att jag är lite av typen skruva först, förstå sen.

Är det nån som har skruvat med hojen tillräckligt för att kunna svara på min fråga?:
Monterade lite tillbehör och skruvade i den vevan (något i onödan kan tyckas såhär efteråt) på en av de små skruvarna med fjäder på mellan trottelhusen (mellan 2&3). Den som sitter i anslutning till "idle stepper motorn".
Först gick hojen skitdåligt, efter skruvat tillbaks lite går den fint på varv men dör ibland på tomgång. Spelar ingen roll om jag höjer tomgången i ECU:n. Ger inget resultat.
Är det en grundinställning för tomgång (trodde idle stepper motorn skulle ta hand om det?) eller är det synkning av trottelspjällen? Det finns ju en likadan skruv mellan hus 1&2. Eller både och?

Nåt som känns igen?
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Tjena boys & girls,

Ska kanske börja med att säga att jag är lite av typen skruva först, förstå sen.

Är det nån som har skruvat med hojen tillräckligt för att kunna svara på min fråga?:
Monterade lite tillbehör och skruvade i den vevan (något i onödan kan tyckas såhär efteråt) på en av de små skruvarna med fjäder på mellan trottelhusen (mellan 2&3). Den som sitter i anslutning till "idle stepper motorn".
Först gick hojen skitdåligt, efter skruvat tillbaks lite går den fint på varv men dör ibland på tomgång. Spelar ingen roll om jag höjer tomgången i ECU:n. Ger inget resultat.
Är det en grundinställning för tomgång (trodde idle stepper motorn skulle ta hand om det?) eller är det synkning av trottelspjällen? Det finns ju en likadan skruv mellan hus 1&2. Eller både och?

Nåt som känns igen?

Svara på min egen fråga.
Lusläste workshopmanualen, det var balanseringsskruvarna för trottelhusen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top