Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Någon som har det?
Bra, dåligt, låter massor, ger det något eller kastar man pengarna sjön, finns det bättre alternativ eller är den helt enkelt bra som den är????

Berätta gärna!!!!!!

Effektpaketet är ju TOR-ljuddämpare plus Triumphs egen TOR-mapp. Det är ett enkelt sätt att få några hk till, men är Du intresserad av motorer + effekt finns det mycket annat trevligt för de pengarna som definitivt ger mer hk/kr.

Jag kör en väldigt öppen dämpare - TwoBrothers M2 - och standard luftfilter (liknande dämpare kan vara Jardine eller GPR). Sedan har jag Tuneboy ECU-programvara, vilket ger både diagnos- och servicemöjligheterna från ÅF:s dator, möjlighet att korrigera ECU:n (bl.a. mätarens felvisning, intake flap, EXUP) och att logga hojen under drift samt utveckla och lägga i Triumphs och egna mappar (bränsle/tändförställning för individuell cylinder)! Info hittar Du på www.tuneboy.com.au (se tidigare inlägg om pågående gruppköp på annan site)...

Jag har monterat på bredbandslambda och håller som bäst på att utveckla en egen mapp för min hoj. Utan att vara färdig än så är TOR-mappen alldeles för mager för min set-up. Jag har mappen inom 5% för cylinder 2, och märker en STOR skillnad - nu vill den upp med framhjulet på tvåan, vilket inte hände med tidigare set-up:D Det kommer nog att bli upp till +15% soppa i vissa register vilket visar att andningsvägarna öppnats rätt bra på min maskin. Dessutom går motorn kanonfint genom registren utan tendens till avgasbludder eller -smällar vid hård motorbromsning.

Jag kör alltså en grundjustering för alla cylindrar, baserad på cylinder två, sen finjusterar jag de individuella mapparna för cylinder ett och tre. Försök klara det med PCIII:näsblod :)

Mina kostnader - TBR 3 600:-, TB drygt 2 000:- (tidigt gruppköp) sedan det "extravaganta" - WBO2 lambda ca 2 000:- inklusive svetsbungar (en per grenrör och lite stålar till killen som svetsade). Det sista behöver Du inte om Du klarar Dig med PCIII-mappar (från tillverkarnas hemsidor) eller Tuneboy-mappar som delas ut på diverse märkessiter...

Det kan vara lite mackel (t. ex. med att ställa in USB-port m.m.) om Du väljer TuneBoy, men det finns bra hjälp både på denna site och de andra så är man intresserad eller vill lära sig mer om hur motorn fungerar och mår anser i a f jag att detta är väl investerade pengar:)

Detta blev lite långt, men Du ville ju veta om det fanns några alternativ. När jag är klar med min mapp kommer jag ev. att bänka - men det säger egentligen inte så mycket, då jag inte har några siffror på vad min hoj ger i originalskick. Det är dumt att sticka ut hakan, men visst hoppas jag på någonstans runt 115 hkr på bakhjulet i alla fall!:gnissla

Lycka till med Din nya hoj i alla fall - och Du kommer säkert att bli nöjd vad än Du väljer:tummenupp

Ha de!
 
Last edited:

JAJ

Carpathian Forest!!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675
Hej!

Jag har köpt en fin gul 675a som jag ska hämta den 4 Maj hos Johans MC. Säljaren tyckte att jag absolut skulle ta "Effektpaket steg 1".

Klickar man på diagrammet på deras hemsida så kan man se att man får en sådär 315 hkr vilket verkar rimligt. (Lite taskig upplösning på diagrammet).

Hmmm!

Någon som har det?
Bra, dåligt, låter massor, ger det något eller kastar man pengarna sjön, finns det bättre alternativ eller är den helt enkelt bra som den är????

Berätta gärna!!!!!!

Har beställt TOR avgassystem som slip-on, men jag sket i effektpaketet då jag inte orka registrera om cykeln.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Hej!

Jag har köpt en fin gul 675a som jag ska hämta den 4 Maj hos Johans MC. Säljaren tyckte att jag absolut skulle ta "Effektpaket steg 1".

Klickar man på diagrammet på deras hemsida så kan man se att man får en sådär 315 hkr vilket verkar rimligt. (Lite taskig upplösning på diagrammet).

Hmmm!

Någon som har det?
Bra, dåligt, låter massor, ger det något eller kastar man pengarna sjön, finns det bättre alternativ eller är den helt enkelt bra som den är????

Berätta gärna!!!!!!

Jag har Sliponet och mappningen, 315HK :D
Jag tycker främst att den är jämnare i registret och svarar bättre.

Har beställt TOR avgassystem som slip-on, men jag sket i effektpaketet då jag inte orka registrera om cykeln.

Regga om ? är det något jag missat:rodnar
 
Last edited:

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Går i tankarna att inhandla en 675:a och jag undrar om det finns strypningssats till 25kw?
 

JAJ

Carpathian Forest!!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675
Hojen ligger på 91kw som standard. Blir en rätt kraftig sänkning. :D
 

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Tack för svaren!!! Speciellt Roffes otroligt uttömmande svar. Jag tror jag ska köra med den som den är ett tag. Så får jag se vad jag gör sedan.

Förresten, finns det någon som beställt Helibars raisers till 675an? Kan det vara något?
 
Last edited:

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Hej,
Har du tröttnat på motarden?
Kolla denna tråden ang strypning, det är en tysk som strypt sin 675 genom trotteln:
http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2500&highlight=25kw

Tjenare, japp har tröttnat och sålt iväg. Blir ju A-begr nu till sommarn.
Hade kanske vart lite ballt med 2 st 675:eek:r i garaget? ;) Men jag ska kolla runt lite, hade gärna velat ha en. Men det finns ju även fler alternativ, att försäkringen är billigare är ju också en fördel.

Det där med att den är på 91kw org. De andra sporthojjarna i 600cc klassen ligger väl också omkring där och de får man ju köra?
 
Last edited:

JAJ

Carpathian Forest!!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675
Tjenare, japp har tröttnat och sålt iväg. Blir ju A-begr nu till sommarn.
Hade kanske vart lite ballt med 2 st 675:eek:r i garaget? ;) Men jag ska kolla runt lite, hade gärna velat ha en. Men det finns ju även fler alternativ, att försäkringen är billigare är ju också en fördel.

Det där med att den är på 91kw org. De andra sporthojjarna i 600cc klassen ligger väl också omkring där och de får man ju köra?

Helt klart. Menar bara att det är synd att strypa en sådan fin hoj. :mattias
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Självklart är det så, men den sitter inte i speciellt länge isåfall:)

Min 125a hade mer än 25 kw så det ska nog denna ha med;)
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Jahapp, då får man sälla sig till skaran utav lyckliga 675:e ägare. VAr och hämtade mig en Graphite-07:a igår, och efter nattens regn så gavs möjligheten att lägga en 15 mil idag. :tummenupp

Kändes ungefär som när man var 16 och hade tagit ut sin DT125LC för den allra första turen(Och det var några år sen) .
:)

Eller för att jämföra med 955:an som jag hade innan, då var det som att köra personbil istället för långtradare :tummenupp

Listan kan göras lång, men man kan säga att jag är övernöjd. Trots att den inte fick mer än 8000 varv att leka med idag. Eller, kanske det hände att varvmätaren gick lite högre... Har hört att man lyfter den lätt på 3:an med lite kopplingshjälp. Fast det är ju bara hörsägen :gnissla


Till Roffe och Boffen: Nu skall jag sluta smyga med PM :D

/J.Porta
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
@Porta - välkommen fram ur garderoben;) Och... - jag rekommenderar studie av instruktionsboken i st f lappen på tanken angående inkörningen - det känns betydligt lättare då:)

Ha de!
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Jaha, då har man klämt några mil på 675:an, inklusive en BKK i regn :gnissla
Insåg då att det stänker rätt duktigt upp under bakkutsen på ljuddämparen(såg ut som det brann där...nästan, vilket leder mig in på frågeställningen ikväll.

Eftersom hojen blev grymt skitig började jag plocka isär den för att få rent överallt. Tyckte då att plastkåpan över värmeskyddet såg ut att sitt lite illa. Såg vid demontering att det finns två hål för "plastpluppar" i ramen men inga "pluppar" på plastskyddet?

Skall det vara så? Någon som har en bra förklaring :va
 

Bifogat

  • Hål.jpg
    Hål.jpg
    23.8 KB · Visningar: 115
  • Pigg.jpg
    Pigg.jpg
    25.2 KB · Visningar: 113

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
Är helt såld på 675:an, ingen som kan bjuda på ett reg nr lr lite info om vad försäkring kostar, är nästan helt säker på att de blir en 675:a till nästa sommar!

Tack på förhand!
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100

Skall det vara så? Någon som har en bra förklaring :va

Ja det ska vara så, gummit är bara till för att plasten inte ska skramla mot ramen. Ser lite "man tager vad man haver" ut.

Fästena på ramen använde jag till att fästa miniblinkarna på. En remsa aluplåt rakt ner några centimeter bara. Så slipper man såga/borra i plasten.
 

Bifogat

  • 675bak1.jpg
    675bak1.jpg
    124.3 KB · Visningar: 137

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Ja det ska vara så, gummit är bara till för att plasten inte ska skramla mot ramen. Ser lite "man tager vad man haver" ut.

Fästena på ramen använde jag till att fästa miniblinkarna på. En remsa aluplåt rakt ner några centimeter bara. Så slipper man såga/borra i plasten.

Du skulle inte kunna ta en detaljbild under dämparn om hur du löst skylt och blinkers problemet?

Är helt såld på 675:an, ingen som kan bjuda på ett reg nr lr lite info om vad försäkring kostar, är nästan helt säker på att de blir en 675:a till nästa sommar!

Tack på förhand!

I If-Triumph
Är du över 35År från 8400:- / hel/hel, är du under dubbel premie.
Spelar dock lite roll var du bor med mindre diff uppåt.

Edit: såg att du bodde i Laxå 8400.- måste gälla hos dig.
 
Last edited:

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Det är det gamla aluplåtremsetricket igen. Finns en bra beskrivning på en liknande setup på 675.net, fast med rf plåt istället tror jag.
Det lär ju inte funka med Jardine då det förutsätter att fästena för originalskylthållaren finns kvar. (på dämparen alltså)
 

Bifogat

  • 675bak.jpg
    675bak.jpg
    128.7 KB · Visningar: 153

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
var köper man en 675:a om man bor i Skåne?

Har en del planer på att byta in min R1:a mot en Daytona 675:a, var finns närmaste återförsäljare som är bra? De i Lund hade tydligen kursat.

Tack /D.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Jaha, nästa fråga då :gnissla

Fick ett litet paket på posten igår med ett par Pazzohandtag, skulle montera dem nu ikväll och stötte på patrull med bromshandtaget.

Verkar inte passa alls, kan undra ifall man gör nåt generalfel eller om man fått fel handtag?

Det är dels bromsljuskontakten som inte riktigt passar och sen så verkar hålet till
"pinnen" som aktiverar bromsarna inte vara djupt nog...

Handtaget jag fick är stämplat F-33 på undersidan, någon som sitter inne med info?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top