Triumph Daytona 675-tråden!

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Men du säger att den drar startrelät, alltså klickar, men inte mer?

precip, startrelät och någonting under sadeln in under tanken klickar. men Inget annat händer. har du några ideer?

Edit: Kan man göra som man gör med bilar när batteriet är dött? Ta kräm från ett annat fordon alltså? För vi testade det med igår men med samma resultat.
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
precip, startrelät och någonting under sadeln in under tanken klickar. men Inget annat händer. har du några ideer?

Edit: Kan man göra som man gör med bilar när batteriet är dött? Ta kräm från ett annat fordon alltså? För vi testade det med igår men med samma resultat.

Hmm, inga jättebra ideer, men ja, du kan köra från en bil, men med bilen avstängd. Jag skulle säga att du måste mäta över batteriet iaf. Dessutom, den klickar, men hur är det med resten? Går bränslepumpen? Går ljuset på? Instrumenten? Gå över alla säkringarna också, ta ur, kolla, sätt dit igen (om du inte har gjort det).
Skaffa en multimeter :7peta . Är nästan omöjligt att felsöka annars eftersom man bara gissar.
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Tjoho överlevd premiären på två hjul :banana.

Dock nyfiken om man ska fylla på luft enligt boken även fast det knapp är 10 grader ute..?
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
införskaffade en multimeter idag.
Nu Laddat batteri 13V.
Monterat batteri på hoj, fortfarande 13V.
Tändning på 12.4V
Hojen sparkar igång på ett kick :) Nu pendlar V upp mot 12.84V.

Ska bli intressant hur det ser ut i morgon.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Hmm, inga jättebra ideer, men ja, du kan köra från en bil, men med bilen avstängd. Jag skulle säga att du måste mäta över batteriet iaf. Dessutom, den klickar, men hur är det med resten? Går bränslepumpen? Går ljuset på? Instrumenten? Gå över alla säkringarna också, ta ur, kolla, sätt dit igen (om du inte har gjort det).
Skaffa en multimeter :7peta . Är nästan omöjligt att felsöka annars eftersom man bara gissar.

Tack för all hjälp, lämnar in hojen imorgon så vi får se vad det är då.
Soppapump, instrument, alla ljus o all annan el funke. men inte startmotorn.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad menar Du med "klickar" - kör den "startsekvensen" (som när Du slår på nyckeln) efter att Du tryckt på startknappen eller klickar den bara till, gång på gång, när Du trycker på knappen?

Ett vanligt fel är annars att kopparblecken i själva startknappen ärgar med sämre kontakt som följd. Den går att ta isär och slipa upp om man vill, den brukar dock kunna gå att få att fungera om man pressar lite hårdare på den.

Att Du inte lyckats starta den genom att rulla den är lite knepigt, jag vet dock att dom kan vara lite kinkiga om varvtalen är för låga.

Lycka till:)

hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem.
Min triumph daytona 675 -06 vill inte starta. Den klickar bara....
Någon som har några förslag på vad det kan vara? all hjälp uppskattas!
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Vad menar Du med "klickar" - kör den "startsekvensen" (som när Du slår på nyckeln) efter att Du tryckt på startknappen eller klickar den bara till, gång på gång, när Du trycker på knappen?

Ett vanligt fel är annars att kopparblecken i själva startknappen ärgar med sämre kontakt som följd. Den går att ta isär och slipa upp om man vill, den brukar dock kunna gå att få att fungera om man pressar lite hårdare på den.

Att Du inte lyckats starta den genom att rulla den är lite knepigt, jag vet dock att dom kan vara lite kinkiga om varvtalen är för låga.

Lycka till:)

Yes den kör hela startsekvensen, mätarna rör sig soppapumpen viner en stund och lamporna tänds. Sen håller man in kopplingen trycker på startknappen och det klickar bara om reläna (tror det är reläna). Det som klickar till när man trycker på startknappen är den under tanken med en 30 ampere säkring på och den blå saken vid säkringsdosan. Inte en suck till startmotorn, den reagerar inte ens på tryckningen.
Kan man inte utesluta knappen eftersom den reagerar på tryckningen? Och som du säger, det är konstigt att den inte går att putta igång. Försökte idag igen men den vill inte vakna till liv alls.
Har du några fler förslag trådguru :Bugar
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, Du kan inte utesluta knappen bara för att det klickar till, det verkar som att Du får för stort spänningsfall över knappen om kontakten är för dålig. Se till att meken mäter spänningen över batteriet när Du trycker på startknappen, faller den under 11.7-11.8V när knappen trycks in har Du för lite kräm i batteriet och orsaken blir förmodligen något av batteri/laddrelä/regulator/stator. Men när det inträffar körs sekvensen med mätare/bränslepump igen omedelbart efter det att knappen tryckts in. Nu kommer jag inte ihåg säkert, men mitt minne är att det bara klickade till när startknappen var oxiderad, den körde inte hela cirkusen med mätare/pump.

Visst kan det vara startmotorn eller startrelä, det är dock ett rätt ovanligt fel, och förvånande om i vart fall startmotorn skulle sluta fungera när hojen står oanvänd. Hade Du mätt spänningen över batteriet med tändning av/tändning på respektive när startknappen trycks in?

Yes den kör hela startsekvensen, mätarna rör sig soppapumpen viner en stund och lamporna tänds. Sen håller man in kopplingen trycker på startknappen och det klickar bara om reläna (tror det är reläna). Det som klickar till när man trycker på startknappen är den under tanken med en 30 ampere säkring på och den blå saken vid säkringsdosan. Inte en suck till startmotorn, den reagerar inte ens på tryckningen.
Kan man inte utesluta knappen eftersom den reagerar på tryckningen? Och som du säger, det är konstigt att den inte går att putta igång. Försökte idag igen men den vill inte vakna till liv alls.
Har du några fler förslag trådguru :Bugar
 
Last edited:

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Nej, Du kan inte utesluta knappen bara för att det klickar till, det verkar som att Du får för stort spänningsfall över knappen om kontakten är för dålig. Se till att meken mäter spänningen över batteriet när Du trycker på startknappen, faller den under 11.7-11.8V när knappen trycks in har Du för lite kräm i batteriet och orsaken blir förmodligen något av batteri/laddrelä/regulator/stator. Men när det inträffar körs sekvensen med mätare/bränslepump igen omedelbart efter det att knappen tryckts in. Nu kommer jag inte ihåg säkert, men mitt minne är att det bara klickade till när startknappen var oxiderad, den körde inte hela cirkusen med mätare/pump.

Visst kan det vara startmotorn eller startrelä, det är dock ett rätt ovanligt fel, och förvånande om i vart fall startmotorn skulle sluta fungera när hojen står oanvänd. Hade Du mätt spänningen över batteriet med tändning av/tändning på respektive när startknappen trycks in?

Jag mätte idag, och det håller sig inom värdena som du säger. Så den borde fungera, har även provat med ett annat batteri som jag tog från en annan 675 som startade med det batteriet och den startade ändå inte.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Självklart kanske, men har du kollat kontakterna för koppling- och stödgivare?

Inte stödgivaren, har ingen aning om hur jag ska utesluta den. Men om jag inte håller in kopplingen så får jag inte ens fram det där klickandet så jag antar att den fungerar som den ska?

Edit: Vad får man för symptom om laddregulatorn är död? Förutom då att batteriet får för mycket ström. Kan mitt problem bero på det?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, har Du inte bytt kopplingshandtag så borde kontakten funka. Om man inte flyttar över "bussningen" i bulthålet när man byter handtaget kan kopplingen dras in utan att givaren reagerar, men som sagt - har Du inte pillat där borde kontakten funka.

Stödgivaren och alla andra "brytare" kollar Du genom att mäta motståndet i öppet/stängt läge. Men om nu startreläet "klickar" borde det inte vara någon av brytarna.

Ptjaa - då vet vi att Du har kräm i batteriet så att det räcker till. Nästa steg vore att mäta signalen från ECU till startrelä resp till startmotor. Plint B6, gul-brun kabel är signalen till startrelät (sid 10-20 resp 10-21 verkstadshb). Enklast är väl att mäta vid relät (närmast säkringsboxen, nr 3 på sid 17-9). På sid 17.16 hittar Du själva motorn, den är rätt bökig att komma åt så innan man ger sig på det vill det till att man vet att den är problemet. Trippelkolla säkring nr 2, det är den som styr startkretsen.

Fördelen med att kolla själv är att Du vet lite mer om vad som ska göras så att mekens arbete blir effektivt. Får Du ingen signal från ECU till reläet vet Du i vart fall att felet finns i någon givare eller knapp. Lycka till:)
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ett vanligt fel är annars att kopparblecken i själva startknappen ärgar med sämre kontakt som följd. Den går att ta isär och slipa upp om man vill, den brukar dock kunna gå att få att fungera om man pressar lite hårdare på den.Lycka till:)

Stjäl tråden lite här..

Har ett liknande problem på tjejens SV650 AKA Baby-twinnen.

Den startar oftast utan större problem, batteriet är ok (mätte och testade massor förra året pga regulatorn som var paj då). MEN!!! :Mattias

När man trycker på knappen är det som att den hostar till, sen är det dött. När man sen släpper knappen hostas det till igen. Släpper man långsamt (eller nåt) brukar hon starta på "utvägen" och då ganska tveklöst.

Kan det alltså vara så enkelt att själva startknappen ärgat lite och inte får kontakt i bottenläget? Bara plocka isär och fila till lite så ska det funka eller?


Vore ju fantastiskt om så är fallet. Var på G att starta en tråd om det för att få hjälp med i vilken ände jag skulle börja felsökandet annars :).
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Visst kan det vara startknappen, egentligen fantastiskt att det inte krånglar mer med alla reglage som utsätts för väder och vind. Det går ju att bygla knappen om man vill undersöka felet, problemet är ju just att denna typ av fel har en tendens att komma och gå...
 

LinKin

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 2007
Min personliga smak säger att det skulle vara schysstare med tex koppling-/bromsgrepp eller fotpinnar eller kanske visir i guld.
Därmed inte sagt att det skulle vara fult med stripes :)



De är precis som du säger, har guldiga handtag på G, miniblinkers, så jaaa guldiga fälgstripes blir de nog om jag ska lyssna på mig själv som tidigare talare sa att jag skulle göra :) Gillar människor som peppar till att va sig själv :) :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top