Triumph Daytona 675-tråden!

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Jag tog IF som hade Triumph märkesförsäkring hel för 20856 / år.

Jösses, har de höjt den så mycket sen förra året?
Har du kikat med Folksam? Tror jag låg på den summan avställningsbar hel/hel innan min försvann (jag tog dock bara halvförsäkringen)
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Min märkesförsäkring kostar 16661kr/hel/hel på mig och ändå är jag mycket yngre än gegga.... en riktig pojkvasker om man vill säga så :p
 

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
(med risk för att ställa frågor det redan finns svar på i tråden, men hinner/orkar inte gå igenom 309 sidor)

Klurar på att nästa hoj får bli en 675'a, något speciellt man behöver veta inför köp?
Siktar på en begagnad för runt 50-70 laxar.

Facelift vid någon speciell årsmodell?
kända vanliga fel?
Försäkringen låter någorlunda trevlig på denna modellen, är det någon speciell försäkring eller är det allmänt på alla bolag?

Blir min första sporthoj, tidigare offroadare (XT600) och senast motard-nisse (KTM 640).
tips eller varningar? hehe
180 cm över havet, 75-80 kg. Sitter man som ett smäck på hojen tro? :)

Har precis gjort de köp du funderar på. Dock kört streetfigher tidigare. (street triple, z750)
är 177, 80 kg. bara varit ute och myskört ett par km, men gillar den skarpt!
-09 kom facelift, med div uppdateringar.

försäkring är väl som alla skriver, är 26, bor i en håla, 14000:- Triumph märkesf - helt ok
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
(med risk för att ställa frågor det redan finns svar på i tråden, men hinner/orkar inte gå igenom 309 sidor)

Klurar på att nästa hoj får bli en 675'a, något speciellt man behöver veta inför köp?
Siktar på en begagnad för runt 50-70 laxar.

Facelift vid någon speciell årsmodell?
kända vanliga fel?
Försäkringen låter någorlunda trevlig på denna modellen, är det någon speciell försäkring eller är det allmänt på alla bolag?

Blir min första sporthoj, tidigare offroadare (XT600) och senast motard-nisse (KTM 640).
tips eller varningar? hehe
180 cm över havet, 75-80 kg. Sitter man som ett smäck på hojen tro? :)

Vad jag har förstått så är det facelift -09 och många bra uppdateringar på annat. Så -09 och framåt är väl rekomenderad.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
(med risk för att ställa frågor det redan finns svar på i tråden, men hinner/orkar inte gå igenom 309 sidor)

Klurar på att nästa hoj får bli en 675'a, något speciellt man behöver veta inför köp?
Siktar på en begagnad för runt 50-70 laxar.

Facelift vid någon speciell årsmodell?
kända vanliga fel?
Försäkringen låter någorlunda trevlig på denna modellen, är det någon speciell försäkring eller är det allmänt på alla bolag?

Blir min första sporthoj, tidigare offroadare (XT600) och senast motard-nisse (KTM 640).
tips eller varningar? hehe
180 cm över havet, 75-80 kg. Sitter man som ett smäck på hojen tro? :)
Har precis gjort de köp du funderar på. Dock kört streetfigher tidigare. (street triple, z750)
är 177, 80 kg. bara varit ute och myskört ett par km, men gillar den skarpt!
-09 kom facelift, med div uppdateringar.

försäkring är väl som alla skriver, är 26, bor i en håla, 14000:- Triumph märkesf - helt ok
Vad jag har förstått så är det facelift -09 och många bra uppdateringar på annat. Så -09 och framåt är väl rekomenderad.
Inte för att vara sån men... :tungan

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=61240
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tack för infon! (inte ett enda känd fel? jädrar vilken hoj hehe)

Försäkringen är ju helt klart något över den man är van vid, men med nytt jobb och numera sambo ska man nog palla av att klämma fram det hela hehe

Maverick, nice hoj! noterat den på blocket redan och har den sparad, typiskt bara att du ska lägga dig över min tänkta budget :tungan ;)
man börjar alltid på en summa och slutar vid dubbla... :D
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tack för infon! (inte ett enda känd fel? jädrar vilken hoj hehe)

Försäkringen är ju helt klart något över den man är van vid, men med nytt jobb och numera sambo ska man nog palla av att klämma fram det hela hehe

Maverick, nice hoj! noterat den på blocket redan och har den sparad, typiskt bara att du ska lägga dig över min tänkta budget :tungan ;)
man börjar alltid på en summa och slutar vid dubbla... :D
Det är du som budgeterat för lågt! :7peta :D

Det finns några kända fel och ett är laddningsregulatorn som är underdimensionerad och bränner (tro mig, jag har provat). Det verkar Triumph dock ha upptäckt och min nya regulator som kommer från en 675R (jag har själv skruvat av den från Stigefelt Motors sprillans nya hoj i butiken) har större area, större kylflänsar, värmeavledande baksida och därmed bättre kyleffekt. På modellerna fram till -08 försökte man spara vikt genom att sätta i ett för litet batteri, tror väldigt många kan vittna om att de haft problem med just dessa två detaljerna.
Skeva bromsskivor är också ett känt problem, dock åtgärdat på min. Fick nya skivor och klossar på garantin, det är mindre än 100 mil sedan, den gamla typen av skivor har guldfärgat centrum.

Du hittar inte en mer prisvärd Daytona, varken här på sporthoj eller på blocket. Inom din budget finns en -06:a med mer än dubbelt så många mil på mätaren, eller två -06:eek:r med 3000+ mil på mätaren. I övrigt är alla minst 7000 kr dyrare.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Det är du som budgeterat för lågt! :7peta :D

Det finns några kända fel och ett är laddningsregulatorn som är underdimensionerad och bränner (tro mig, jag har provat). Det verkar Triumph dock ha upptäckt och min nya regulator som kommer från en 675R (jag har själv skruvat av den från Stigefelt Motors sprillans nya hoj i butiken) har större area, större kylflänsar, värmeavledande baksida och därmed bättre kyleffekt. På modellerna fram till -08 försökte man spara vikt genom att sätta i ett för litet batteri, tror väldigt många kan vittna om att de haft problem med just dessa två detaljerna.
Skeva bromsskivor är också ett känt problem, dock åtgärdat på min. Fick nya skivor och klossar på garantin, det är mindre än 100 mil sedan, den gamla typen av skivor har guldfärgat centrum.

Du hittar inte en mer prisvärd Daytona, varken här på sporthoj eller på blocket. Inom din budget finns en -06:a med mer än dubbelt så många mil på mätaren, eller två -06:eek:r med 3000+ mil på mätaren. I övrigt är alla minst 7000 kr dyrare.

Mumma vilken fin hoj. Måste få såld på min evo eller er6 innan jag kan handla.

Sen är det väl något fel med exup spjället på de tidigare årsmodellerna tror jag?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Mumma vilken fin hoj. Måste få såld på min evo eller er6 innan jag kan handla.

Sen är det väl något fel med exup spjället på de tidigare årsmodellerna tror jag?

Njae, inte direkt några problem med EXUP:en, mer än att visst kan den kärva, men det händer på andra hojar med. Men det är inget "vanligt" fel och ganska lätt att fixa (ta bort eller smörj upp).

Däremot finns det en del exemplar som dricker olja, medan andra inte gör det. Det är individuellt. Gäller ffa -06 tilll -08.
Träffade på ett sådant exemplar i förra veckan. Den behöver antagligen ny motor för att han inte visste om det här fenomenet och alltså inte kollade oljan varje dag efter körningarna...:crash
Så skaffar ni Daytona 675 för första gången..kolla oljan ofta tills ni vet vilken typ just er hoj är.
Det borde vara självklart, men är inte det för alla.

Tittade f.ö. precis på försäkringen...20687 efter 2300 i rabatt :crash
(hel/hel, avställningsbar Folksam, 42 år, villa och på landet). Ingen billig hobby.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Njae, inte direkt några problem med EXUP:en, mer än att visst kan den kärva, men det händer på andra hojar med. Men det är inget "vanligt" fel och ganska lätt att fixa (ta bort eller smörj upp).

Däremot finns det en del exemplar som dricker olja, medan andra inte gör det. Det är individuellt. Gäller ffa -06 tilll -08.
Träffade på ett sådant exemplar i förra veckan. Den behöver antagligen ny motor för att han inte visste om det här fenomenet och alltså inte kollade oljan varje dag efter körningarna...:crash
Så skaffar ni Daytona 675 för första gången..kolla oljan ofta tills ni vet vilken typ just er hoj är.
Det borde vara självklart, men är inte det för alla.

Tittade f.ö. precis på försäkringen...20687 efter 2300 i rabatt :crash
(hel/hel, avställningsbar Folksam, 42 år, villa och på landet). Ingen billig hobby.
Håller med dig om allt, det gäller att smörja avgasventilen och ha den rätt justerad, inget svårt och inget dyrt. Dessutom lyser det en varningslampa när den inte fungerar till 100% så då gäller det bara att inte få panik.

Att kolla oljan är så självklart att det egentligen inte borde behöva nämnas. Alla hojar tar olja, mer eller mindre.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Tittade f.ö. precis på försäkringen...20687 efter 2300 i rabatt :crash
(hel/hel, avställningsbar Folksam, 42 år, villa och på landet). Ingen billig hobby.

Det MÅSTE ju vara billigare för dig att ha den på IF i så fall?
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Folksam suger. på alla sätt vis.Sämsta försäkringsbolaget man kan ha att göra med.Kass kundservice långa kötider och dåliga handläggare.Har haft flertalet saker försäkrade hos Folksam och med undantag för 1 person på det bolaget har det varit rakt igenom skit.Handläggare som tappat bort handlingar man skickat in eller som "glömt" ringa tillbaka precis allt har vart totalt skit med Folksam.Jag kommer aldrig aldrig anlita dom igen för något jag har. Har haft IF innan och dom var mkt bra tills märkesförsäkringen stack iväg men IF.S handläggare och kundservice har i jämförelse med Folksam vart bra, Folksam är jag mkt mkt besviken på.Dessutom har dom höjt premierna sjukt mkt i år för 675.an iallfall för mig. Hade jag kunnat hade jag spolat ner hela j folksam i toaletten. Nöjde mig med att byta bolag och är supernöjd med det jag har nu. Hade inte rekommenderat Folksam till någon.
 
Last edited:

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Är det någon som har en service manual till daytona 675 -06? Gärna på PDF
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Folksam suger. på alla sätt vis.Sämsta försäkringsbolaget man kan ha att göra med.Kass kundservice långa kötider och dåliga handläggare.Har haft flertalet saker försäkrade hos Folksam och med undantag för 1 person på det bolaget har det varit rakt igenom skit.Handläggare som tappat bort handlingar man skickat in eller som "glömt" ringa tillbaka precis allt har vart totalt skit med Folksam.Jag kommer aldrig aldrig anlita dom igen för något jag har. Har haft IF innan och dom var mkt bra tills märkesförsäkringen stack iväg men IF.S handläggare och kundservice har i jämförelse med Folksam vart bra, Folksam är jag mkt mkt besviken på.Dessutom har dom höjt premierna sjukt mkt i år för 675.an iallfall för mig. Hade jag kunnat hade jag spolat ner hela j folksam i toaletten. Nöjde mig med att byta bolag och är supernöjd med det jag har nu. Hade inte rekommenderat Folksam till någon.

Tja, det är ju din erfarenhet av Folksam... Min är precis tvärtom. Jag har haft jättebra kontaktpersoner och vid all diskussion har allt utfallit till min belåtenhet. Jag har inget att klaga på utom att det är dyrt, men jag stannar nog hos dem trots priserna. Jag tycker att det har varit värt det. Så jag rekommenderar dem varmt i ljuset av mina erfarenheter.
Så ja, för mig har Folksam fungerat utmärkt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top