Triumph Daytona 675-tråden!

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Idag fick jag tillbaka min hoj!! :banana

Vilken hoj!! (För er som undrar har jag ägt den i 1 månad men provkörning kunde inte ske föränn idag pga trasig start solenoid)
Helt underbar måste jag säga. Dock så började motorlampan lysa, tror det är den där avgasventilen? Har någon några tips på vad det kan vara?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har tyvärr inget tips om avgasventilen.
Undrar dock vad man vinner på att mixtra med den eller spjälet som många nämner?
Verkar ju som detta orsakar en del obehagliga stunder med motrolampor som tänds osv...

Mvh
Andreas
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Har tyvärr inget tips om avgasventilen.
Undrar dock vad man vinner på att mixtra med den eller spjälet som många nämner?
Verkar ju som detta orsakar en del obehagliga stunder med motrolampor som tänds osv...

Mvh
Andreas

Det man vinner är ett bättre flöde i avgassystemet & högre toppeffekt om man kombinerar det med att ta bort kat och ett nice slipon & mappning. Det går enkelt att stänga av rapporteringen av felkoderna med TuneECU.
Man tappar lite bottenvrid (lååångt ner i registret) men jag har då inte märkt nåt, där ligger man ändå aldrig ;-)
Förutom att man tar bort en grej till som kan gå sönder/strula, samt så vinner man nåt kilo i vikt.
 
Last edited:

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Det man vinner är ett bättre flöde i avgassystemet & högre toppeffekt om man kombinerar det med att ta bort kat och ett nice slipon & mappning. Det går enkelt att stänga av rapporteringen av felkoderna med TuneECU.
Man tappar lite bottenvrid (lååångt ner i registret) men jag har då inte märkt nåt, där ligger man ändå aldrig ;-)
Förutom att man tar bort en grej till som kan gå sönder/strula, samt så vinner man nåt kilo i vikt.

Vet du vart man kan få tag på sladden för att läsa felkoder? TuneECU är gratisprogram eller har jag fått det om bakfoten?
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Ebay.co.uk det är samma kabel som används till tex vw och audi. Brukar finnas i blå färg för ca 11 pund.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Ville bara höra mig för, finns det nån som har en uppstättning klossar fram till en 06-07:a?
I Stockholmsområdet. Tänkte fråga innan jag springer och köper nytt...
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Nu har jag ett nytt problem med hojen. Shit vilken kass början man fått!

Men hojen börjar bluddra runt 7-8k varv och har absolut ingen ork. Det är typ som att varvstoppet går i redan då. Känns inte alls bra. Någon som har en ide om vad felet kan vara?

Min motorlampa lyser men jag tror det är EXUP ventilen som strular då man hör att den försöker hitta läget eller vad det nu är den gör när det låter om den. Kan det har något med saken att göra?
All hjälp uppskattas
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har Du fått hem ECU-kabeln än så att Du kan köra TuneECU och läsa felkoden?

Jag vet en hoj som tappade över 20 hk när lamellerna i katalysatorn brändes sönder och blockerade röret. Men om Din kabel rostat sönder eller ventilen kärvat fast i stängt läge kan det vara orsaken. Böj Dig ned och titta om avgasventilen öppnar och stänger med varvtalet. Om Du helt kopplar bort kablarna ska ventilen ställa sig i helt öppet läge.

Om soppaslangen eller avluftningsslangen under tanken är klämda kan även sådana problem uppkomma. Funkar hojen med tanklocket på glänt är problemet avluftningsslangen.

Så - kolla om avgasventilen över huvud taget rör sig. Har den kärvat fast rengör och smörjer Du, alternativt kopplar Du bort skiten från kablarna och låter den stå i öppet läge.

Sedan provar Du köra med tanklocket på glänt. Funkar den då så kollar Du var avluftningen är klämd.

Annars väntar Du till Du kan läsa av felmeddelandet.

Lycka till :)

Nu har jag ett nytt problem med hojen. Shit vilken kass början man fått!...

...Blundrar vid 7-8k...

Min motorlampa lyser men jag tror det är EXUP ventilen som strular då man hör att den försöker hitta läget eller vad det nu är den gör när det låter om den. Kan det har något med saken att göra?
All hjälp uppskattas
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Förresten - jag har ett begagnat grenrör till 06-08 liggande hemma, helt original och med både katalysator och ventilmotor kvar. Är någon intresserad av det för att bygga ett fattigmans-helsystem (skära bort avgasventil och katalysator och ersätta med ett rakt 2" rör) kan Ni väl PM:a ett bud:)
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Har Du fått hem ECU-kabeln än så att Du kan köra TuneECU och läsa felkoden?

Jag vet en hoj som tappade över 20 hk när lamellerna i katalysatorn brändes sönder och blockerade röret. Men om Din kabel rostat sönder eller ventilen kärvat fast i stängt läge kan det vara orsaken. Böj Dig ned och titta om avgasventilen öppnar och stänger med varvtalet. Om Du helt kopplar bort kablarna ska ventilen ställa sig i helt öppet läge.

Om soppaslangen eller avluftningsslangen under tanken är klämda kan även sådana problem uppkomma. Funkar hojen med tanklocket på glänt är problemet avluftningsslangen.

Så - kolla om avgasventilen över huvud taget rör sig. Har den kärvat fast rengör och smörjer Du, alternativt kopplar Du bort skiten från kablarna och låter den stå i öppet läge.

Sedan provar Du köra med tanklocket på glänt. Funkar den då så kollar Du var avluftningen är klämd.

Annars väntar Du till Du kan läsa av felmeddelandet.

Lycka till :)

Som alltid får man gudomliga svar från dig roffe!

Jag misstänker faktiskt att det är ventilen som fastnat eller fastnar i "fel" läge, för det händer inte hela tiden. Bara ibland märkte jag. Imorgon ska jag ta smörja upp o ta en titt på ventilen.
Duger det bra med WD-40 eller vet du någon annan olja som tränger in ordentligt?

När jag slår på tändningen så hör jag hur motorn rör sig till ventilen och hur det gnisslar om det, det låter som om den kärvar. Funkar inte det så är det väl bara att lyfta på tanken och kolla slangarna. Jag har ju haft bort tanken nyligen när jag bytte relät så inte alls omöjligt att någon av slangarna hamnat fel. Men det uppstog helt plötsligt när jag övade bakhjul :va

Tänkte följa denna guide: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=21392
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kör Du med den guiden så blir det bra, notera hur många gängor som respektive kabel är justerad mot då blir det enklare att få ihop det i något så när rätt läge senare. WD-40 duger utmärkt för att lösa upp det torra sotet, kopparpasta (som kan köpas på t ex Biltema) kan Du använda om problemet skulle återkomma, den tål nämligen temperatur bättre. Fortsätt att vrida till dess att axeln löper lätt och utan att kärva fast.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Kör Du med den guiden så blir det bra, notera hur många gängor som respektive kabel är justerad mot då blir det enklare att få ihop det i något så när rätt läge senare. WD-40 duger utmärkt för att lösa upp det torra sotet, kopparpasta (som kan köpas på t ex Biltema) kan Du använda om problemet skulle återkomma, den tål nämligen temperatur bättre. Fortsätt att vrida till dess att axeln löper lätt och utan att kärva fast.

Är det någon fara att åka på den?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, motorlampan lyser och den går inte som den ska över 8k RPM. Vi tror att det är EXUP-ventilen och reservteorin är att det är avluftningen (vilket dock inte tänder motorlampan).

Men - är det något annat fel och hojen går magert under längre tid kan naturligtvis skador uppkomma. Vore jag i Dina kläder skulle jag i vart fall rengöra ventilen och kolla om hojen börjar gå som den ska, innan jag la några längre sträckor med hård belastning på motorn:)

Är det någon fara att åka på den?
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Ptjaa, motorlampan lyser och den går inte som den ska över 8k RPM. Vi tror att det är EXUP-ventilen och reservteorin är att det är avluftningen (vilket dock inte tänder motorlampan).

Men - är det något annat fel och hojen går magert under längre tid kan naturligtvis skador uppkomma. Vore jag i Dina kläder skulle jag i vart fall rengöra ventilen och kolla om hojen börjar gå som den ska, innan jag la några längre sträckor med hård belastning på motorn:)

Provade att göra rent och smörja upp helt enl guiden men det hjälpte tyvärr inte. Motorlampan tänds o släcks lite som den vill och den går kasst mellan 6-9k varv och börjar gå bra igen efter 10k.

Lämnar in hojen imorgon så får dom ta en titt på den. Hojtar till så fort jag själv fått svar :)

Tack för tipsen roffe!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Behöver lite hjälp!

Skulle köra till jobbet i morse. I med nyckel och vrider om, allt tänds och ser normalt ut. Trycker start-knappen men inget alls händer. Provar lite fram och tillbaka och efter en liten stund verkar batteriet vara helt urladdat.

Vad ska jag göra?

1. Nytt batteri
2. Ny laddregulator
3. Ladda batteriet
4. Annat, i så fall vad?



Vidare undrar jag var jag får tag på billigt bra drivpaket till hojen, och hur många kugg fram/bak som rekommenderas för bankörning.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top