Det var ju inte lätt att säga..kolla istället och/eller mät.
Verkar vara slitagevarnarskåror kvar på insidan med dock något mindre än på yttre beläggen.
//Andreas
Det var ju inte lätt att säga..kolla istället och/eller mät.
Har tyvärr inget tips om avgasventilen.
Undrar dock vad man vinner på att mixtra med den eller spjälet som många nämner?
Verkar ju som detta orsakar en del obehagliga stunder med motrolampor som tänds osv...
Mvh
Andreas
Det man vinner är ett bättre flöde i avgassystemet & högre toppeffekt om man kombinerar det med att ta bort kat och ett nice slipon & mappning. Det går enkelt att stänga av rapporteringen av felkoderna med TuneECU.
Man tappar lite bottenvrid (lååångt ner i registret) men jag har då inte märkt nåt, där ligger man ändå aldrig ;-)
Förutom att man tar bort en grej till som kan gå sönder/strula, samt så vinner man nåt kilo i vikt.
Vet du vart man kan få tag på sladden för att läsa felkoder? TuneECU är gratisprogram eller har jag fått det om bakfoten?
Ebay.co.uk det är samma kabel som används till tex vw och audi. Brukar finnas i blå färg för ca 11 pund.
Ja, tuneecu är gratis.
Kabel - Sök på tuneecu på ebay, kostar ungefär 50:-
Ville bara höra mig för, finns det nån som har en uppstättning klossar fram till en 06-07:a?
I Stockholmsområdet. Tänkte fråga innan jag springer och köper nytt...
Nu har jag ett nytt problem med hojen. Shit vilken kass början man fått!...
...Blundrar vid 7-8k...
Min motorlampa lyser men jag tror det är EXUP ventilen som strular då man hör att den försöker hitta läget eller vad det nu är den gör när det låter om den. Kan det har något med saken att göra?
All hjälp uppskattas
Har Du fått hem ECU-kabeln än så att Du kan köra TuneECU och läsa felkoden?
Jag vet en hoj som tappade över 20 hk när lamellerna i katalysatorn brändes sönder och blockerade röret. Men om Din kabel rostat sönder eller ventilen kärvat fast i stängt läge kan det vara orsaken. Böj Dig ned och titta om avgasventilen öppnar och stänger med varvtalet. Om Du helt kopplar bort kablarna ska ventilen ställa sig i helt öppet läge.
Om soppaslangen eller avluftningsslangen under tanken är klämda kan även sådana problem uppkomma. Funkar hojen med tanklocket på glänt är problemet avluftningsslangen.
Så - kolla om avgasventilen över huvud taget rör sig. Har den kärvat fast rengör och smörjer Du, alternativt kopplar Du bort skiten från kablarna och låter den stå i öppet läge.
Sedan provar Du köra med tanklocket på glänt. Funkar den då så kollar Du var avluftningen är klämd.
Annars väntar Du till Du kan läsa av felmeddelandet.
Lycka till
Kör Du med den guiden så blir det bra, notera hur många gängor som respektive kabel är justerad mot då blir det enklare att få ihop det i något så när rätt läge senare. WD-40 duger utmärkt för att lösa upp det torra sotet, kopparpasta (som kan köpas på t ex Biltema) kan Du använda om problemet skulle återkomma, den tål nämligen temperatur bättre. Fortsätt att vrida till dess att axeln löper lätt och utan att kärva fast.
Är det någon fara att åka på den?
Ptjaa, motorlampan lyser och den går inte som den ska över 8k RPM. Vi tror att det är EXUP-ventilen och reservteorin är att det är avluftningen (vilket dock inte tänder motorlampan).
Men - är det något annat fel och hojen går magert under längre tid kan naturligtvis skador uppkomma. Vore jag i Dina kläder skulle jag i vart fall rengöra ventilen och kolla om hojen börjar gå som den ska, innan jag la några längre sträckor med hård belastning på motorn
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |