Triumph Daytona 675-tråden!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hur gammalt är batteriet?
Testa ladda det och se om det hjälper.
Efter du laddat det om du får problem igen då kolla då laddningen på hojen.
Kör du många korta vändor?
Jag borde ha problem med det, kör ca 1-1½ mil till jobbet sedan hem på dagarna men batteriet tuffar på.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Hur gammalt är batteriet?
Testa ladda det och se om det hjälper.
Efter du laddat det om du får problem igen då kolla då laddningen på hojen.
Kör du många korta vändor?
Jag borde ha problem med det, kör ca 1-1½ mil till jobbet sedan hem på dagarna men batteriet tuffar på.

Brukar bli någon mil som minst, vet inte om det är en kort repa? Körde senast igår kväll ett par mil.

Får köpa en laddare och testa!
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Brukar bli någon mil som minst, vet inte om det är en kort repa? Körde senast igår kväll ett par mil.

Får köpa en laddare och testa!


Klickar relät?
Mät spänningen när hojen är avstängd och när du försöker starta.
kan ju vara någon brytare som strular. Min brytare i kopplingshandtaget började strula när jag bytte handtag.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som tidigare sagts - ladda batteriet fullt och mät spänningen över batteripolerna med:
1 - tändningen avslagen (12.4 - 12.8V)
2 - tändningen påslagen men utan att trycka på startknappen (min 12.4V)
3 - tändningen på, när Du trycker på startknappen (min 11.7V)
4 - hojen på tomgång (min 13.4V)

Är värde 1-3 under värdena inom parentes - byt batteri

Är värde 4 under värdet inom parentes - Regulator eller stator.

Drivpaket www.addemoto.se eller ebay. +2 bak och kort hjulbas (-1 till -2 länk) är en bra utgångspunkt för snabb bankörning/vettig gatkörning. Ren banhoj -1 fram/+2 bak. 520-konvertering håller rätt bra - 1500-2000 mil vid vettig smörjning.

Lycka till:)

PS - varför gör Du (fortfarande) reklam för Termigioni/Desmodromiska ljudsensationer? :)

Behöver lite hjälp!

Skulle köra till jobbet i morse. I med nyckel och vrider om, allt tänds och ser normalt ut. Trycker start-knappen men inget alls händer. Provar lite fram och tillbaka och efter en liten stund verkar batteriet vara helt urladdat.

Vad ska jag göra?

1. Nytt batteri
2. Ny laddregulator
3. Ladda batteriet
4. Annat, i så fall vad?



Vidare undrar jag var jag får tag på billigt bra drivpaket till hojen, och hur många kugg fram/bak som rekommenderas för bankörning.
 
Last edited:

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Roffes senaste inlägg borde göras till en sticky. Det är väl mer eller mindre vedertaget att 675 åkare råkar ut för detta för eller senare.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Som tidigare sagts - ladda batteriet fullt och mät spänningen över batteripolerna med:
1 - tändningen avslagen (12.4 - 12.8V)
2 - tändningen påslagen men utan att trycka på startknappen (min 12.4V)
3 - tändningen på, när Du trycker på startknappen (min 11.7V)
4 - hojen på tomgång (min 13.4V)

Är värde 1-3 under värdena inom parentes - byt batteri

Är värde 4 under värdet inom parentes - Regulator eller stator.

Drivpaket www.addemoto.se eller ebay. +2 bak och kort hjulbas (-1 till -2 länk) är en bra utgångspunkt för snabb bankörning/vettig gatkörning. Ren banhoj -1 fram/+2 bak. 520-konvertering håller rätt bra - 1500-2000 mil vid vettig smörjning.

Lycka till:)

PS - varför gör Du (fortfarande) reklam för Termigioni/Desmodromiska ljudsensationer? :)

Toppen Roffe!!! Försöker kika på detta ikväll. :tummenupp

Apropå ducce-signaturen; På ett sätt önskar jag att jag hade en ducce. Samtidigt märker jag att jag är snabbare runt banan på nya trajjan. Så man är ju lite splittrad, men i min ägo finns iaf inga termisar längre :)
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Ptjaa, motorlampan lyser och den går inte som den ska över 8k RPM. Vi tror att det är EXUP-ventilen och reservteorin är att det är avluftningen (vilket dock inte tänder motorlampan).

Men - är det något annat fel och hojen går magert under längre tid kan naturligtvis skador uppkomma. Vore jag i Dina kläder skulle jag i vart fall rengöra ventilen och kolla om hojen börjar gå som den ska, innan jag la några längre sträckor med hård belastning på motorn:)


Tydligen var det mitt batteri som var dåligt. Hur går det ihop med symptomen jag hade?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjae, om laddningen av någon anledning inte funkar och batteriet är tomt kan det kanske förekomma med Dina symptomen. Problemet är alltid att uttala sig när man inte har felkoden.

Har Du fått tillbaka hojen, mät då spänningen över batteripolerna på tomgång enligt min tidigare post. Då vet Du i alla fall att laddningen funkar som den ska.

Lycka till:)

Tydligen var det mitt batteri som var dåligt. Hur går det ihop med symptomen jag hade?

Mmm, det som tilltalar mig mest med Ducce är faktiskt...den fantastiska klubben:) Ett tips i all välmening - när Ni börjar åka lite fortare med Trajjan runt banan - ta Er i akt för att belasta fronten för hårt i ingångarna i kurvorna. Eventuella småsläpp fram ska Ni ta på allvar, det kan inte "köras igenom". Justera hänget, släpp ned gaffelbenen i styrkronan några mm eller kolla att returen fram och bak är balanserade mot varandra, var bara medvetna om att Daytonan är väldigt aggressivt ställd redan från fabrik.

Lycka till!

...Samtidigt märker jag att jag är snabbare runt banan på nya trajjan. Så man är ju lite splittrad, men i min ägo finns iaf inga termisar längre :)
 
Last edited:

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Mjae, om laddningen av någon anledning inte funkar och batteriet är tomt kan det kanske förekomma med Dina symptomen. Problemet är alltid att uttala sig när man inte har felkoden.

Har Du fått tillbaka hojen, mät då spänningen över batteripolerna på tomgång enligt min tidigare post. Då vet Du i alla fall att laddningen funkar som den ska.

Lycka till:)

Jag har inte fått tillbaka den än, ska hämta den imorgon. Får mäta då och återkomma med resultat :)
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Som tidigare sagts - ladda batteriet fullt och mät spänningen över batteripolerna med:
1 - tändningen avslagen (12.4 - 12.8V)
2 - tändningen påslagen men utan att trycka på startknappen (min 12.4V)
3 - tändningen på, när Du trycker på startknappen (min 11.7V)
4 - hojen på tomgång (min 13.4V)

Är värde 1-3 under värdena inom parentes - byt batteri

Är värde 4 under värdet inom parentes - Regulator eller stator.

Nu har jag laddat och varit ute och gasat och det var svinkul :D

1. Tändningen avslagen = 12.4V
2. Tändningen påslagen = 11.9V
3. Svårt att mäta, gick upp till typ 14 och ner igen tror jag.
4. Tomgång = 13.8V

Då 2 är rätt lågt, betyder det alltså att jag bör byta batteri?

Mvh Love
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, laddningen är perfekt men batteriet ger sig under last. Vill Du ta ut det sista av batteriet kan man ha det på täta laddningar mellan körningarna, men blir man stående några gånger känns det rätt dumsnålt.

Så - räkna med att byta batteri så småningom:)
 

RonnieM

Gaolin
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
trajja 675 -09
Tjo! behöver en kylare till min 09a....fick stenskott idag så det sprutade ut vätska....

har ni någon eller vart kan jag skaffa det på smidigaste sätt...

mvh R
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Okej vi följer upp mitt batteri!

Jag har fortfarande inte bytt, och det har funkat so far. Eftersom jag behöver vara säker på att hojen funkar i helgen tog jag upp batteriet för att ladda det precis. Då visar det sig att det är fulladdat.

Jag vet varken ut eller in nu längre! :)


En till fundering; Jag behöver proppa in tankskum i tanken. Vet ni om det bara är att trycka ner eller om pumpen sitter på ett sånt sätt att jag behöver fixa nåt innan?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Har några 675'or jag håller ögonen på.
Noterade att 2010 SE-modeller inte har fick uppdaterad instrumentpanel (dock standard-versionen, uppdatering från 2009 års modell). Inte för att detta gör mig så mycket i valet av hoj, men skulle vara kul om någon kunde posta en bild eller försöka förklara med ord vad skillnaden innebär.

Har googlat en stund men hittar inga vettiga bilder på instrumentpanelen, och de få bilder jag hittar verkar bara visa samma (version av) instrumentpanel, troligen 2009 och tidigare.



Kanske frågat detta tidigare men är det några speciella punkter man bör inspektera eller veta om innan man köper just en 675 Daytona? (förutom batteriet med tanke på senaste sidornas inlägg här hehe)


Tack grabbar och töser :tummenupp
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Okej vi följer upp mitt batteri!

Jag har fortfarande inte bytt, och det har funkat so far. Eftersom jag behöver vara säker på att hojen funkar i helgen tog jag upp batteriet för att ladda det precis. Då visar det sig att det är fulladdat.

Jag vet varken ut eller in nu längre! :)


En till fundering; Jag behöver proppa in tankskum i tanken. Vet ni om det bara är att trycka ner eller om pumpen sitter på ett sånt sätt att jag behöver fixa nåt innan?

Tja, som roffe_s redan påpekat..batteriet ser bra ut, men ger sig under last Så visst kan det tyckas vara fullt, men det betyder inte att det är det särskilt länge...

Det kan vara lite svårt att få in skum bakom pumpen(rätt hög invändigt) och det bör bytas då och då, men om du plockar ut det efter säsong och byter till nytt till våren så "bör" det inte vara några problem. Snåla inte utan köp kvalitet. Det är inte värt jobbet om det skulle falla sönder och sätta igen pumpen. För det händer garanterat just när det inte får hända...:crash
Man kan ju göra sig en liten bur till pumpen om man har möjlighet(kunskap o utrustning) men det behövs inte.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Har några 675'or jag håller ögonen på.
Noterade att 2010 SE-modeller inte har fick uppdaterad instrumentpanel (dock standard-versionen, uppdatering från 2009 års modell). Inte för att detta gör mig så mycket i valet av hoj, men skulle vara kul om någon kunde posta en bild eller försöka förklara med ord vad skillnaden innebär.

Har googlat en stund men hittar inga vettiga bilder på instrumentpanelen, och de få bilder jag hittar verkar bara visa samma (version av) instrumentpanel, troligen 2009 och tidigare.



Kanske frågat detta tidigare men är det några speciella punkter man bör inspektera eller veta om innan man köper just en 675 Daytona? (förutom batteriet med tanke på senaste sidornas inlägg här hehe)


Tack grabbar och töser :tummenupp

Den gamla panelen var lättare att se siffrorna i solljus...Skall se om jag kan få till en bild av den framåt eftermiddagen.
Du vinner inget direkt på den nya panelen, så kan jag väl uttrycka det.
Jag orkar inte dra punkter..leta lite i den här tråden, det är rabblat så många gånger vad som skall kollas.

Bilden lånad från triumph675.net.
d675_cluster.jpg
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Tja, som roffe_s redan påpekat..batteriet ser bra ut, men ger sig under last Så visst kan det tyckas vara fullt, men det betyder inte att det är det särskilt länge...

Det kan vara lite svårt att få in skum bakom pumpen(rätt hög invändigt) och det bör bytas då och då, men om du plockar ut det efter säsong och byter till nytt till våren så "bör" det inte vara några problem. Snåla inte utan köp kvalitet. Det är inte värt jobbet om det skulle falla sönder och sätta igen pumpen. För det händer garanterat just när det inte får hända...:crash
Man kan ju göra sig en liten bur till pumpen om man har möjlighet(kunskap o utrustning) men det behövs inte.

Ahaa då förstår jag, med batteriet. Ska se till att byta snarast i så fall, vill inte bli stående.

Och det var precis det där med bur till pumpen jag undrade över, men behövs det inte så köper jag bara ett "schysst skum" helt enkelt.

Stort tack, ni förtjänar fan medalj båda två :Bugar
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Du kan ge min högst eventuella medalj till roffe_s isf...han borde ha två :tummenupp
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Nu har jag fått hem sladden så man kan kolla felkoder osv. Jag tog hem några extra om någon skulle vilja ha.
Dra iväg ett PM om ni är sugna på en
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Nu har jag fått hem sladden så man kan kolla felkoder osv. Jag tog hem några extra om någon skulle vilja ha.
Dra iväg ett PM om ni är sugna på en

Glöm nu inte att ha huvudljuskontakten urkopplad och batteriladdare på innan du börjar leka med ECU:n.
Kan få trista konsekvenser om du laddar upp en mapp och spänningen fallerar mitt i...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top