Triumph Daytona 675-tråden!

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har säkert diskuterats 1000 ggr i denna tråd redan men funderar på ämnet däck. Ska gå SMC steg 5 i april och måste köpa nytt och då med mitt flyt är det säkert snö.... Så vad köpa? Kör inget på vägen längre utan bara på bana. Men vill ändå ha något som kan fungera ok även om det är lite blött. Det ideala vore ju naturligtvis en extra uppsättning hjul med regndäck men det får vänta lite. Så vad välja?

Har en uppsättning fräscha regndäck du kan få köpa. Ge mig ett bud på PM om du är intresserad
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Har säkert diskuterats 1000 ggr i denna tråd redan men funderar på ämnet däck. Ska gå SMC steg 5 i april och måste köpa nytt och då med mitt flyt är det säkert snö.... Så vad köpa? Kör inget på vägen längre utan bara på bana. Men vill ändå ha något som kan fungera ok även om det är lite blött. Det ideala vore ju naturligtvis en extra uppsättning hjul med regndäck men det får vänta lite. Så vad välja?

Michelin road 3 ska vara bra på att flytta vatten...
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Michelins pilot road funkar skapligt i vått har visserligen bara kört med 2an. Dock funkar de inget vidare när man börjar få upp farten i medelgrupperna på bana. Mina började släppa mer o mer innan jag bytte upp mig till Pilot Power 2ct som på 3 år bara släppt en gång lite smått i bakändan och då var det min gaskontroll som var brutal mot dom. Måste väl tillägga att dessa erfarenheter är från en zx6r från 00 och ingen 675a
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Dunlop Sportmax Sportsmart kanske? Har fått bra testresultat i vått... och fantastiska i torrt.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Tack för förslagen. Ska läsa på lite om dessa däck. Har inget raket tempo runt banan utan vill mig minnas att i höstas låg vi enligt instruktören runt 1.23.xx på Gelleråsen. Har åkt Maxxis tidigare och dom småsläpper hela tiden båda fram och bak så dom går fetbort...
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag kör med Metzler M5'or.
Abslut det skönaste däck jag kört på även om jag är en slöfis runt banan.
De har fått bra testresultat i blött väglag med om jag inte minns helt fel.
 

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
Jag ska också köra på Gelleråsen i April. Jag är precis nybörjare när det kommer till bankörning och ska ta steg 1. Har bara kört knix några gånger.
Nu när jag läser här så slog det mig att jag har inte haft en tanke på däck, på knix har det liksom inte varit nödvändigt... =/! Hur noga är det med bandäck i steg 1? Någon som vet eller kan ge nå tips? Jag har mest tänk ta den här kursen för att se om storbanor är något för mig,. då känns det lite tidigt att börja köpa massa däck. ..eller tycker ni att jag ska köpa en uppsättning?
Kan också passa på att fråga om någon vet hur noga det är med ljudnivån? Händer det att folk inte får köra för att de överstiger 95db eller var nu gränsen går?
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jag ska också köra på Gelleråsen i April. Jag är precis nybörjare när det kommer till bankörning och ska ta steg 1. Har bara kört knix några gånger.
Nu när jag läser här så slog det mig att jag har inte haft en tanke på däck, på knix har det liksom inte varit nödvändigt... =/! Hur noga är det med bandäck i steg 1? Någon som vet eller kan ge nå tips? Jag har mest tänk ta den här kursen för att se om storbanor är något för mig,. då känns det lite tidigt att börja köpa massa däck. ..eller tycker ni att jag ska köpa en uppsättning?
Kan också passa på att fråga om någon vet hur noga det är med ljudnivån? Händer det att folk inte får köra för att de överstiger 95db eller var nu gränsen går?

Kul att du ska testa på bankörning :tummenupp
Du kan nog lugnt åka med dina vanliga gatdäck. Bara du har bra mönster osv. Angående ljudnivån så händer det att folk inte får köra vidare men dom brukar säga till en gång först. Vet inte vad du har för avgas på din 675'a men jag hade TOR på sist och det har då aldrig vart något problem med ljudet.
 

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
Ok, tack.
Jag har ett GPR.. Funderar på om man ska köpta en db killer i fall.
Skulle vara så träligt att inte få köra när man har betalat osv. De kostar ju en del de där kurserna =/.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Skadar nog inte att göra det. Dom är som sagt noga med ljudnivån. Helt gratis är det ju inte men man lär sig massor och är värt varenda krona. Går inte att gämföra med Knix kurserna även om det med är skoj och lärorikt.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har aldrig åkt Maxxis innan då jag trivdes skitbra med mina Pilot Power 2ct. Nu när jag köpte 675an så satt det Maxxis Presa sport på. Är det sådana du kört på oxå? Du har inte råkat va på Sviestad nån gång och vet hur fort du körde där?

Tack för förslagen. Ska läsa på lite om dessa däck. Har inget raket tempo runt banan utan vill mig minnas att i höstas låg vi enligt instruktören runt 1.23.xx på Gelleråsen. Har åkt Maxxis tidigare och dom småsläpper hela tiden båda fram och bak så dom går fetbort...
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Har aldrig åkt Maxxis innan då jag trivdes skitbra med mina Pilot Power 2ct. Nu när jag köpte 675an så satt det Maxxis Presa sport på. Är det sådana du kört på oxå? Du har inte råkat va på Sviestad nån gång och vet hur fort du körde där?

Jupp det är sånna jag har på. Tyvärr har jag aldrig åkt på Sviestad men skulle gärna göra det.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jupp det är sånna jag har på. Tyvärr har jag aldrig åkt på Sviestad men skulle gärna göra det.

Kanske lite långt att åka från Hedemora ner hit. Men håll lite utkik på
http://www.lmsroadracing.se/trafiksaekerhetsutbildning

Deras körningar är riktigt prisvärda. Tänk på att du på 90% av dom måste ha orginalsystemet på oavsett om du har Db-killer eller inte ens låter för mycket. De har de reglerna bara för att slippa diskussion.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Jag ska också köra på Gelleråsen i April. Jag är precis nybörjare när det kommer till bankörning och ska ta steg 1. Har bara kört knix några gånger.
Nu när jag läser här så slog det mig att jag har inte haft en tanke på däck, på knix har det liksom inte varit nödvändigt... =/! Hur noga är det med bandäck i steg 1? Någon som vet eller kan ge nå tips? Jag har mest tänk ta den här kursen för att se om storbanor är något för mig,. då känns det lite tidigt att börja köpa massa däck. ..eller tycker ni att jag ska köpa en uppsättning?
Kan också passa på att fråga om någon vet hur noga det är med ljudnivån? Händer det att folk inte får köra för att de överstiger 95db eller var nu gränsen går?

Du kan helt utan problem köra smc:s 1-4 på gatdäck även på storbana. Så länge du har bra mönster som sagt och däcken inte suttit på hojen flera år så de är för hårda... När du börjar få upp tempo och komma ner och nosa med knät och kanske känner att du börjar få lite släpp i utgång av kurvorna...då är det hög tid att fundera över däckvalet på allvar.

Och du.. köp en db-killer! Även om du antagligen klarar dig så länge du inte vrider på fullt på rakan, så är det bara jobbigt att vara osäker.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för förslagen. Ska läsa på lite om dessa däck. Har inget raket tempo runt banan utan vill mig minnas att i höstas låg vi enligt instruktören runt 1.23.xx på Gelleråsen. Har åkt Maxxis tidigare och dom småsläpper hela tiden båda fram och bak så dom går fetbort...
Nu kör jag ju japanskt men hjärtat är fortfarande brittiskt;) Så jag hoppas få titta in ibland och lämna någon synpkt, i a f tills någon av er slänger ut mig...

Ett faktum är att många trivs faktiskt med ett däck som har "lång" gränszon och skvallrar tidigt att det närmar sig gränsen. Andra föredrar att det håller i så länge som möjligt, till priset av en snävare "sladdzon" innan man luktar asfalt (igen). Dunlops Sportsmart tillhör de förra, Michelin Pure kanske det senare.

Om man tänker DOT-gummi eller skurna slicks är de generellt sett urusla på vått men underbara i torrt. Så länge som de får mellan två och tre varv på sig att värmas upp alltså (om man inte har däckvärmare). Bland de däcken funkar Pirelli Supercorsa SC2 fantastiskt bra, Michelin Cup VB fram/B bak är nästan i samma klass.

Men de sportiga gatdäcken räcker till tider bra mycket under 1.20, om man har rätt körteknik och kurvhastighet. Michelin Pure är i varje fall nästan lika bra som Sportsmart i torrt men betydligt bättre i vått. Det är de två bästa däcken jag själv hann prova på min Daytona. Tre andra däck som folk talar gott om men som jag själv inte testat är Pirelli Diablo Rosso, Metzler M5 och Bridgestone S20. Till och med Avon sägs ju kunna leverera ett konkurrenskraftigt sportdäck numera - ur led är tiden:)

Jag skulle tro att priset skulle ha en avgörande faktor om jag skulle köpa, om jag nu hittade ett av däcken väsentligt billigare än de andra. Det är inte osannolikt att det sitter Pure på mina gatfälgar till sommaren, på grund av dess regnegenskaper. Men - om än jag inte gått steg 5 själv så ställer i var fall den normala licenkursen inga extraordinära krav på däck, snarare blir det enklare med gatsvålar på grund av alla övningar och start/stopp.

En erfarenhet är att många av oss nästan kör på för rejsigt gummi för våra behov, att jobba upp tempen till 80-90 grader i ett DOT kräver tuff gas/broms och en hel del kurvhastighet. Upp till övre delen av medelgruppen i en normal SMC-kurs fungerar t ex Michelin Road utmärkt.

Jaja, mina 2p och lycka till med licensen:)
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Nu kör jag ju japanskt men hjärtat är fortfarande brittiskt;) Så jag hoppas få titta in ibland och lämna någon synpkt, i a f tills någon av er slänger ut mig...

Ett faktum är att många trivs faktiskt med ett däck som har "lång" gränszon och skvallrar tidigt att det närmar sig gränsen. Andra föredrar att det håller i så länge som möjligt, till priset av en snävare "sladdzon" innan man luktar asfalt (igen). Dunlops Sportsmart tillhör de förra, Michelin Pure kanske det senare.

Om man tänker DOT-gummi eller skurna slicks är de generellt sett urusla på vått men underbara i torrt. Så länge som de får mellan två och tre varv på sig att värmas upp alltså (om man inte har däckvärmare). Bland de däcken funkar Pirelli Supercorsa SC2 fantastiskt bra, Michelin Cup VB fram/B bak är nästan i samma klass.

Men de sportiga gatdäcken räcker till tider bra mycket under 1.20, om man har rätt körteknik och kurvhastighet. Michelin Pure är i varje fall nästan lika bra som Sportsmart i torrt men betydligt bättre i vått. Det är de två bästa däcken jag själv hann prova på min Daytona. Tre andra däck som folk talar gott om men som jag själv inte testat är Pirelli Diablo Rosso, Metzler M5 och Bridgestone S20. Till och med Avon sägs ju kunna leverera ett konkurrenskraftigt sportdäck numera - ur led är tiden:)

Jag skulle tro att priset skulle ha en avgörande faktor om jag skulle köpa, om jag nu hittade ett av däcken väsentligt billigare än de andra. Det är inte osannolikt att det sitter Pure på mina gatfälgar till sommaren, på grund av dess regnegenskaper. Men - om än jag inte gått steg 5 själv så ställer i var fall den normala licenkursen inga extraordinära krav på däck, snarare blir det enklare med gatsvålar på grund av alla övningar och start/stopp.

En erfarenhet är att många av oss nästan kör på för rejsigt gummi för våra behov, att jobba upp tempen till 80-90 grader i ett DOT kräver tuff gas/broms och en hel del kurvhastighet. Upp till övre delen av medelgruppen i en normal SMC-kurs fungerar t ex Michelin Road utmärkt.

Jaja, mina 2p och lycka till med licensen:)

Du och din kunskap är alltid välkommen Roffe. Tackar!
Problemet jag haft med Maxxis är att dom inte varnat alls utan dom bara toksläpper. Har varit nära att köra åt h-vete ett flertal gånger! Ska kika lite på dessa däck som nämnts ovan.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Nu kör jag ju japanskt men hjärtat är fortfarande brittiskt;) Så jag hoppas få titta in ibland och lämna någon synpkt, i a f tills någon av er slänger ut mig...

....... :)

Bra skrivet! Hur ligger det till med livslängden om man jämför Sportsmart med Pure? Jag har bara kört Sportsmart och tycker de är riktigt bra men kanske inte riktigt kan slappna av helt i regn...
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Fick följande svar från hojdäck.se:

'Michelins Nya Pilot Power 3 som tar över efter Power Pure.
Dessa pallar neråt 1,15 på G-åsen med ett bra våtgrepp också.

Dunlop Sportsmart är ett däck med bra stabilitet och pallar tider neråt 1,13 innan de ger sig.
Inte lika bra våtgrepp som Michelin men helt ok.

Bridgestone S20 är ett nytt däck som kom förra året.
Bra feedback och torrgrepp.

Dessa borde täcka upp behovet under första delen av säsongen för dig, beroende på hur mycket du vill köra och hur snabb du vill/kommer bli.

Efter dessa däcken så blir det däckvärmargummi som gäller,'

Michelin däcket låter klart intressant :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra skrivet! Hur ligger det till med livslängden om man jämför Sportsmart med Pure? Jag har bara kört Sportsmart och tycker de är riktigt bra men kanske inte riktigt kan slappna av helt i regn...

Tack, jag upplever livslängden som ungefär jämförbar, möjligen med en liten fördel för Sportsmart.

Tack vare Era funderingar har jag nu ikväll jagat runt på nätet inför säsongens inköp:mad: Personligen blir det nog Metzler NHS Racetec CompK (ett bandagsslick med lite längre livslängd) på banfälgarna och Bridgestone S20 på regn/gatfälgarna. www.mynetmoto.com verkar riktigt prisvärda just nu... :)

Det finns ett tyskt test på deras sida för den intresserade. Missminner jag mig inte alldeles är Pure fortfarande ledande på regn, särskilt i kombination med lägre temperatur. S20 är tydligen nära på vått men får lysande recensioner på torrt och blir testvinnare. Kanske föga förvånande då testet gick av stapeln på Bridgestones testbana:)

Men viktigt att komma ihåg är att alla däcken vi nu diskuterar är riktigt, riktigt bra svålar. Betydligt bättre än vad jag själv är som kusk...

Och nu råkar jag ju tycka om att testa nya prylar...:rodnar
Fick följande svar från hojdäck.se:
...
Michelin däcket låter klart intressant :)
Ja, jag håller så klart med proffsen på hojdäck:) Bra däck allihopa, men Michelin har alltid funkat klockrent för mig:tummenupp
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Tack, jag upplever livslängden som ungefär jämförbar, möjligen med en liten fördel för Sportsmart.

Tack vare Era funderingar har jag nu ikväll jagat runt på nätet inför säsongens inköp:mad: Personligen blir det nog Metzler NHS Racetec CompK (ett bandagsslick med lite längre livslängd) på banfälgarna och Bridgestone S20 på regn/gatfälgarna. www.mynetmoto.com verkar riktigt prisvärda just nu... :)

Det finns ett tyskt test på deras sida för den intresserade. Missminner jag mig inte alldeles är Pure fortfarande ledande på regn, särskilt i kombination med lägre temperatur. S20 är tydligen nära på vått men får lysande recensioner på torrt och blir testvinnare. Kanske föga förvånande då testet gick av stapeln på Bridgestones testbana:)

Ok nice.. var supernära att köpa S20 i somras när de precis hade kommit men vågade inte riktigt släppa snuttefilten så det fick bli Sportsmart igen! Det var just ovetskapen om livslängden som fick mig att köra på ett säkert kort. Kompisen köpte S20 till sin CBR600. Han slet ut dem rätt snabbt på ett par bandagar på Gelleråsen vill jag minnas.. Nu kör han iofs mycket hårdare än mig och brukar släppa ur lite mer luft vilket borde öka slitaget, så antagligen fel däck för den typen av körning. Men han var nöjd med greppet och känslan. Nu kör han på slicks tror jag.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top