Nu kör jag ju japanskt men hjärtat är fortfarande brittiskt
Så jag hoppas få titta in ibland och lämna någon synpkt, i a f tills någon av er slänger ut mig...
Ett faktum är att många trivs faktiskt med ett däck som har "lång" gränszon och skvallrar tidigt att det närmar sig gränsen. Andra föredrar att det håller i så länge som möjligt, till priset av en snävare "sladdzon" innan man luktar asfalt (igen). Dunlops Sportsmart tillhör de förra, Michelin Pure kanske det senare.
Om man tänker DOT-gummi eller skurna slicks är de generellt sett urusla på vått men underbara i torrt. Så länge som de får mellan två och tre varv på sig att värmas upp alltså (om man inte har däckvärmare). Bland de däcken funkar Pirelli Supercorsa SC2 fantastiskt bra, Michelin Cup VB fram/B bak är nästan i samma klass.
Men de sportiga gatdäcken räcker till tider bra mycket under 1.20, om man har rätt körteknik och kurvhastighet. Michelin Pure är i varje fall nästan lika bra som Sportsmart i torrt men betydligt bättre i vått. Det är de två bästa däcken jag själv hann prova på min Daytona. Tre andra däck som folk talar gott om men som jag själv inte testat är Pirelli Diablo Rosso, Metzler M5 och Bridgestone S20. Till och med Avon sägs ju kunna leverera ett konkurrenskraftigt sportdäck numera - ur led är tiden
Jag skulle tro att priset skulle ha en avgörande faktor om jag skulle köpa, om jag nu hittade ett av däcken väsentligt billigare än de andra. Det är inte osannolikt att det sitter Pure på mina gatfälgar till sommaren, på grund av dess regnegenskaper. Men - om än jag inte gått steg 5 själv så ställer i var fall den normala licenkursen inga extraordinära krav på däck, snarare blir det enklare med gatsvålar på grund av alla övningar och start/stopp.
En erfarenhet är att många av oss nästan kör på för rejsigt gummi för våra behov, att jobba upp tempen till 80-90 grader i ett DOT kräver tuff gas/broms och en hel del kurvhastighet. Upp till övre delen av medelgruppen i en normal SMC-kurs fungerar t ex Michelin Road utmärkt.
Jaja, mina 2p och lycka till med licensen