Triumph Daytona 675-tråden!

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
sådär ja, efter timtals läsande (läs dagar) så har jag tagit mig genom hela den här tråden för att slippa ställa tiotals frågor som redan finns besvarade x antal gånger. Måste tillägga att det har varit trevlig läsning och jag har sällan varit med om en tråd där det hålls så god ton rätt igenom.
Är relativt nybliven ägare till en röd -09:a och det enda jag behöver hjälp med är att identifiera fabrikatet på fäsplåtarna till kraschpuckarna vid motorn. fästplåtarna satt där med puckarna följde inte med. bifogar bild på dessa. har också sett att vissa har en kraschpuck på ramen ungefär där svingen är ledad?

Utöver detta känner ag mig rätt fulltankad på info (och ÖL :banana )
hoppas nu bara nrvöst att vår viktigaste medlem och guru här stannar kvar och ger goda råd! Roffe borde ju fått medalj för längesen :rockView attachment 380178

Det finns ungefär tusen fabrikat på de där känns det som, köp hela kittet istället, finns både på triumph center, bike-x.com (som jag kan rekommendera) och e-bay.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
sådär ja, efter timtals läsande (läs dagar) så har jag tagit mig genom hela den här tråden för att slippa ställa tiotals frågor som redan finns besvarade x antal gånger. Måste tillägga att det har varit trevlig läsning och jag har sällan varit med om en tråd där det hålls så god ton rätt igenom.
Är relativt nybliven ägare till en röd -09:a och det enda jag behöver hjälp med är att identifiera fabrikatet på fäsplåtarna till kraschpuckarna vid motorn. fästplåtarna satt där med puckarna följde inte med. bifogar bild på dessa. har också sett att vissa har en kraschpuck på ramen ungefär där svingen är ledad?

Utöver detta känner ag mig rätt fulltankad på info (och ÖL :banana )
hoppas nu bara nrvöst att vår viktigaste medlem och guru här stannar kvar och ger goda råd! Roffe borde ju fått medalj för längesen :rockView attachment 380178

Svårt att avgöra från fotot, bort med kåpan och kolla om det finns något fabrikat på fastplattan.
Vill du ha riktigt bra grejor så rekommenderar GB racings prylar
http://www.gbracing.eu/Triumph.113/Daytona-675-2006-2010.116/Engine-Protection.257/

Ramskyddet hittar du här
http://www.gsg-mototechnik.de/
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
sådär ja, efter timtals läsande (läs dagar) så har jag tagit mig genom hela den här tråden för att slippa ställa tiotals frågor som redan finns besvarade x antal gånger. Måste tillägga att det har varit trevlig läsning och jag har sällan varit med om en tråd där det hålls så god ton rätt igenom.
Är relativt nybliven ägare till en röd -09:a och det enda jag behöver hjälp med är att identifiera fabrikatet på fäsplåtarna till kraschpuckarna vid motorn. fästplåtarna satt där med puckarna följde inte med. bifogar bild på dessa. har också sett att vissa har en kraschpuck på ramen ungefär där svingen är ledad?

Utöver detta känner ag mig rätt fulltankad på info (och ÖL :banana )
hoppas nu bara nrvöst att vår viktigaste medlem och guru här stannar kvar och ger goda råd! Roffe borde ju fått medalj för längesen :rockView attachment 380178

GB Racing FTW... Men du bör nog se till att skaffa deras motorkåpor med. Inte gratis, men en bra investering(fråga inte hur jag vet :gnissla )
Vad gäller dina kraschpuckar, så ser det ut som Gilles Tooling. Ser ut iaf, men för dålig bild för att jag skall säga definitivt.
Välkommen i triple-träsket förövrigt :yoparty
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...hoppas nu bara nrvöst att vår viktigaste medlem och guru här stannar kvar och ger goda råd! Roffe borde ju fått medalj för längesen...
:rodnar Tack för de vänliga orden, men nu gör @nderz, Lotek och de andra ett alldeles utmärkt jobb, och mina kunskaper börjar vara bedagade...
Måste byta drivpaket inför våren funderar på vad man ska köpa. Ni som åker bana, kör ni med standard antal kuggar?
Gå upp två till tre kuggar bak till att börja med, det är en bra landsvägsdrevning och då orkar hojen varva ut. För enbart banåka skulle jag dessutom kugga ner ett pinnhål fram, jag varvade i alla fall aldrig ut vare sig på Kemora, Mittsverige eller Gelleråsen. Det är väl bara på Anderstorp Du eventuellt skulle behöva originaldrevet fram. Hojen funkar bra även med en bra 520-kedja så ska Du ändå byta hela drivpaketet skulle jag rekommendera ett bra sådant kit.

Håller Du kedjan så kort som möjligt minskas hjulbasen, Du får bättre svingarmsvinkel och en mer lättsvängd maskin.
 
Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Gå upp två till tre kuggar bak till att börja med, det är en bra landsvägsdrevning och då orkar hojen varva ut. För enbart banåka skulle jag dessutom kugga ner ett pinnhål fram, jag varvade i alla fall aldrig ut vare sig på Kemora, Mittsverige eller Gelleråsen. Det är väl bara på Anderstorp Du eventuellt skulle behöva originaldrevet fram. Hojen funkar bra även med en bra 520-kedja så ska Du ändå byta hela drivpaketet skulle jag rekommendera ett bra sådant kit.

Håller Du kedjan så kort som möjligt minskas hjulbasen, Du får bättre svingarmsvinkel och en mer lättsvängd maskin.

Tack Roffe:tummenupp

Då blir det till att leta igenom ebay på lunchen :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack Roffe:tummenupp

Då blir det till att leta igenom ebay på lunchen :)
Gör Du så, jag tycker även Du ska slå Addemoto en signal - De har säkert prylarna hemma och till vettiga priser. En 15/49-kombination med extraförstärkt 520 QX-kedja skulle jag nog gå på. Louis.de kan vara ett alternativ, problemet är att få prylarna rätt om Du ska gå på 520... Själv har jag kollat upp prisbild, men allt nytt har jag till slut handlat hos Adde:)
 

si.fridh

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Ängelholm
Hoj
sexsjufem -09
:rodnar Tack för de vänliga orden, men nu gör @nderz, Lotek och de andra ett alldeles utmärkt jobb, och mina kunskaper börjar vara bedagade...

GB Racing FTW... Men du bör nog se till att skaffa deras motorkåpor med. Inte gratis, men en bra investering(fråga inte hur jag vet :gnissla )
Vad gäller dina kraschpuckar, så ser det ut som Gilles Tooling. Ser ut iaf, men för dålig bild för att jag skall säga definitivt.
Välkommen i triple-träsket förövrigt :yoparty

Man tackar!
Känns skönt att ha nånstans att vända sig för vettiga svar från folk med erfarenhet!
kommer att bli en beställning från GB inom det närmsta. nån som vet vad det gör för skillnad med deras bullet sliders? ska man isf välja den kortare varianten för att inte riskera att de fastnar i curbs osv? läste att nån lyckats med det...:gnissla
Kommer då även att beställa motorkåporna. nån skillnad på "race" och "stock"?

(Lite OT här, men hade för övrigt sedan innan en annan röd trepip. Dock på alldeles för många hjul:rolleyes: )

c1.jpg
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Man tackar!
Känns skönt att ha nånstans att vända sig för vettiga svar från folk med erfarenhet!
kommer att bli en beställning från GB inom det närmsta. nån som vet vad det gör för skillnad med deras bullet sliders? ska man isf välja den kortare varianten för att inte riskera att de fastnar i curbs osv? läste att nån lyckats med det...:gnissla
Kommer då även att beställa motorkåporna. nån skillnad på "race" och "stock"?

(Lite OT här, men hade för övrigt sedan innan en annan röd trepip. Dock på alldeles för många hjul:rolleyes: )

Du skall ha stock. Om du nu inte har racekit-generatorn. Den levererar mindre ström=lättare=annan ytterkåpa.
Å ena sidan, korta har fördelar men det har å andra sidan längre med. Går inte att svara på egentligen eftersom varje krasch är unik. Men jag hade tagit korta om jag kört med kraschkåpor och långa med originalkåpor.
Your call.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Gubbe 40 år i Sthlm D675 2010
Trygghansa hel 2014:- månad avställningsbar
If 46500 helåret
Folksam 56000 helåret
Länsförsäkringar 35000

Usch och fy!
 

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
Hörrni jag går bet på det här med drevningen på min.
Tidigare satt 14 / 47. Nu köpte jag ett standardpaket och fick 16 / 47.
Jag köpte den i oktober och hann inte köra så mycket innan det var dags att ställa in den men jag var uppe i ca 230 på 5an.
Snacka med förra ägarn som inte visste att den var nerdrevad, han påstår sig ha fått upp den i 272km/h.
Det kan väl inte va möjligt,? Jag fattar inte.
Vad jag vet så är bara systemet bytt och den har mappats om.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hörrni jag går bet på det här med drevningen på min.
Tidigare satt 14 / 47. Nu köpte jag ett standardpaket och fick 16 / 47.
Jag köpte den i oktober och hann inte köra så mycket innan det var dags att ställa in den men jag var uppe i ca 230 på 5an.
Snacka med förra ägarn som inte visste att den var nerdrevad, han påstår sig ha fått upp den i 272km/h.
Det kan väl inte va möjligt,? Jag fattar inte.
Vad jag vet så är bara systemet bytt och den har mappats om.
Majliss - och nu har föregående ägare köpt en literhoj som går minst 315 km/h? :glömdet

Seriöst - utan omfattande, och då snackar vi verkligt omfattande, motormassage passerar inte en Daytona 250 km/h GPS-fart. Realistiskt är 240-245 km/h GPS-fart, och det går den med -1 kugg fram (15-drev) eller +2 bak (49-drev). Med originaldrevningen orkar den helt enkelt inte varva ut. Ja, jag har testat.

Så - åker Du landsväg kan Du lika gärna köra slut på originaldrivpaketet Du har på. Vill Du ha lite extra punsch köper Du billigast -1 kugg fram (nöter lite mer kedja). Ska Du mest köra bana kostar Du på hojen ett 49-drev bak och 15 kugg fram. Då får Du vettig livslängd på prylarna och bra driv ut ur kurvorna.

Du bör konfigurera om hastighetsmätaren med TuneECU om Du gör så pass stora förändringar. Mätaren visar ca 6% fel med originaldrevning, med 15/49 bör Du justera för 17-18℅ felvisning. Din säljares kombination (14/47) ger hela 21% felvisning, vilket ger att hans avlästa toppfart i verkligheten var 272/1.21 = 225 km/h. Tänkvärt, eller hur? :)

Så, om Du mest åker gata och inte har onödigt mycket pengar nöter Du ut det paket Du redan monterat. Vill Du ha lite mer tryck i det lägre registret är det billigast att gå ner en kugg fram, det funkar bra för både gata och bana. Kan Du leva med en lite surrig hoj på motorväg men bra tryck på bana går Du ner en kugg fram och upp två bak, alltså 15/49. Lycka till med Dina val:)
 
Last edited:

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
Nu fattar jag!=D
haha har inte haft en tanke på att mätarn blir att visa fel!
Tuuusen tack för ditt vettiga svar!
Jag ska köra på det som sitter på nu. Jag har en bra bit kvar innan jag lärt mig utnyttja hojen på rätt sätt och fullt ut i alla fall.

Haha du har så rätt, ..förra ägarn hämtar en sprillans r1 på lördag.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Håller på att kladda på lite ny färg på kraschkåporna och funderar lite på vad som gäller med plasering av eventuellt framtida siffor. Synd att behöva göra om allt i framtiden. Man vet ju alldrig vad som händer när 40 årskrisen kommer...:huvet

Har hittat följande: "Cuts skall vara
konstruerad så att siffror enligt svemo SR 3.7 och NT 9.18 uppfylls" samt "Nummerplåt skall ha vit bottenfärg med blå siffror. Se även SR 3.1.1.1 och NT 9.18" men har googlat och hittar inte det dom refererar till.

Någon som vet?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Nu fattar jag!=D
haha har inte haft en tanke på att mätarn blir att visa fel!
Tuuusen tack för ditt vettiga svar!
Jag ska köra på det som sitter på nu. Jag har en bra bit kvar innan jag lärt mig utnyttja hojen på rätt sätt och fullt ut i alla fall.

Haha du har så rätt, ..förra ägarn hämtar en sprillans r1 på lördag.

Vad Roffe sade. Min mätare stämmer hyggligt nu, och jag har -9%. Dessutom, jag nådde 242 km/h vid ca 12200-12800 :va rpm och det var GPS-hastighet på Anderstorp med originaldrevning. Den varvar inte ut nej. Men det påverkar mer än man tror med däckprofilen och därmed rullomkrets på däcket.

Håller på att kladda på lite ny färg på kraschkåporna och funderar lite på vad som gäller med plasering av eventuellt framtida siffor. Synd att behöva göra om allt i framtiden. Man vet ju alldrig vad som händer när 40 årskrisen kommer...:huvet

Har hittat följande: "Cuts skall vara
konstruerad så att siffror enligt svemo SR 3.7 och NT 9.18 uppfylls" samt "Nummerplåt skall ha vit bottenfärg med blå siffror. Se även SR 3.1.1.1 och NT 9.18" men har googlat och hittar inte det dom refererar till.

Någon som vet?

Vad tror du att du kör för klass isf? Det avgör färgerna på botten och siffror nämligen.
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Vet inte riktigt men rookie 600 verkar intressant. Men vart ska siffrorna placeras och hur stora mm ska dom vara. Tänkte så man kan förbereda plats för dom.

Börja kolla NT 9.18..återkommer med vad som står i SR.. Måste ju jobba med :)

Så, lite tid över. 3.4.3 i SR Dessutom, 3.6.4 och den som då är mest aktuell för dig, 3.1.1.2.
Bilder finns på sid 44-47 i SR.
I tillägg skall sägas att man får rannsaka sig själv lite. Sällan det mäts med skjutmått, utan du får fundera på hur just din hoj ser ut och att det är för allas skull som siffrorna skall synas så att du kan identifieras. Lite kan man avvika, så länge det är tydligt ändå.
 
Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Börja kolla NT 9.18..återkommer med vad som står i SR.. Måste ju jobba med :)

Så, lite tid över. 3.4.3 i SR Dessutom, 3.6.4 och den som då är mest aktuell för dig, 3.1.1.2.
Bilder finns på sid 44-47 i SR.
I tillägg skall sägas att man får rannsaka sig själv lite. Sällan det mäts med skjutmått, utan du får fundera på hur just din hoj ser ut och att det är för allas skull som siffrorna skall synas så att du kan identifieras. Lite kan man avvika, så länge det är tydligt ändå.

Tusen tack! Då har har jag lite att läsa i helgen. Kör du i någon serie själv?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Tusen tack! Då har har jag lite att läsa i helgen. Kör du i någon serie själv?
Förhoppningsvis blir det REC eller kanske om vi inte får ihop det ERF-Stafett istället. Svårt att köra det med en 675 bara. Anderstorp och Mantorp är lite enklare med literhoj. Men då har man ju en ursäkt att komma sist iaf :rofl

Vi lär synas den 28/4, då kan vi säga hej IRL istället.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top