Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Kompisen köpte S20 till sin CBR600. Han slet ut dem rätt snabbt på ett par bandagar på Gelleråsen vill jag minnas.. Nu kör han iofs mycket hårdare än mig och brukar släppa ur lite mer luft vilket borde öka slitaget, så antagligen fel däck för den typen av körning. Men han var nöjd med greppet och känslan. Nu kör han på slicks tror jag.
Okey, att sänka lufttrycket är något man brukar göra för att kompensera för det ökade tryck som uppstår när däcket hettas upp. Jag räknar nog inte heller med att få ut mer än max ett par dagar ur ett sportdäck, inte om jag kör i eget tempo. Men nu är det ju mina "dåligtväderalternativ" när vi kör kurs, annars har det varit DOT som gällt för att kunna nöta ur det sista ur däcken på gata.

När man börjar vända däck efter en-två dagar - då börjar det bli dags för DOT eller slicks, inte för att dom räcker längre men för att dom ger bättre grepp/tål högre temp.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vill fortfarande slå ett slag för Metzler M%. Nu kan jag bara jämför med Pirelli SuperCorsa som satt på min hoj innan samt Dunlop RoadSmart som satt på förra hojen.
Pirelli kan jag ej rekommendera om du inte får upp tempen i dem. Var hala som ålar på gata.
Däremot var Dunlopen som satt på Buellen helt ok men bästa jag kört på hittils är ju helt klart Metzler.

Med detta sagt menar jag inte att alla ska köra Metzler men glöm inte bort däcket.
Vet många som är ruggit nöjda med M5'orna inklusive mig själv och mina har hållt bra nu med en bandag och 500 mil. Räknar med att de håller denna säsongen med. Nu kanske inte jag är den som pressar däcken till max och därmed får ut många mil.
Fick ut 1000 mil från Pirellidäcken.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag tänkte ta o lacka ett set med kåpor till min hoj. Men har stött på ett problem. Hittar inget ställe som säljer decaler till 675an. Både googlat och kollat ebay och det närmaste jag kommer är www.carbonstickers.com

Nån som vet vart det går att få tag i och gärna billigt? =)
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
www.ozzbikedecals.com var precis vad jag letat efter. Va inte där på jobbet men fick aldrig fram några dekaler. Är säkert våra datorer som är spärrade för det som behövdes. Men där fanns ju precis allting så tack!
Har även knåpat färdigt på mina skisser hur den ska lackas så nu ska jag bara få tid att fixa till allt.

 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
www.ozzbikedecals.com var precis vad jag letat efter. Va inte där på jobbet men fick aldrig fram några dekaler. Är säkert våra datorer som är spärrade för det som behövdes. Men där fanns ju precis allting så tack!
Har även knåpat färdigt på mina skisser hur den ska lackas så nu ska jag bara få tid att fixa till allt.

Va ju kanon att man kunde hjälpa till.
Lägg gärna upp skisserna för lackningen.
Spännande att se hur andra tänker runt designen av hojen.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Mycket fin puts på hojen! Glöm inte att putsa ditt slipon också, såg ganska skitigt ut på bilderna.

Ska själv försöka få mig tiden att serva hojen samt tvätta i putsa lite på den snart!
Efter det blir det att kitta den med massa kolfiber, kraschpuckar från RDMOTO, double bubble och stripa firmanamnet på hojen snyggt!
Har ni några tips på var jag ska sätta dekalerna?

Någon annan som har fått något gjort på hojen?

Ja i helgen var det dags.
Plocka av slipon och tvätta.
Sedan gick jag lös med följande produkt på sliponet.
http://www.brc.se/ovriga-ytor/meguiars-nxt-all-metal-polish/
Riktigt nöjd med resultatet.
Frågan är ju bara om hojen blev lite för mycket bling bling nu? :va
 

Bifogat

  • Picture 006.jpg
    Picture 006.jpg
    237.2 KB · Visningar: 158
  • Picture 005.jpg
    Picture 005.jpg
    237.7 KB · Visningar: 142

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har försäkringsbolagen lyckats döda vår hoj?
Kollade vad min skulle kosta i år genom att ringa bolaget.
Fick en indikation på att premien går upp och det från 12 700kr till 17 000kr.
Va fan!!!
Någon som har förslag på bolag som försäkrar Daytonan till en vettig peng?
Vill fan inte betala för all som skrotar Daytonan.

Med tanke på hur dött det är i denna tråden så har nog försäkringsbolagen haft framgång med att döda Daytonan.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Har försäkringsbolagen lyckats döda vår hoj?
Kollade vad min skulle kosta i år genom att ringa bolaget.
Fick en indikation på att premien går upp och det från 12 700kr till 17 000kr.
Va fan!!!
Någon som har förslag på bolag som försäkrar Daytonan till en vettig peng?
Vill fan inte betala för all som skrotar Daytonan.

Med tanke på hur dött det är i denna tråden så har nog försäkringsbolagen haft framgång med att döda Daytonan.

För mig vad trygg hansa biligast. Dvs ca 22 000:- avställningsbar ungefär hälften av vad alla andra ville ha :)
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Började också kolla runt efter det att IF släppte sitt samarbete med med Triumph i år. Kom också fram till att Trygg Hansa var överlägset billigst, dock kollade jag på en icke avställningsbar försäkring, det går ju att komma runt om man vill. Men fan vad sura pengar det är, börjar starkt att fundera över en ny ST3R istället. :mad:
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har min hos salusansvar. De och sen folksam var överlägset billigast för mig. Klart värt att ringa runt och ställa bolagen mot varandra lite. Jag fick ner min premie ca 1/3 efter ett par samtal till både folksam och salus.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ja då fick man det bekräftat.
Försäkringsbolagen står ej för personskadekostnaden.
Varför betalar vi då en så förbannat hög försäkringspremie?
Det kunde inte handläggaren svara på.
Men han tyckte det var fel att det kostade så myckat att försäkra en MC.
Faktiskt var han ganska vettig att prata med.
Salusansvar var det för övrigt.

22k för hel/hel och 9k för halv/helår
Detta för centrala Gbg på en gubbe som är 38 bast.

Fick indikationer på att de håller på att se över kostnaden för MC-försäkring och vad jag förstod så skulle det kanske till och med bli billigare framöver för de som kör MC är oftast välutbildade på sina fordon som håller efter dem och kör när förhållandena är bra.

Salusansvars försäkring gäller för övrigt på bandagar.
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Ja då fick man det bekräftat.
Försäkringsbolagen står ej för personskadekostnaden.
Varför betalar vi då en så förbannat hög försäkringspremie?
Det kunde inte handläggaren svara på.
Men han tyckte det var fel att det kostade så myckat att försäkra en MC.
Faktiskt var han ganska vettig att prata med.
Salusansvar var det för övrigt.

22k för hel/hel och 9k för halv/helår
Detta för centrala Gbg på en gubbe som är 38 bast.

Fick indikationer på att de håller på att se över kostnaden för MC-försäkring och vad jag förstod så skulle det kanske till och med bli billigare framöver för de som kör MC är oftast välutbildade på sina fordon som håller efter dem och kör när förhållandena är bra.

Salusansvars försäkring gäller för övrigt på bandagar.

Jag bor i mitt i Malmö och är 35 och då skulle på Trygg & Hansa hel/hel icke avställningsbar kosta mig runt 15 000:-, det vorde ju konstigt om det kostade mer för dig som är äldre och som också bor i en "storstad"? Har du kollat med dem?
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Det mest spännande med att bli 40 bast om en vecka är hur försäkringspremien kommer att bli :yoparty
 

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
Jag böt drivpaket igår, till ett Renthal till Daytona 675 "standard". Klantig som jag är så räknade jag inte kugg innan jag beställde ett nytt. Det gamla framdrevet hade 14 kugg, mitt nya har 16.. känns sådär=/. Trivdes skitbra med hur den gick innan och är rädd för att den kommer gå annorlunda.
Vad är standard egentligen? Är det verkligen 16 kugg? Hur stor kan skillnaden tänkas bli med två kugg till?
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
16 är orginal. Är ganska storskillnad på 14 och 16 finns tabeller om du vill se exakt.

Finns en bra mall här: http://www.healtech-electronics.com/
--> speedohealer
--> online calculator
--> skriv in dina värden

Så får du ut i procent hur mycket du kommer förlora/vinna i acc/topphastighet

Jag böt drivpaket igår, till ett Renthal till Daytona 675 "standard". Klantig som jag är så räknade jag inte kugg innan jag beställde ett nytt. Det gamla framdrevet hade 14 kugg, mitt nya har 16.. känns sådär=/. Trivdes skitbra med hur den gick innan och är rädd för att den kommer gå annorlunda.
Vad är standard egentligen? Är det verkligen 16 kugg? Hur stor kan skillnaden tänkas bli med två kugg till?
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Jag böt drivpaket igår, till ett Renthal till Daytona 675 "standard". Klantig som jag är så räknade jag inte kugg innan jag beställde ett nytt. Det gamla framdrevet hade 14 kugg, mitt nya har 16.. känns sådär=/. Trivdes skitbra med hur den gick innan och är rädd för att den kommer gå annorlunda.
Vad är standard egentligen? Är det verkligen 16 kugg? Hur stor kan skillnaden tänkas bli med två kugg till?

Föreslår nog http://gearingcommander.com , den är lite enklare kanske.
Mata in vilken hoj du har och sätt 14 som framkugg i "custom"-valet.

Men det är en väsentlig skillnad på 14 och original. Typ så tappar du 40 km/h på toppfart. Den måste ju varva något överjävligt. Åtminstone en bra bit över 7000... i laglig hastighet på motorväg.
Sen är det också så att det är bättre att dreva bak än fram. Det då med hänsyn till slitage på kedja och drivpaket.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jag betalar nu på IF 10546:- för min -06'a och den skulle gå upp till 11054:- helförsäkring när min förfalludag kommer. Ringde till Trygghansa och där skulle den kosta 4806:- helförsäkring och avställningsbar!! Låter lite väl billigt kan man tycka men han kunde garrantera mig detta priset och övervaka och flytta över när den andra går ut. Frågan är törs man byta och vad händer vid olyka om dom kommer på att dom räknat fel?
För samma resultat när jag slår in regnr på deras sida.

Edit: är 39 år och bor i en småstad i dalarna
Edit2: Och nu var det ändrat.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
racermasen

Tack för tipset.
Blev 16k helförsäkring där.
Nu får Folksam kamma till sig annars blir det ett byte av försäkring.
 

si.fridh

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Ängelholm
Hoj
sexsjufem -09
sådär ja, efter timtals läsande (läs dagar) så har jag tagit mig genom hela den här tråden för att slippa ställa tiotals frågor som redan finns besvarade x antal gånger. Måste tillägga att det har varit trevlig läsning och jag har sällan varit med om en tråd där det hålls så god ton rätt igenom.
Är relativt nybliven ägare till en röd -09:a och det enda jag behöver hjälp med är att identifiera fabrikatet på fäsplåtarna till kraschpuckarna vid motorn. fästplåtarna satt där med puckarna följde inte med. bifogar bild på dessa. har också sett att vissa har en kraschpuck på ramen ungefär där svingen är ledad?

Utöver detta känner ag mig rätt fulltankad på info (och ÖL :banana )
hoppas nu bara nrvöst att vår viktigaste medlem och guru här stannar kvar och ger goda råd! Roffe borde ju fått medalj för längesen :rockfäste.jpg
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top