Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
LMS har krav på orginal för att slippa diskussion på deras egna körningar...

...för att vet att t ex en del Ducatis har terminigioni från fabrik och de är helt ok att köra med. Bytt fram o tillbaka i 5 år på min ninja så det är bara fortsätta denna fina tradition med trajjan :)
Skicka PM till Ninan, jag tror hon kört en hel del där och kanske kan svara på om TOR kan fungera, det är ju ett originaltillbehör med en hel del ljud dämpning kvar, till priset av något högre vikt. Det är fullt möjligt att hojen hämtats ut från återförsäljaren med TOR-dämparen monterad så jag ser en stor möjlighet för Dig att klara besiktningen. Tar Du stor hänsyn och inte ligger på varvstoppet hela vägen förbi depån ser jag ingen anledning till att frågan om original eller inte över huvud taget skulle hamna i fokus.

Får Du Åke eller Benny som föråkare kan Du hälsa från mig ;)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Triumph original racing slipon är inte populärt på besiktningen iaf, "tror du på det där själv eller?" Var kommentaren jag fick :glömdet
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jag har kört med TOR i flera år och har aldrig fått klagomål vare sig på besiktningen eller på banan. Köpt dock inte min hoj ny men fick med originaldämparen och den ser helt oanvänd ut.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har kört med TOR i flera år och har aldrig fått klagomål vare sig på besiktningen eller på banan. Köpt dock inte min hoj ny men fick med originaldämparen och den ser helt oanvänd ut.

Jag har kört 5 år med mitt Leo Vince slipon på Ninja både på besiktning och banor. Men på LMS bankörningar så långe det inte är bullerdagar har jag snällt fått byta till orginal trots att Leo Vince:t inte låter mer än 95dB. De är stenhårda med orginal där eller i alla fall att det suttit monterat från fabrik.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Triumph original racing slipon är inte populärt på besiktningen iaf, "tror du på det där själv eller?" Var kommentaren jag fick :glömdet

Tja, det står ju någonstans på det att det inte är "road legal" så i sak har h*n väl rätt.
Men att TOR låter mera..nja. Inte speciellt. Med dB-killer definitivt inte.
Går att stå på nästan fullt utan att gå över 95 dB vid förbipassering (på de banor jag provat) utan dB-killer.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Triumph original racing slipon är inte populärt på besiktningen iaf, "tror du på det där själv eller?" Var kommentaren jag fick :glömdet

Tja, det står ju någonstans på det att det inte är "road legal" så i sak har h*n väl rätt.
Men att TOR låter mera..nja. Inte speciellt. Med dB-killer definitivt inte.
Går att stå på nästan fullt utan att gå över 95 dB vid förbipassering (på de banor jag provat) utan dB-killer.
 

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
New Image222.jpg

MOTORLAMPA!

I helgen satt jag ihop hojen och putsa och putsa och putsa, den blev så jäääkla fin!
Hur som, solen sken, ett par plusgrader och jag var bara tvungen att ta ett varv runt kvarteret.
Jag rulla ut den, var skitnöjd över att den äntligen var redo för säsongen,. slog på den, njöt som tusan,. så börja motorlampan lysa!!!

Innan jag köpte hojen varnade förra ägarn, över telefon, för att lampan lös pga feljustering av fjädern till avgasspjället.
Han hade varit inne på märkesverkstad och försökt justera den två gånger, lampan hade slocknat, men varje gång på väg hem från verkstan hade den börjat lysa igen.
Jag vart riktigt skeptiskt och ringde till verkstan som sa att det troligtvis var fel på motorn som styr fjädern eftersom det var så jäkla känsligt.
Dåvarande ägarn åkte till verkstan en tredje gång och satt dit en ny motor. (det finns inga pappar på det men jag tror han verkligen gjorde det).
Sedan dess har den varit släckt... fram tills igår..
Tror ni att det är samma problem igen =(,. eller kan det finnas en annan anledning till varför den lyser? den orange/gula alltså...
Fy fasan!
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
MOTORLAMPA!
Text text
Fy fasan!

Är nog sannolikt det du nämner. Enklaste är att plocka väck skiten och släcka lampan med TuneEcu. Vet inte om du kommer igenom besiktning utan den, men antagligen har inte besiktningspersonalen kunskap nog att se att den fattas..
Hitta någon annan med Daytona som har rätt kabel och lite kunskap så fixar det sig utan att det kostar något.
Jag kunde gjort det för en skvätt kaffe, men det är lite för långt.

Annars tittar du här, fixar det och sen bör lampan släcka sig efter 5 felfria varmkörningar? minns inte riktigt...
 

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
Är nog sannolikt det du nämner. Enklaste är att plocka väck skiten och släcka lampan med TuneEcu. Vet inte om du kommer igenom besiktning utan den, men antagligen har inte besiktningspersonalen kunskap nog att se att den fattas..
Hitta någon annan med Daytona som har rätt kabel och lite kunskap så fixar det sig utan att det kostar något.
Jag kunde gjort det för en skvätt kaffe, men det är lite för långt.

Annars tittar du här, fixar det och sen bör lampan släcka sig efter 5 felfria varmkörningar? minns inte riktigt...

Ahaaa,. det kan alltså bero på att det kärvar....Den har ju stått orörd några månader och det var ju rätt kallt ute också, om det kan ha ngn betydelse.
Jag kom just på att första gången lampan tändes berodde på att fjädern gick av. De böt alltså fjäder, och den nya fjädern verkar svår att kalibrera... Det låter ju som att det mycket väl skulle kunna kärva.
Så de böt tillslut motor på verkstan,. borde de inte ha kollat själva spjällaxeln också i och med fjäder- och motorbyte? ..
Jag ska fasen ringa dem igen.
Tusen tack för svaret!

Vad är det för kabel förresten?
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
Har tydligen en kollega med sån kabel, perfekt!=)

Men om jag nu har ett feljusterat gasspjäll, vill jag verkligen bara släcka felkoden då?
Eller handlar det om sån liten skillnad att man kan leva med det?

Felkoden borde väl komma upp varje gång jag startar den eller räcker det med att släcka den en gång?
Eller jaha, . det är inte felkoden jag släcker,. ? Är det lampan?
Vad händer om det dyker upp ngt annat fel och lampan behöver tändas i så fall?
..mmm jag har dålig koll. Hur funkar det egentligen?
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Har tydligen en kollega med sån kabel, perfekt!=)

Men om jag nu har ett feljusterat gasspjäll, vill jag verkligen bara släcka felkoden då?
Eller handlar det om sån liten skillnad att man kan leva med det?

Felkoden borde väl komma upp varje gång jag startar den eller räcker det med att släcka den en gång?
Eller jaha, . det är inte felkoden jag släcker,. ? Är det lampan?
Vad händer om det dyker upp ngt annat fel och lampan behöver tändas i så fall?
..mmm jag har dålig koll. Hur funkar det egentligen?

Med hjälp av TuneEcu kan du läsa ut och ta bort felkoder. Sen är det bara att "ta bort" spjället i mjukvaran. Se bild:

Nere i vänstra hörnet är det bara att bocka ur rutan för Exhaust Valve. Bilden är från min mapp och jag har inget kvar :)
 

Bifogat

  • TuneEcu.JPG
    TuneEcu.JPG
    101.8 KB · Visningar: 106
Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Med hjälp av TuneEcu kan du läsa ut och ta bort felkoder. Sen är det bara att "ta bort" spjället i mjukvaran.

Nere i vänstra hörnet är det bara att bocka ur rutan för Exhaust Valve. Bilden är från min mapp och jag har inget kvar :)

Hmm, märker du något på motorkaraktären?

Om man tar bort det där hur står
spjället då, öppet eller stängt?

Not sent from an iProduct...
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
I mitt fal så försvann inte bara spjället i mjukvaran utan blev ersatt av en rörbit och en annan map så vet faktiskt inte om det påverkar så mycket. Det sitter ju vad jag förstår där för ljudets skull och är fullt öppet vid ett xx varvtal.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Har tydligen en kollega med sån kabel, perfekt!=)

Men om jag nu har ett feljusterat gasspjäll, vill jag verkligen bara släcka felkoden då?
Eller handlar det om sån liten skillnad att man kan leva med det?

Felkoden borde väl komma upp varje gång jag startar den eller räcker det med att släcka den en gång?
Eller jaha, . det är inte felkoden jag släcker,. ? Är det lampan?
Vad händer om det dyker upp ngt annat fel och lampan behöver tändas i så fall?
..mmm jag har dålig koll. Hur funkar det egentligen?

Ja, om det har hängt sig (avgasspjället/EXUP) och du inte åtgärdar det kommer lampan tillbaka om du bara tar bort felkoden. Om du åtgärdar det så att spjället löper igen kommer lampan att släckas efter ett antal varmkörningar eller så släcker du med TuneEcu.
Om du tar bort motor och vajrar så klickar du ur att du har en EXUP i TuneEcu.
Om du gör som jag beskrivit ovan kommer lampan att kunna tändas för andra fel som kan uppstå, du tar nämligen bara bort den specifika felkoden som gäller just nu. Inget annat. Det är bara en språkförbistring, därför "att släcka lampan" innebär att man raderar just den felkod som givits av MC:n, inte att man släcker lampan för gott.

Hmm, märker du något på motorkaraktären?

Om man tar bort det där hur står
spjället då, öppet eller stängt?

Not sent from an iProduct...

Tar du bort motor och alla vajrar till EXUP är spjället öppet(förutsatt att det inte hängt sig naturligtvis).
Det är inte prestandahöjande, men man slipper det som du läser om ovan, nämligen att skräpet hänger sig och kastar felkoder, alltså tänder lampan.
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top