Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...På 675.net har det diskuterats oljud och skrammel rätt mycket.
Det sägs att dom blir bättre när dom rullat en bit, hur är det med er som kört lite längre blir motorn tystare?, för det är ju synd att säga att 675an är tyst.

För en som kommer från en Suzuki RF900 med V&H är allt tyst:näsblod :)

Nej, men vibrationerna eller skramlet stör i a f inte mig. Däremot var jag mer "inlyssnande" tidigare efter obekanta rassel och pling. Nu gör ju TBR-pipan samt tidigare öppning av EXUP sitt för att dränka motorljudet i avgasdån, men då jag modifierat tändmapparna under de senaste veckan har jag spetsat öronen ordentligt för att jaga tendenser till spikningar.

Det jag märker är att koppling/transmission har börjat sjunga - precis som på de flesta hojar jag varit i kontakt med. Motorljudet har nog blivit tystare ändå om det har gått åt något håll.

Min har rullat drygt 900 mil och ska in på 1 000-mila under semestern.

Ska till Johans mc strax, frågan är svart eller röd? Lutar åt svart va? :)
Låt priset styra om det finns ett klipp att göra! Jag åker själv på en demo-hoj, och upplever inte någon nackdel av en tuffare inkörning. Dessutom verkar Wayne M (Tuneboy) via indirekta antydningar på 675.net anse att tidiga 2006 har mer pulver i motorn än de senare, och faktum är att de som kunnat bänkas till 112-116 hk efter buller- och luftmodifieringar verkar vara tidiga exemplar. De flesta verkar hamna runt 108-110...

Ha de!
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
"roffe_s" Jag får nog köpa tbr dämparn för jag har som sagt väldigt känsliga öron :D och sitter alltid och lyssnar, kvittar om jag åker hoj eller bil.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
"roffe_s" Jag får nog köpa tbr dämparn för jag har som sagt väldigt känsliga öron :D och sitter alltid och lyssnar, kvittar om jag åker hoj eller bil.

:näsblod ...mmm, nog finns det i ärlighetens namn vissa bitar man hör eller tycker sig ha hört. Ska vi försöka med en liten lista?:tummenupp Jag kan börja med lite småprylar:

  • "gnirk" från "air intake flap" till dess man installerar TOR-mappen (så den alltid är öppen)
  • "gnäll" från EXUP-ventilen när man varvar lite grann på tomgång
  • naturligtvis insugningsljudet (som låter som en turbo ibland:) )
  • I a f jag har ibland trott att jag har en problem med avgasläckage mellan cyl och grenrör. Men när jag kollat utan kåpor sitter allt åtdraget som det ska.
  • resonansfenomen vid 6-8k, dock inget så allvarligt som det som skrivs om på 675.net (tydligen resonansfenomen hos kamkedjan, i vissa fall taskig sträckare om jag förstått saken rätt). I mitt fall förmodligen någon kåpa eller annat.
  • Koppling som "sjunger" eller "viner" när den släpps ut utan att växeln är ilagd.

Fyll nu på med Era egna nojor.

Allvarligare - kolla med Era handlare om Ni har en servicebullentin på Er hoj
http://www.triumph.co.uk/usa/4799.aspx , knappa in Ert VIN-nummer.

De äldre hojarna har problem med strömpeak när man använder dödarknappen på styret. Åtgärden innebär installation av ett relä till bränslepumpen (tror jag det var)/ny kabelhärva för att ansluta detta. Använder man bara inte dödarknappen är det ingen akut åtgärd utan den kan tas vid lämpligt tillfälle (service?).

Men med TBR/Tuneboy för att fullt öppna EXUP tidigare (i marchtempo) har Dina känsliga öron snart bedövats i en lämplig omfattning och Du försjunker i en vadderad, missljudsfri och lustfylld drömvärld:tummenupp

Ha de!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
ingen som kör det här härligt snygga avgassystemet..??

Shark:s avgassystem finns tydligen med två olika utf på utblåser - en Cafe-version samt den Du visade.

Det var ett gruppköp på detta system på 675.net tidigare i år, och jag tror till och med att någon av dom hade ett till salu (finns i s f under "classified EDIT - redan sålt...):

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=7487

Ett helsnyggt system, men inte lika lätt som t ex Jardine eller Twobrothers.
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
"gnirk" från "air intake flap" till dess man installerar TOR-mappen (så den alltid är öppen)

"gnäll" från EXUP-ventilen när man varvar lite grann på tomgång
naturligtvis insugningsljudet (som låter som en turbo ibland )

I a f jag har ibland trott att jag har en problem med avgasläckage mellan cyl och grenrör. Men när jag kollat utan kåpor sitter allt åtdraget som det ska.

resonansfenomen vid 6-8k, dock inget så allvarligt som det som skrivs om på 675.net (tydligen resonansfenomen hos kamkedjan, i vissa fall taskig sträckare om jag förstått saken rätt). I mitt fall förmodligen någon kåpa eller annat.

Koppling som "sjunger" eller "viner" när den släpps ut utan att växeln är ilagd.

Vid avslag får jag ibland kraftiga durande vibrationer, nästan så häcken somnar:D , helt normalt enl Triumph.

När hojen stått en längre tid låter det nästan som "knack" vid vissa varvtal, försvinner efter ett tag, helt normalt enl. Triumph.

Har tappat grejjer, bromskontaktfjädern valde att lämna, fick en ny på garantin.

---------------------------------------------------------------------
Har även frågat återförsäljaren ang oljuden i allmänhet som jag hör, körde Yamaha tidigare och det är det som är felet enl Å-F, Daytona 675 är race och dom har inte brytt sig om väsen utan haft prio på prestanda.

För övrigt 247 mil på mätaren, TOR-Mappen från start,TOR-slipon, iridium stift.
 
Last edited:

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Stör mig inte på några ljud från motorn.
I början störde jag mig på att frambromsen gnisslande lite när man bromsase svagt, men så är det på en racer meddelar Triumph.
Sen dess har jag börjat gilla gnisslet - påminner mig om vilken racer man har!

Har TOR med mapp, men man blir ju sugen på TBR när man ser hur cool den är, och hur lite den väger.
Kanske skulle gå in för Tuneboy samtidigt som jag byter från TOR till TBR?
Blir det mycket mek i förhållande till prestanda?

Nu gillar jag iof att meka, men blir det en märkbar prestandaökning med Tuneboy?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Har TOR med mapp, men man blir ju sugen på TBR när man ser hur cool den är, och hur lite den väger.
Kanske skulle gå in för Tuneboy samtidigt som jag byter från TOR till TBR?
Blir det mycket mek i förhållande till prestanda?

Tuneboy är vad man gör det till! Vill man bara använda den som PCIII och ladda ned egna/PCIII/Triumphs mappar eller diagnosticera/läsa felmeddelanden så är det en piece of cake. Ta bort förarsitsen, anslut kabeln mellan datorns USB och diagnosuttaget på Trajjan (till höger om och något framför batteriet), slå på nyckeln och Du är klar att programmera/logga/mappa/diagnosticera.

Att sedan mappa den för Din hojs individuella egenheter kräver att man hittar en intresserad dyno-innehavare, eller loggar själv med bredbandslambda. Du hittar mycket info i denna tråd samt på 675.net.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3006457#3006457

Jag väntar bara på mitt nya luftfilter och en snabb inmappning mot det, sedan kommer jag nog att köra en bänkning på min hoj. Tyvärr har jag inte någon originalbänkning på den, men rent subjektivt har jag en betydligt vassare hoj just nu. Den är betydligt mindre ryckig vid "av/på", faktiskt inte törstigare vid cruising (A/F 14.5 i denna del av mappen) men med en betydligt jämnare vridmomentkurva och en sjuj**la topp. Mycket av jämnheten i mellanregistret kom när jag öppnade EXUP fullt redan vid 5 000 varv och spetsen när jag ökade förtändningen på toppen.

Dessutom har jag korrigerat felvisningen av hastighetsmätaren, så nu har jag endast en konstant felvisning om +2 km/h i stället för tidigare ca 7-8 km/h.

Puh - detta har tagit en del tid för mig, men är ju samtidigt ett intresse! Orkar Du bläddra igenom tråden kan Du ju kolla Peppes recension av Tuneboy.

Mina 2p - Ha de!
 
Last edited:

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Låt priset styra om det finns ett klipp att göra! Jag åker själv på en demo-hoj, och upplever inte någon nackdel av en tuffare inkörning. Dessutom verkar Wayne M (Tuneboy) via indirekta antydningar på 675.net anse att tidiga 2006 har mer pulver i motorn än de senare, och faktum är att de som kunnat bänkas till 112-116 hk efter buller- och luftmodifieringar verkar vara tidiga exemplar. De flesta verkar hamna runt 108-110...

Ha de!

Var på Johans Mc idag igen. Bestämde mig för att köpa en daytona, men den svarta färgen var slut.
Han skulle ringa upp mig imorn och säga om han kan få hem en svart innan fabriken har semesterstängt. Hinner han inte få det så köper jag den begagnade röda som dom har inne. 89.9kkr, slipon och kuts och blabla 690 mil.
Så hur det än blir så är jag snart en stolt ägare till en triumph daytona :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...köper jag den begagnade röda som dom har inne. 89.9kkr, slipon och kuts och blabla 690 mil.
Så hur det än blir så är jag snart en stolt ägare till en triumph daytona :D

Tja, med den röda slipper Du den dötrista inkörningen och 100-milaservicen, får godis för 5 kkr och ytterligare 15-20 kkr över att handla kolfiber (Johan ger Dig säkert bra med % om Du beställer värmesköld, panelinlägg, hugger, hajfena och kedjeskydd vid köpet- annars finns mycket kolfiber på ebay just nu), Pazzos, kraschpuckar/bobbiner etc...

Tänk Dig sedan Din fullkittade röda hoj bredvid den svarta standardhojen! Jag tror nog den röda är ett lika vettigt köp, men lycka till vilken Du än köper - och välkommen i tråden förresten:tummenupp

Ha de!
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Tja, med den röda slipper Du den dötrista inkörningen och 100-milaservicen, får godis för 5 kkr och ytterligare 15-20 kkr över att handla kolfiber (Johan ger Dig säkert bra med % om Du beställer värmesköld, panelinlägg, hugger, hajfena och kedjeskydd vid köpet- annars finns mycket kolfiber på ebay just nu), Pazzos, kraschpuckar/bobbiner etc...

Tänk Dig sedan Din fullkittade röda hoj bredvid den svarta standardhojen! Jag tror nog den röda är ett lika vettigt köp, men lycka till vilken Du än köper - och välkommen i tråden förresten:tummenupp

Ha de!

Du har rätt i det du skriver.

Båda är ett vettigt köp, sjukt svårt val för jag gillar den svarta mer..

Jag behöver även köpa ny hjälm och regga hojjen som 25kw som johan sa skulle kosta runt 1500. Och köper jag den svarta så skulle jag även få ett presentkort på 6900 och det är ju vad en vettig hjälm och strypsats kostar.

Men men, ödet får avgöra ;) Hinner han inte få in en svart så blir det den röda :)

Tack för välkomnandet! Hör av mig med resultat om ett par dagar!
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Du har rätt i det du skriver.

Båda är ett vettigt köp, sjukt svårt val för jag gillar den svarta mer..

Jag behöver även köpa ny hjälm och regga hojjen som 25kw som johan sa skulle kosta runt 1500. Och köper jag den svarta så skulle jag även få ett presentkort på 6900 och det är ju vad en vettig hjälm och strypsats kostar.

Men men, ödet får avgöra ;) Hinner han inte få in en svart så blir det den röda :)

Tack för välkomnandet! Hör av mig med resultat om ett par dagar!

Inte för att vi ska påverka ditt färgval, men hur kul är en svart när du lagt en långtur på den, de svarta har ju en tendens att se rätt skabbiga ut om dom inte är 100% nytvättade.


Hittade när jag letade grejjer till min andra hoj att Powerbronze har en hel del kolfiber alternativ till Triumphs sortiment, vet inget om kvaliteten men framskärmen var snyggare en min.
http://www.powerbronze.co.uk/default.asp?SSN_LNG=ENG&SSN_CUR=UK%20£
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...tuninginfo...

Jag monterade mitt nya foam-luftfilter igår ( http://www.dt1-europe.com/ ), tyvärr fick vi en släng av skånevädret så provturen får vänta något. Men en sak slog mig redan när jag värmde upp hojen, och som jag tänkte kolla med Er:

Jag har länge uppmärksammat att motorn går något ojämnt om man försöker hålla ett jämnt varvtal (säg 4.5 k) vid stillastående (ex vis vid injustering av EXUP när grenröret varit loss). Mappningen av tändning och soppa gjorde detta bättre, men fortfarande inte som en rad-4 (Jag har brorsans CBR1k i garaget just nu, så det får vara min referenshoj).

Nåja - jag har skyllt detta på trimningsgraden av D675:an, och trott att ojämnare gång får man räkna med när man åker 2 eller 3 cyl. Dessutom har mitt mantra alltid varit att orginalluftfilter är minst lika bra som "effektfiltren", och att de 0.5-1.5 hk de kan ge på toppen kan jag leva utan. En fördel är ju dock att de kan tvättas + oljas, så när jag hittade ett filter till rätt pris slog jag till.

MEN - när jag provstartade hojen slog det mig att den går märkbart "renare" direkt från start! Det "fladdrande" varvtal jag tidigare retat mig på är nästan helt borta. Märk väl att jag inte korrigerat mappen alls för det nya filtret, utan det är tänkt att göras under de kommande dagarna.

Frågan till Er är: märker Ni av detta "fladdrande" när Ni försöker hålla varvtalet konstant på 4.5 - 6k? Jag tror nämligen att detta gällde även när hojen var helt original (innan TBR-dämparen monterades) men är inte säker:gnissla . Det är inget man i normalfallet retar sig på, så Ni får jämföra med en rad-4 i standardutförande (för er som kör eller har kört sådana)...

Det är ingen stor grej, men kommer Ni ihåg att kolla detta nästa gång Ni kör vore det roligt att höra om det ligger något i mitt antagande eller bara finns på min hoj/i mitt sinne:tungan .
 

rials

Racing Is A LifeStyle
Gick med
19 Apr 2004
Ort
älvsjö
Hoj
triumph daytona 675( grå)
hej, är numera en daytona ägare! :) köpte en graphite, nu tänkte jag om någon här har köpt larm till sin? och i så fall har jag frågan angående att byta larm toner, ska man göra alla steg på sidan 14 i boken eller bara "kapitel L"
för att sen följa det som står på sidan 15!

måste säga att det är den bästa hojen jag har haft är verkligen nöjd, 200mil so far!
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Jaså, regnar det på er i norr nu? Här i Småland är mer eller mindre fuktigt 24/7...:näsblod

Har inte tänkt på "fladdret" som du nämner, men får nog kolla nästa gång man startar pärlan.

Nu över till något annat, är ju lite besatt utav att sänka ljudnivån lite på mitt TBR, och nu skall jag tyvärr ut och jobba ett tag. Fördelen med det är att jag kommer att ha tillgång till en ypperlig verkstad ombord och kunnigt folk som kan hjälpa mig med mina påhitt.

Tänker nämligen tillverka någon slags Db-killer på egen hand, tar tacksamt imot ev förslag och idéer på hur man kan gå tillväga. Skall bli ett fulmeck-delux...är iaf grundtanken.

Fast man vill ju inte att det skall bli för varmt i slutburken och ej heller att man kväver motorn, blir till att tänka till lite grand:gnissla
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Nu över till något annat, är ju lite besatt utav att sänka ljudnivån lite på mitt TBR, och nu skall jag tyvärr ut och jobba ett tag. Fördelen med det är att jag kommer att ha tillgång till en ypperlig verkstad ombord och kunnigt folk som kan hjälpa mig med mina påhitt.

Tänker nämligen tillverka någon slags Db-killer på egen hand, tar tacksamt imot ev förslag och idéer på hur man kan gå tillväga. Skall bli ett fulmeck-delux...är iaf grundtanken.

Fast man vill ju inte att det skall bli för varmt i slutburken och ej heller att man kväver motorn, blir till att tänka till lite grand:gnissla

Jag köpte ju de två mindre ljudpiparna, men har inte behövt använda dom på banan än:tummenupp

Annars - på licenskursen nämde man att bara genom att sätta en "krök" som riktar ljudet mot backen tar Du -3dB. Ett "ståltrådskors" i öppningen kan nog kapa ytterligare någon dB (då det stör/slår sönder tryckpulsen). Detta trodde jag var båg, men enligt flera av killarna (som också hade detta monterat på sina helsystem) är effekten testad...
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Jag köpte ju de två mindre ljudpiparna, men har inte behövt använda dom på banan än:tummenupp

Annars - på licenskursen nämde man att bara genom att sätta en "krök" som riktar ljudet mot backen tar Du -3dB. Ett "ståltrådskors" i öppningen kan nog kapa ytterligare någon dB (då det stör/slår sönder tryckpulsen). Detta trodde jag var båg, men enligt flera av killarna (som också hade detta monterat på sina helsystem) är effekten testad...
Jo, känner till "ståltrådskorset" är man inte så rädd om sina saker kan man dra några rejäla skruvar i bakkant som korsar varandra som en annan variant på ett kryss i öppningen.


Fast det här kommer att bli mer lyxigt om jag får som jag vill:D
Postar bilder här när jag är klar med mitt projekt.

Appropå fladdret runt 4,5-6K i motorgången, visst man man märka lite upp och ner som du säger. Var tvungen att gå ut och prova, har regnat konstant hela dagen så det var väl det närmmaste en mc-aktivitet man kom idag :gnissla
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
"Fladdret" vid 4.5 - 6 K, har jag inte märkt av, men efter 1000 mila servicen nyligen märktes en markant minskning av ryckigheten vid lågvarvskörning.

Verkar som Triumph har jobbat lite med mapparna sedan introduktionen.:tummenupp
(jag åker med TOR mappen)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...efter 1000 mila servicen nyligen märktes en markant minskning av ryckigheten vid lågvarvskörning.

Verkar som Triumph har jobbat lite med mapparna sedan introduktionen.:tummenupp
(jag åker med TOR mappen)

Yepp, man kom med en helt ny mappserie till 2007. TOR-mappen har också fått lägre varvtal för full EXUP-öppning. Är Ni intresserade finns originalmapparna faktiskt förtecknade på Tuneboys hemsida ( http://www.tuneboy.com.au/TuneDownloads/Tunes.html ), och det är faktiskt gratis att ladda hem programmet och öppna mapparna för att kolla på skillnaderna (3D-funktionen rockar fett - man får en bra uppfattning om skillnaderna mellan mapparna)!

Min basmapp (innan jag började anpassningen till min egen maskin) är faktiskt standardmappen från 2007 (20135) med PCIII-filen för TBR-systemet adderad. Den gick lite magert vid helt avslagen gas (avgassmällar vid motorbroms) så lågbelastningsmapparna (0-6% trottelhöjd) från TOR-mappen (20136) förbättrade det hela.

Faktum är att jag sänkt RPM för 100% EXUP ytterligare 1 000 varv i f t nya TOR-mappen, vilket ger ett jättefint mellanregister (plant vridmoment) upp till 8 000 varv, då ökningen kommer. På toppen finns det mest att göra genom att öka förtändningen:yoparty

Så bara regnet nu slutade så jag fick justera härligheten för det nya luftfiltret - sedan blir det MC-Xpress ( www.mc-xpress.com ) för bänkning.

Så när Ni servar - glöm inte att fråga om Ni har senaste mappen ilagd! Förhoppningsvis behöver Ni inte pröjsa för en ren uppdatering, och det gör stor skillnad i "on-off"-reaktionen vid stads- och bankörning!

...Fast det här kommer att bli mer lyxigt om jag får som jag vill:D
Postar bilder här när jag är klar med mitt projekt...

...mmm, jag är medveten om vilka underverk som kan åstadkommes under några veckor till sjöss med en välutrustad verkstad, ett högklassigt "bra-att-ha"-lager och kompisar med bra kompetens inom många områden:D .

Det är väl närmast de väl utprovade ideerna man kan sno till projektet - jag ser fram emot bilderna:tummenupp

Ha de!
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top