Triumph Daytona 675-tråden!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Varför inte bara ta bort spegeln o gänga i nya kortare skruv/bult? Varför ska du ha en platta där? Markera efter en spegel på en bit plåt, skär, borra, spraya i valfri färg?

För att det för mig är lika viktigt med detaljer som funktionalitet.
Dvs ska vara snyggt och funktionabelt.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Kanske det.
Dock är just scortching yellow grymt svår att få till färgmässigt.
Gissar att svart är snyggare då.
Och har man då aluminiumstycke med gängor så slipper man se skruvhuvudet.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Mjaaaa, det är väl gängat i kåpstaget där de sitter? men du skulle ju kunna ha m4 skruv med helt släta skallar, även dem lackade, blir 2 små bulor bara men du slipper bultar eller spår, och sen dra muttrar underifrån med brickor. Måste ju finnas en färgkod som en lackerare kan använda sig av?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
På min årsmodell är där inga gängor i kåpstaget.
Och jag har försökt med färgkod med andra delar och lackerade påpekar att det blir svårt att få samma finish.
Dessutom det ska lämnas in till lackerar osv så pratar vi nog minst samma slutsumma som om man köpte R&G designade blockers.

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Verkar inte som 350 kommer skriva mer i denna tråden :fakta

:bANNAD

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Dock är just scortching yellow grymt svår att få till färgmässigt.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med någon plåtbit, men färgen heter scorched yellow :)
Bränd/svedd på svenska.
Jag håller med dig att det ska vara snyggt och funktionellt.

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Jag tror det var i denna tråden jag läste ett tips att man kunde använda buntband till att pressa ihop gaffeln för att kunna lossa på låsmuttern till "topphatten", det funkade inte alls för mig. Jag orkade inte dra fram svetsen och svetsa ihop ett verktyg så jag tog en träbit, såg och borrmaskin istället :)
Såhär fint blev det
Foto0010_2.jpg

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Såja då var gashandtaget bytt till ett 1050.
Något mer känslig verkar den vara då jag bara startat den för att justera tomgången.
Bör man ha något slack mellan tomgången och gaspåslag?
Just nu justerade jag gasvajern tills ett läge precis innan den börjar höja tomgången.
Rätt eller fel?

Någon som har frågor kring hur man bytar gashandtag så kan jag posta bilder på vad du behöver skruva loss för att göra bytet.

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Såja då var gashandtaget bytt till ett 1050.
Något mer känslig verkar den vara då jag bara startat den för att justera tomgången.
Bör man ha något slack mellan tomgången och gaspåslag?
Just nu justerade jag gasvajern tills ett läge precis innan den börjar höja tomgången.
Rätt eller fel?

Någon som har frågor kring hur man bytar gashandtag så kan jag posta bilder på vad du behöver skruva loss för att göra bytet.

Så lite glapp det bara går.
Tänk på att vrida styret till ändlägena med motorn igång så att du är säker på att inte tomgången ändras vid fullt styrutslag.
Lägg gärna upp bilderna

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Kort beskrivning av byte av gashandatg.

1. Börja med att montera av styränden vid gashandtaget. Bild 1
  2. Dra isär gummidelarna i bild 2 för att komma åt justeringen av slacket på gasvajern.
  3. Under gummit finner ni justeringsmuttrar enligt bild 3. Justera först den lilla muttern så den positioneras längst till vänster i bilden och justera sedan den stora mutter så den ligger kloss ann till den lilla muttern. Dvs båda justeringsmuttrarna längst till vänster. På detta visa har ni maximalt slack på gasvajern när ni byter handataget.
  4. Skruva ur de två skruvarna som håller fast enligt bild 4. Nu kommer du kunna dela höljet som håller fast gashandtaget vid cliponet och därmed ser du hur gasvajrarna sitter fast i gashandtaget. Pilla loss dem och ta bort det gamla gashandtaget som nu sitter helt löst.
  5. Montera på styränden på cliponet. Justera nu gashandtagets läge så det ej tar knappsatsen på insidan av gashandtaget och så det ej tar i styränden. När du hittat detta läge spänner du de två skruvarna i bild 4 så att gashandtaget sitter fast ordentligt. Testa så att allt löper fritt och så att gashandtaget går tillbaka till ursprungslähet när man släpper det.
  6. Starta hojen och justera nu den stora muttern i bild 3 till ett läge där vajern ej påverkar hojens tomgång, testa med fullt styrutslag åt båda hållen. När detta läge hittats låses den stora muttern genom att den lilla muttern spänns mot den. Dra över gummihöljet och du är klar.

Bifogat

• IMG_1060.jpg
    IMG_1060.jpg
    244.7 KB · Visningar: 64
  • IMG_1064_2.jpg
    IMG_1064_2.jpg
    221.9 KB · Visningar: 66
  • IMG_1065_2.jpg
    IMG_1065_2.jpg
    222.6 KB · Visningar: 60
  • IMG_1067_2.jpg
    IMG_1067_2.jpg
    219.3 KB · Visningar: 78

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
Halloj!

Har sneglat på daytonan flera månader nu. Idag var jag och kollade på en beggad svart med guldfälgar. Mumma! Och vilket ljud med original slipon!
Blir köp och hämtning på söndag!:yoparty så då joinar jag klubben. Men fan va drygt och vänta flera månader för att få testa den:gråta

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Halloj!

Har sneglat på daytonan flera månader nu. Idag var jag och kollade på en beggad svart med guldfälgar. Mumma! Och vilket ljud med original slipon!
Blir köp och hämtning på söndag!:yoparty så då joinar jag klubben. Men fan va drygt och vänta flera månader för att få testa den:gråta

Välkommen i klubben, ja det är både kallt och långt till sommaren

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
En fråga. Är rätt ny på mc generellt. Men om jag vill snygga till regskylthållare och så på min daytona framöver, hur går jag tillväga? Finns det färdiga lösningar att köpa eller måste jag göra allt själv? Och finns det några bra guider att följa för att få till det snyggt? Den daytona jag ska köpa har originalblinkers och hållare som faktiskt inte är så jättesnyggt..

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
En fråga. Är rätt ny på mc generellt. Men om jag vill snygga till regskylthållare och så på min daytona framöver, hur går jag tillväga? Finns det färdiga lösningar att köpa eller måste jag göra allt själv? Och finns det några bra guider att följa för att få till det snyggt? Den daytona jag ska köpa har originalblinkers och hållare som faktiskt inte är så jättesnyggt..

http://www.britalianracing.se/index.php/mc/triumph/ovrigt.html?p=2
http://www.nilssonsmc.se/kategori/Tillbehor3062
samt Ebay har massvis

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07

Börja med attbytablinkers. Gör stor skillnad på det estetiska planet.
Är inte pengar ett problem så sätter du ett par watsendesign blinkers fram och valfria miniblinkers bak.
http://www.watsendesign.com/Triumph_Products/Triumph_Home.htm
Säg till om du vill ha fler bilder.

Och du välkommen till Daytonaberoendet.

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
Menar mest att det skulle va snyggt att få upp skylten lite, sen smeta ditt ett par miniblinkers

Finns ju massa "tail tidy" osv på ebay och på länken ovanför till nilssonsmc.. men vill ju helst slippa att göra några ingrepp så att säga. Finns det skylthållare som passar direkt så att säga? Vill helst slippa dra kablar och grejer, vill ha nåt som bara är att smacka dit. Visst kan man säkert bygga själv och så, men känner mig osäker på eldragning osv.
Så enkelt ska det vara! Iaf tills man blivit varm i kläderna och känner att man kan börja pilla lite mer.
Men är inte där än!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Menar mest att det skulle va snyggt att få upp skylten lite, sen smeta ditt ett par miniblinkers

Finns ju massa "tail tidy" osv på ebay och på länken ovanför till nilssonsmc.. men vill ju helst slippa att göra några ingrepp så att säga. Finns det skylthållare som passar direkt så att säga? Vill helst slippa dra kablar och grejer, vill ha nåt som bara är att smacka dit. Visst kan man säkert bygga själv och så, men känner mig osäker på eldragning osv.
Så enkelt ska det vara! Iaf tills man blivit varm i kläderna och känner att man kan börja pilla lite mer.
Men är inte där än!

Nilsson MC hade en tail tiddy som passade rakt på orginalblåset.
Dra sedan upp elen under bakcutsen så ska det nog bli snyggt.
Och ja jag tycker du ska byt blinkers.
Tänk på att watsen design ej är E-märkta. Men jag aldrig blivit stoppad pga mina blinkers.
Deras blinkers är lackade i rätt färg son hojen har så utseendet blir nästan som om du har en racekåpa på hojen.
Ska det vara clean fram så tycker jag de är det bästa alternativet.
Bak kan man köra vilka miniblinkers man vill.

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
Jo får väl bli ett vårprojekt! Ska bli så gött att få rasta den när det blir varmare! Hur ska man stå ut tills dess?

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...