Triumph Daytona 675-tråden!

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jag körde 1:30 på Mantorp med Comp K som referens. R10 är mönstrade och gatgodkända för att funka i superstock men mönstret är nog mest symboliskt. Men kör du under 1:05 på Sviestad är det nog läge för bättre däck än gatdäck. Det är dyrt när det börjar gå fort :)
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Aha...R10 låter ju som nåt som det jag är ute efter. Har inte kört 1.05 med min 675a men körde 1.07 med min gamla trötta Ninja från 2000 och michelin pilot power 2. Får jag bara bort lite hjärnspöken från en vurpa in i esset på Sviestad förra året kommer det nog gå betydligt bättre där. Bara av nyfikenhet...hur länge håller ett R10 bakdäck på en höft?

Eftersom jag kör sportsmart nu har jag kikat lite på är GP Racer D211...någon som har någon erfarenhet av det?
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
För mig håller ett bakdäck en racehelg och sen kan man vända och köra slut på det på en träning. Men vet andra som kör dom betydligt längre. Men jag käkar däck av någon anledning fast slitaget är fint. Men kör man Hard bak så ökar ju livslängden. Fram håller säkert 2-3 bakdäck. Har aldrig testat Dunlop så där har jag ingen aning tyvärr
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
En helt annan fråga nu, Är det någon här som höjt sin tomgång inför bankörning? Brukade höja min till ca 2500 rpm på min gamla ninja som hade tomgångsskruv. På 675an får man ju pilla med datorn för att höja tomgången. Om ni höjt er tomgång har ni höjt den över hela temperatur registret eller bara när hojen är varm? Känns spontant som det borde räcka med att höja den när hojen är varm i mappen.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
En helt annan fråga nu, Är det någon här som höjt sin tomgång inför bankörning? Brukade höja min till ca 2500 rpm på min gamla ninja som hade tomgångsskruv. På 675an får man ju pilla med datorn för att höja tomgången. Om ni höjt er tomgång har ni höjt den över hela temperatur registret eller bara när hojen är varm? Känns spontant som det borde räcka med att höja den när hojen är varm i mappen.

Nu kommer jag inte ihåg vad tomgången står på en original men min är inställd på 1553 rpm -13C, 1553 20C, 1554 35C, 1553 54C, 1350 70C

Om du vill kan jag maila över den Map jag kör på nu så du kan jämföra med din. Vet inte vad du har för spec på din dock :)

Edit:
TOR mapen 1674, 1501, 1433, 1329, 1250 så min har lite förhöjd tomgång. Kan vara därför jag inte upplever några ryck och andra tokigheter :)
 
Last edited:

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nu kommer jag inte ihåg vad tomgången står på en original men min är inställd på 1553 rpm -13C, 1553 20C, 1554 35C, 1553 54C, 1350 70C

Om du vill kan jag maila över den Map jag kör på nu så du kan jämföra med din. Vet inte vad du har för spec på din dock :)

Edit:
TOR mapen 1674, 1501, 1433, 1329, 1250 så min har lite förhöjd tomgång. Kan vara därför jag inte upplever några ryck och andra tokigheter :)

Brukade höja tomgången på min Ninja för att få mindre motorbroms in i kurvor vilket ledde till att jag omedvetet blev snabbare trots att jag trodde jag va lika "feg" som vanligt. Sen tyckte jag att allt kändes lite stabilare och mer förlåtande med lite högre tomgång.

Min hoj har TOR och sen sportluftfilter från filtrex, i övrigt helt orginal med katalysator och spjäll och sånt. Fick med två mappar av tidigare ägaren som han hade, en till orginaldämparen och en till TOR. Min TOR mapp stämde exakt med vad du skrev här. Ska ta o testa att ändra om till dina siffror nån dag.

Har du dina spjäll stängda som de ska och så? Jag har märkt en liten dipp i effekt runt 6000 rpm i utgången på torparen på sviesta när jag inte kommer in i den som jag ska (hatar den förbannade kurvan) och gasar fullt ut. Har du upplevt nåt sånt? Har du kvar katalysatorn? Känner att frågorna haglar här nu =)
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Brukade höja tomgången på min Ninja för att få mindre motorbroms in i kurvor vilket ledde till att jag omedvetet blev snabbare trots att jag trodde jag va lika "feg" som vanligt. Sen tyckte jag att allt kändes lite stabilare och mer förlåtande med lite högre tomgång.

Min hoj har TOR och sen sportluftfilter från filtrex, i övrigt helt orginal med katalysator och spjäll och sånt. Fick med två mappar av tidigare ägaren som han hade, en till orginaldämparen och en till TOR. Min TOR mapp stämde exakt med vad du skrev här. Ska ta o testa att ändra om till dina siffror nån dag.

Har du dina spjäll stängda som de ska och så? Jag har märkt en liten dipp i effekt runt 6000 rpm i utgången på torparen på sviesta när jag inte kommer in i den som jag ska (hatar den förbannade kurvan) och gasar fullt ut. Har du upplevt nåt sånt? Har du kvar katalysatorn? Känner att frågorna haglar här nu =)

Spjäll!? Vad är det!?! ;-)
Skämt åsido, jag har inga spjäll kvar alls. Kika in på min FB sida så ser du hur min ser ut :) Är en länk i mon signatur.

Sviestad har jag bara kört en gång och då var det race. Den kurvan är lite knepig. Är en liten fyrkantig lagning i asfalten man ska runda för att få rätt spår ut. Går på tvåan där och högre varv och har inte märkt någon dipp alls i min map. Hittar man rätt går det att klippa på fullt rätt tidigt. Sen kanske jag har annan drevning än dig. Jag kör en ner fram och två upp bak på den banan.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Spjäll!? Vad är det!?! ;-)
Skämt åsido, jag har inga spjäll kvar alls. Kika in på min FB sida så ser du hur min ser ut :)

Haha...misstänkte att det va så det ligger till. Har fått tag på riktigt garage och inte en ruta i ett P-hus nu. Så den här vintern kommer jag kunna ge hojen den kärlek den förtjänar. Så har haft funderingar på att plocka bort spjäll och katalysator och grejer. Besiktningen verkar ändå inte kolla sånt. Kommer nog bli en vinter med mycket tjatter har i tråden för min del

Har ingen aning om drevning (tippar på orginal), men går oftast på trean av gammal vana från innan jag bytte ut cykelpumpen till styrdämpare som satt på orginal. Gick jag på tvåan kunde det komma styrvobbel från helvetet precis när man gick över krönet. Men nu går det lugnt o fint på tvåan också. Har dock inte blivit så mycket Sviesta i år trots att jag bor i stan.

Kollade din sida, grym hoj! Polaren har likadan styrdämpare på sin ninja....verkar va riktigt smutta dom där.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Finns det någon Triumphklubb så som Ducatiklubben?
Inte hittat något vettigt i alla fall.
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Nån som vet ungefär hur lätt det går att få en daytona att väga för bankörning genom att byta tex kåpor, avgas, fälgar, ta bort ev abs? Är det någong vits at utgå från r modellen?
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Nån som vet ungefär hur lätt det går att få en daytona att väga för bankörning genom att byta tex kåpor, avgas, fälgar, ta bort ev abs? Är det någong vits at utgå från r modellen?

Har inte vägt min så vikten kan jag inte svara på men lättare blir den :p

Men angående R modellen så har ju den mycket godis från början. Öhlins ttx mk1 bak och Öhlins i gaffeln, brembo ok mm. Dock är ju dessa hojar fortfarande rätt dyra och man vill ju fortfarande gå igenom sakerna och anpassa fjädrar osv efter egen vikt och körstil. Men att race kitta en hoj från början är inte heller direkt gratis. Det hela hänger ju på ambitionsnivå och budget. Jag gick den dyra vägen och köpte de prylar jag ville ha och byggde om min. Som förövrigt är till salu med extra allt ;-)
 

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Funderar på köpa en Daytona -08
Kommer inte köra på bana... Kör mest för det är kul... Är det bra köp??
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag funderar också på att byta min Speed Triple mot en Daytona... Kommer jag sakna de extra 375 kubiken tro?
Kommer köra bana.

Skillnad mellan de olika årsmodellerna?
 

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Ang ev inköp.... Dyr försäkring 13.000kr/år för hel och 25.000kr självrisk på märkesförsäkring???
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ang ev inköp.... Dyr försäkring 13.000kr/år för hel och 25.000kr självrisk på märkesförsäkring???

Billigt, jag betalade 29800/år för min, 12000 självrisk. Tog ett bra tag innan de fick immobilizer så de är ganska stöldbegärliga. Sporthojar kostar satan att försäkra, tyvärr bara att inse :/
 

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Billigt, jag betalade 29800/år för min, 12000 självrisk. Tog ett bra tag innan de fick immobilizer så de är ganska stöldbegärliga. Sporthojar kostar satan att försäkra, tyvärr bara att inse :/

Det visste jag.... Men är det värt det.... Det är Frågan man ställer sig... Får man nackhåren att resa sig när man åker? Kan man åka hojen en heldag utan att få ont i skrevet?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det visste jag.... Men är det värt det.... Det är Frågan man ställer sig... Får man nackhåren att resa sig när man åker? Kan man åka hojen en heldag utan att få ont i skrevet?

Skrevet får du inte ont i, ryggen och nacken är vanligare då en korrekt körställning på en plastraket är lite ansträngande för dessa i längden, framförallt i hastigheter under 150-200. Bromsar du hårt utan att förankra dig riskerar du dock smärtor i skrevet. Har du inte provkört en? Det gör jag alltid innan jag bestämmer mig för om jag ska ha en hoj. Förbannat rolig är den iaf!
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top