Triumph Daytona 675-tråden!

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE

Ja det är den jag menar fast med mer kolfiber och superfinish, ex motorkåpor och tankhalvor i kolfiber utöver det jag redan handlat från Trajjas sortiment, Kåporna(gatkåpor) är redan beställda, tankhalvorna kvar.
tankprotectorsideon.jpg


Dekalkitet som skall lackas in.
decals.jpg


Det jag inte löst ännu är en extra tank, tänker alltså inte röra några orginaldelar, hojen ska gå att bygga tillbaka.

Lacken blir kritvit, vad tror ni, är jag ute och åker eller kommer den bli frän?
Hur som helst kan inte ångra mig har ju redan beställt kåporna.:D
 
Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Är stolt ägare av en ny 675:a men har nu ett problem.
Elmotorn som drar runt avgasporten fram och tillbaks när man slår på tändningen får fnatt och går 4 ggr fram och tillbaka, sen hänger den sig.
La in en mapp för slipon och då hängde den sig i stängt läge:va Då kvävdes hojen och gick inte att köra. Lampan går heller inte att släcka då felet kvarstår.
Fler som råkat ut för detta? Vet att det är en garantisak men verkstan hade aldrig råkat ut för detta tidigare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Elmotorn som drar runt avgasporten fram och tillbaks när man slår på tändningen får fnatt och går 4 ggr fram och tillbaka, sen hänger den sig...La in en mapp för slipon och då hängde den sig i stängt läge:va Då kvävdes hojen och gick inte att köra. Lampan går heller inte att släcka då felet kvarstår...

Söker Du på www.triumph675.net är detta ett inte så ovanligt fel och löses genom justering med hjälp av datorn som verkstan har. Tyvärr tror jag att någon har bytt ECU på grund av strulande EXUP:gnissla Lade Du in en Arrowmap (helsystemet) så används inte EXUP alls då den är bortplockad med det systemet. Jag antar att Du inte har TuneBoy utan låtit verkstan mappa ECU:n...

Jag har justerat EXUP själv genom att hålla ett konstant varvtal och justera vajrarna enligt handboken (motsvarar 50% öppning) när jag fipplat med avgassystemet.

Edit - basmapparna för 2006 - 20108 samt 20109(TOR) samt 20135 (std 2007) har 50% EXUP-öppning vid 4.5k RPM. Basmapp 20136 (TOR 2007) har 50% EXUP-öppning redan vid ca 3.2k RPM.

Om jag får bättre tid senare i kväll kan jag försöka lägga in ngn länk, men annars - gå igenom "maintenence and repair"-mappen på siten:tummenupp

Edit - en kille med samma problem: http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?p=28692#28692

Lycka till!
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Var på Anderstorp i lördags och körde. Väl medveten om att 675:an har en benägenhet att dricka olja så kollades det noga att det fanns innan första passet. Kollade efter två pass igen...ok.

Efter två pass till så hade den sugit i sig olja så att det låg en bit under lägsta nivån på stickan. Som jag nämnde innan så känner jag till problmet, men det var det jävligaste rent ut sagt vad den sörplar i sig :näsblod

Antar att det bara är att gilla läget efter vad man hört innan om oljeförbrukningen eftersom jag inte hört något annat i ämnet. Eller är det någon annan som sitter inne på mer info?


Sen till något annat, varför slutar det alltid så här när man skall iväg och åka? :D :D
 

Bifogat

  • Packad.jpg
    Packad.jpg
    26.2 KB · Visningar: 116

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Som jag nämnde innan så känner jag till problmet, men det var det jävligaste rent ut sagt vad den sörplar i sig :näsblod

Antar att det bara är att gilla läget efter vad man hört innan om oljeförbrukningen eftersom jag inte hört något annat i ämnet. Eller är det någon annan som sitter inne på mer info?

Sen till något annat, varför slutar det alltid så här när man skall iväg och åka? :D :D

Ännu en packning som påbörjades vid den planerade avgångstiden?:tungan Att det ska vara så svårt (i a f för mig) att ta de där extra timmarna för att få till hojen körklar och lägga ihop prylarna innan stuvningsarbetet påbörjas:huvet .

Min hoj var ju en demo, så den hade nog upplevt de första 35 milen i hyfsat tempo ( i alla fall om jad dömer efter min egen provtur). Sedan jag fick hand om den valde jag inkörningsmetoden att aldrig segdra, undvika konstantgaskörning och variera belastningen upp till ca 12k RPM i varvtal. Vid första servicen fyllde jag Mobil 1 helsyntet (bara för att jag har bästa pris på den). Jag tror detta tidiga leverne gjorde den rätt gott, inklusive 5 bandagar behöver jag fylla på olja en gång innan byte (ca 0,5 liter på 500 mil). Finns f ö en del om olja ca 15 sidor tidigare i tråden...

Vissa menar på att det kan bli bättre att köra en halvsyntet under en period för att "täta" mellan kolvringar och cylindergodset - Du kan ju alltid testa den metoden. Dr Bike i sina oljetrådar vet definitivt vad han pratar om och min mek ville fortsätta med halvsyntet även efter första oljebytet...

Nåja, alla har väl sina metoder och sin tro. Men helt klart är att oljenivån förtjänar lite uppmärksamhet för att undvika allvarligare haverier! Någon annan som upplevt hög förbrukning under hård belastning?

Ha de!
 
Last edited:

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Sebbe, var har du gjort av hojen, står ju en annan hoj på din plats nu?
Fått TBR ännu, är själv intresserade då det ser läckert ut?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
*host* En liten fråga.. Hur ställer man klockan på hojen? Hittar inte manualen :(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
got damn, bra med pdf! nånn som råkar ha en verkstadsmanual till 675?

Yupp, äkta E-baykopia:D . Tyvärr inte möjlig att PDF:a på något smart sätt - inbunden och rejält tjock som den är:näsblod ...

Den kan dock rekommenderas om man räknar med att peta i maskinen mer än bara ett oljebyte mellan varven:tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Har inte heller någon verkstadsmanual, men här finns en förteckning över alla moment när det skall till att skruvas ihop igen:
http://www.triumph675.net/BOTM/675_Docs/Maintenance_Logs_Daytona_675.xls

coola bananer, ska kolla, tack! :yoparty

vaknade upp i morse, sparkade igång hojjen, stendöd... troligen batteriet, instrumenteringen likssom slocknar en sekund när startmotorn försöker starta. Vad tror ni? ladda batteriet eller? det konstiga är att jag hojjen inte varit igång(parkeringsljus etc) under natten?!

vad tror ni?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Appropå problem, har haft lite småstruligt med min ibland. Precis när jag hade köpt den och skulle ut på första turen så vägra den starta, mätare och allt gick igång när jag vred om tändningsnyckeln men hände inte ett smack när ja tryckte på startknappen (hade inne kopplingshantaget och neutralen i).

Efter ett par minuter så starta den bara igen. sen har den funkat i ett par månader tills igår då den gjorde samma sak igen, fast vid fler tillfällen. Efter en stunds joxande med kopplingen, växelpedalen och tryckande på startknappen så starta den igen, upprepade sig några gånger vid stoppen. Senare under kvällen var de inga problem. Helskumt.

Nån som märkt nåt liknande?
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Appropå problem, har haft lite småstruligt med min ibland. Precis när jag hade köpt den och skulle ut på första turen så vägra den starta, mätare och allt gick igång när jag vred om tändningsnyckeln men hände inte ett smack när ja tryckte på startknappen (hade inne kopplingshantaget och neutralen i).

Efter ett par minuter så starta den bara igen. sen har den funkat i ett par månader tills igår då den gjorde samma sak igen, fast vid fler tillfällen. Efter en stunds joxande med kopplingen, växelpedalen och tryckande på startknappen så starta den igen, upprepade sig några gånger vid stoppen. Senare under kvällen var de inga problem. Helskumt.

Nån som märkt nåt liknande?

Fan det där låter som mitt problem! jag ska ladda batteriet, och är det inte det ska jag testa din lösning! :)
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Fan det där låter som mitt problem! jag ska ladda batteriet, och är det inte det ska jag testa din lösning! :)

Fast min instrumentering slocknar inte så tror inte de beror på kasst batteri. För sen fungerar det perfekt igen. Kan stänga av direkt efteråt och starta igen, utan nån protest.

Min okvalifiverad gissning är att de kanske har nåt med de som dödar motorn när man fäller ned stödet och växel i, lr hur nu det är konstruerat.
 
Last edited:

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Fast min instrumentering slocknar inte så tror inte de beror på kasst batteri. För sen fungerar det perfekt igen. Kan stänga av direkt efteråt och starta igen, utan nån protest.

Min okvalifiverad gissning är att de kanske har nåt med de som dödar motorn när man fäller ned stödet och växel i, lr hur nu det är konstruerat.

Till att börja med.
Batteriet i 675:eek:rna är löjligt underdimensionerat för att spara vikt.
En stunds fipplande med tändningen påslagen kan knäcka batteriet totalt.
Tänk på att lyset tänds såfort du vrider om nyckeln.
Finns en anledning till att garantin på batteriet bara gäller i 6 månader.

Mitt batteri har hängt med nu i 1100 mil, vilket tydligen är väldigt bra.
Men då har jag skött det så bra jag bara kunnat. Det märks dock att det inte alls är samma sprutt på startmotorn som tidigare.

Cykelstyres problem låter som en trilskande stödgivare, prova att fippla lite med stödet i uppfällt läge nästa gång. Klart är ju att så ska det inte vara.

Förövrigt vill jag tillägga att Metzeler rennsport inte verkar vara en bra setup för 675:an. Tungstyrt och halvtaskigt fäste.:gnissla
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Till att börja med.
Batteriet i 675:eek:rna är löjligt underdimensionerat för att spara vikt.
En stunds fipplande med tändningen påslagen kan knäcka batteriet totalt.
Tänk på att lyset tänds såfort du vrider om nyckeln.
Finns en anledning till att garantin på batteriet bara gäller i 6 månader.

Mitt batteri har hängt med nu i 1100 mil, vilket tydligen är väldigt bra.
Men då har jag skött det så bra jag bara kunnat. Det märks dock att det inte alls är samma sprutt på startmotorn som tidigare.

Cykelstyres problem låter som en trilskande stödgivare, prova att fippla lite med stödet i uppfällt läge nästa gång. Klart är ju att så ska det inte vara.

Förövrigt vill jag tillägga att Metzeler rennsport inte verkar vara en bra setup för 675:an. Tungstyrt och halvtaskigt fäste.:gnissla


Kanske löjlig fråga, men hur länge ska man behöva köra för att batteriet ska ladda från helt tomt ex. till fulladdat? inser att jag mest gasat till jobbet den senaste veckan! Vad säjer ni, köpa nytt batteri eller ladda om det är batteriet som spökar för min del?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top