Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Stompgripen, går dom att ta bort utan åverkan?

Jag monterade mina igår kväll, så jag har inte testat att ta bort dom ännu:) Skämt åsido så var det inga problem att få dit dom eller att dra bort dom med färskt lim (provade faktiskt dra bort några cm, och det blev förvånande lite limrester på tanken). Du värmer tank + pads med en varmluftspistol eller hårfön innan montering. Sedan ska dom härda något dygn efter montage.

Dom avlägsnas enligt trådar på triumph675.net genom värme + lossdragning och vad jag kan bedöma låter det rimligt (jämför tankpads). Sedan får man väl putsa med alkohol eller liknande för att få bort limresterna.

Jag har rätt stora förväntningar på komfortförbättringen med dessa monterade - på bana har dom ju sina fördelar, men jag tror det blir betydligt enklare att "knipa fast sig" mot tanken för att avlasta armar vid vanlig körning samt vid skjuts.

Sedan är dom väl snygga också, eller? :rolleyes: :) http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?p=73020#73020

Edit - Hittade denna länk där demonteringen kommenteras. De går att få bort (med viss ansträngning) men kan ej återanvändas. De ska dock vara snällare mot skinnet än traditionella produkter... På 675 finns även en annan produkt kommenterad, men jag föredrog Stomgrips genomskinliga variant plus att priset i Sverige inte motiverade en "import". Andra alternativ är väl Tankslapper (genomskinliga), T3Racing, Techspec m fl.

http://www.mcnews.com/mcn/features/June tank grips.pdf

Last edited:

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848

Jag har rätt stora förväntningar på komfortförbättringen med dessa monterade - på bana har dom ju sina fördelar, men jag tror det blir betydligt enklare att "knipa fast sig" mot tanken för att avlasta armar vid vanlig körning samt vid skjuts.

Jag har StompGrip på min och det är väldigt stor skillnad (tycker jag) än utan och det är faktiskt ganska snyggt :)

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Jag har StompGrip på min och det är väldigt stor skillnad (tycker jag) än utan och det är faktiskt ganska snyggt :)

Det tycker jag också, men andra skulle säkert tycka det ser överdrivet ut... Vad roligt att Du gillar dom - jag kommer att försöka göra en testtur så snart som möjligt:tummenupp

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Jag har techspec's på min, kan plockas av och på upprepade ggr( åtminstone enligt instruktionerna som följde med).
Var überlätta att få dit. Noggrann rengöring utav tanken och sen värma med sambons hårfön (måste köpa en värmepistol snart...:D ) på tanken och sen dit med dem.

http://www.techspec-usa.com/gs/triumph.html

Var en del som klagade på dem på 675.net, påstog att de slet på deras skinnställ. Har jag dock inte märkt något av.

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Fyi

Snackade med verkstaden i går som berättade att batteriet var kokt, samt att det med stösta sannolikhet berodde på trasig generator. Så om ni är med om samma sak som jag, dvs att bågen inte startar och alla tänkbara lösningar blivit undanröjda, kolla generatorn. Den var dessutom restad på Triumph i Hinkley, vilket borde tyda på ett vanligt problem!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Snackade med verkstaden i går som berättade att batteriet var kokt, samt att det med stösta sannolikhet berodde på trasig generator. Så om ni är med om samma sak som jag, dvs att bågen inte startar och alla tänkbara lösningar blivit undanröjda, kolla generatorn. Den var dessutom restad på Triumph i Hinkley, vilket borde tyda på ett vanligt problem!

Vad exakt är felet om man nu skall be verkstaden kolla över det?

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Jag har techspec's på min, kan plockas av och på upprepade ggr( åtminstone enligt instruktionerna som följde med).
Var überlätta att få dit. Noggrann rengöring utav tanken och sen värma med sambons hårfön (måste köpa en värmepistol snart...:D ) på tanken och sen dit med dem.

Var en del som klagade på dem på 675.net, påstog att de slet på deras skinnställ. Har jag dock inte märkt något av.

Techspec snake-skin var huvudalternativet för mig också. Att det var enkelt och inte så mycket dyrare att köpa i Sverige var det som avgjorde till Stomgrips fördel.

Förresten - jag noterade mina senaste rön i chassi/fjädring i mitt garage om någon skulle vara intresserad av att testa. Det var Frisky på triumph675.net som tipsade om grundinställningarna. Jag började med 12 klick ut på returen bak, men den blev alldeles för "struttig" (återfjädrade) med min torrvikt på drygt 80 kg... Körde hela dagen med 9 klick ut, men tror den kan klara ytterligare lite mer dämpning (något klick in) utan att "säcka" vid upprepade ojämnheter. Har någon av Er hittat bättre inställningar?

@Lucabrassi - Du har verkligen inte någon större tur med Dig denna säsong...:näsblod Lycka till i alla fall och hoppas att grejorna kommer innan säsongen är alldeles slut:tummenupp

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
@Lubracassi - Du har verkligen inte någon större tur med Dig denna säsong...:näsblod Lycka till i alla fall och hoppas att grejorna kommer innan säsongen är alldeles slut:tummenupp

Vurpade mitt i sommaren med min s3 1050, var utan hoj två månader, köpte ny(675), stekte generatorn... nej denna säsong var minst sagt katastrofal :näsblod

Vad exakt är felet om man nu skall be verkstaden kolla över det?

Jag vet inte exakt, återkommer på den punkten! :)

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Kan inte låta bli att lägga upp denna bild.
Från triumph675.net, iof en racehoj men ruskigt snygg.

nina1hy0.jpg

Joja

Scienta est potentia.
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Daytona 675

Konstigt att dom inte klagade på StompGrips, för dom sliter nämligen också på skinnstället. Sliter inte så mycket men det syns. Bryr mig inte så mycket om slitaget själv, kör man mycket bana så överväger fästet slitaget med flera hojlängder :)

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Körde 257:an i går! och upptäckte att vid nedlägg känns det som om hojjen glider lätt utåt! (nej det var inte löv på vägen ;) Nånn som har något bra tips på inställning? Däcktemperatur ok, likssom vägtemperatur hyffsat ok.

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Ett alternativ till Pazzos...

... för Er med gott om pengar (men dollarn är ju å andra sidan billig nu):

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=14181

Jag är helnöjd med mina Pazzos, men dessa såg ju oerhört seriösa ut... FYI - ser att många verkar köra med shorties på bromssidan och fullängd på kopplingen. Min erfa är att shorties på bägge funkar mycket bra, men så har jag ju frökenfingrar också...:gnissla

Körde 257:an i går! och upptäckte att vid nedlägg känns det som om hojjen glider lätt utåt! (nej det var inte löv på vägen ;) Nånn som har något bra tips på inställning? Däcktemperatur ok, likssom vägtemperatur hyffsat ok.

Japp - geometriförändring is the shit:yoparty . Kolla i mitt garage - där har Du en setup som funkar för mig i a f (80-85 pannor beroende på humör och årstid). Kör med inställningar som passar Dig (finns en bra anvisning på Öhlins), men den viktigaste förändringen ger sänkningen av gaffelbenen i styrkronan (-3 mm) så att överkant fjäderben = överkant styrkrona. Detta reducerar känslan av att framhjulet vill kliva ut/ hojen ramla in vid stora nedlägg. Min bästa modd hitintills! Detta råd kommer från triumph675.net och har vunnit mångas gillande!

För landsväg skulle jag kanske testa något fler klick ut på kompressionen och nypa igen returen ytterligare ett par klick (gäller bakdämparen). Testar Du detta - hör av Dig och berätta vad Du tycker!

Edit - Ride Height med dessa inställningar ca 32 mm fram och 34 mm bak

Ha de!

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj

Japp - geometriförändring is the shit:yoparty . Kolla i mitt garage - där har Du en setup som funkar för mig i a f (80-85 pannor beroende på humör och årstid). Kör med inställningar som passar Dig (finns en bra anvisning på Öhlins), men den viktigaste förändringen ger sänkningen av gaffelbenen i styrkronan (-3 mm) så att överkant fjäderben = överkant styrkrona. Detta reducerar känslan av att framhjulet vill kliva ut/ hojen ramla in vid stora nedlägg. Min bästa modd hitintills! Detta råd kommer från triumph675.net och har vunnit mångas gillande!

För landsväg skulle jag kanske testa något fler klick ut på kompressionen och nypa igen returen ytterligare ett par klick (gäller bakdämparen). Testar Du detta - här av Dig och berätta vad Du tycker!

Edit - Ride Height med dessa inställningar ca 32 mm fram och 34 mm bak

Ha de!

cool, får testa till nästa säsong! tack för tipset! :yoparty En annan mystisk grej som hände var att jag efter att kört hårt faktiskt nådde ner med hela foten till marken! grymt! :D Fast troligen inte så bra, måste verkligen peta med dämpningen till nästa säsong...

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...En annan mystisk grej som hände var att jag efter att kört hårt faktiskt nådde ner med hela foten till marken..

En effekt av varm olja i dämparna kanske (lägre viskositet - lägre inre friktion genom ventilerna - större sättning för samma vikt)? :va Det finns säkert någon guru inom området som kan upplysa oss om detta är en rimlig teori:) .

Ha de!

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
En effekt av varm olja i dämparna kanske (lägre viskositet - lägre inre friktion genom ventilerna - större sättning för samma vikt)? :va Det finns säkert någon guru inom området som kan upplysa oss om detta är en rimlig teori:) .

Ha de!

japp! förresten, Piteå, långkallingar på, eller ställt in för vintern?

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
japp! förresten, Piteå, långkallingar på, eller ställt in för vintern?

:mad: . Nope - blev mer än 25 mil i lördags:) . Hela 13 grader som toppnotering. Men visst har Du rätt i att långkallingarna var på...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024