Triumph Daytona 675-tråden!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Bifogat

  • glab.jpg
    glab.jpg
    43.3 KB · Visningar: 122
Last edited:

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Kanske löjlig fråga, men hur länge ska man behöva köra för att batteriet ska ladda från helt tomt ex. till fulladdat? inser att jag mest gasat till jobbet den senaste veckan! Vad säjer ni, köpa nytt batteri eller ladda om det är batteriet som spökar för min del?

Mja, generatorn är lika överdimensionerad som batteriet är underdimensionerat.
Det borde m,a,o gå fort att få en hygglig laddningsnivå.

Min gissning är att ditt batteri varit taskigt från början om du nu inte misshandlat det oavsiktligt. Gå och däng det i disken hos din dealer så syran skvätter. Din hoj är väl inte ens ett halvår gammal ?

Ta med en kompis som du vet kan se riktigt bister ut.:näsblod
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Till att börja med.
Batteriet i 675:eek:rna är löjligt underdimensionerat för att spara vikt.
En stunds fipplande med tändningen påslagen kan knäcka batteriet totalt.
Tänk på att lyset tänds såfort du vrider om nyckeln.
Finns en anledning till att garantin på batteriet bara gäller i 6 månader.

Mitt batteri har hängt med nu i 1100 mil, vilket tydligen är väldigt bra.
Men då har jag skött det så bra jag bara kunnat. Det märks dock att det inte alls är samma sprutt på startmotorn som tidigare.

Cykelstyres problem låter som en trilskande stödgivare, prova att fippla lite med stödet i uppfällt läge nästa gång. Klart är ju att så ska det inte vara.

Förövrigt vill jag tillägga att Metzeler rennsport inte verkar vara en bra setup för 675:an. Tungstyrt och halvtaskigt fäste.:gnissla

Skall testa det nästa gång. Har märkt idag att, när den beteet sig så att en gång tog de 4-5sek med startknappen intryckt innan den starta. Råkade ut för de vid 3-4ggr idag, oftast räckte de lite me att jucka lite här å där så kom det igång till slut. Får köra den till Johans och höra sen när säsongen är slut, känns inte som nån större fara än även om det är störigt.
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Sebbe, var har du gjort av hojen, står ju en annan hoj på din plats nu?
Fått TBR ännu, är själv intresserade då det ser läckert ut?

Flyttat ut till torslanda. :( TBR.et har inte kommit än och jag är ganska sur på motopro, har vart struligt i flera veckor nu.

MEn vi ses säkert på GP nåndag när jag har fått hem det.:yoparty
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
apa... säsongen slut, generatorn kokade över... fy fan va trist! :huvet

Hur tycker ni att körställningen är på Daytonan jänfört med R1, CBR:en. Har inte kört dem nämligen.


Jämfört med R1 tycker jag man sitter högre med röven på 675:an, vilket jag känner medför en hårdare belastning på handleder! Men altså, inte så super stor skillnad, men aningens!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så Daytonan har en mer extrem körställning än tusenkubiks sporthojarna?

Jag tror Du ska provsitta en D675:a själv för att bilda Dig en rätt uppfattning! Jag är 1.84 cm och väger 85 kg och här kommer några snabba jämförelser. Min bakgrund är att jag kommer från en RF900 och har mer ingående testat Gixx1k, CBR1k samt R1 1:a gen:

* D675:an är nätt, liten och Din första reflexion är att den känns som Din trimmade moppe.
* D675:an är markant smalare över tanken än R4, med hög häck och rätt branta clip-on, vilket ger en kompakt sittställning och gör att Du belastar handlederna mer än de större maskinerna (där clipen sitter längre från Dig). Ingenting som inte botas genom "inkörning" samt att Du kniper lite extra kring tanken med knäna (= låter ryggen ta mer av vikten).
* D675:an känns oerhört lättsvängd - för min del har det lett till en viss osäkerhetskänsla vid bankörning, då jag upplevt att hojen nästan tippat inåt (eller att framhjulet vandrar utåt) vid fullt nedlägg (jmf med en väl inställd modern litersmaskin). Jag följde ett råd från triumph675.net och sänkte ned gaffelbenen i styrkronan ca 3 mm (nu ligger dom jämnt ök-ök) vilket ger en helt annan stabilitet i mina modesta farter! Jag längtar till nästa banåkning för att verifiera förbättringen!
* Gel-sadel är en mycket god investering om Du åker mer än 20 mil på en heldagstripp.

Med detta i ryggen är det bara att besöka närmsta handlare och själv bestämma Dig för vad som passar Dig bäst!

EDIT - ursäkta, såg ju nu att Du redan hade handlat Triumph:)

Lycka till!
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag tror Du ska provsitta en D675:a själv för att bilda Dig en rätt uppfattning! Jag är 1.84 cm och väger 85 kg och här kommer några snabba jämförelser. Min bakgrund är att jag kommer från en RF900 och har mer ingående testat Gixx1k, CBR1k samt R1 1:a gen:

* D675:an är nätt, liten och Din första reflexion är att den känns som Din trimmade moppe.
* D675:an är smal över tanken, med hög häck och rätt branta clip-on, vilket ger en kompakt sittställning och gör att Du belastar handlederna mer än de större maskinerna (där clipen sitter längre från Dig). Ingenting som inte botas genom "inkörning" samt att Du kniper lite extra kring tanken med knäna (= låter ryggen ta mer av vikten).
* D675:an känns oerhört lättsvängd - för min del har det lett till en viss osäkerhetskänsla vid bankörning, då jag upplevt att hojen nästan tippat inåt (eller att framhjulet vandrar utåt) vid fullt nedlägg (jmf med en väl inställd modern litersmaskin). Jag följde ett råd från triumph675.net och sänkte ned gaffelbenen i styrkronan ca 3 mm (nu ligger dom jämnt ök-ök) vilket ger en helt annan stabilitet i mina modesta farter! Jag längtar till nästa banåkning för att verifiera förbättringen!
* Gel-sadel är en mycket god investering om Du åker mer än 20 mil på en heldagstripp.

Med detta i ryggen är det bara att besöka närmsta handlare och själv bestämma Dig för vad som passar Dig bäst!

Lycka till!


Håller med, jag är 171 och väger 70 panner. När jag kniper om tanken och lägger underarmarna horisontellt (dvs. växlar ner kroppen mot tanken) känner ivarjefall jag att bågen är som klippt och skuren för mej, skulle vilja ha upp knäna aningen i brantare knävinkel. Sedan kan även jag skriva under på att den är lättsvängd. Extremt känslig, ingen brottning alls i böjarna, om jag lutar ut skallen så lägger den sej ned per automatik. Något som för mej känns aningen nervöst, fast jag har inte kört min så länge, men det är första intrycket. Den är extremt liten, körde Speed3 1050 förut och några andra hojjar, 675:an har nånnstanns jämförts med 250 tävlings räser!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Något som för mej känns aningen nervöst, fast jag har inte kört min så länge, men det är första intrycket. Den är extremt liten, körde Speed3 1050 förut och några andra hojjar, 675:an har nånnstanns jämförts med 250 tävlings räser!

Nu är Du ju i en ngt lägre viktklass än undertecknad:rolleyes: , men jag kan verkligen rekommendera knepet med att låta ök gaffelben linjera med ök styrkrona:tummenupp . Du känner nog mer igen Dig efter den höjningen av fronten, i ett stabilare nedlägg utan att det för den skull går långsammare att lägga ned.

Att justera SAG fram och bak var faktiskt inte alls struligt, och ett målvärde på 30 mm statiskt SAG fram är enligt min info ett vettigt mål.

I övrigt så blev jag rekommenderad att köra med så lite rebound som bara var möjligt bak för att inte låta dämparen "säcka ihop" i upprepade ojämnheter. Tydligen är kompressionsinställningen bak i huvudsak en "höghastighetsventil" d v s påverkar endast vid snabba dämparrörelser... På detta område finns det en hel del att lära:) .

Jaja - vad hände med Din maskin? Var det förresten inte kylaren som kokade (jag tror Du skrev generatorn:va )? Vet Du vad som var orsaken (termostaten)?
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Nu är Du ju i en ngt lägre viktklass än undertecknad:rolleyes: , men jag kan verkligen rekommendera knepet med att låta ök gaffelben linjera med ök styrkrona:tummenupp . Du känner nog mer igen Dig efter den höjningen av fronten, i ett stabilare nedlägg utan att det för den skull går långsammare att lägga ned.

Att justera SAG fram och bak var faktiskt inte alls struligt, och ett målvärde på 30 mm statiskt SAG fram är enligt min info ett vettigt mål.

I övrigt så blev jag rekommenderad att köra med så lite rebound som bara var möjligt bak för att inte låta dämparen "säcka ihop" i upprepade ojämnheter. Tydligen är kompressionsinställningen bak i huvudsak en "höghastighetsventil" d v s påverkar endast vid snabba dämparrörelser... På detta område finns det en hel del att lära:) .

Jaja - vad hände med Din maskin? Var det förresten inte kylaren som kokade (jag tror Du skrev generatorn:va )? Vet Du vad som var orsaken (termostaten)?


Ja fick tipset av Triple kungen att låta någon göra två setups, en för bana och en för väg, ska testa det till nästa säsong! Jag kör dvärgklassen hehe!

Vad som hände var att jag startade(försökte) häromdagen, men startmotorn orkade inte. Laddade batteriet (men inte tillräckligt tydligen, fast den gick igång) tog en kort sväng varpå den stendog mitt i korsningen fridhemsplan :huvet parkerade, åkte hem och laddade fullt, tänkte att batteriet helt enkelt behövde en jävla sumo-laddning. Drog tillbaka, hämtade den, funkade hur bra som helst. Tog en "fin"sväng med tjejen, generatorn började ryka och lukta kortslutning. Hämtning av bärgare, som bärgade till AVAMC... måste bärga om den på egen bekostnad till Länna i dag. Tydligen har generatorn inte fattat att batteriet var fullt utan försökte ladda på mer vilket resulterade i att generatorn började koka. visst mått av önsketänkande i kombination med hybris och bågesjälvläkningstro hehe :gnissla
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
En sak jag undrar lite över. Jag får hem mitt slipon i dagarna förhoppningsvis. Och det jag undrar är om jag kan mecka på det och köra till handlarn för mappning utan risk att den skulle gå för snålt och något skulle hända?
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
En sak jag undrar lite över. Jag får hem mitt slipon i dagarna förhoppningsvis. Och det jag undrar är om jag kan mecka på det och köra till handlarn för mappning utan risk att den skulle gå för snålt och något skulle hända?

Inga problem att köra så lite, dessutom är ju hojen strypt så du kan ändå inte brassa på fullt - och det är bra i detta fallet..
Annars åker du in och får den mappad innan, och byter sedan sliponet.
Inga problem för motorn det heller.
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Inga problem att köra så lite, dessutom är ju hojen strypt så du kan ändå inte brassa på fullt - och det är bra i detta fallet..
Annars åker du in och får den mappad innan, och byter sedan sliponet.
Inga problem för motorn det heller.

Strypningen åkte för ett bra tag sen:D Tackar för tipsen, får se när jag får sliponet och hur jag gör. Måste man beställa tid eller är det bara att åka till johans?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...update från de norrländska skogarna...

Titta här vad som kom idag efter 3 veckors väntan..:banana :banana :banana

Snyggt Berggren:tummenupp . Yoshi dizzades ju rätt tejält på Triumph675.net, utan att jag förstod ett dugg:confused: . Visst är det lite längre än de populäraste, men deras kvalitet är ju faktiskt obestridlig!

Det blev Mittsverige i helgen igen. Jag är sååå nöjd med de förändringar jag gjorde i fjädringssetupen samt sänkningen av gaffelbenen i styrkronan. Hela hojen känns mycket stabilare och lätt att lita på. Trots temp på +10 grader rullade gubben på säsongens bättre tider utan att ligga på gränsen, vilket kändes rätt bra:) Nu känner jag ett helt annat förtroende för hojen vid fullt nedlägg genom kurvorna...

För Er som funderar på Tuneboy och åker med TBR eller liknande system så finns nu den sista mappen jag tagit fram upplagd i tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=146187 . Jag loggade samtliga körningar och för Er som är intresserade av AFR-värden finns även en liten bild på resultatet från mätningarna. Jag justerade mappen jag åkte på igår kväll, så den mapp jag lagt ut innehåller de förändringar jag tyckte kunde göras med helgens banövning som underlag.

Jag vet ännu inte om jag får möjlighet att bänka hojen innan snön faller...

Nu väntar jag ivrigt på en högre ruta (PowerBronze light tint) samt Stompgrip pads för sidorna på tanken, sedan börjar jag vara rätt tillfreds med min setup.

Ha de!
 

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
Nu väntar jag ivrigt på en högre ruta (PowerBronze light tint) samt Stompgrip pads för sidorna på tanken, sedan börjar jag vara rätt tillfreds med min setup.

Ha de![/QUOTE]

Efter helgens körning i Linköping funderar jag också på stompgrips. Var har du inhandlat dina eller har någon annan förslag på bra leverantörer?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Efter helgens körning i Linköping funderar jag också på stompgrips. Var har du inhandlat dina eller har någon annan förslag på bra leverantörer?

www.mc-online.se (finns för övrigt som annonsör i kolumnen till vänster) Imponerande snabbt - fick hem dom med posten idag tillsammans med haknyckel för förspänningen bak samt ventilnyckel :tummenupp
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top