Kanske löjlig fråga, men hur länge ska man behöva köra för att batteriet ska ladda från helt tomt ex. till fulladdat? inser att jag mest gasat till jobbet den senaste veckan! Vad säjer ni, köpa nytt batteri eller ladda om det är batteriet som spökar för min del?
Till att börja med.
Batteriet i 675rna är löjligt underdimensionerat för att spara vikt.
En stunds fipplande med tändningen påslagen kan knäcka batteriet totalt.
Tänk på att lyset tänds såfort du vrider om nyckeln.
Finns en anledning till att garantin på batteriet bara gäller i 6 månader.
Mitt batteri har hängt med nu i 1100 mil, vilket tydligen är väldigt bra.
Men då har jag skött det så bra jag bara kunnat. Det märks dock att det inte alls är samma sprutt på startmotorn som tidigare.
Cykelstyres problem låter som en trilskande stödgivare, prova att fippla lite med stödet i uppfällt läge nästa gång. Klart är ju att så ska det inte vara.
Förövrigt vill jag tillägga att Metzeler rennsport inte verkar vara en bra setup för 675:an. Tungstyrt och halvtaskigt fäste.
Sebbe, var har du gjort av hojen, står ju en annan hoj på din plats nu?
Fått TBR ännu, är själv intresserade då det ser läckert ut?
Hur tycker ni att körställningen är på Daytonan jänfört med R1, CBR:en. Har inte kört dem nämligen.
Hur tycker ni att körställningen är på Daytonan jänfört med R1, CBR:en. Har inte kört dem nämligen.
Så Daytonan har en mer extrem körställning än tusenkubiks sporthojarna?
Jag tror Du ska provsitta en D675:a själv för att bilda Dig en rätt uppfattning! Jag är 1.84 cm och väger 85 kg och här kommer några snabba jämförelser. Min bakgrund är att jag kommer från en RF900 och har mer ingående testat Gixx1k, CBR1k samt R1 1:a gen:
* D675:an är nätt, liten och Din första reflexion är att den känns som Din trimmade moppe.
* D675:an är smal över tanken, med hög häck och rätt branta clip-on, vilket ger en kompakt sittställning och gör att Du belastar handlederna mer än de större maskinerna (där clipen sitter längre från Dig). Ingenting som inte botas genom "inkörning" samt att Du kniper lite extra kring tanken med knäna (= låter ryggen ta mer av vikten).
* D675:an känns oerhört lättsvängd - för min del har det lett till en viss osäkerhetskänsla vid bankörning, då jag upplevt att hojen nästan tippat inåt (eller att framhjulet vandrar utåt) vid fullt nedlägg (jmf med en väl inställd modern litersmaskin). Jag följde ett råd från triumph675.net och sänkte ned gaffelbenen i styrkronan ca 3 mm (nu ligger dom jämnt ök-ök) vilket ger en helt annan stabilitet i mina modesta farter! Jag längtar till nästa banåkning för att verifiera förbättringen!
* Gel-sadel är en mycket god investering om Du åker mer än 20 mil på en heldagstripp.
Med detta i ryggen är det bara att besöka närmsta handlare och själv bestämma Dig för vad som passar Dig bäst!
Lycka till!
...Något som för mej känns aningen nervöst, fast jag har inte kört min så länge, men det är första intrycket. Den är extremt liten, körde Speed3 1050 förut och några andra hojjar, 675:an har nånnstanns jämförts med 250 tävlings räser!
Nu är Du ju i en ngt lägre viktklass än undertecknad , men jag kan verkligen rekommendera knepet med att låta ök gaffelben linjera med ök styrkrona . Du känner nog mer igen Dig efter den höjningen av fronten, i ett stabilare nedlägg utan att det för den skull går långsammare att lägga ned.
Att justera SAG fram och bak var faktiskt inte alls struligt, och ett målvärde på 30 mm statiskt SAG fram är enligt min info ett vettigt mål.
I övrigt så blev jag rekommenderad att köra med så lite rebound som bara var möjligt bak för att inte låta dämparen "säcka ihop" i upprepade ojämnheter. Tydligen är kompressionsinställningen bak i huvudsak en "höghastighetsventil" d v s påverkar endast vid snabba dämparrörelser... På detta område finns det en hel del att lära .
Jaja - vad hände med Din maskin? Var det förresten inte kylaren som kokade (jag tror Du skrev generatorn )? Vet Du vad som var orsaken (termostaten)?
En sak jag undrar lite över. Jag får hem mitt slipon i dagarna förhoppningsvis. Och det jag undrar är om jag kan mecka på det och köra till handlarn för mappning utan risk att den skulle gå för snålt och något skulle hända?
Inga problem att köra så lite, dessutom är ju hojen strypt så du kan ändå inte brassa på fullt - och det är bra i detta fallet..
Annars åker du in och får den mappad innan, och byter sedan sliponet.
Inga problem för motorn det heller.
Strypningen åkte för ett bra tag sen Tackar för tipsen, får se när jag får sliponet och hur jag gör. Måste man beställa tid eller är det bara att åka till johans?
Vart sitter denna strypning?
Titta här vad som kom idag efter 3 veckors väntan..
Efter helgens körning i Linköping funderar jag också på stompgrips. Var har du inhandlat dina eller har någon annan förslag på bra leverantörer?
www.mc-online.se (finns för övrigt som annonsör i kolumnen till vänster) Imponerande snabbt - fick hem dom med posten idag tillsammans med haknyckel för förspänningen bak samt ventilnyckel
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
|
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |