Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
japp, då var garageplats säkrad! på en dedikerad HD-klubb! får börja hälsa på glidare hädanefter, hehe! :gnissla

Intressant att dom vägrade kalla min 675 för motorcykel, den går enligt dom under benämningen "moped" :)
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Har årsförfallo på D675ans försäkring strax och funderar på om min Triumphförsäkring är billigast.

Det är ju en årsförsäkring a 9200:- (35+:) och bor i deras billigaste zon), det jag grunnar på är om det är det vettigaste alternativit eller biter man sig själv i svansen.

Räknar så här, kör ca:100 dgr/år med Trajjan, har en hoj till och en hobbybil så det blir inte mer, om jag tar en avställningsbar försäkring och slår ut 9200:-
på de 100 dgr så kan den vara avsevärt dyrare och jag tjänar fortfarande på det.
Hur gör ni och vad betalar ni?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag kör på IF, helårsförsäkring. Jag orka inte kolla runt så mkt men det jag hitta billigaste för mig (27år/storstad) var 2500kr/mån hos Folksam. Minns inte om jag fick ställa av och på hur jag ville dock. Jag kommer fortsätta att ha min hos IF då dom vart bra när jag vurpade så då får det blir lite dyrare. Sen slipper man ju att mecka av och på med, nu är det bara att köra när vädret tillåter oavsett tid på året :)
 

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Har årsförfallo på D675ans försäkring strax och funderar på om min Triumphförsäkring är billigast.

Det är ju en årsförsäkring a 9200:- (35+:) och bor i deras billigaste zon), det jag grunnar på är om det är det vettigaste alternativit eller biter man sig själv i svansen.

Räknar så här, kör ca:100 dgr/år med Trajjan, har en hoj till och en hobbybil så det blir inte mer, om jag tar en avställningsbar försäkring och slår ut 9200:-
på de 100 dgr så kan den vara avsevärt dyrare och jag tjänar fortfarande på det.
Hur gör ni och vad betalar ni?

Hade samma som du iår,alltså en helårs a 9200:-If/Triumphförsäkring
Skicka över den på sambon för ett tag sen,fick tillbaka 5900:-:tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Dollarn i 6.7! man borde ta och beställa nått, ett 2bros-blås kanske! har någon en skön länk till något ställe man kan beställa från? hittar bara brittiska återförsäljare! :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/06-0...007QQitemZ170155613406QQrdZ1QQsspagenameZWD1V

Dom har även de andra systemen (Ti/CF). Kom ihåg risken för moms + tull (+25-30% på pris plus frakt). Det finns en hel del skrivet om det på denna site (och tidigare i tråden).

Ett säkrare alternativ som någon köpte från (med lite lång leveranstid) är väl:

http://cgi.ebay.co.uk/Two-Brothers-...ryZ10486QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Sidorna i T3-tråden funkar också bra...

Ha de!

Cool tack! har någon koll på vad en ny mappning kostar att stoppa in? :) Vad gör egentiligen en powercommander, kopplar den förbi den inbyggda ecun? (sorry är helt rudis på digitalmekning ;) Du Roffe_s verkar ha koll så det blir över!

http://www.triumph675.net/2007.htm#April (sitter med värsta ståfräs här på jobbet efter att ha kollat in den här häcken!

ShaneXman04.jpg
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Cool tack! har någon koll på vad en ny mappning kostar att stoppa in? :) Vad gör egentiligen en powercommander, kopplar den förbi den inbyggda ecun? (sorry är helt rudis på digitalmekning ;) Du Roffe_s verkar ha koll så det blir över!

PCIII kopplas enkelt uttryckt in mellan signalen från ECU och insprutet. Du kan med hjälp av denna sedan modifiera mängden soppa genom att förlänga/förkorta impulslängden till munstyckena. För att veta vilken modifiering som ska göras (alltså var i "mappen" som vi befinner oss) styrs PCIII-an av dels varvtal, dels trottelposition (TP).

En mer avancerad styrning är Tuneboy, som direkt skriver förändringarna till ECU (= inget mek erfordras). Du hittar en utförlig jmf på Tuneboys hemsida, i mina ögon är de viktigaste fördelarna:
* PCIII-mappar kan laddas ned till ECU.
* kan även styra tändningen
* ger möjlighet att diagnosticera och felsöka samtliga sensorer samt justera/serva hojen själv (synkning etc).
* ger även möjlighet till enklare loggning m h a laptop i väska eller ryggsäck. Då läser Du värdet från den inbyggda smalbandslambdan, vilket kan vara en vägledning för att justera en nedladdad mapp.

Enda minuset är väl att Du (om Du tänker mappa i bänk) ska hitta en lite utvecklingsbar bänkare som vill lära sig att låta Din lap-top simulera en PCIII:a.

Jag har valt Tuneboy och mina mappar är fria för den som vill och vågar. Likaså finns mappar för Jardine och faktiskt en standardhoj att ladda ned från Tuneboys hemsida. Du behöver inte vara systemvetare för att programmera med Tuneboy, bara ha en sund respekt för att inte modifiera hej vilt i saker Du inte riktigt förstår hur det fungerar. Att installera Tuneboy, koppla upp kabeln mellan USB och serviceuttaget är inte svårare än någon annan installation.

Är Du intresserad av Tuneboy:

http://www.tuneboy.com.au/BuyNow/BuyNow.html

Gruppköp under bildande (17 av 20 platser bokade):
http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=14282&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Förra gången 430 Au$, så en intressant rabatt:tummenupp

Ytterligare kostnader tillkommer inte för att ladda ned redan färdiga mappar.

Värdelöst vetande - namnet mapp kommer egentligen från metoden för att anpassa bränslemängd efter belastning. Utgörs av en matris där varvtalet oftast utgör den horisontella axeln (eller kolumnerna) och trottelposition eller trycket i insuget (manifold air pressure) utgör horisintella axeln (eller raderna).

Ett exempel:
http://www.cig.canon-europe.com/ph/AIG/JmuhgJS3po0L1iXx0503ks3kskXL0003kskXLVEww7r1c.jpg

I vårt ECU gäller MAP vid låga belastningar, sedan TP, bara för att göra det hela lite mer spännande:)

Hoppas att detta kan få det att klarna en del.
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Utförligt svar, tackar! sitter och vrider och vänder mellan ett Yoshimura och ett Two Broters, såg även att arrow släppt ett slipon! Effektmässigt, skiljer det sej något mellan dessa vad tror ni?


(Det blev en Zero Gravity Windscreen, GSG puckar koppling/ram, och kåp-integrerade blinkers fram från british-customs, börjar så, har ju hela vintern på mej att skruva :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Någon som vet färgkoden på 675:ans gråa färg?

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=8677&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=4405&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Har Du fått kåporna än? :)

Har Du bestämt något färgschema eller speciell design? Bild?

...Effektmässigt, skiljer det sej något mellan dessa vad tror ni?

Nope - räkna med någon ponny extra utan mappning (gäller de slip-on Du nämner), någon till med Triumphs TOR-mapp, kanske lika mycket till med individuell mappning. Största skillnaden med TOR-mapp / individuell mappning ligger i körbarhet, mindre on/off-gas, mindre avgasknallar samt att den drar hårdare (bättre vrid) genom hela registret...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vet inte riktigt hur jag ska lacka dom. Nåt förslag?

mmm - det ska ju vara rim och reson i antalet färger (Du har väl sett ShaneXman:s Mothers-hoj)... Själv gillar jag MassiveActions stilstudie, det skulle kunna funka med helröd tank och originalfälgar om man väljer rött i st f orange och struntar i det mattsvarta partiet i höjd med lyktorna: http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?p=129802#129802

Den ger ett lite annat linjespel än de normala racelackerna.

Plottrigt, men ett schysst sätt att matcha en röd tank till en vit lack:
http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=13501&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Edit - en snyggare 675-race med rött, svart och vitt mixat. Han använder olackade kåpor och har fixat designen (röd-gula fälten) med vinyfolie (samma som man använder på bilar)! Inte så struligt att få till: http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?p=197536#197536 -endofedit

Nåja - det blir skojigt att se vad Du hittar på. Min personliga favorit:
http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=14564&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= (enkel och clean)

pssst - Lite litteratur för mörka vinterkvällar: http://www.ice.rudera.com/psb/books/books.html :notme

Ha de!
 
Last edited:

Triumph08

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675SE
Träda in i Daytona 675 fliken då :D

Väntar Daytona 675SE med lite "lull lull", aldrig kliat så mycket förrut.. Låååånga 6månader, men vi ses i forumet!

/ Oliver
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
mmm - det ska ju vara rim och reson i antalet färger (Du har väl sett ShaneXman:s Mothers-hoj)... Själv gillar jag MassiveActions stilstudie, det skulle kunna funka med helröd tank och originalfälgar om man väljer rött i st f orange och struntar i det mattsvarta partiet i höjd med lyktorna: http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?p=129802#129802

Den ger ett lite annat linjespel än de normala racelackerna.

Plottrigt, men ett schysst sätt att matcha en röd tank till en vit lack:
http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=13501&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Edit - en snyggare 675-race med rött, svart och vitt mixat. Han använder olackade kåpor och har fixat designen (röd-gula fälten) med vinyfolie (samma som man använder på bilar)! Inte så struligt att få till: http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?p=197536#197536 -endofedit

Nåja - det blir skojigt att se vad Du hittar på. Min personliga favorit:
http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=14564&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= (enkel och clean)

pssst - Lite litteratur för mörka vinterkvällar: http://www.ice.rudera.com/psb/books/books.html :notme

Ha de!

Där fick man lite tips. Tackar:tummenupp
Vet att jag ska behålla den gråa färgen på tanken iallafall. Sen får man se lite hur jag ska lägga de andra färgerna så det passar in till tanken. Kom gärna med fler förslag om du/ni hittar några.
Mvh Peter
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...behålla den gråa färgen på tanken iallafall...

Oops - trodde Du åkte röd av ngn anledning:näsblod Men faktum är att grå-svart-vitt är en läcker kombo som kan funka mycket bra med de visade hojarna. Tänk Fireblade-kombinationerna...
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top