Triumph Daytona 675-tråden!

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Har försökt få tag i information via sökfunktionen men nu ger jag upp...

Är det någon som har korrekt fakta över vilken effekt man generellt får på bakhjulet med slipon och mappning? Enligt Masterbike har 675:an ca 104 hk på slangen. Hörde från en källa att man kan skrämma upp dem ganska rejält med enkla medel men vet inte om det finns substans i detta påstående...

Tack! /D.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Har försökt få tag i information via sökfunktionen men nu ger jag upp...

Är det någon som har korrekt fakta över vilken effekt man generellt får på bakhjulet med slipon och mappning? Enligt Masterbike har 675:an ca 104 hk på slangen. Hörde från en källa att man kan skrämma upp dem ganska rejält med enkla medel men vet inte om det finns substans i detta påstående...

Tack! /D.
Här har du ett ställe där svaret finns, om det finns någonstans. :tummenupp

Just det, finns ett färdigt racekit att köpa från Triumph. Hittade bara installationsmanualen men där ser du en lista över delarna. Lite smått och gott.

Skall du ha upp den mycket i effekt är det rätt mycket jobb med det hela.

Tüskmekar
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Här har du ett ställe där svaret finns, om det finns någonstans. :tummenupp

Just det, finns ett färdigt racekit att köpa från Triumph. Hittade bara installationsmanualen men där ser du en lista över delarna. Lite smått och gott.

Skall du ha upp den mycket i effekt är det rätt mycket jobb med det hela.

Tüskmekar

Tack för svaret!

Hittade vad jag sökte. Svaret är att man kort och gott bör fokusera på de hästar som redan finns (ca 107) och inte pilla mer i annat syfte än att få till ett goare ljud.

/D.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har försökt få tag i information via sökfunktionen men nu ger jag upp...

Är det någon som har korrekt fakta över vilken effekt man generellt får på bakhjulet med slipon och mappning? Enligt Masterbike har 675:an ca 104 hk på slangen. Hörde från en källa att man kan skrämma upp dem ganska rejält med enkla medel men vet inte om det finns substans i detta påstående...

Tack! /D.

För att förstärka Portas påstående - denna mannen har fri tillgång till en bänk och är fena på tuning (hans yrke): http://www.hordpower.com/gallery/Triumph-675-Tech

Han har lyckats skrämma upp sin maskin 10-15 hk från det att han startade - Portning, filter, helsystem, stackar. Han har lagt ned ett jädra jobb på avgassystemet - snickra och fila själv. Det finns trådar som talar om att lamellerna i katalysatorn skulle kunna smälta och därmed begränsa prestanda... Jag kan ge Dig den samlade bilden som jag uppfattat det:

- Bara slip-on ger :0-1 hk
- Slip-on + TOR-mapp (laddas in av ÅF): 1-3 hk
- Ovanstående + PCIII eller Tuneboy med anpassad mapp: 2-5 hk och en högre/jämnare vridmomentkurva.
- Helsystem + PCIII eller Tuneboy: 5-8 hk + bättre kurva
- Portning, stackar och racefilter + helsystem och PCIII/Tuneboy: +10-15 hk
- Ovanstående samt racekammar och ventiler - Antagligen ytterligare ca 5hp.

Dom värsta i 675-cupen i England sägs ge 130-135 på slangen - gäller även det team Porta hänvisade till...

...Svaret är att man kort och gott bör fokusera på de hästar som redan finns (ca 107) och inte pilla mer i annat syfte än att få till ett goare ljud.../D.

Min erfarenhet är att Tuneboy ger en diagnosprogramvara och på köpet även möjlighet att mappa tändning och soppa. Mappad med bredbandslambda under drift fick jag mindre på/av-reaktion, ett bättre mellanregister och någon sista pålle på toppen.

Så slip-on (gärna ett med färdiga mappar till), Tuneboy och möjligen ett foamfilter (när originalfiltret ändå ska bytas ut) blir min rekommendation.

PS - jag hittade en engelsk sida med billiga Iridiumstift som alternativ till de svindyra NGK-stiften:tummenupp

Ha de!
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
För att förstärka Portas påstående - denna mannen har fri tillgång till en bänk och är fena på tuning (hans yrke): http://www.hordpower.com/gallery/Triumph-675-Tech

Han har lyckats skrämma upp sin maskin 10-15 hk från det att han startade - Portning, filter, helsystem, stackar. Han har lagt ned ett jädra jobb på avgassystemet - snickra och fila själv. Det finns trådar som talar om att lamellerna i katalysatorn skulle kunna smälta och därmed begränsa prestanda... Jag kan ge Dig den samlade bilden som jag uppfattat det:

- Bara slip-on ger :0-1 hk
- Slip-on + TOR-mapp (laddas in av ÅF): 1-3 hk
- Ovanstående + PCIII eller Tuneboy med anpassad mapp: 2-5 hk och en högre/jämnare vridmomentkurva.
- Helsystem + PCIII eller Tuneboy: 5-8 hk + bättre kurva
- Portning, stackar och racefilter + helsystem och PCIII/Tuneboy: +10-15 hk
- Ovanstående samt racekammar och ventiler - Antagligen ytterligare ca 5hp.

Dom värsta i 675-cupen i England sägs ge 130-135 på slangen - gäller även det team Porta hänvisade till...



Min erfarenhet är att Tuneboy ger en diagnosprogramvara och på köpet även möjlighet att mappa tändning och soppa. Mappad med bredbandslambda under drift fick jag mindre på/av-reaktion, ett bättre mellanregister och någon sista pålle på toppen.

Så slip-on (gärna ett med färdiga mappar till), Tuneboy och möjligen ett foamfilter (när originalfiltret ändå ska bytas ut) blir min rekommendation.

PS - jag hittade en engelsk sida med billiga Iridiumstift som alternativ till de svindyra NGK-stiften:tummenupp

Ha de!

Tack igen!!

Jag var och provsatt en 675:a idag, den som är till salu i helsingborg. Första gången jag ser en live. I och med att jag är van vid min R1:a kändes det som om man gränslade sin gamla Aprilia RS 250 igen. Inte på ett negativt sätt, bara annorlunda.

Provkörde inte den eftersom vädret inte är det bästa, vill inte fisa rakt fram utan måste ut på slingriga vägar som den är byggd för att köras på. Rent utseéndemässigt kan man direkt säga att de lyckats, den är riktigt fin och har ett unikt yttre.

Jag måste helt klart ut och köra den min sedvanliga 17 milarunda innan jag beslutar mig för om R1:an skall säljas till D675:ans favör.

Att köpa den endast för att IF har en billig märkesförsäkring är lika felaktigt som kortsiktigt. Kanske upphör denna försäkring att existera ??

När det gäller trimningsgraden är jag just nu av den åsikten att den marginella effekthöjningen kan vara skit samma. Det gäller nog snarare att lära sig utnyttja hojen och dess fina väghållning på bästa sätt. Om jag köper den kommer jag ändra åsikt direkt och köpa till allt som går att köpa. Så blir det alltid, kallas sann idioti :)

Tack igen/D.
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Denhär filmen tycker jag visar på pricken hur det känns att åka Daytona med litergänget i hembyn.:tungan
[YOUTUBE-ID]me2a6N9FUvU[/YOUTUBE-ID]

Hela länken här ifall det inte vill funka sej.

edit: Ja det är två R1:eek:r, som av en händelse.
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Denhär filmen tycker jag visar på pricken hur det känns att åka Daytona med litergänget i hembyn.:tungan
[YOUTUBE-ID]me2a6N9FUvU[/YOUTUBE-ID]

Hela länken här ifall det inte vill funka sej.

edit: Ja det är två R1:eek:r, som av en händelse.

Såg onekligen bra ut....sen är det ju det där med hur skickliga förarna är...

Som jag ser det är en R1:a snabbare än en D675:a även på en relativt kurvig bana. Det är bara att kolla kurvhastigheterna från Masterbikes GPS tester. MEN dessa förare är fruktansvärt skickliga, långt mycket bättre än jag någonsin kommer att ens drömma av att vara. Förmodligen hade en sådan som jag kört snabbare på bana med en D675:a än med min R1-07:a, jag och många med mig kan helt enkelt inte utnyttja R1:ans kapacitet. Långt därifrån.

Det skall bli svinkul att prova en D675:a....kanske man rent av fastnar så pass att man säljer sitt "monster" utan att gråta...

/D.
 

Mindtwist

Inte så ny...
Gick med
10 Dec 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Buell XB9R Firebolt -03
- Bara slip-on ger :0-1 hk
- Slip-on + TOR-mapp (laddas in av ÅF): 1-3 hk
- Ovanstående + PCIII eller Tuneboy med anpassad mapp: 2-5 hk och en högre/jämnare vridmomentkurva.
- Helsystem + PCIII eller Tuneboy: 5-8 hk + bättre kurva
- Portning, stackar och racefilter + helsystem och PCIII/Tuneboy: +10-15 hk
- Ovanstående samt racekammar och ventiler - Antagligen ytterligare ca 5hp.


Ha de!

Har precis fått mitt Jardine från USA och på deras hemsida så finns det ett dynoprotokoll, OM man ska tro på det så ger det 109,1 mot 104 original. Självklart så är det på deras egen hemsida men det bör väl vara någorlunda tillförlitligt, tänker på att i USA vågar man kanske inte lova för mycket. Finns väl alltid en risk att någon nitisk bänkar med deras slip-on och får ut betydligt mindre o stämmer dom:tungan
Kanske är ute o cyklar men det är mina tankar iaf...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har precis fått mitt Jardine från USA och på deras hemsida så finns det ett dynoprotokoll, OM man ska tro på det så ger det 109,1 mot 104 original...

Yepp - men de bänkningar som gjorts visar att Jardine ligger ungefär som de andra öppna systemen och ska du nå den förbättringen krävs ommappning - helst med Tuneboy/PCIII. Twobrothers sida (www.twobros.com) är mer realistisk utan ommappning... Hordboy (som jag hänvisade till tidigare) tror jag fick ut runt 109 hk ur Jardine-hojarna med PCIII eller Tuneboy.

Över huvud taget ska man nog inte diskutera prestanda med hänvisning till hästkrafter från olika bänkar. Jag tror (hävdar?) att en original-trajja ger allt mellan 95 och 113 hk beroende på vilken bänk dom mätts i, baserat på publicerade diagram på triumph675.net. Du måste alltså relatera till prestandaökningen eller andra hojar mätta på samma dyno för att det ska ge något.

Grattis till Ditt nya slip-on:tummenupp
 
Last edited:

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Läste Decembernummret av Performance Bikes där baronen testade vad de kallade den bästa 675:an. Hojen var preppad av http://www.sport-evolution.de/html/daytona_675.html som tävlar i tyska supersport mästerskapen med trajor. PB hävdar att tyskarna fick ut ca 142 hk på slangen i en bänkkörning de såg. Vikket ju e ganska bra med tanke på vikten.

Provade en 675:a under julen, och vilken hoj!!. Jämfört med min Aprilia RSV 1000 från -98 så kändes det som den hade samma effekt tom ca 200 den var pigg och svarade snabbt på gasen utan tvåtaktskänslan som visa R4:eek:r har.
Det jag gillade bäst var den kompakta storleken, man sitter över framhulet i stället för bakom tanken och försöker nå fram, e 1,80 fö, men framförallt den låga vikten, den upplevs inte som seg på något vis och bettet i bromsarna:yoparty . Kort sagt mkt lättkörd och rolig MEN den passar nog bäst som en ren trackbike eller om man nu skulle bo granne med ett gäng kurviga vägar.
Som stads/pendlarhoj eller touringlok fungerar den, svar ja men skall nog köras rejält aggresivt för att vara rolig i längden.

Det blir nog en sådan här för mig säsongen 09 i allafall:tummenupp men nu är vinterns bekymmer hur fan lättar man en mille med 35 kg:confused:
 

Mindtwist

Inte så ny...
Gick med
10 Dec 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Buell XB9R Firebolt -03
Yepp - men de bänkningar som gjorts visar att Jardine ligger ungefär som de andra öppna systemen och ska du nå den förbättringen krävs ommappning - helst med Tuneboy/PCIII. Twobrothers sida (www.twobros.com) är mer realistisk utan ommappning... Hordboy (som jag hänvisade till tidigare) tror jag fick ut runt 109 hk ur Jardine-hojarna med PCIII eller Tuneboy.

Över huvud taget ska man nog inte diskutera prestanda med hänvisning till hästkrafter från olika bänkar. Jag tror (hävdar?) att en original-trajja ger allt mellan 95 och 113 hk beroende på vilken bänk dom mätts i, baserat på publicerade diagram på triumph675.net. Du måste alltså relatera till prestandaökningen eller andra hojar mätta på samma dyno för att det ska ge något.

Grattis till Ditt nya slip-on:tummenupp

Tack:tummenupp
Kommer att köra TOR mappningen till att börja med iaf, ska bli kul o höra den "live" med och inte bara som ljudklipp på datorn:yoparty
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Ni som vet..

Kan man förvänta sig ett bekymmersfritt ägande med en D675:a? Finns det barnsjukdommar, svaga punkter e.t.c?

Tack!/D.
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Ni som vet..

Kan man förvänta sig ett bekymmersfritt ägande med en D675:a? Finns det barnsjukdommar, svaga punkter e.t.c?

Tack!/D.

675.net finns mer info än vad man någonsin kan behöva.
Ett forum med drygt 5600 medlemar bara om 675:eek:r.:D

Barnsjukdomarna var lindriga och bör ju vara åtgärdade om man köper en ny hoj idag.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ni som vet..

Kan man förvänta sig ett bekymmersfritt ägande med en D675:a? Finns det barnsjukdommar, svaga punkter e.t.c?

Tack!/D.

Den är rätt säker, det som finns är att man ska hålla ett öga på oljenivån och se till att man inte laddar ur batteriet.
Rätt basic saker, men de finns dom som bara kör på utan att kolla sånna rutingrejer.
En och annan 675a har havererat för oljenivån sjunkit tills det bara funnits dryga litern olja kvar i den.
Oljetryckslampan tänds för sent för att indikera för låg oljenivå.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Den är rätt säker, det som finns är att man ska hålla ett öga på oljenivån och se till att man inte laddar ur batteriet.
Rätt basic saker, men de finns dom som bara kör på utan att kolla sånna rutingrejer.
En och annan 675a har havererat för oljenivån sjunkit tills det bara funnits dryga litern olja kvar i den.
Oljetryckslampan tänds för sent för att indikera för låg oljenivå.

Att kolla oljenivån är ganska viktiga och enkla saker :D

Jag tänkte mer på strukturella svagheter som det jag precis hittade angående svingen, men även det kan man enkelt hålla koll på så det oroar mig inte.

/D.

En annan grej...

Ringde precis IF och kollade med dem hur det går för Triumphs märkesförsäkring. De sa att den går hur bra somhelst och att det inte finns planer att säga upp den. Värre var det tydligen med Hondas, tack vare olycksstatistiken på de yngre förarna med sporthojar....

Jag fick 10780 sek/hel/helår vilket är 13920 sek billigare än jag har nu med min R1-07:a på Folksam. Om jag skulle försäkra R1:an på IF skulle det gå på 48 000 sek :näsblod

/D.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag tänkte mer på strukturella svagheter som det jag precis hittade angående svingen, men även det kan man enkelt hålla koll på så det oroar mig inte.../D.

Du menar nog problemet med länkaget vid nedre stötdämparinfästningen? Detta har hänt på några racehojar och killen som skrek värst ikring det visade sig vara en riktig skojare:D ...

T675.net är en jättebra site, men på amerikanskt vis må man räkna med att det skriks även för smågrejor som ingenting är... I tillägg till XYX lista har det varit någon givare som pajat samt EXUP-ventilen som tappat justeringen och tänt indikeringslampan.

Sammantaget faktiskt mindre problem än vad man kunde befara och enligt min bedömning minst lika bra som någon liknande produkt från mittens rike.

Jodu - passade sittställningen Dig är Du redan såld, då den bara blir bättre efter det:) .
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Du menar nog problemet med länkaget vid nedre stötdämparinfästningen? Detta har hänt på några racehojar och killen som skrek värst ikring det visade sig vara en riktig skojare:D ...

T675.net är en jättebra site, men på amerikanskt vis må man räkna med att det skriks även för smågrejor som ingenting är... I tillägg till XYX lista har det varit någon givare som pajat samt EXUP-ventilen som tappat justeringen och tänt indikeringslampan.

Sammantaget faktiskt mindre problem än vad man kunde befara och enligt min bedömning minst lika bra som någon liknande produkt från mittens rike.

Jodu - passade sittställningen Dig är Du redan såld, då den bara blir bättre efter det:) .

Sittställningen upplevde jag inte alls som några konstigheter, precis som du tar jag mina 17 milakvällsrundor och de görs inte inte något touringtempo precis. R1:an har sin maxeffekt (157 bakhjulshästar utan trycksatt burk) vid 12157 rpm och där ligger den tyvärr alltför ofta. Så att sittställningen är sportig upplever jag inte som några problem, det är inget tryck på armarna, bara drag :D

/D.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag har funderat på en D675 som andrahoj nån gång framöver men den höga oljeförbrukningen får mig att dra öronen åt mig. Min nuvarande hoj drar ingen olja alls vad jag har märkt och det är rätt skönt, även om jag kollar oljan då och då i alla fall.

Det är märkligt att det är sån skillnad mellan olika märken.

Edit: Förresten hur är det med servicekostnader på en sån här hoj? Är det service var 1000:e mil eller var 600:e?
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top